Miten osoitatte joulukortin (avio)pareille, joilla on eri sukunimet?
Miten osoitatte joulukortit (avio)pareille, joilla on eri sukunimet? Kirjoitatteko kummankin nimet vai kummankin etunimen ja vain miehen nimen vai miten?
Kommentit (49)
Kumnankin nimen erikseen. Älyhoi älä jätä.
Pelkät etunimet. Jos on useampia lapsia, niin etunimi+etunimi+perhe.
Miksi ihmeessä kirjoittaisin vain miehen sukunimen..? Kirjoita molempien kokonimet, ei voi olla noin vaikeaa.
Molempien nimet tietysti! Tai jos on selkeästi toisen kaveri tai sukulainen nii sit esim Maija Meikäläinen perheineen. Mut muuten esim Maija Lahti ja Matti Aho (+lapset)
Mietin, että onko tuo jonkinlainen kannanotto miehen sukulaisilta osoittaa kortit aina tapaan molempien etunimet ja miehen sukunimi. Kukaan siitä porukasta ei ole kertaakaan käyttänyt minun omaa nimeäni ja tietävät kyllä, että meillä ei ole sama nimi.
Ap
"Aviopari/pariskunta Korhonen-Virtanen" lienee ihan kelvollinen ilmaisu.
Ensimmäisenä mainitset sen sukunimen, joka tulee aakkosissa ensimmäisenä, ja liität sen perään sitten sen toisen nimen.
Osoiteriville Minna Nieminen & Matti Virtanen, itse korttiin sitten "Hyvää joulua Minnalle ja Matille!", tai jos heillä on lapsia niin esim. "Hyvää joulua koko perheelle!" (tai jopa "Hyvää joulua Minnalle, Matille, Markolle, Mintulle, Miisalle, & Mozart-koiralle!")
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että onko tuo jonkinlainen kannanotto miehen sukulaisilta osoittaa kortit aina tapaan molempien etunimet ja miehen sukunimi. Kukaan siitä porukasta ei ole kertaakaan käyttänyt minun omaa nimeäni ja tietävät kyllä, että meillä ei ole sama nimi.
Ap
Tänä vuonna tuli yksi kortti jossa oli minun (oikea) nimeni. Muuten olivat mallia Maija, Matti ja Pikku Ipana Meikäläinen.
T. Maija Heikäläinen
Kirjoitan korttiin sen pariskunnan osapuolen nimen, kumpi on läheisempi minulle + perhe. "Pirkko Hämäläinen perheineen". Muiden saamia joulukortteja selatessani olen huomannut tämän olevan yleisin tapa, eikä kukaan ole (vielä) vetänyt hernettä nenään tästä tavasta kirjoittaa.
Jenkkityyliin kirjoitat tietenkin "Hyvää joulua herra ja rouva Matti Meikäläiselle!"
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa tahalliselta veetuilulta.
Etunimi sukunimi (se minulle läheisempi) + etunimi tai + perhe.
Vielä ei ole kukaan lähettänyt korttia loukkaantuneena takaisin. Aika mielenkiintoisia väännöksiä on kyllä tullut otettua vastaan. Arimmat on sitten jättäneet mut koko kortista pois kun ei ole keksinyt miten laittaisi :)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillähän appiukko otti nokkiinsa siitä että en ottanut heidän sukunsa nimeä ja on kertonut/antanut ymmärtää omalle suvulleen että minulla on mieheni sukunimi. Siksi kortit miehen sukulaisilta (myös appivanhemmilta) tulee väärällä nimellä. Kiusa se on pienikin kiusa :)
Tietenkin molempien kokonimillä. Sen käytännön olen omaksunut että aviopareille menevässä kortissa naisen nimi kirjoitetaan ensin, muissa tapauksissa tutumman henkilön nimi ensin.
Ja jos on monta perheenjäsentä ja vanhemmilla täysin eri yksöisnimet niin kirjoitan perhe Nieminen-Lahtinen. (Jos taas toisella vanhemmista on kaksoisnimi, kirjoitan perhe Nieminen, koska se on kaikkien yhteinen nimi.)
Minä lähetän joulukortteja enimmäkseen tutuille lapsille "Pikkuneiti Se ja se perheineen".
Kiertää tämän kaikkien nimien mahtumisen ongelman.
Joo, tämän otoksen perusteella tuo on vittuilua tai vähintäänkin huonoa käytöstä kai sitten kun meillä tosiaankin on eri nimet ja aina kortit tulevat Minun nimi + Miehen nimi + Miehen sukunimi. Ei tuo nyt elämää pilaa, mutta on kieltämättä ärsyttävää.
Ap
Kirjoitan sen itselleni läheisemmän henkilön nimen korttiin ja siihen oheen sitten sen puolison etunimen tai lempinimen.
Esim näin:
Maija Häkkinen
+Reiska
(reiska siis joko yläpuolelle + tai &-merkillä tai alapuolelle maija häkkisestä).
Tällaisia viritelmiä käytän:
Mikko Meikäläinen & Anne (vakiintunut naisystävä mutta sukunimi ei tiedossa)
Ville Veikkonen + perhe (lapsen kummille jolla puoliso jolla lapsia, näitä muita emme ole koskaan tavanneet enkä ole ihan varma muistanko nimet oikein, sukunimeä en ainakaan)
Mikkonen & Makkonen
Ville, Kaisa, Lissu, Pekka ja Anni
Maisa Miettinen & Pekka Pöntinen
Anni Tanninen + perhe (kummityttö)
Mitä kumman kysymistä tässä edes on? Riikka Nieminen ja Jaakko Suominen.