Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on varmaan rintasyöpä- Joulu meni pilalle

Vierailija
21.12.2018 |

Millä jaksan esittää iloista jouluna? :( Rinnassani on kiinteä nystyrä ja mammografia aika on vasta tammikuun alussa. Jouluna pitäisi jaksaa hymyillä ja olla iloinen. Haluaisin vaan käpertyä sänkyyn. Koko ajan kyyneleet vaan pukkaa silmiin. :'(

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 v. Kävin syksyllä ultrassa koska rinta oli kipeä (äitini kuoli 59 v. rintasyöpään). Mulla oli yhteensä kuusi kystaa, mutta ne eivät olleet vaarallisia.

Todella helpottunut olo. Toivottavasti ei sullakaan ole mitään hätää.

Kaikkea hyvää sulle! 😊

Vierailija
42/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 v. Kävin syksyllä ultrassa koska rinta oli kipeä (äitini kuoli 59 v. rintasyöpään). Mulla oli yhteensä kuusi kystaa, mutta ne eivät olleet vaarallisia.

Kaikkea hyvää sulle! 😊

Kiitos samoin <3 Olen pahoillani äitisi kohtalosta. :(

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea hyvää sulle! 😊

Kiitos samoin <3 Olen pahoillani äitisi kohtalosta. :(

ap

Voi kiitos ap! ❤️😊

Vierailija
44/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pieni kyhmyni osoittautui syöväksi. Kaikki vakuuttelivat että näin nuorella on varmasti hyvälaatuinen löydös, mutta ei sitten ollutkaan. Eli, tietoa ei ole ennen kuin tutkitaan.

Leikkaus oli tällä viikolla. Pari pientä haavaa ja joulusauna jää välistä. Sädehoitoja edessä, mutta muuten vointi ihan ok niin fyysisesti kuin henkisestikin. Rintasyöpien hoidot ovat Suomessa laadukkaita, joten kannattaa vain luottaa ammattilaisiin. Ja tosiaan on mahdollista, että muutos on hyvälaatuinenkin.

Tietenkin nyt sinua ahdistaa kun ei ole vielä tietoa tulevasta, mutta yritä keskittyä joulun viettoon ja muihin asioihin elämässäsi. Tammikuu tulee nopsaan ja sitten asiat saadaan etenemään. Jos ahdistaa liikaa, voit olla yhteydessä vertaistukipalveluihin.

Oikein hyvää joulua sinulle!

Vierailija
45/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pieni kyhmyni osoittautui syöväksi. Kaikki vakuuttelivat että näin nuorella on varmasti hyvälaatuinen löydös, mutta ei sitten ollutkaan. Eli, tietoa ei ole ennen kuin tutkitaan.

Leikkaus oli tällä viikolla. Pari pientä haavaa ja joulusauna jää välistä. Sädehoitoja edessä, mutta muuten vointi ihan ok niin fyysisesti kuin henkisestikin. Rintasyöpien hoidot ovat Suomessa laadukkaita, joten kannattaa vain luottaa ammattilaisiin. Ja tosiaan on mahdollista, että muutos on hyvälaatuinenkin.

Tietenkin nyt sinua ahdistaa kun ei ole vielä tietoa tulevasta, mutta yritä keskittyä joulun viettoon ja muihin asioihin elämässäsi. Tammikuu tulee nopsaan ja sitten asiat saadaan etenemään. Jos ahdistaa liikaa, voit olla yhteydessä vertaistukipalveluihin.

Oikein hyvää joulua sinulle!

Ikävä juttu :( Saanko kysyä ikääsi?

Hyvää joulua sinulle myös, kaikesta huolimatta <3

ap

Vierailija
46/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on ollut kaksi vuotta sitten ilmeisesti harmiton patti rinnassa, niin melko todennäköisesti tämä on samaa, eikö?

Vierailija
48/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on ollut kaksi vuotta sitten ilmeisesti harmiton patti rinnassa, niin melko todennäköisesti tämä on samaa, eikö?

