Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.

Vierailija
21.12.2018 |

Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.

Kommentit (241)

Vierailija
141/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä lahjat pitäisi kieltää; Miettikääpä, jos opettaja sanoisi lahjaa tuovalle lapselle, että "ei kiitos, en ota lahjaa vastaan", niin siitäkös vasta meteli syntyisi. Samat kirjoittajat valittaisivat, kuinka epäkohtelias opettaja onkaan, kun ei ota vastaan heidän Ville-Petterinsä lahjaa. Hohhoijaa..

Vierailija
142/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity suoraan asiaan, mutta tässä on ehkä joku sukupolvikysymyskin kyseessä.

Kansalaisopiston kursseja paljon käyneenä olen huomannut, että eläkeläiset ja tukevassa keski-iässä olevat hommaavat usein lahjoja opettajalle ja tämä tapahtuu niin, että tädit ja mummot päättävät keskenään, että lahja hankitaan ja sitten viime tipassa tullaan pyytämään rahaa muilta osallistujilta sen sijaan, että esim.kierrätettäisiin jotain lappua, jossa saa hienotunteisesti kirjata itsensä osallistujaksi tai ei. 

Kerran eräs mummo ojensi vain suoraan kätensä ja sanoi "4 euroa" ikään kuin olisin mummolle velkaa jostain ja hän tietäisi minun jostain syystä kantavan kolikoita mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse luokanopettaja ja askartelin itse tänäkin vuonna oppilailleni (22) joulukortit. Tänään niita jakaessani muutama oppilaista ihmetteli ääneen, mitä he sillä kortilla muka tekevät. Kerroin, että hyviin tapoihin kuuluu toivottaa tuttaville hyvää joulua ja että itse halusin toivottaa sitä oppilailleni itse tehdyn kortin muodossa.

Päivän päätteeksi luokasta lähtiessäni huomasin, että muutama korteista oli luokkani roskakorissa. Se hyvistä tavoista siis, taidan jättää jatkossa kortit jakamatta. 🙁

Vierailija
144/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoonkin ohjeen mukaan pienet tavanomaiset lahjat on sallittuja. Itse en osaa nähdä eroa siinä, tuoko (lähes) jokainen oman pienen muistamisen vai kerätäänkö kimpassa muutama euro ja hankitaan yhteinen lahja. En myöskään näe eroa siinä, onko lahja suklaata/kukkia/muuta tavaraa vai lahjakortti johonkin palveluun. Eli kun yksittäinen pieni muistaminen on sallittua, on oltava sallittua myös vapaaehtoisesti kerätä kimppalahjana lahjakortti, jonka arvo per osallistuja on vähäinen. Parasta olisi laittaa kimppalahjan korttiin koko luokan nimet riippumatta siitä ketkä osallistuivat.

Vierailija
145/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

No ei pidä ihan paikkaansa. Todella paljon saan lahjoja potilailta kun he kotiutuvat ja ovat olleet tyytyväisiä hoitoon. Myös menehtyneiden omaisilta tulee suklaata, kakkuja, karkkeja, keksejä ja kukkia. Ihan ympäri vuoden. Olen siis hoitaja. Erona opettajiin on vain se että me hoitajat emme pidä lahjoja itsellämme, vaan ne menevät yhteiseksi kahvihuoneeseen koko osaston jaettavaksi. Samoin kaikki muu, koriste-esineet tai mitä ikinä saadaankin, jäävät osastolle ja ovat osaston yhteisiä. Tuntuisi väärältä ottaa lahjaa vain itselle, saan työstäni palkkaa. Kiitos suklaiden ja kortin muodossa on tietysti mukava, mutta kyllä ne jaetaan sitten koko osaston henkilökunnalle.

Voi mitä humblebragia, ihan kuin opettajilla ei olisi kahvihuoneita.

Vierailija
146/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Terve. Olen parturi-kampaaja ja mieheni insinööri. Olemme tänäkin vuonna vastaanottaneet asiakkailtamme lukuisia viinipulloja ja suklaarasioita. Minä olen saanut lisäksi tänä vuonna kukkia, Marimekon pyyhkeet ja muumipyyhkeet lapsilleni asiakkailtani. Olen myös tietoinen muiden alojen tutuistani jotka joka vuosi asiakkailtaan joululahjoja saavat.

Hyvää joulua!

No sehän on kiva. Mutta miksi sinun saamistasi lahjoista ei raivota palstalla? En voi ymmärtää tätä opettajien haukkumista.

Vierailija
147/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Ei se ole kateutta, se on vaan yksi stressi lisää kaikkeen joulun valmisteluun että pitää opettajillekkin hankkia jotain. Ja nimenomaan pitää, koska kaikki muutkin. En vaan haluaisi mitään muistettavaa enempää.

Vierailija
148/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

O kirjoitti:

Olen itse luokanopettaja ja askartelin itse tänäkin vuonna oppilailleni (22) joulukortit. Tänään niita jakaessani muutama oppilaista ihmetteli ääneen, mitä he sillä kortilla muka tekevät. Kerroin, että hyviin tapoihin kuuluu toivottaa tuttaville hyvää joulua ja että itse halusin toivottaa sitä oppilailleni itse tehdyn kortin muodossa.

Päivän päätteeksi luokasta lähtiessäni huomasin, että muutama korteista oli luokkani roskakorissa. Se hyvistä tavoista siis, taidan jättää jatkossa kortit jakamatta. 🙁

Toivottavasti et ole niitä palstan opettajia, jotka laskevat 22 joulukortin näpertämiset työajaksi.

Siis ihan hienoa, että teit ne kortit. Mutta kukaan ei sitä ole sinulta odottanut, eikä tässä nyt ole uhriutumisen paikka.

Vierailija
149/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh kirjoitti:

Te, joiden mielestä lahjat pitäisi kieltää; Miettikääpä, jos opettaja sanoisi lahjaa tuovalle lapselle, että "ei kiitos, en ota lahjaa vastaan", niin siitäkös vasta meteli syntyisi. Samat kirjoittajat valittaisivat, kuinka epäkohtelias opettaja onkaan, kun ei ota vastaan heidän Ville-Petterinsä lahjaa. Hohhoijaa..

Jaa, isäni (opettaja) on harrastanut tuota jo vuosikausia. Eipä näy syntyneen minkäännäköistä kohua.

Vierailija
150/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

No ei pidä ihan paikkaansa. Todella paljon saan lahjoja potilailta kun he kotiutuvat ja ovat olleet tyytyväisiä hoitoon. Myös menehtyneiden omaisilta tulee suklaata, kakkuja, karkkeja, keksejä ja kukkia. Ihan ympäri vuoden. Olen siis hoitaja. Erona opettajiin on vain se että me hoitajat emme pidä lahjoja itsellämme, vaan ne menevät yhteiseksi kahvihuoneeseen koko osaston jaettavaksi. Samoin kaikki muu, koriste-esineet tai mitä ikinä saadaankin, jäävät osastolle ja ovat osaston yhteisiä. Tuntuisi väärältä ottaa lahjaa vain itselle, saan työstäni palkkaa. Kiitos suklaiden ja kortin muodossa on tietysti mukava, mutta kyllä ne jaetaan sitten koko osaston henkilökunnalle.

Hienostipa poimit kirjoituksen pointin sieltä...

Vierailija
151/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Terve. Olen parturi-kampaaja ja mieheni insinööri. Olemme tänäkin vuonna vastaanottaneet asiakkailtamme lukuisia viinipulloja ja suklaarasioita. Minä olen saanut lisäksi tänä vuonna kukkia, Marimekon pyyhkeet ja muumipyyhkeet lapsilleni asiakkailtani. Olen myös tietoinen muiden alojen tutuistani jotka joka vuosi asiakkailtaan joululahjoja saavat.

Hyvää joulua!

No sehän on kiva. Mutta miksi sinun saamistasi lahjoista ei raivota palstalla? En voi ymmärtää tätä opettajien haukkumista.

Parturi-kampaaja on töissä yksityisellä puolella. Opettajat ovat virkamiehiä. Siinä ero.

Vierailija
152/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan jokaisen oma asia kenelle haluaa antaa lahjan ja mikä se lahja on. Miten sen muka voi kukaan kieltää jos omilla rahoillaan haluaa toiselle jotain ostaa? Naurettavaa! Jos minä haluan antaa vaikka 500€ lahjakortin äidilleni, lapselleni, naapurilleni, kaupankassalle, satunnaiselle vastaantulijalle tai vaikka sitten opettajalle niin mitä se kenellekään kuuluu? Yhtä vähän kuin se jos jätän antamatta yhtään mitään! Jo on aikoihin eletty jos ulkopuolelta aletaan määritellä mihin ihmiset saa omat rahansa käyttää!!!

Eihän se kenellekään kuulu, mutta pitääkö maikkojen lehtiin mennä nillittää. Muutama vuosi sitten joku itki lehdissä, että älkää ostako sitä ja tätä opettajille. Se, että kehtaavat näköjään ruikuttaa kaiken päälle ja eivät tunnu arvostavan sitä elettä. Taas selitetään, että eihän minun lahjaani kauhean kalliiksi tule. Selkeä viesti, että haluaa lahjan ja arvaa paljon sellasta perhettä stressaa ku ei muutenkaan ole rahaa ylimäärästä ja sitten pitäs miettiä onko itse kuspää vai osallistuuko. Mun facebookissa on kolme kaveria opettajina. Toissavuonna se yks sitten mokas oikein kunnolla. Sen ilmeisesti yksityisviestillä kirjoittaa näille kahdelle opettajalle, mutta kirjoittikin viestin seinälle kaikkien nähtäväksi ja nämä kaksi oli yhtä viisaita ja vastasivat siihen seinälle huutonauuruhhymiöillä. Siellä haukuttiin näitä lahjoja... Joo taas tätä samaa paskaa roinaa ja hymiöt perään. Yks vastas, että joo vois tunkee ne hanuriinsa sen roinan ja taas olla ilosena naamana ottaa vastaan kaikenlaista turhaa.

Frendin seinä täytty hyvin nopeesti viesteistä, että ei vissiin ihan näin julkisesti pitänyt sanoa ja kysymysmerkkiä perään. KAikki kerkes haukkumaan ne ennen kun paineessa poisti sen ketjun. Tämä kolmikko oli hieman nolona ja hajalla, kun se todellisuus tuli ilmi. Surullista oli se, että meidän kaveripiirissä on muutama lapsi näiden oppilaina. No, eivät ole enää kavereita.

Kai noita kiittämättömiä moukkia on opttajissa siinä missä muissakin ihmisissä. Kyllä meilläkin äidin sisko eräänä jouluna hyvin avoimesti paheksui saamiaan lahjoja ja kaveri viime jouluna haukkui mieheltään saamansa lahjan maanrakoon. Suurin osa ihmisistä kuitenkin ilahtuu saadessaan lahjan. Ja antaminenhan on tosiaan täysin vapaaehtoista ja jokaisen henkilökohtainen oma asia.

Vierailija
153/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Kyllä mun mies kiikuttaa logistiikka-alalla töistä kotiin lahjoja asiakkailta eli viiskymppisten miesten yrityksiltä.

Voi höpönassut kun tämä on ihan eri asia. Vapaassa markkinataloudessa on Ok antaa pieniä joululahjoja ja näin hieroa liikesuhteita, mutta käsittääkseni on vääristynyttä jos opettajan ja oppilaan (perheen) välisissä suhteissa käytetään samoja metodeja. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Lahjat opettajille pitäisi kieltää. Tapa aiheuttaa paineita viedä lahja koska muutkin niin tekevät eikä näin saisi olla. Siinä riittävä peruste kiellolle. Mielestäni kouluilta on unohtunut arviointikyky kun on alun perinkään annettu tällaisen perinteen syntyä.

Ihmettelen suuresti Hesarin jutussa itkenyttä opettajaa, ei vain kertakaikkiaan mene jakeluun miten aikuinen ihminen voi suhtautua asiaan noin suurella mielensä pahoittamisella. Lahjoilla on ilmiselvästi hänelle suuri merkitys ja niiden aiheuttamia ristiriitoja vastaavasti vähätellään ja vääristellään.

No ei kyllä aiheuta mitään paineita! Mä en oo koskaan ostellu lahjoja lasteni opettajille, mutta ei oo myöskään koskaan häirinnyt että jotkut ostaa.

Vierailija
154/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Hienostipa poimit kirjoituksen pointin sieltä...

Mikäs muu se pointti oli kuin se että kyllä me hoitoalalla saamme hirrrrrveästi lahjoja mutta _toisin kuin opettajat_ laitamme kaiken yhteiseen jakoon, kun ahneet opettajat käärivät suklaarasiat liiveihinsä. Että ollaan me hoitoalalla niin jaloja ja tuntuisi väärältä ottaa itselleen jotain sen sijaan että laittaisi yhteiseen jakoon, mutta kyllä opettajat kehtaavat. Sanomattakin selvää että kouluissakin niitä suklaarasioita on kasvihuoneissa pitkälle tammikuuhun ( ja siitäkös poru nousee että opettaja ei sen vertaa arvostanut sitä meidän konvehtirasiaa että olisi edes kotiinsa vienyt vaan sinne jätti kahvihuoneeseen).

Vierailija
155/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kun saan lapsilta lahjoja. Siis nimenomaan lapsilta, äitien keskinäinen kilpailu on todella vaivaannuttava. Sen sijaan lasten itse tekemät kortit ja askartelut otan ilolla vastaan. T. Ope

Vierailija
156/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin suuri kohu siitä että viedään muutaman euron suklaarasia tai kukka lahjaksi? Se on vapaaehtoista. Tarkoitettu pieneksi eleeksi tärkeästä työstä oman lapsen eteen. Hieman paranoidia ajatella että opettaja painaisi mieleen ne jotka eivät lahjaa anna, saati että antaisi heille huonomman numeron.

Pienikin rikos on rikos.

Vierailija
157/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoonkin ohjeen mukaan pienet tavanomaiset lahjat on sallittuja. Itse en osaa nähdä eroa siinä, tuoko (lähes) jokainen oman pienen muistamisen vai kerätäänkö kimpassa muutama euro ja hankitaan yhteinen lahja. En myöskään näe eroa siinä, onko lahja suklaata/kukkia/muuta tavaraa vai lahjakortti johonkin palveluun. Eli kun yksittäinen pieni muistaminen on sallittua, on oltava sallittua myös vapaaehtoisesti kerätä kimppalahjana lahjakortti, jonka arvo per osallistuja on vähäinen. Parasta olisi laittaa kimppalahjan korttiin koko luokan nimet riippumatta siitä ketkä osallistuivat.

Sen takia meillä yksityisessä yrityksessä on selkeä ohjeistus: ei senttiäkään.

En tajua miksi virkamiesten kohdalla joustetaan säännöistä. Taitaa olla oikein laki, ettei virkamies saa ottaa lahjuksia vastaan?

Vierailija
158/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh kirjoitti:

Jaa, isäni (opettaja) on harrastanut tuota jo vuosikausia. Eipä näy syntyneen minkäännäköistä kohua.

Fiksu faija sulla.

Vierailija
159/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin yksityisissä sosiaalipalveluissa raha virtaa ainakin siihen suuntaan, että firmalta asiakkaille. Firmaan suurin osa rahasta taas tulee julkiselta sektorilta. Toki jotkut asiakkaat muistavat pienillä lahjoilla ja samoin tulee itse annettua vastavuoroisesti omaan piikkiin joitakin lahjoja. Normaalia sosiaalista kanssakäymistä, ongelmaksi se voi muodostua, jos summat kasvavat isoiksi - sekin on tosin suhteellista. Toisille satanen kun on parin viikon ruokaraha ja toisille se ei kata edes viikon omaisuudenhoitokuluja.

Vierailija
160/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sille opettajalle ylipäätään pitää jotain lahjoja antaa.

Ei tietenkään pidä! Lahjaa ei koskaan PIDÄ antaa. Mutta SAA antaa jos haluaa  :)

Muisti se kuitenkin lehteen itkeä ettei lahja nyt paljoa maksa. Pakkohan ei ole antaa, mutta itehän se selkeesti kinuu lahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan