Minulla on varmaan rintasyöpä- Joulu meni pilalle
Millä jaksan esittää iloista jouluna? :( Rinnassani on kiinteä nystyrä ja mammografia aika on vasta tammikuun alussa. Jouluna pitäisi jaksaa hymyillä ja olla iloinen. Haluaisin vaan käpertyä sänkyyn. Koko ajan kyyneleet vaan pukkaa silmiin. :'(
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 55v. Vasemmassa rinnassani tuntui outoa kihelmöintiä. Löysin myös patin. Tilasin ajan mammografiaan. Suunnittelin jo hautajaiseni, peruukin yms. Stressasin niin, että laihduin kahdessa viikossa 8 kg. Ripuloin, ruoka ei maistunut, enkä nukkunut. Mammografian tulokset tulivat viikossa: normaali. Tämän jälkeen rauhoituin, "kyhmy"hävisi ja lihakset rentoutuivat. Rintasyövän pelko on hirveä naisilla. Voimia kaikille naisille. Tutkikaa rintanne, mikään muutos ei ole liian mitätön mennä tutkittavaksi. Käykää seulonnoissa.💜
Minäkin olen jo alkanut suunnilleen miettiä miten kerron kaikille, kenelle lahjoitan omaisuuteni, miten kestän muiden surun jne...
Rintojen tutkiminen on tärkeää. Esimerkiksi oma äitini ei sitä ymmärrä. Hän on kohta 60v ja kävi mammossa jossa löytyi muutoksia. Ne ultrattiin ja ei ollut mitään vakavaa. Hän sanoi minulle "Siellä ne patit on ollut ties kuinka ja kauan, mitä sitten?" eli hän ei tosiaan ymmärrä huoltani tai tilanteen vakavuutta (itsellään tai muilla) :/
ap
Vierailija kirjoitti:
onko sulla pienet rinnat, tuliko patti yllättäen, voisi olla kysta eli nesterakkula, tulevat yllättäen ja tuntuvat isoilta.
todella pienet ja mitä olen ymmärtänyt, niin jotenkin alikehittyneet. Ovat olleet samanlaiset 13v asti.
Roikkuvat ketunnokat, jotka "kiinteytyvät" kylmässä pyöreiksi. oudoimmat tissit mitä olen nähnyt :D
Huomasin patin kun mietin suihkussa mihin asti hiukseni voisivat kasvaa vuodessa. Tökkäsin sormella rintani päälle ja siinä tuntui patti. Näpläsin sitä, mutta totesin, että taitaa olla vain rasvakudosta tms. Tutkin sitten rintaani vähän reunemmasta ja tämä isompi kova patti tuntui siellä.
ap
Rintani ovat tällaiset eli ilmeisesti tubulaariset? Kuva on piirretty mutta siinä voisin olla minä.
http://www.plasticsurgery.co.za/wp-content/uploads/2015/05/05.jpg
ap
Ainakin pienet tissit on siitä hyvät, että niistä tuntee helpommin patit. Voihan se patti liittyä tohon rintojen muotoonkin vai??
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pienet tissit on siitä hyvät, että niistä tuntee helpommin patit. Voihan se patti liittyä tohon rintojen muotoonkin vai??
No se on kyllä totta.
Tuosta rintojen muodosta en kyllä osaa sanoa mutta miksei sekin voisi olla vaihtoehto
ap
Ymmärrän miltä tuntuu tuo epätietoisuus ja pelko pahimmasta. Siltikään ei kannata etukäteen surra asiaa, mitä ei välttämättä ole. Ajattelepa kun saat kuulla patin tulokset ja jos se ei olekaan syöpää, kuinka monta päivää ja hetkeä hukkasit murehtimiseen? Siinä vaiheessa se voisi harmittaa.. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miltä tuntuu tuo epätietoisuus ja pelko pahimmasta. Siltikään ei kannata etukäteen surra asiaa, mitä ei välttämättä ole. Ajattelepa kun saat kuulla patin tulokset ja jos se ei olekaan syöpää, kuinka monta päivää ja hetkeä hukkasit murehtimiseen? Siinä vaiheessa se voisi harmittaa.. Eikö?
Niin, sitten varmasti harmittelisin sitä kuinka ahdistunut olen. Ja varmaan masentaisi taas sekin.
Kärsin siis ahdistuneisuushäiriöstä (ja ehkä myös hypokondriasta) ja lääkäri kirjasi senkin siihen potilaskertomukseen, että olen psykiatrian asiakas...
ap
Joulu/uusi vuosi välissä on paha.
Itse löysin patin rinnoistani huhtikuun lopussa. Sitä ultrattiin, kuvattiin mammografialla ja otettiin paksuneulanäyte.
Pelästyin satasella tai enemmän.
Se oli kesäkuun 8. päivä, kun minit oli kutsuttu kuulemaan tuloksia. Hyvänlaatuinen sidekudoskasvain eli fibroadenooma. Ei ole syöpä.
Tulosten saamisen vaatima aika oli elämäni pisimmät viikot tähän asti.
Olen vanhempi kuin sinä. Löydettiin vastaavanlaine kyhmy. Olin kuukauden epätietoisuudessa. Otettiin mammografia. Siinä näkyi jotakin huolestuttavaa. Sain ajan ultraan. Siinäkin näkyi jotakin mikä piti selvittää. Otettiin paksuneulanäyte. Ja oli hyvänlaatuinen. Älä stressaa joulua turhaan!
Minulla oli nestekysta, joka tuntui kuin sellaiselta pieneltä kovalta kiinteältä herneeltä. Ultrattiin, kun olin huolissani, ja kystaksi siis todettiin. Sitten se hävisi aikanaan.
milloin sulla on se lri tai tutkimus, jos et jaksa odottaa ensi vuoteen mene välipäivinä yksityiselle mammon ja ultraääneen,maksaa noin 100-200 euroon,mulla oli nuorena iso kysta, joka tuntui yllättäen rinnassa, sun rinnat voi olla semmoset muhkuraiset eli mastopaattiset ja ennen kuukautisia voi tuntua myös selvemmin kyhmyt ja patit, mutta ehdottomasti kannattaa tutkituttaa.
t.rh
Hyvin, hyvin suurella todennäköisyydellä se on jotain muuta kuin syöpää, esim kysta tai sidekudoskasvain. Ja jos vaikka sattuisikin niin huono tuuri, että olisi pahanlaatuinen, niin syöpähoidot ovat Suomessa huippuluokkaa. Rintasyövän ennuste on varsin hyvä, jos todetaan siinä vaiheessa, ettei ole vielä levinnyt. Hyvää, ja rauhallista joulumieltä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pieni kyhmyni osoittautui syöväksi. Kaikki vakuuttelivat että näin nuorella on varmasti hyvälaatuinen löydös, mutta ei sitten ollutkaan. Eli, tietoa ei ole ennen kuin tutkitaan.
Leikkaus oli tällä viikolla. Pari pientä haavaa ja joulusauna jää välistä. Sädehoitoja edessä, mutta muuten vointi ihan ok niin fyysisesti kuin henkisestikin. Rintasyöpien hoidot ovat Suomessa laadukkaita, joten kannattaa vain luottaa ammattilaisiin. Ja tosiaan on mahdollista, että muutos on hyvälaatuinenkin.
Tietenkin nyt sinua ahdistaa kun ei ole vielä tietoa tulevasta, mutta yritä keskittyä joulun viettoon ja muihin asioihin elämässäsi. Tammikuu tulee nopsaan ja sitten asiat saadaan etenemään. Jos ahdistaa liikaa, voit olla yhteydessä vertaistukipalveluihin.
Oikein hyvää joulua sinulle!
Ikävä juttu :( Saanko kysyä ikääsi?
Hyvää joulua sinulle myös, kaikesta huolimatta <3
ap
Olen 34-vuotias.
Ja kiitos toivotuksista :)
En jaksa lukea koko ketjua, mutta kyhmy rinnassa ei todellakaan ole aina syöpä. Vaihtoehtoja on useita muitakin. Jos olet vielä nuori muiden vaihtoehtojen mahdollisuus on suurempi. Älä hätäile turhaan, tutkimukset tehdään ajallaan ja ennen sitä yrität nauttia joulusta.
Löysin itse samankaltaisen patin muutama kuukausi sitten ja olen myös nuori. Tehtiin ultra ja mammo ja patti paljastui ihan vaan rintakudokseksi. Toivottavasti myös sulla käy hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Joulu/uusi vuosi välissä on paha.
Itse löysin patin rinnoistani huhtikuun lopussa. Sitä ultrattiin, kuvattiin mammografialla ja otettiin paksuneulanäyte.
Pelästyin satasella tai enemmän.
Se oli kesäkuun 8. päivä, kun minit oli kutsuttu kuulemaan tuloksia. Hyvänlaatuinen sidekudoskasvain eli fibroadenooma. Ei ole syöpä.
Tulosten saamisen vaatima aika oli elämäni pisimmät viikot tähän asti.
No sepä juuri. Aavistin kyllä, että menee tammikuulle.
Sinut siis kutsuttiin kuulemaan tulokset? Moni on sanonut saaneensa uutiset puhelimessa? Sen voi varmaan valita. Itse haluaisin tietää heti mutta toisaalta....
ap
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempi kuin sinä. Löydettiin vastaavanlaine kyhmy. Olin kuukauden epätietoisuudessa. Otettiin mammografia. Siinä näkyi jotakin huolestuttavaa. Sain ajan ultraan. Siinäkin näkyi jotakin mikä piti selvittää. Otettiin paksuneulanäyte. Ja oli hyvänlaatuinen. Älä stressaa joulua turhaan!
Minulla otetaan samalla sekä mammo, että ultra, että tarvittaessa neulanäyte.
Onneksi sinulla oli hyvänlaatuinen!
ap
Vierailija kirjoitti:
milloin sulla on se lri tai tutkimus, jos et jaksa odottaa ensi vuoteen mene välipäivinä yksityiselle mammon ja ultraääneen,maksaa noin 100-200 euroon,mulla oli nuorena iso kysta, joka tuntui yllättäen rinnassa, sun rinnat voi olla semmoset muhkuraiset eli mastopaattiset ja ennen kuukautisia voi tuntua myös selvemmin kyhmyt ja patit, mutta ehdottomasti kannattaa tutkituttaa.
t.rh
2.1 eli kuitenkin suhteellisen pian. Ajattelin nyt kuitenkin sinne asti jaksaa odottaa.
ap
onko sulla pienet rinnat, tuliko patti yllättäen, voisi olla kysta eli nesterakkula, tulevat yllättäen ja tuntuvat isoilta.