Se patti oli toisessa rinnassa ja muistaakseni se oli isompi. Lisäksi sitä pattia ei lääkäri tuntenut, tämän tunsi.

Jälkeenpäin olen ajatellut, että se saattoi olla vain rintakudosta. Tämä uusi patti ei tunnu rintakudokselta vaan joltain muulta.

ap

Vierailija
49/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Memento Mori eli muista kuolevasi.

Kun ymmärrät elämän rajallisuuden, voit arvostaa jokaista päivää kuin se olisi viimeinen. Elä ja nauti kun vielä voit.

Veikkaan mastopatiakyhmyä, joka on vaaraton.

Juu kaikkihan me kuollaan joskus. En vaan haluaisi, että oma maallinen vaellus päättyy vielä. Välillä olen ihan rauhallinen ja ok asian kanssa, sitten taas itkettää. Itse en usko mastopatiakyhmyyn, koska patti on pieni ja kiinteä. Ihan sellainen kun syöpäkasvaimen sanotaan olevan. (paitsi, että oma pattini on sileä, ei yhtään muhkurainen)

ap

Sileä tai muhkurainen? Muten voit tuntea itse jonkun sileäksi tai muhkuraiseksi? Tätä en ymmärrä. Itsellä oli rintasyöpä, patti tuntui "pieneltä kyhmyltä" vaikka koko rinta oli jo nekroosissa. Ikää oli 31 v. Itse kuulun siihen onnelliseen joukkoon joka on vielä hengissä 12 v toteamisen jälkeen.

Vierailija
50/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Memento Mori eli muista kuolevasi.

Kun ymmärrät elämän rajallisuuden, voit arvostaa jokaista päivää kuin se olisi viimeinen. Elä ja nauti kun vielä voit.

Veikkaan mastopatiakyhmyä, joka on vaaraton.

Juu kaikkihan me kuollaan joskus. En vaan haluaisi, että oma maallinen vaellus päättyy vielä. Välillä olen ihan rauhallinen ja ok asian kanssa, sitten taas itkettää. Itse en usko mastopatiakyhmyyn, koska patti on pieni ja kiinteä. Ihan sellainen kun syöpäkasvaimen sanotaan olevan. (paitsi, että oma pattini on sileä, ei yhtään muhkurainen)

ap

Sileä tai muhkurainen? Muten voit tuntea itse jonkun sileäksi tai muhkuraiseksi? Tätä en ymmärrä. Itsellä oli rintasyöpä, patti tuntui "pieneltä kyhmyltä" vaikka koko rinta oli jo nekroosissa. Ikää oli 31 v. Itse kuulun siihen onnelliseen joukkoon joka on vielä hengissä 12 v toteamisen jälkeen.

No patti tuntuu herneen puolikkaalta, hieman pehmeämmältä tosin.

ap

Vierailija
51/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä ole syöpä eli pahanlaatuinen muutos, mutta ymmärrän kyllä että tuossa tilanteessa on vaikea olla miettimättä vakavan sairauden mahdollisuutta. Itse varmaan tissuttelisin tuossa tilanteessa alkoholia, koska mulla se saa aikaan sen että jotenkin keskityn nykyhetkeen ja kauheimmatkin ahdistukset ja ongelmat unohtuvat siksi aikaa kun juo... 

En nyt keksi enää mitään minkä vuoksi se olisi hyvänlaatuinen. Olen kyllä nuori, mutta patti tuntuu kovalta, eikä ole irtonainen alustasta. Kännätä en halua.

ap

Usko pois, se voi olla muutakin kuin syöpää. Tietysti pelko pahimmasta mahdollisesta on olemassa niin kauan kunnes saat tulokset. Muista kuitenkin nämä asiat, näin sanoisi sinulle oma äitini:

1. Jos se on syöpää, niin se ei silti tarkoita aina kuolemaa. Suomessa on syövän hoito ja selviytymisprosentti todella korkeaa ja laadukasta. Mitä aikaisemmin olet liikkeellä sitä todennäköisempää että ei ole mitään hätää.

2. Et voi tietää mitään ennen tuloksia, joten asiaa on turha stressata liikaa

3. Rintoihin patteja voi tulla monista syistä eivätkä ne läheskään aina ole syöpää

4. Syöpäkasvain ei ole omin käsin tunnistettavissa joten voit huoletta unohtaa omatekemät diagnoosit, odota tutkimuksia ja tuloksia

5. Elämä on tässä ja nyt, ei pidä murehtia sitä mitä voi sattua ja tapahtua. Olet kuitenkin tietoinen siitä että syöpä on hyvin yleistä ja voi tulla kenelle tahansa, missä vaiheessa elämää tahansa elintavoista riippumatta. Koita nauttia tästä hetkestä.

6. Et ole yksin, sinun tilassasi on paljon muitakin. Vertaistukea saat varmasti.

Tsemppiä!

- nuori nainen jonka äiti sairasti huonoennusteisen rintasyövän ja selvisi

Vierailija
52/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, ettet halua huolestuttaa asialla muita ja keskittää kaikkien ajatuksia ikäviin asioihin, mutta ehkä silti kannattaisi kertoa asiasta avoimesti kaikille. Näin sinun ei tarvitsisi teeskennellä normaalia samalla, kun iso asia vaivaa koko ajan mieltä. Saat ihan varmasti ymmärrystä ja sympatiaa osaksesi ja olokin voi helpottua, kun ei tarvitse salailla asiaa. Kaikesta huolimatta hyvää joulua ap! Keskity läheisten kanssa olemiseen, hyvään ruokaan, ulkoiluun ja lepäilyyn.

Vierailija
53/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä ole syöpä eli pahanlaatuinen muutos, mutta ymmärrän kyllä että tuossa tilanteessa on vaikea olla miettimättä vakavan sairauden mahdollisuutta. Itse varmaan tissuttelisin tuossa tilanteessa alkoholia, koska mulla se saa aikaan sen että jotenkin keskityn nykyhetkeen ja kauheimmatkin ahdistukset ja ongelmat unohtuvat siksi aikaa kun juo... 

En nyt keksi enää mitään minkä vuoksi se olisi hyvänlaatuinen. Olen kyllä nuori, mutta patti tuntuu kovalta, eikä ole irtonainen alustasta. Kännätä en halua.

ap

Usko pois, se voi olla muutakin kuin syöpää. Tietysti pelko pahimmasta mahdollisesta on olemassa niin kauan kunnes saat tulokset. Muista kuitenkin nämä asiat, näin sanoisi sinulle oma äitini:

1. Jos se on syöpää, niin se ei silti tarkoita aina kuolemaa. Suomessa on syövän hoito ja selviytymisprosentti todella korkeaa ja laadukasta. Mitä aikaisemmin olet liikkeellä sitä todennäköisempää että ei ole mitään hätää.

2. Et voi tietää mitään ennen tuloksia, joten asiaa on turha stressata liikaa

3. Rintoihin patteja voi tulla monista syistä eivätkä ne läheskään aina ole syöpää

4. Syöpäkasvain ei ole omin käsin tunnistettavissa joten voit huoletta unohtaa omatekemät diagnoosit, odota tutkimuksia ja tuloksia

5. Elämä on tässä ja nyt, ei pidä murehtia sitä mitä voi sattua ja tapahtua. Olet kuitenkin tietoinen siitä että syöpä on hyvin yleistä ja voi tulla kenelle tahansa, missä vaiheessa elämää tahansa elintavoista riippumatta. Koita nauttia tästä hetkestä.

6. Et ole yksin, sinun tilassasi on paljon muitakin. Vertaistukea saat varmasti.

Tsemppiä!

- nuori nainen jonka äiti sairasti huonoennusteisen rintasyövän ja selvisi <3

Kiitos tästä! <3 yritän kyllä muistaa nämä kaikki!

Mukavaa joulua sinulle ja äidillesi!

ap

Vierailija
54/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, ettet halua huolestuttaa asialla muita ja keskittää kaikkien ajatuksia ikäviin asioihin, mutta ehkä silti kannattaisi kertoa asiasta avoimesti kaikille. Näin sinun ei tarvitsisi teeskennellä normaalia samalla, kun iso asia vaivaa koko ajan mieltä. Saat ihan varmasti ymmärrystä ja sympatiaa osaksesi ja olokin voi helpottua, kun ei tarvitse salailla asiaa. Kaikesta huolimatta hyvää joulua ap! Keskity läheisten kanssa olemiseen, hyvään ruokaan, ulkoiluun ja lepäilyyn.

Ajattelin kertoa ehkä mieheni siskolle joka on hyvä ystäväni. Hänen kanssaan voisin jutella asiasta.

Täytyy yrittää keskittyä kivoihin juttuihin.

ap

Vierailija
55/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin kertoa ehkä mieheni siskolle joka on hyvä ystäväni. Hänen kanssaan voisin jutella asiasta.

ap

Minulla on tana vuonna ollut rintasyopa joka leikattiin ja olen syopavapaa.

Kun hatailin tutkimusten kanssa niin kirurgi sanoi etta rintasyopa ei ole mikaan kiireellinen juttu alkuvaiheessa, muutama viikko sinne tai tanne ei merkitse mitaan.

Minulla on ollut jos jonkinlaisia kystia rinnoissa elamani aikana ja vasta nyt vanhana sain syovan.

Sina itse et voi diagnoosia tehda joten yrita olla miettimatta koko juttua ja nauti joulusta. Tee tasta ensi vuoden projekti.

Minulle syovan hoito oli helpompi ja kivuttomampi kuin hammaslaakarilla kaynti. :D

Vierailija
56/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on syöpä, niin eiköhän joulu ole silloin huolista pienin?

Vierailija
57/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minulla on tana vuonna ollut rintasyopa joka leikattiin ja olen syopavapaa.

Kun hatailin tutkimusten kanssa niin kirurgi sanoi etta rintasyopa ei ole mikaan kiireellinen juttu alkuvaiheessa, muutama viikko sinne tai tanne ei merkitse mitaan.

Minulla on ollut jos jonkinlaisia kystia rinnoissa elamani aikana ja vasta nyt vanhana sain syovan.

Sina itse et voi diagnoosia tehda joten yrita olla miettimatta koko juttua ja nauti joulusta. Tee tasta ensi vuoden projekti.

Minulle syovan hoito oli helpompi ja kivuttomampi kuin hammaslaakarilla kaynti. :D

Mukava kuulla, että sinun kokemuksesi oli helppo :)

En oleta, että muutaman viikon takia syöpä olisi kasvanut kamalasti mutta jos se on ollutkin olemassa huomaamattani kuukausia? Olen nyt tuntenut patin ehkä 1,5kk eikä se mielestäni ole isontunut? Ei ainakaan paljon (jos ollenkaan). Lääkärin mukaan patti on alle 1cm kokoinen.

ap

Vierailija
58/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on syöpä, niin eiköhän joulu ole silloin huolista pienin?

Juu on on. Et ymmärtänyt pointtia. Tarkoitan, että olisi ollut mukava nauttia joulusta huolehtimatta. 

ap

Vierailija
59/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ajatella vain jotain muuta, lopputulokseen et voi kuitenkaan vaikuttaa.

Vierailija
60/94 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 55v. Vasemmassa rinnassani tuntui outoa kihelmöintiä. Löysin myös patin. Tilasin ajan mammografiaan. Suunnittelin jo hautajaiseni, peruukin yms. Stressasin niin, että laihduin kahdessa viikossa 8 kg. Ripuloin, ruoka ei maistunut, enkä nukkunut. Mammografian tulokset tulivat viikossa: normaali. Tämän jälkeen rauhoituin, "kyhmy"hävisi ja lihakset rentoutuivat. Rintasyövän pelko on hirveä naisilla. Voimia kaikille naisille. Tutkikaa rintanne, mikään muutos ei ole liian mitätön mennä tutkittavaksi. Käykää seulonnoissa.💜

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi