HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.
Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.
Kommentit (241)
Se on vapaaehtoista antaa lahja tai ei. Itse annoin koko peruskouluajan. En enään lukiossa.
Opettajilla on muutenkin työn vaativuuteen nähden liian hyvät edut mm. lomat-
Vierailija kirjoitti:
Se on vapaaehtoista antaa lahja tai ei. Itse annoin koko peruskouluajan. En enään lukiossa.
Hyvä ettet enään lukijossa.
Vierailija kirjoitti:
Monelle ketjussa tuntuu olevan epäselvää mikä on lahjus.
”Lahjuksen ottamisena pidetään lahjuksen pyytämistä tai vastaanottamista sillä perusteella, että lahjottava suosii lahjuksen antajaa tai muuta henkilöä. Syntymäpäivälahjojen ja *muiden tavanomaisten lahjojen antaminen ja ottaminen on kuitenkin sallittua.*”
Ihan asiallinen selkokielinen linkki esim. tässä.
Ei tämä mitään lahjomista ole, tämä on vain tavanomainen lahja.
Tää koko kohu on musta ihan älytön. Ne on lahjoja ja ne antaa, jotka haluaa.. joku kysyi, miksei muut saa. Kyllä saa.
Itse olen vienyt muistamisia tarhantätien, opettajien, kerho-ohjaajien ym lisäksi ainakin yliopistoproffalleni, hoitajalle, lasten korvalääkärille, roskakuskille, vakuutusneuvojalle ja optikolle. Varmaan monelle muullekin, pizzakuskillekin on tullut joskus annettua glögi-pullo mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehotan kokeilemaan työtä esim. yläkoulussa ja puhumaan vaativuudesta vasta sen ensimmäisen työvuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tää koko kohu on musta ihan älytön. Ne on lahjoja ja ne antaa, jotka haluaa.. joku kysyi, miksei muut saa. Kyllä saa.
Itse olen vienyt muistamisia tarhantätien, opettajien, kerho-ohjaajien ym lisäksi ainakin yliopistoproffalleni, hoitajalle, lasten korvalääkärille, roskakuskille, vakuutusneuvojalle ja optikolle. Varmaan monelle muullekin, pizzakuskillekin on tullut joskus annettua glögi-pullo mukaan.
Ja ajattele kuule kun pizzakuski on joskus antanut mulle cola-puolin kaupan päälle. Törkeetä lahjontaa, että tulisin toistekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehotan kokeilemaan työtä esim. yläkoulussa ja puhumaan vaativuudesta vasta sen ensimmäisen työvuoden jälkeen.
Juuri näin....
Haters gonna hate.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keino ratkaista ongelma puolin ja toisin on ostaa yksi yhteinen suklaarasia tai joulukukka ja antaa se koko luokan nimissä. Näin hinta per oppilas jää hyvin pieneksi eikä haittaa jos kaikki ei osallistu. Opettaja välttyy saamasta 20 tuikkukippoa/suklaarasiaa/kukkapuskaa. Näin lahja myös täyttää Espoon ohjeistuksen eli ope voi sen ottaa vastaan rikkomatta sääntöjä. Plus että oppilailla/vanhemmilla on hyvä mieli kun opettajaa on muistettu. Näin me muistimme omaa luokanopettajaamme 80-luvulla.
Tämä ei todellakaan ole hyvä tapa. Yhden lapseni luokalla tämä on tapa, mutta en halua millään tavalla palkita opettajaa, joka on epäreilu oppilaitaan kohtaan, huutaa, kiusaa jne. Jotenkin vanhemmilta nyt unohtuu tässä lahja-asiassa sellainen tosiseikka että osa opettajista on epäreiluja, niillä on suosikkeja ja niitä joista ei tykätä ja valitettavasti osa opettajista myös näyttää tämän näille oppilaille selvästi. Osa vanhemmista ei vain tiedä että heidän lastaan ehkä kiustataan opettajan toimesta. Ne jotka yhteislahjoja hommaavat ovat kyllä useimmiten niitä joiden lapset ovat opettajan suosikkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yläkoulun opettaja, mutta oli sen verran vähän haastetta että siirryin takaisin aikaisempaan ammattiin, asiantuntijatehtäviin, työaika on toki nyt pitempi, työnkuva paljon vaativampi, mutta toisaalta palkka parempi. Mutta yläkoulun opettajana oli helppoa. Tuntui vain että lomia oli siinä vähän liikaakin, kun oli tottunut viiden viikon vuosilomaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keino ratkaista ongelma puolin ja toisin on ostaa yksi yhteinen suklaarasia tai joulukukka ja antaa se koko luokan nimissä. Näin hinta per oppilas jää hyvin pieneksi eikä haittaa jos kaikki ei osallistu. Opettaja välttyy saamasta 20 tuikkukippoa/suklaarasiaa/kukkapuskaa. Näin lahja myös täyttää Espoon ohjeistuksen eli ope voi sen ottaa vastaan rikkomatta sääntöjä. Plus että oppilailla/vanhemmilla on hyvä mieli kun opettajaa on muistettu. Näin me muistimme omaa luokanopettajaamme 80-luvulla.
Joo, ei kiitos mitään yhteisjuttuja enää koskaan! Tai ainakin minimiin kaikki. En kestä niitä, jotka ottavat asian yhdeksi suurimmaksi elämäntehtäväkseen ja jatkuva viestittelyputki miten asia saadaan mahdollisimman monimutkaiseksi. Me hoidamme asian itse. Paljon vähemmällä pääsee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Miten muistit lääkäriäsi (lääkäreitäsi)? Entä rehtoriasi, joka on pomosi, jonka on siis siedettävä sinun ininäsi ja valituksesi? Koulutoimen johtajaa? Siivoojaa, joka siivoaa töissä sinunkin jälkesi ja luokkahuoneesi? Muistitko häntä, joka hoitaa kadullasi lumityöt jotta pääset töihin ja kotiin? Farmaseuttia, kaupan kassaa (joka näkee sinut myös silloin kun sinä et viitsi edes katsoa häntä)?
Sitä mä vaan, että mikä ihmeen erityisasema opettajilla on?
Mikään mainitsemistasi ammattiryhmistä ei vietä ajallisesti yhtä paljon aikaa asiakkaidensa kanssa kuin opettajat. Siksi inhimillisesti opettaja on tutumpi ja läheisempi.
No en ole ehkä kanssasi, mutta luokkasi, tapasi tehdä työtä ja tyylisi sotkea paikat ovat kyllä tulleet erittäin tutuksi. Aika lailla koen sinut tuntevani.
terveisin se luokkasi siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yläkoulun opettaja, mutta oli sen verran vähän haastetta että siirryin takaisin aikaisempaan ammattiin, asiantuntijatehtäviin, työaika on toki nyt pitempi, työnkuva paljon vaativampi, mutta toisaalta palkka parempi. Mutta yläkoulun opettajana oli helppoa. Tuntui vain että lomia oli siinä vähän liikaakin, kun oli tottunut viiden viikon vuosilomaan.
Aina löytyy yksi tällainen vähättelijä joka ketjuun, vaikka on tutkittu tosiasia että 70 % yläkoulun opettajista on niin kuorrutettuja että vaihtaisivat mielellään johonkin toiseen työhön mikäli palkkataso pysyisi samana... eli joko opettajat ovat turhastavalittajia (mikä toki on palstalla tunnettu tosiasia) tai sitten työ on oikeasti raskasta ja sen saa selville vain kokeilemalla. Ennen kokeilua on syytä pitää suu soukemmalla työn kuormittavuuden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy yksi tällainen vähättelijä joka ketjuun, vaikka on tutkittu tosiasia että 70 % yläkoulun opettajista on niin kuorrutettuja että vaihtaisivat mielellään johonkin toiseen työhön mikäli palkkataso pysyisi samana... eli joko opettajat ovat turhastavalittajia (mikä toki on palstalla tunnettu tosiasia) tai sitten työ on oikeasti raskasta ja sen saa selville vain kokeilemalla. Ennen kokeilua on syytä pitää suu soukemmalla työn kuormittavuuden suhteen.
Kuorrutettuja 🤣
Vierailija kirjoitti:
Olisko jotain linkkiä? Mikä opettajan nimi?
Voisko joku laittaa tän kirjoituksen?
Minusta ideassa ei ole vikaa. Mutta toteutus on nykyään mennyt ihan överiksi.
Puhutaan vähän eri asiasta kun annetaan kukka tai sadan euron lahjakortti. Ja tästä nimenomaan on kyse lahjakorttikiellolla. Thank god vihdoin, hyvä Espoo!
Opettajat ovat äärimmäisen lapsellisia lahjatoiveineen. Ja vielä loukkaantuvat ja naukuvat kun lahjakortit kielletään. Todellakin ovat jääneet peruskoululaisten tasolle! Aikuiset ihmiset odottavat kielet pitkällä joululahjoja LAPSILTA!!!
Olen eräässä harrastusryhmässä jossa on mukana useita opettajia. Rääväsuisia, äänekkäitä, törstejä naisia. En veisi heille yhtään mitään koskaan!
Miksi antaa lahjoja. Eihän suuri osa oppilaista opi peruskoulussa edes lukemaan. Miten sossuperuskoulu on mennyt sellaiseksi puuhasteluksi. Matematiikka lukuunottamatta sisäänlaskutaitoa on hepreaa. Sosialismin ihanteiden mukaan kaikkien tulee osata saman verran, siitä seuraa, että kaikki osaavat sen huonoimmin oppivan verran. Koska sosialismin mukaan kaikki ovat syntyessään yhtä älykkäitä. Käytännössä eivät ole. Eikä keneltäkään saa vaatia mitään eikä käskeä mihinkään eikä opettaa toimimaan organisaatiossa omassa paikassaan eikä noudattamaan sääntöjä. Tuollaisesta anarkiakoulusta ei hyvää seuraa. Älykkäämmät pitää pystyä seulomaan joukosta ja antaa niille mahdollisuus opiskella. Tasa-arvoiseen koulutukseen ei tuo tasapäistäminen kuulu vaan se, että kyvykkäällä on mahdollisuus edetä opintiellä taloudellisista edellytyksistä huolimatta. Tätä ei kokoomus sulata eikä sossut ymmärrä. Siispä mennään pohjamutia myöten sosialismiin. Työnantajat huutavat kuitenkin ammattitaitoista duunaria ja hakevat sen ulkomailta kun koulutusjärjestelmä ei sellaisia tuota. Koulun latistamat syrjäytyvät ja niistä tulee ajan mittaan massiivinen ongelma. Suomi menee mutasarjaan päättäjä-idioottien mukana.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien työ on yksi Suomen vaativimmista ammateista. Työn vaativuuteen nähden palkat ovat surkeat eikä muita etuja juurikaan edes ole.
Monelle ketjussa tuntuu olevan epäselvää mikä on lahjus.
”Lahjuksen ottamisena pidetään lahjuksen pyytämistä tai vastaanottamista sillä perusteella, että lahjottava suosii lahjuksen antajaa tai muuta henkilöä. Syntymäpäivälahjojen ja *muiden tavanomaisten lahjojen antaminen ja ottaminen on kuitenkin sallittua.*”
Ihan asiallinen selkokielinen linkki esim. tässä.
https://www.minilex.fi/a/milloin-on-kyseessä-lahjonta