Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.

Vierailija
21.12.2018 |

Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.

Kommentit (241)

Vierailija
221/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjakielto on näin open näkökulmasta hyvä juttu, mutta Ilpo Salosen perustelut tälle pöyristyttää. Todella loukkaavaa kuvitella että millään lahjalla pystyisi vaikuttaa opettajan ammattietiikkaan esim. arvioinneissa. Moni opettaja tekee työtä todella isolla sydämellä ja tuollainen vihjaus tuntuu todella törkeältä.

Höpöhöpö. Tottakai lahjukset vaikuttaa arviointiin. Viime jouluna emme antaneet poikamme opettajalle lahjaa. Toinen poika vei suklaarasian ja viinipullon. Eräs luokan tyttö antoi kylpylälahjakortin. Nämä kolme ovat aikalailla saman tasoisia oppilaita, esimerkiksi koenumerot ovat aika samoissa. No kevät torkan keskiarvo oli meidän pojalla 7,6, tuolla toisella pojalla 8,3 ja yllätys yllätys, arvaatte varmaan, tytöllä oli 9,4. No tänä jouluna annoimme 100 euron lahjakortin Stockmannille. Odotamme kevät torkasta yli ysin keskiarvoa.

Niin varmaan :D 

Kokeista saadut numerot eivät ole yksin ratkaisemassa arvosanoja, joista sitten lasketaan keskiarvo. Mitä tiedät mainitsemiesi oppilaiden tuntiosaamisesta, lisätehtävien tekemisestä tai oppiaineissa edistyneisyydestä noin muuten?

Vierailija
222/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Muilla aloilla niitä lahjoja nimenomaan saadaan enemmän. Kampaajaystäväni saa sellaisia kukka-asetelmia ja suklaa-rasioita, että niistä on opettajien turha haaveilla. Insinööriystäväni saa jouluisin 1000€ joulurahaa työnantajaltaan. Yrittäjä saa satojen eurojen lahjoja yhteistyökumppaneiltaan. Muilla aloilla on pitkiä lahjanantamisen perinteitä. Muita vain ei vainota ja kadehdita. Opettajaystäväni vie monta kertaa vuodessa karkkia ym. oppilailleen, joita on kymmeniä.

SE JOULURAHA on verotettavaa tuloa ja voit olla varma, että siitä on verot yms maksettu - jos yritys on rehellinen, ja verotarkastuksessa 5 v välein se kumminkin selviää. Ja jos ei ole maksettu niin insinööriystäväsi saa mätkyt korkoineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakielto on yleinen suuntaus. Meillä yksityisessä firmassa lahjojen vastaanottaminen oli ennen normaalia. Työtehtävistä riippuen jotkut saivat reilusti lahjoja ja jotkut eivät lainkaan. Nykyisin lahjojen vastaanottaminen on kiellettyä. Jopa alle 10 euron lahja voi olla kyseenalainen. Olipa lahja mitä tahansa, niin se saa aikaan kiusallisen tilanteen. Parempi olisi, jos kukaan ei tarjoaisi lahjoja.

Uskon, että suuntaus tulee leviämään kaikkialle.

Vierailija
224/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjakielto on näin open näkökulmasta hyvä juttu, mutta Ilpo Salosen perustelut tälle pöyristyttää. Todella loukkaavaa kuvitella että millään lahjalla pystyisi vaikuttaa opettajan ammattietiikkaan esim. arvioinneissa. Moni opettaja tekee työtä todella isolla sydämellä ja tuollainen vihjaus tuntuu todella törkeältä.

Höpöhöpö. Tottakai lahjukset vaikuttaa arviointiin. Viime jouluna emme antaneet poikamme opettajalle lahjaa. Toinen poika vei suklaarasian ja viinipullon. Eräs luokan tyttö antoi kylpylälahjakortin. Nämä kolme ovat aikalailla saman tasoisia oppilaita, esimerkiksi koenumerot ovat aika samoissa. No kevät torkan keskiarvo oli meidän pojalla 7,6, tuolla toisella pojalla 8,3 ja yllätys yllätys, arvaatte varmaan, tytöllä oli 9,4. No tänä jouluna annoimme 100 euron lahjakortin Stockmannille. Odotamme kevät torkasta yli ysin keskiarvoa.

Ha haa. Me ei viedä ollenkaan lahjoja, ja silti on lapsilla hyvät numerot. Just sai vanhempi tyttö ysejä ja kymppejä sellaisistakin aineista, jossa koe ei mennyt niin hyvin. Opettaja sanoi, että muut osa-alueet menee loistavasti, vihkot on esimerkillisiä jne.

Vierailija
225/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Terve. Olen parturi-kampaaja ja mieheni insinööri. Olemme tänäkin vuonna vastaanottaneet asiakkailtamme lukuisia viinipulloja ja suklaarasioita. Minä olen saanut lisäksi tänä vuonna kukkia, Marimekon pyyhkeet ja muumipyyhkeet lapsilleni asiakkailtani. Olen myös tietoinen muiden alojen tutuistani jotka joka vuosi asiakkailtaan joululahjoja saavat.

Hyvää joulua!

No sehän on kiva. Mutta miksi sinun saamistasi lahjoista ei raivota palstalla? En voi ymmärtää tätä opettajien haukkumista.

Parturi-kampaaja on töissä yksityisellä puolella. Opettajat ovat virkamiehiä. Siinä ero.

...Ja kampaaja ei anna arvosanoja asiakkailleen tai muuten vaikuta asiakkaidensa, noh, koulumenestykseen esim. 😉

Ovatko ihmiset ihan oikeasti noin typeriä vai ajatellaanko että itse asia unohtuu kun vedellään mutkia suoraksi, ts että muut ovat typeriä vrt alkuperäinen kampaajavertaus.

Vierailija
226/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko (oikein) vähävaraisen kiva ottaa osaa moiseen? Toisena vaihtoehtona on olla osallistumatta, jolloin ei saa nimeään lahjassa olevaan korttiin ja itse saa muIkun maineen...

Kenen mielessä saa " mulkun" maineen? Väitän, että se joka tuollaista ajattelee vähävaraisesta, on itse tuota sanan todellisessa merkityksessä. Ei kai KUKAAN järkevä ajattele noin rumasti kanssaihmisistä.

Eli jos perhe on hyvätuloinen, on vähän niinkuin velvollisuus ostaa lahja koska on siihen varaa.

Vierailija
227/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että opettajat eivät halua lahjoja, koska niitä kukkia/suklaarasioita/tuikkukippoja tulee niin tolkuttomasti. Ainakin mitä facea seuraa niin valtaosa lahjaideoista on juurikin jotain krääsää.

Vierailija
228/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat on yleisesti rahanahneita ja kunniankipeitä. Ihan tunnettu fakta. Samaa sakkia lääkäreiden kanssa.

Vierailija
229/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat on yleisesti rahanahneita ja kunniankipeitä. Ihan tunnettu fakta. Samaa sakkia lääkäreiden kanssa.

Lakimiehet antaa ilmaiset neuvot.......😀

Vierailija
230/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En turhaan lahjonut opeja. Peruskoulun ysin kevään ka oli 9.5. Lukiossa en lahjonut ja ällän paperit tuli

Vierailija
231/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

"Muilla aloilla ei tätä tapaa ole..... ja varmaan se herättää kateutta" :DDDD

Puhut nyt asiasta, josta et näköjään mitään tiedä. 

Asiakkaat tuo paljonkin muistamisia/lahjoja monilla aloilla.  Itse olen terveydenhoidossa kuntoutuspuolella töissä ja olen ollut varhaiskasvatuksessakin ja joka paikassa on lahjoja/suklaata, kukkia ym muistamista tuotu.  

Varmaan myös kotisairaanhoitajia muistetaan jouluna asiakkaiden puolelta lahjoilla. 

Ei suinkaan ole opettajien "yksinoikeus".

Vierailija
232/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi HS.n haastattelemalle opelle: 10e open joululahjan on mielestäni liikaa. Pari euroa/oppilas on ihan eri sfääreissä, mutta meillä kerättiin 10e/oppilas. Kyllä. Mitäs siihen sanot?!

Vierailija
233/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

No kyllä meillä ainakin asiakkailta tulee kaikenlaista roinaa, viinipulloa, suklaata, kukkia sun muuta. Ihan turhaa mielestäni. Eiköhän jokaisella työssäkäyvällä ole varaa ostaa mieleinen pikku muistaminen itselleen jos kokee olevansa sen tarpeessa. Oikein ahdistaa tuo tavarapaljon, mitä tännekin välillä kannetaan. Luulisi, että nykypäivänä oltaisiin jo sen verran valveutuneita tästä turhasta materiasta.  

Meillä myös yrittäjäperheessä menee asiakkailta saadut viinit, juustot, sinapit ja suklaat suoraan joulupöytään sukulaisille ja isolle perheellemme nautittavaksi ja tulevat kyllä tarpeeseen! Suklaa ja viini on kuitenkin hyödykkeitä jotka tulee käytettyä eikä jää nurkkiin pyörimään turhana tavarana, niin mä tykkään. :)

Vierailija
234/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin opeja pitää lahjoa, että lapsi menestyy. Suklaarasia ei riitä. Matkalahjakortti on hyvä. Näin turvaat yli yhdeksän keskiarvon.

Vierailija
235/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miten olisi jotenkin enemmän lahjontaa se, että jokainen vanhempi antaa muutaman euron jolla ostetaan lahjakortti, kuin se, että jokainen ostaa henk.koht. jotain "pientä". Yhteislahjassahan kaikki ovat saman arvoisesti mukana, eikä siis tule eriarvoisuutta. 

Jos jokainen vie oman pikkulahjuksen, on vaikea kuitenkaan löytää mitään kolmen euron arvoista, mikä oikeasti ilahduttaisi opettajaa. Menee enemmän rahaa ja kaikki antavat väistämättä eriarvoisia lahjoja. Siinähän se luokittelun vaara juuri on. 

Ei tässä nyt ole kyse siitä, mikä lahja olisi kivoin tai vähiten eriarvoisin. Vaan siitä että virkamiehen lahjonta on yksiselitteisesti laissa kielletty kokonaan. Ei saa vastaanottaa mitään.

Joo, ja kyllä on niin älytön laki kun olla ja voi!

Vierailija
236/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O kirjoitti:

Olen itse luokanopettaja ja askartelin itse tänäkin vuonna oppilailleni (22) joulukortit. Tänään niita jakaessani muutama oppilaista ihmetteli ääneen, mitä he sillä kortilla muka tekevät. Kerroin, että hyviin tapoihin kuuluu toivottaa tuttaville hyvää joulua ja että itse halusin toivottaa sitä oppilailleni itse tehdyn kortin muodossa.

Päivän päätteeksi luokasta lähtiessäni huomasin, että muutama korteista oli luokkani roskakorissa. Se hyvistä tavoista siis, taidan jättää jatkossa kortit jakamatta. 🙁

Tulitko ajatelleeksi, että noiden 22 oppilaan joukossa on niitä, jotka eivät joulua vietä? Ainakin sinulla on paperit, joista uskonto tai elämänkatsomus käy ilmi. Jos tyrkytät joulua niille, jotka eivät edes saa osallistua mihinkään jouluun liittyvään, ihmekös tuo, että kortit roskiksessa. Itselleni ei tulisi mieleenikään askarrella oppilailleni kortteja. Päiväkodissa synttärikortit toki tehdään, mutta niitäkään ei saa kaikille antaa vanhempien vaatimuksesta. Kaikki eivät vietä synttäreitä. 

Kaikille 22 oppilaalleni on heidän tietoihinsa merkitty uskonnoksi evankelis-luterilaisuus ja ovat siis mukana ev.lut. uskonnon opetuksessa eli kyllä he viettävät joulua. Minulla on myös tapana keskustella oppilaideni kanssa kuulumisista ja ajankohtaisista asioista ja tiedän heidän kaikkien viettävän joulua.

Vierailija
237/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni on opettaja ja muutamia vuosia sitten hän näytti kirjoitusvirheitä vilisevän, hädintuskin luettavalla käsialalla kirjoitetun kirjeen jonka oli saanut joulumuistamisena eräältä oppilaaltaan. Ystäväni kertoi että kyseisellä lapsella oli hyvin suuria vaikeuksia oppia kirjoittamaan ja hän oli varmasti nähnyt todella paljon vaivaa kirjoittaessaan kirjeen. Ystäväni oli tosi liikuttunut ja ilahtunut kirjeestä ja lyön vaikka vetoa että se on hänellä hyvässä tallessa edelleen.

Vierailija
238/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaahan ne opet lahjoja. Keväällä kymppejä niille, joiden vanhehemmat muistaneet jouluna....

Vierailija
239/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi HS.n haastattelemalle opelle: 10e open joululahjan on mielestäni liikaa. Pari euroa/oppilas on ihan eri sfääreissä, mutta meillä kerättiin 10e/oppilas. Kyllä. Mitäs siihen sanot?!

10€ on ihan ok summa! Eihän sen halvemmalla edes oikein mitään järkevää lahjaksi kelpaavaa saa.

Vierailija
240/241 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Ruusuja? Hyasintti sopisi paremmin näin joulun aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi