Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uhriutuva uraäiti Hesarin mielipidepalstalla

Vierailija
20.12.2018 |

Joutuu hoitamaan lastansa kotona 1,5-vuotiaaksi asti, koska riittävän laadukasta hoitoa ei ole saatavilla.
Mikä uhraus.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005940790.html?utm_campaign=tf-HS&u…

Kommentit (838)

Vierailija
161/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyvanhempihan ei saa vaatia lapselleen lainmukaista päivähoitoa, vaan pitää tyytyä siihen, mitä suostutaan tarjoamaan. Jos vanhemmat eivät kerro, miksi töihin ei palata /lapset hoidetaan kotona,  niin nykymeno jatkuu. Eli et saa lapselle päivähoitopaikkaa, saa säilytyspaikan, jossa 12 alle 3v ikäistä on yhden aikuisen huomassa.

Nyt joku äiti sanoo ääneen, että hän ei hyväksy sitä, että päivähoito ei toimi. Ja muut äidit - yleensä ne, joiden lasten päivähoidosta vanhemmat eivät maksa euroakaan - aloittavat huutokuoron, että uhrautuja!

Uskokaa pois, jos tilanne ei parane, niin kohta kunnallinen päivähoito on vain rupuporukalle ja varhaiskasvatusta saa vain rahalla. Tuloerojen kasvun lisäksi on pakko kasvattaa erilaisten perheiden lasten lapsuuden eroja, koska jos maksaa lasten päivähoidosta, niin olettaa edes lain minimin täyttyvän.

Höpsis, miten hassu mielipide. Olen huomattavan varakas, mutta en onneksi sentään noin nousukas. Et toivottavasti ole tosissasi, ethän?

Vierailija
162/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on akateemisesti koulutettuja työttöminäkin. Missä vika, kun ovat niin fiksuja ja varakkaista perheistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmekään, että lapset voivat huonosti, kun vanhemmat eivät ehdi heitä itse kasvattamaan ja heistä huolehtimaan, lapsiaan kuuntelemaan eikä antamaan aikaansa heille. Koska raha, raha, raha, ura, ura, ura, ura.

Pahoinvoivia lapsia on myös rikkaissakin piireissä. Lapset jäävät aikuisten jalkoihin.

Kannattaa oikeasti miettiä, onko itsellä aikaa antaa lapselle silloin, kun lapsi sitä vaatii ja tarvitsee eniten?

Moni korvaa näitä tärkeitä asioita rahalla ja turhalla tavaralla ja turhilla matkoilla.

Olen vienyt -80-luvulla 9kk vanhan hoitoon, olin paljon parempi vanhempi kuin kotona juuri paikkakunnalle muuttaneena yksinäisenä äitinä. En tehnyt uraa, kävin töissä, niinkuin aika moni muukin.

Hoito oli laadukasta pphoitoa, kävimme hoitoon tutustumassa monta kertaa ja pikkuinen oli tottunut kivaan tätiin ennen varsinaista hoidon aloitusta.

En ole koskaan kokenut olleeni huono äiti tai että en olisi kasvattanut lastani, ihan veroja maksava äiti hänestä on tullut, äiti joka on samanlaisessa tilanteessa kuin hsn kirjoittajaäiti, paitsi hänen lapsensa isä on mahdollistanut töihin paluun, ilman että lapsi on joutunut nykyisenlaiseen säilytyslaitokseen.

Vierailija
164/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tuottanut mitään vaikeuksia palata töihin, vaikken ole rikas ja akateemisesti koulutettu.

Asiat ovat niin vaikeita, kuin niiden haluaakin olla.

Vierailija
165/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin;

Miestenkin työnantajienkin pitää saada tietää hyvissä ajoin milloin isä jää isyysvapaalle, jotta saavat työhön sopivan ja pätevän sijaisen etsittyä ajoissa.

Ei se ole sama asia kuin joku 3 päivän saikku.

Huomaa kyllä tässäkin ketjussa, ettei moni mamma missään töissä itse ole koskaan ollut, kun miestä syyllistävät tässä. Ja jos ei ole tilaa siinä lähipäiväkodissa, niin ei vain ole tilaa.

Sitten vielä;

Miettikää mikä kaaos olisi, jos jokainen saisi juuri sen haluamansa ja miten täynnä sitä sitten pk:t olisivat 9kk - 1 - vuotiaista lapsista, sitten hoitajat eivät muuta ehtisikään tehdä kuin syöttää, nukuttaa ja vaihtaa vaippoja. Tästä sitten kärsisi 2-6 vuotiaat lapset hoidon, virikkeiden yms. puutteesta nykyisillä resursseilla ja nykyisellä hoitajapulalla.

Alalle ei ole enää halukkaita, koska hoitajat saavat usein paskaa niskaansa nimenomaan vanhemmilta.

"Mutku MINÄ haluan" ei yksinkertaisesti toimi enää, kun aikuiseksi on kasvettu ja lapsiakin on siunaantunut. Paitsi ei kaikki kasva aikuisiksi ikinä eivätkä aikuistu vaikka lapsia olisi 12, koska "mutku MINÄ haluan" - asenne.

Mitä sinä selität, jos isä haluaa jäädä isyyslomalle, niin hän ilmoittaa sen hyvissä ajoin. Ongelma tuossa on, että miehen työnanatja ei katso sitä hyvällä. Samanlailla minun työnanatja on joutunut hakemaan minulle sijaisen sen ajan kun olin kotona lapsen kassa. Isällä on oikeus jäädä kotiin, mutta tässä katsotaan, että se on enemmän hyväksyttävämpää kun miehen työnantaja ei katso hyvällä lapsivapaita. Arvaapa kuka tuossa perheessä tulee hoitamaan sairaan lapsen poissa olot yms muut. Kaikki kustannukset vaan aina äidille.

Vierailija
166/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin koulutettu uraäiti, lapset kyllä jo ohi päiväkoti-iän.

Minusta ei alle vuoden ikäinen kuulu päivähoitoon. Itse olin ilomielin kotona kunnes noin 1,5-vuotiaana lapseni lähtivät päivähoitoon. Meillä ei isästä ollut apua, koska hän on yksityisyrittäjä, ja hänen kohdallaan kotiin jääminen olisi ollut ihan oikeasti mahdotonta.

Hesarin äidille toivotan jaksamista vielä muutaman kuukauden ajan, tai sitten oikeasti se isä mukaan lapsenhoitohommiin.

Niin, ja missä on nykyään sellainen miesten työpaikka, missä ei katsota hyvällä kotiin jäämistä? Vuonna 2018, pääkaupunkiseudulla? Paljastakaa minulle.

Eiköhän totuus ole se, että isä on vielä paremmilla palkoilla eikä tästä syystä kumpikaan vanhemmista halua isän jäävän kotiin. Se on todennäköisesti se oikea syy.

Vierailija
167/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se akateemisuus fiksua ainakaan tee -kaikista ainakaan.

Aina ei voi olla vaatimassa ja vaatimassa. Elämässä pitää osata tehdä kompromissiratkaisuja.

Tai olisi jättänyt lapsen tekemättä.

Omia valintoja, joista ei voi muita syyttää.

Olisiko päiväkodin pitänyt arvon rouva akateemisen lapsen takia jonkun muun lapsen siirtää toiseen päiväkotiin?

Tiedän kyllä ihan duunarin, jonka olisi pitänyt viedä lapsi hoitoon kodin ja työpaikan läheltä kaupungin toiselle laidalle kahdella bussilla sitten takaisin töihin kahdella bussilla ja illalla taas hakemaan kahdella bussilla ja kotiin kahdella bussilla.

Onneksi kaupungin raja oli lähellä ja muutti niin sai lapsen lähelle hoitoon ja kahdella bussimatkalla selvisi päivästä, entisen kahdeksan matkan sijasta.

Vierailija
168/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei luultavasti ole edes halunnut lapsia ollenkaan. Mutta "mutku minä haluan" - uraäiti halusi ja nyt pillitetään, kuinka mies ei halua pitää isyysvapaita.

Ei niitä isyysvapaita ole moni muukaan mies pitänyt ja silti ovat vain rouvat päässeet työelämään palaamaan.

Lapsi päiväkotiin, mamma töihin, mies käy töissä kuten ennenkin, miehen ei ole pakko vapaita pitää, koska se on vapaaehtoista.

Tässä ei ole mitään muuta ongelmaa kun tyypillisen "akateemisen" hienohelman turhanpäiväinen huomion hakeminen.

Vierailija
169/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä jankataan, että 5 000 € /kk tuloilla ei ole varaa siihen ja tähän hoitomuotoon? Kai se lapsen isä nyt edes tienaa jotain siellä huipputärkeissä töissään? Ja kai se nyt edes rahaa voi sijoittaa oman muksunsa hoitamiseen, vaikka aikaa ei liikenisikään?

Joo, varmaan voi olla, että jonkun aikaa hoitaminen lohkaisisi sen verran perheen tuloista, että jostain muusta pitäisi karsia (tosin tuollahan joku jo mainitsi, että hoitajan hankkimiseenkin saa yhteiskunnalta tuloja). Sellaista se on, jos lapsen haluaa - se maksaa jotain, niin kuin useimmat muutkin asiat elämässä. Jos noilla tuloilla on säätänyt kulutuksensa sellaiseksi, että mitään ei ole jäänyt säästöön eikä mistään voi tinkiä, niin se on ihan oman taloudenpidon ongelma. Mulle jää käteen tonni vähemmän / kk, joka kuukausi jää satasia säästöön ja silti keksin asioita, joista voisin kulutuksessa tinkiä, jos rahaa sattuisi tarvitsemaan esim. oman lapsen hoitamiseen.

Ja ihanko oikeasti sillä äidillä ei ole sijaista, joka maksaisaa about samat verot siinäkin tapauksessa, että äiti on kotona? Eli todellakaan äidin verot eivät kata pk-hoidosta syntyviä kuluja, koska äidin mennessä töihin kulut kasvavat (kotihoidon tuki vs. pk-kulut), mutta verotulot pysyvät samana (sijaisen maksamat verot vs. äidin maksamat verot. Voi jopa olla, että äidin maksamista veroista pitäisi vielä vähentää sijaisen työttömyystuki, jos alalla on työttömyyttä.).

Vierailija
170/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyvanhempihan ei saa vaatia lapselleen lainmukaista päivähoitoa, vaan pitää tyytyä siihen, mitä suostutaan tarjoamaan. Jos vanhemmat eivät kerro, miksi töihin ei palata /lapset hoidetaan kotona,  niin nykymeno jatkuu. Eli et saa lapselle päivähoitopaikkaa, saa säilytyspaikan, jossa 12 alle 3v ikäistä on yhden aikuisen huomassa.

Nyt joku äiti sanoo ääneen, että hän ei hyväksy sitä, että päivähoito ei toimi. Ja muut äidit - yleensä ne, joiden lasten päivähoidosta vanhemmat eivät maksa euroakaan - aloittavat huutokuoron, että uhrautuja!

Uskokaa pois, jos tilanne ei parane, niin kohta kunnallinen päivähoito on vain rupuporukalle ja varhaiskasvatusta saa vain rahalla. Tuloerojen kasvun lisäksi on pakko kasvattaa erilaisten perheiden lasten lapsuuden eroja, koska jos maksaa lasten päivähoidosta, niin olettaa edes lain minimin täyttyvän.

Höpsis, miten hassu mielipide. Olen huomattavan varakas, mutta en onneksi sentään noin nousukas. Et toivottavasti ole tosissasi, ethän?

Jo nyt on olemassa yksityisiä päiväkoteja, jotka eivät mainosta olemassaoloaan. Lisäksi on työnantajia, jotka suunnittelevat omia päiväkoteja, joihin vain tiettyjen työnantajien palveluksessa olevien lapset pääsevät eli käytännössä vanhemmat ovat akateemisia, menestyviä uraihmisiä, joille työnantaja tarjoaa lasten päivähoidon samalla summalla kuin mitä kunnallinen hoito maksaa. Kyllä, tietyissä rahoitukseen ja lakiin liittyvissä toimistoissa tätä mietitään tosissaan, koska siten saadaan se uraäiti takaisin töihin ja lapselleen hoitopaikka, jonka laadussa ei ole moittimista. Ongelmia syntyy vasta sitten, kun mediassa huomataan, että osa lapsista saa todella laadukasta varhaiskasvatusta, jota ei olekaan tarjolla kaikille. Silloin alkaa itku siitä, että tasapuolisuuden vuoksi ei osalle lapsia saa antaa hyviä eväitä loppuelämää varten. Kaikille kuuluu sama kärsimys ylisuurissa ryhmissä.

Vierailija
171/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei läheskään kaikissa organisaatioissa palkata äitiyslomasijaisia. Opettajalle on pakko palkata sijainen, sen sijaan vaikka talouspäällikön töistä osa voidaan delegoida kirjanpitäjälle ja osa talousjohtajalle, osa jättää tekemättä ja osa antaa vielä muillekin taloushallinnon asiantuntijoille. 

Vierailija
172/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt on olemassa yksityisiä päiväkoteja, jotka eivät mainosta olemassaoloaan. Lisäksi on työnantajia, jotka suunnittelevat omia päiväkoteja, joihin vain tiettyjen työnantajien palveluksessa olevien lapset pääsevät eli käytännössä vanhemmat ovat akateemisia, menestyviä uraihmisiä, joille työnantaja tarjoaa lasten päivähoidon samalla summalla kuin mitä kunnallinen hoito maksaa. Kyllä, tietyissä rahoitukseen ja lakiin liittyvissä toimistoissa tätä mietitään tosissaan, koska siten saadaan se uraäiti takaisin töihin ja lapselleen hoitopaikka, jonka laadussa ei ole moittimista. Ongelmia syntyy vasta sitten, kun mediassa huomataan, että osa lapsista saa todella laadukasta varhaiskasvatusta, jota ei olekaan tarjolla kaikille. Silloin alkaa itku siitä, että tasapuolisuuden vuoksi ei osalle lapsia saa antaa hyviä eväitä loppuelämää varten. Kaikille kuuluu sama kärsimys ylisuurissa ryhmissä.

Tuo on ihan marginaalinen ilmiö.

Vierailija
173/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin;

Miestenkin työnantajienkin pitää saada tietää hyvissä ajoin milloin isä jää isyysvapaalle, jotta saavat työhön sopivan ja pätevän sijaisen etsittyä ajoissa.

Ei se ole sama asia kuin joku 3 päivän saikku.

Huomaa kyllä tässäkin ketjussa, ettei moni mamma missään töissä itse ole koskaan ollut, kun miestä syyllistävät tässä. Ja jos ei ole tilaa siinä lähipäiväkodissa, niin ei vain ole tilaa.

Sitten vielä;

Miettikää mikä kaaos olisi, jos jokainen saisi juuri sen haluamansa ja miten täynnä sitä sitten pk:t olisivat 9kk - 1 - vuotiaista lapsista, sitten hoitajat eivät muuta ehtisikään tehdä kuin syöttää, nukuttaa ja vaihtaa vaippoja. Tästä sitten kärsisi 2-6 vuotiaat lapset hoidon, virikkeiden yms. puutteesta nykyisillä resursseilla ja nykyisellä hoitajapulalla.

Alalle ei ole enää halukkaita, koska hoitajat saavat usein paskaa niskaansa nimenomaan vanhemmilta.

"Mutku MINÄ haluan" ei yksinkertaisesti toimi enää, kun aikuiseksi on kasvettu ja lapsiakin on siunaantunut. Paitsi ei kaikki kasva aikuisiksi ikinä eivätkä aikuistu vaikka lapsia olisi 12, koska "mutku MINÄ haluan" - asenne.

Öh. Mikä siis estäisi kertomasta sille isän työnantajalle hyvissä ajoin? Ja siihenhän on ihan määräraja. Se on kaksi kuukautta.

Tuliko mieleen että ehkä se mamma voi olla esteenä, kun ei osaa päättää aloittaako työt 30.päivä vai 1.päivä?

Öh öh öh.....

Ja öh vielä että jos mamma haluaa siihen tiettyyn päiväkotiin eikä muu kelpaa, niin sitä voi olla jonossa vuodenkin öh öh öh....

Helsingissä lapsensa saa yleensä toivomaansa päiväkotiin elokuussa. Tilanteeseen ei vaikuta mitenkään se hoitaako lasta kotona kevään ajan äiti taikka isä.

Helsingissä on paljon alueita, joilla ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia päivähoitopaikkaan ei elokuussa, eikä marraskuussa. Jos paikan saa, se voi tulla esim tunnin matkan päästä kotoa. 8h töitä ja pari kolme tuntia tarhaan mennen tullen matkoina tekee pienelle lapselle aika pitkät päivät pois vanhempien luota. Sen sijaan yksityisiä päivähoitopaikkoja on valittavaksi asti, ei tarvitse jonottaa yhteen. Toki se maksaa. Omastani maksan tukien jälkeen 500 euroa kuussa, mutta hoito on laadukasta. Toki vein lapseni hoitoon vasta kolmivuotiaana, joten en tiedä miten alle vuoden vanhoja olisivat ottaneet tuollakaan. 

Vierailija
174/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan ole estänyt töihin palaamasta miehen pitämättömät isyysvapaat xD

Ei meidän elämä mennyt mullin mallin, vaikka mies ei kotiin jäänyt muutamaksi viikoksi lasta hoitamaan, vaan lapsi meni päiväkotiin. Joka tapauksessahan se lapsi oli sinne päiväkotiin laitettava jotta molemmat pääsivät töissä käymään.

Ei hitto. Ihmiset vain tyhmenevät koko ajan.

Ja tuo hokeminen "mies ei sitä, mies ei tätä...". Ovatko jotkut oikeasti noin miesriippuvaisia?

Vierailija
175/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin syyttää yhteiskuntaa siitä, että isä ei kanna vastuutaan. Eikä ole sellaista työtä, mistä isä ei voisi vapaata ottaa.

Ja jos molemmat ovat hyväpalkkaisissa töissä, perheellä olisi myös varaa palkata ihan kunnon hoitaja omaan kotiin. Maailmalla se on normaalia. Suomessa valtio jopa antaa siihenkin tukea.

Nyt minusta valitus menee väärään osoitteeseen.

TV äiti USAsta, joka näkee vähän erilaista todellisuutta.

Vierailija
176/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kai sille on joku sijainen palkattu joka nyt maksaa samoja veroja. 

Vierailija
177/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ainakaan ole estänyt töihin palaamasta miehen pitämättömät isyysvapaat xD

Ei meidän elämä mennyt mullin mallin, vaikka mies ei kotiin jäänyt muutamaksi viikoksi lasta hoitamaan, vaan lapsi meni päiväkotiin. Joka tapauksessahan se lapsi oli sinne päiväkotiin laitettava jotta molemmat pääsivät töissä käymään.

Ja tuo hokeminen "mies ei sitä, mies ei tätä...". Ovatko jotkut oikeasti noin miesriippuvaisia?

Tää on nyt kolmas jankkauksesi isyysvapaista.

Isyysloma ei liity asiaan ollenkaan.

Ja juu, kyllä ne lapset on isästään riippuvaisia. Tai pitäisi olla.

Vierailija
178/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan marginaalinen ilmiö.

Miksi noin kuvittelet? Ei näistä asioista tehd isoa numeroa, koska silloin löytyy aina joku palstamamma, joka alkaa vaatimaan omalle lapselleen pääsyä päiväkotiin, jonne pääsevien lasten vanhemmilla on minimitulorajat.

Vierailija
179/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se sinusta miesriippuvuutta, että ISÄ hoitaisi OMAA lastaan??? Ja mikä ihmeen muutama viikko? Vanhempain- ja hoitovapailla voi olla kunnes lapsi täyttää kolme vuotta.

Vierailija
180/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin syyttää yhteiskuntaa siitä, että isä ei kanna vastuutaan. Eikä ole sellaista työtä, mistä isä ei voisi vapaata ottaa.

Ja jos molemmat ovat hyväpalkkaisissa töissä, perheellä olisi myös varaa palkata ihan kunnon hoitaja omaan kotiin. Maailmalla se on normaalia. Suomessa valtio jopa antaa siihenkin tukea.

Nyt minusta valitus menee väärään osoitteeseen.

TV äiti USAsta, joka näkee vähän erilaista todellisuutta.

Isä ei kanna vastuutaan, jos ei halua vapaaehtoista isyysvapaata pitää?

Se isyysvapaa, kun ei ole pakollista. Kuten ei ole lisääntyminenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme