Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osoitatte joulukortin (avio)pareille, joilla on eri sukunimet?

Vierailija
20.12.2018 |

Miten osoitatte joulukortit (avio)pareille, joilla on eri sukunimet? Kirjoitatteko kummankin nimet vai kummankin etunimen ja vain miehen nimen vai miten?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisilla tavoilla on meille tullut postia, mutta kunhan tulee perille. Meillä siis minulla on eri sukunimi kuin miehellä ja tytär on miehen sukunimellä.

Joskus joutuu vähän mietiskelemään nimien mahtumista, jos perheessä on useampia sukunimiä (esim. uusperhe, jossa toisen puolison lapsi on toisen vanhemman nimellä), mutta näitä on helppo kiertää juuri "vanhempien nimet + lapset" -konstilla. Toinen vaihtoehto mitä olen käyttänyt on kirjoittaa etunimet omalle rivilleen ja sukunimet seuraavalle tyyliin:

Jaana, Marko, Nico-Petteri ja Jenna-Caarina

Möttönen Meikäläinen

Vierailija
22/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellu, Kaisa, Tarmo+

Ville Holopainen

Ellu(avopuoliso), Kaisa(tytär jolla äidin sukunimi), Tarmo(koira). Tässä tapauksessa Ville on veljeni, joten osoitan kortin hänen nimellään.

(huom, nimet muutettu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämän otoksen perusteella tuo on vittuilua tai vähintäänkin huonoa käytöstä kai sitten kun meillä tosiaankin on eri nimet ja aina kortit tulevat Minun nimi + Miehen nimi + Miehen sukunimi. Ei tuo nyt elämää pilaa, mutta on kieltämättä ärsyttävää.

Ap

Tuo on hyvin epäkohteliasta. Ikäviä ihmisiä. Sano niille joskus että sukunimeni on muuten "Lahtinen", jos olette unohtaneet.

Vierailija
24/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyliin näin Kortin Saaja + puoliso

Vierailija
25/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani on eri sukunimet, joulukortit tulivat meille muistaakseni aina jommankumman nimellä. Jos lähettäjä oli isän ystävä tai sukulainen, kortissa oli isän nimi. Jos lähettäjä oli äidin ystävä tai sukulainen, kortissa äidin nimi.

Isän iäkkäämmät sukulaiset kirjoittivat kortteihin pelkästään isän sukunimen, siis tyyliin "Perhe Virtanen" :D Ihmettelin tätä lapsena ja ihmettelen edelleen.

Vierailija
26/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eri tavoilla! Unohdin serkkuni miehen sukunimen, joten heille kortti meni nimillä Matti ja Maija + perhe. Sitten oli perhe Virtanen-Männistö. Miehen siskon poikaystävän sukunimi ei ollut meidän tiedossa, joten meni nimellä Minna Korhonen ja Aimo. Jos olisi tiedossa, Aimonkin sukunimi toki mainittaisiin.

Vierailija
27/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti Möttönen ja Maija Virtanen

+ Nico, Petteri ja Jessica

Vierailija
28/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä lainkaan ymmärrä naimisiin menemistä jos ei päästä sopuun sellaisesta yksinkertaisesta asiasta kuin yhteisestä sukunimestä.

Vierailija
29/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parilla lapsia? Jos on niin laittaisin läheisemmän ystävän nimen kokonaan.

Esim. Maija Meikäläinen + perhe TAI

Maija Meikäläinen perheineen

Vierailija
30/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ilmoittanut sukulaisille ja ystäville että kortissa pitää lukea minun (mies) nimi ja lisäksi perheineen, eli: Herra XX perheineen. Mikään muu ei käy.

Vierailija
31/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli ennen kaikilta mihen sukulaisilta joulukortit kuten ap:lle nyt. Eli Maija + Matti Tunkio. Vaikka oma sukunimeni on Patio. En oikein ymmärtänyt syytä tälle. Naimisiinmenon jälkeen ovat kyllä kaikki kirjoittaneet myös minun sukunimeni korttiin, kun pidin oman sukunimeni. Paitsi yksi vanha täti kirjoittaa edelleen vain miehen sukunimen korttiin. Huvittaa, varmaan hänestä oli suuri vääryys pitää oma sukunimi. :)

Vierailija
32/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan pojalleni näin:

Esim. Matti Mattinen ja nainen.

Mitäs ei suostu avioitumaan. Se nainen nimittäin.

Vierailija
33/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ennen kaikilta mihen sukulaisilta joulukortit kuten ap:lle nyt. Eli Maija + Matti Tunkio. Vaikka oma sukunimeni on Patio. En oikein ymmärtänyt syytä tälle. Naimisiinmenon jälkeen ovat kyllä kaikki kirjoittaneet myös minun sukunimeni korttiin, kun pidin oman sukunimeni. Paitsi yksi vanha täti kirjoittaa edelleen vain miehen sukunimen korttiin. Huvittaa, varmaan hänestä oli suuri vääryys pitää oma sukunimi. :)

Tunkio;D

Vierailija
34/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähetän vähän tilanteem mukaan, mutta yleisin olisi varmaan

Maija Möttönen & Martti, Matti ja Liisa

Eli koko nimi sille kuka läheisin (tai se alkuperäinen tuttu/sukulainem) ja muista perheenjäsenistä pelkkä etunimi (puoliso ja lapset)

Mieheni iäkkäät sukulaiset laittaa aina mieheni nimen ja perään vaan perheineen eli esim

Matti Meikäläinen perheineen

Nuoremmat mainitsevat yleensä kaikki perheenjäsenet nimeltä

Vierailija
35/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä lainkaan ymmärrä naimisiin menemistä jos ei päästä sopuun sellaisesta yksinkertaisesta asiasta kuin yhteisestä sukunimestä.

Me olemme erittäin yksimielisiä sukunimiasiasta! Nimittäin siitä, että pidämme omamme. Sukunimen vaihtaminen on nuori perinne, ei mikään ikiaikainen käytäntö, eikä se edes liity mitenkään mihinkään kun meillä on kuitenkin oma identiteettimme. Naimisissa olemme rakkaudesta, koska haluamme elää elämän yhdessä ja juridisena sopimuksena avioliitto helpottaa paljon erilaisia asioita ja yhteisomistamista.

Aikaisemmalle kyselijälle; ei ole lapsia. Naimisissa oltu seitsemän vuotta.

Ap

Vierailija
36/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan pojalleni näin:

Esim. Matti Mattinen ja nainen.

Mitäs ei suostu avioitumaan. Se nainen nimittäin.

Ehkä hirviöanoppi on vienyt tuon naisen avioitumisinnon.

Vierailija
37/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh tietty molempien. On täällä kyllä niin tyhmää porukkaa että. Mä myös lukuun ottaen. 👍

Vierailija
38/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee paljon kortteja tyylillä miehen kokonimi ja minun etunimeni, eli alla olevaan tyyliin.

Matti Meikäläinen + Maija

Tämä on minulle ihan fine. 

Vierailija
39/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään laittaisin kaikkien koko nimen, mutta käytännössä se on osan kohdalla mahdotonta. Esim yhdelle ystäväperheelle se tarkoittaisi seuraavaa:

Paula-Inkeri Savolainen-Möttönen, Pekka Möttönen, Anssi Virtanen, Ulla-Maija Matikainen, Matti Matikainen 

(ystäväni joka otti entisen tyttönimensä kaksoisnimensä alkuosaksi, ystäväni uusi aviomies, ystäväni miehen lapsi entisestä liitosta, ystäväni lapsi*2)

Eihän siihen korttiin mitään muuta sitten mahtuisikaan, kun nuo kaikki kirjoittaisi

Menee siis käytännössä niin, että laitan ystäväni koko nimen ja muista pelkän etunimen. Ja samaa olen sitten ryhtynyt toteuttamaan kaikkien muidenkin kohdalla.

Minusta on tosi kurja kun jotkut eivät mainitse lapsia kortissa nimellä

Vierailija
40/49 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään nimiä vaan pelkkä osoite ja "vtun hyvää joulua". Terveisin: Minä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi