Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.

Vierailija
21.12.2018 |

Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.

Kommentit (241)

Vierailija
161/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Mikä vtun "saavutettu etu"?

Vierailija
162/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Muilla aloilla niitä lahjoja nimenomaan saadaan enemmän. Kampaajaystäväni saa sellaisia kukka-asetelmia ja suklaa-rasioita, että niistä on opettajien turha haaveilla. Insinööriystäväni saa jouluisin 1000€ joulurahaa työnantajaltaan. Yrittäjä saa satojen eurojen lahjoja yhteistyökumppaneiltaan. Muilla aloilla on pitkiä lahjanantamisen perinteitä. Muita vain ei vainota ja kadehdita. Opettajaystäväni vie monta kertaa vuodessa karkkia ym. oppilailleen, joita on kymmeniä.

Ehkä opettajien lahjomisessa on se pointti kun kyse on lapsista. Se laittaa lapset eriarvoiseen asemaan, koska lapsi ei välttämättä voi itse valita viekö opettajalle jotain vai ei.

Lahjonta on myös suuri huoli niissä yrityksissä, joissa esim. sisäänostajia lahjotaan/yritetään lahjoa arvokkailla lahjoilla. Eikä silloin ole kyse lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin ala-asteella oppilaiden kesken opettajalle joululahjaksi Jari Sillanpään kasetti.

Vierailija
164/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hoitoalalla potilaat tuovat lahjoja eikä sitä ole vielä kukaan kieltänyt. Tosin yleensä ne on herkkuja eikä lahjakortteja.

Aivan, mutta hoitoalalla tuodaan yleensä kukka tai suklaata ilahduttamaan kaikkia potilasta hoitaneita. Ei taida olla montaa hoitajaa jotka olisivat saaneet yhdeltä potilaalta (tai jopa potilasryhmältä) mitään 50-300€ lahjakortteja?

On kiva ele tuoda vaikka karkkeja hoitajien taukohuoneeseen, mutta miksi 20 oppilaan pitäisi jokaisen lahjoa opettajaansa kaksi kertaa vuodessa?

Vierailija
165/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä tämäkin nyt ole ihan oppilaan ja opettajan välinen asia haluaako viedä/vastaanottaa lahjaa.

Kyllä. Ainahan virkamiestä voi lahjoa, jos sen tekee kahdenkesken. Eiku...

Vierailija
166/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen itse tekemä kortti/piirros on ihan ok. Mutta jo jotkut itsetehdyt piparit tai karkit on hygieniariski, heittäisin menemään.

Vierailija
167/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani itse ensimmäisillä luokilla koulussa, muistan open sanoneen luokan edessä kaikille, ettei hänelle tarvitse tuoda lahjoja. Sitä toivetta muistaakseni myös noudatettiin. Tuntui että kaikki oppilaat kelpasivat hänelle ja olivat hänen silmissään saman arvoisia. Sen tunteen välittyminen oli merkittävimpiä asioita joita opin koulussa. Toisenlaisiakin opettajia oli.

Vierailija
168/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä tämäkin nyt ole ihan oppilaan ja opettajan välinen asia haluaako viedä/vastaanottaa lahjaa.

Kyllä. Ainahan virkamiestä voi lahjoa, jos sen tekee kahdenkesken. Eiku...

Jaa että pitäisi kaikilta opettajilta ynnä muilta kerätä tieto onko ok että annan luokanvalvojalleni jonkun lahjan kuluneesta vuodesta :D eiköhän jokainen anna lahjan sille jolle haluaa.

Vierailija
169/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Mikä vtun "saavutettu etu"?

Varmaan tässä viitattiin tuohon opettajan mielipidekirjoituksen, josta koko poru lähti liikkeelle. Että kaikki opettajat eivät halua että lahjakortit kielletään, koska niitä on tähän saakka saanut. Jos nyt pitää ratakiskosta tämäkin asia mammoille vääntää.

Vierailija
170/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hoitoalalla potilaat tuovat lahjoja eikä sitä ole vielä kukaan kieltänyt. Tosin yleensä ne on herkkuja eikä lahjakortteja.

Aivan, mutta hoitoalalla tuodaan yleensä kukka tai suklaata ilahduttamaan kaikkia potilasta hoitaneita. Ei taida olla montaa hoitajaa jotka olisivat saaneet yhdeltä potilaalta (tai jopa potilasryhmältä) mitään 50-300€ lahjakortteja?

On kiva ele tuoda vaikka karkkeja hoitajien taukohuoneeseen, mutta miksi 20 oppilaan pitäisi jokaisen lahjoa opettajaansa kaksi kertaa vuodessa?

Eihän sitä pidäkkään, mutta ei sitä nyt kieltääkään tarvi.

Vierailija
171/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei opettajat anna lahjoja oppilailleen?

Antaahan ne - nelosia ja kymppejä

Miksi ne ovat sinusta lahjoja? Ajatteletko niin, että bussikuski antaa sinulle joka päibä lahjan, kun suostuu ajamaan autoa tai lääkäri antaa lahjaksireseptilääkkeitä?

Huumorintajua joko on tai ei ole, sinä kuulut jälkimmäiseen kategoriaan.

Ohis

Mitä huumorintajua? Miten se liittyy aiheeseen?

Vierailija
172/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O kirjoitti:

Olen itse luokanopettaja ja askartelin itse tänäkin vuonna oppilailleni (22) joulukortit. Tänään niita jakaessani muutama oppilaista ihmetteli ääneen, mitä he sillä kortilla muka tekevät. Kerroin, että hyviin tapoihin kuuluu toivottaa tuttaville hyvää joulua ja että itse halusin toivottaa sitä oppilailleni itse tehdyn kortin muodossa.

Päivän päätteeksi luokasta lähtiessäni huomasin, että muutama korteista oli luokkani roskakorissa. Se hyvistä tavoista siis, taidan jättää jatkossa kortit jakamatta. 🙁

Toivottavasti et ole niitä palstan opettajia, jotka laskevat 22 joulukortin näpertämiset työajaksi.

Siis ihan hienoa, että teit ne kortit. Mutta kukaan ei sitä ole sinulta odottanut, eikä tässä nyt ole uhriutumisen paikka.

En laskenut korttien tekoa työajaksi, vaan ihan muun työn lisäksi askartelin ne illalla kotonani sen jälkeen, kun omat lapseni olivat menneet nukkumaan.

Tarkoitukseni ei ole "uhriutua", vaan tuoda myös opettajan näkökulmasta esille koulun arkea tai tässä tapauksessa juhlaa ( lukukauden päätöspäivä).

Vierailija
173/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keino ratkaista ongelma puolin ja toisin on ostaa yksi yhteinen suklaarasia tai joulukukka ja antaa se koko luokan nimissä. Näin hinta per oppilas jää hyvin pieneksi eikä haittaa jos kaikki ei osallistu. Opettaja välttyy saamasta 20 tuikkukippoa/suklaarasiaa/kukkapuskaa. Näin lahja myös täyttää Espoon ohjeistuksen eli ope voi sen ottaa vastaan rikkomatta sääntöjä. Plus että oppilailla/vanhemmilla on hyvä mieli kun opettajaa on muistettu. Näin me muistimme omaa luokanopettajaamme 80-luvulla.

Vierailija
174/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh kirjoitti:

Te, joiden mielestä lahjat pitäisi kieltää; Miettikääpä, jos opettaja sanoisi lahjaa tuovalle lapselle, että "ei kiitos, en ota lahjaa vastaan", niin siitäkös vasta meteli syntyisi. Samat kirjoittajat valittaisivat, kuinka epäkohtelias opettaja onkaan, kun ei ota vastaan heidän Ville-Petterinsä lahjaa. Hohhoijaa..

Jaa, isäni (opettaja) on harrastanut tuota jo vuosikausia. Eipä näy syntyneen minkäännäköistä kohua.

Ja lapsetko ovat sitten isäsi kieltäydyttyä vastaanottamasta lahjaa vieneet lahjat takaisin kotiin tai heittäneet lähimpään roskikseen? :D

Vierailija
175/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitollisuuden voi ilmaista muutenkin kuin lahjoilla. Esimerkiksi kirjoittamalla korttiin kuinka paljon arvostaa opettajan panosta luokkansa eteen jne. Enemmän ne sanat merkitsevät kuin suklaarasia saatesanoilla hyvää joulua.

Vierailija
176/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Tietäisit vain miten paljon saavat esim. lääkärit kukkia, suklaa, leivoksia ja kaikkea muuta, mutta jo hyviin tapoihin kuuluu ne jakaa muiden työkavereiden kesken ja ne viedään henk.kunnan tiloihin.

Opettajat lienevät ainoa ammattiryhmä, jotka ottavat vastaan "lahjuksia", jopa lahjakortteja, joka viranhaltijalta on pöyristyttävää ja paheksuttavaa.

Muutama vuosi syntyi hirveä haloo, kun eräs pikaruokaketju antoi 10% annuksen hampurilaisista poliiseille, kun yrittäjä uskoi poliisin läsnäolon vähentävän järjestyshäiriöitä, mutta poliisijohto lopetti samantien kun asia tuli julkisuuteen ja puhuttiin muutamasta kymmenestä sentistä per ateria.

Vierailija
177/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisopettajalle kultainen jorma ja miesopettajalle vironkielinen raamattu

Vierailija
178/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Miten muistit lääkäriäsi (lääkäreitäsi)? Entä rehtoriasi, joka on pomosi, jonka on siis siedettävä sinun ininäsi ja valituksesi? Koulutoimen johtajaa? Siivoojaa, joka siivoaa töissä sinunkin jälkesi ja luokkahuoneesi? Muistitko häntä, joka hoitaa kadullasi lumityöt jotta pääset töihin ja kotiin? Farmaseuttia, kaupan kassaa (joka näkee sinut myös silloin kun sinä et viitsi edes katsoa häntä)?

Sitä mä vaan, että mikä ihmeen erityisasema opettajilla on?

Vierailija
179/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh kirjoitti:

Te, joiden mielestä lahjat pitäisi kieltää; Miettikääpä, jos opettaja sanoisi lahjaa tuovalle lapselle, että "ei kiitos, en ota lahjaa vastaan", niin siitäkös vasta meteli syntyisi. Samat kirjoittajat valittaisivat, kuinka epäkohtelias opettaja onkaan, kun ei ota vastaan heidän Ville-Petterinsä lahjaa. Hohhoijaa..

Jaa, isäni (opettaja) on harrastanut tuota jo vuosikausia. Eipä näy syntyneen minkäännäköistä kohua.

Ja lapsetko ovat sitten isäsi kieltäydyttyä vastaanottamasta lahjaa vieneet lahjat takaisin kotiin tai heittäneet lähimpään roskikseen? :D

No mistä minä tiedän, että mitä ne niille tekevät.

Vierailija
180/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Miten muistit lääkäriäsi (lääkäreitäsi)? Entä rehtoriasi, joka on pomosi, jonka on siis siedettävä sinun ininäsi ja valituksesi? Koulutoimen johtajaa? Siivoojaa, joka siivoaa töissä sinunkin jälkesi ja luokkahuoneesi? Muistitko häntä, joka hoitaa kadullasi lumityöt jotta pääset töihin ja kotiin? Farmaseuttia, kaupan kassaa (joka näkee sinut myös silloin kun sinä et viitsi edes katsoa häntä)?

Sitä mä vaan, että mikä ihmeen erityisasema opettajilla on?

Mikään mainitsemistasi ammattiryhmistä ei vietä ajallisesti yhtä paljon aikaa asiakkaidensa kanssa kuin opettajat. Siksi inhimillisesti opettaja on tutumpi ja läheisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme