Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uhriutuva uraäiti Hesarin mielipidepalstalla

Vierailija
20.12.2018 |

Joutuu hoitamaan lastansa kotona 1,5-vuotiaaksi asti, koska riittävän laadukasta hoitoa ei ole saatavilla.
Mikä uhraus.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005940790.html?utm_campaign=tf-HS&u…

Kommentit (838)

Vierailija
121/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pieni lapsi ei kuulu päiväkotiin ja jotenkin haisee myös se, että menetetty raha on tärkeää myös äidille, vaikka se puetaan huoleksi valtion veroista. 

Lapselle voi palkata hoitajan kotiin ja siihen saa yhteiskunnan tuen. Toki voi myös yrittää etsiä perhepäivähoitajan, mikä on tänä päivänä aika vaikeaa. Ja voi myös yhdistää kahden tai useamman perheen voimat ja palkata yhteisen hoitajan. 

Tuo sama tuli itsellenikin mieleen. Tai mies päättänyt olla enää kustantamatta rouvan omia menoja.

Mies muuten voi olla sellaisessa työssä, jossa on paljon kotoa pois työmatkoilla eikä siten ole niin simppeli juttu jäädä isyysvapaille.

Tämä ei miesvihamammoille muuten tainnut mieleen tulla ollenkaan?

No, mites se vaikuttaa, ihan on työnantajalta järjestelykysymys?

Ei nämä järjestelyt ole työnantajille millään tavalla helppoja juttuja.

Poissa olevat työntekijät tekevät tappiota firmoille.

Ei asiat ole noin mustavalkoisia eikä maailma puöri äitien ympärillä.

Millä tavalla tappiota, päivärahankin maksaa kela ja sijainen tekee tuloksen firmalle. Sijaisen rekrytointi on tietysti lisärasite, mutta ei kai sellaisesta tappiota tule sentään.

Vierailija
122/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nuorena tehnyt sopimuksen työnantajan kanssa hyvin alhaisesta eläkkeelle jäämisestä ja itse jouduin menemään töihin lasten ollessa 3 kk. Mutta meidän hr löysin porsaanreiän, tein 4 h työpäivää. Ennen äitiyslomaa tein varastoon pitkiä päiviä.

Tein 7-11 h työaikaa, meillä oli kodinhoitaja / au pair ja vauvan uni saatiin nopeasti kääntymään niin, että heräsi aikaisintaan klo 10. Asumme myös ihan työpaikan läheisyydessä, olin 11.15 jo kotona. Ensimmäisen kk isä oli kesälomalla, vauva heräsi au pairin edessä yksin ollessa 4 kk vanha.

Näin kaikkien 3 lapsen kanssa ja sama kodinhoitaja oli meillä lähes 20 vuotta.

Lapset ovat kaikki menneet kunnalliseen päiväkotiin 1,5 v ikäisenä, jolloin aloitin myös 100% työtunnit.

Yllättävän paljon voi itse vaikuttaa. Ei ne päiväkodit muuta osoitteita yhtäkkiä. Kyllä me otettiin selvää päiväkodeista, kun lapsi oli vasta toiveena.

Myös päiväkoteihin pääsee sisään parhaiten, kun käy tutustumassa paikkaan ja hakee syksyllä.

Ja isäkin voi jäädä kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei au pairin tarvitse olla kokopäiväinen lastenhoitaja, jos molemmat vanhemmat tekee lyhennettyä työaikaa.

Vierailija
124/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallinen kirjoitus äidiltä. Nykymuotoinen "varhaiskasvatus" ei sovi pienelle (eikä välttämättä isommallekaan) lapselle.

Vierailija
125/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallinen kirjoitus äidiltä. Nykymuotoinen "varhaiskasvatus" ei sovi pienelle (eikä välttämättä isommallekaan) lapselle.

En vaan tajua miksi hän sitten tunkemalla tunkisi lapsensa hoitoon... ja missä luuraa lapsen isä?

Vierailija
126/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmekään, että lapset voivat huonosti, kun vanhemmat eivät ehdi heitä itse kasvattamaan ja heistä huolehtimaan, lapsiaan kuuntelemaan eikä antamaan aikaansa heille. Koska raha, raha, raha, ura, ura, ura, ura.

Pahoinvoivia lapsia on myös rikkaissakin piireissä. Lapset jäävät aikuisten jalkoihin.

Kannattaa oikeasti miettiä, onko itsellä aikaa antaa lapselle silloin, kun lapsi sitä vaatii ja tarvitsee eniten?

Moni korvaa näitä tärkeitä asioita rahalla ja turhalla tavaralla ja turhilla matkoilla.

Vierailija
127/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla itketään yleensä aiheista:

-kuka laittaa alle kolme- vuotiaan päiväkotiin?

-Miksi eskari on pakollinen, kyllä lapsen on parempi olla kotona

-minä teen töitä, mutta hoidan samalla lapsen kotona, töiden ohessa, se on paras, ettei vaan tarvitse mennä päivähoitoon

-Kyllä äidin kuuluu saada olla lapsen kanssa kotona niin kauan kuin haluaa, se on parasta

Miksi meillä on kuitenkin niin paljon oireilevia lapsia? Onko päivähoidon vika? Onko parempi, että lapsi on kotona, kun vanhempi tekee töitä siinä ohessa? Pääasia vaan, että lapsi on kotona, on siellä virikkeitä ja laadukasta seuraa tai ei?

Vierailija
128/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovutaan kokonaan äitiyslomista, vanhempainvapaista yms.

Äidit töihin suoraan synnytyssalista. Tai viimeistään päivän päästä synnytyksestä.

Ei lopu tuottavuus ja verot, kun naiset eivät lorvi edes 9 kk kotona.

Silloin, kun äitiysloma oli noin kuukauden mittainen (vielä 60-luvulla) todella monet äidit kyllä jäivät joksikin aikaa kokonaan pois töistä, koska päivähoitopaikkoja oli tarpeeseen nähden todella paljon vähemmän kuin nyt.

Vierailija
129/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko kouluttamattomat kotiäidit tulla sieltä kuplastanne pois ja ymmärtää, että tässä maassa on naisia, jotka joka kuukausi maksaa veroa 2500€. Heillä on oma ura ja tavoitteita. Silloin saattaa harmittaa, jos jo valmiiksi pitkään työmatkaan tulee tunti lisää päivähoidon vuoksi.

Niin ja sairaanhoitajia ja siivoojiako ei harmita ylimääräinen lenkki työmatkaan?

Vierailija
130/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, että äiti ei saa vaatia laadukasta päivähoitoa? Kyllä minä haluan rahoilleni vastetta. Julkinen puoli on ihan kuralla, kun puolet ryhmän lapsista on kotiäitien lapsia "sosiaalisin syin" hoidossa. Hoitajat tekee parhaansa, mutta eivät he mahdottomiin pysty. Että repikää siitä.

Jos laatua haluaa, niin sitten hoitaa itse. Tai tehkää uranvaihdos päikyn tädeiksi, kun tiedätte asiat paremmin kuin muut. Palkka ei ole häävi, mutta haittaako se, kunhan laatu paranisi, kun uramammat ryhtyvät tarhan tädeiksi itse?

Ei sitä parasta laatua ole muidenkaan lapsilla tulotasosta riippumatta. Samanlaista se on kaikilla muillakin päiväkodeissa. Lapsia hoidetaan joten kuten, oli sitten rikkaan tai köyhän lapsi, sama kohtelu heillä kaikilla siellä on.

Moni muukin haluaa rahoilleen vastinetta eikä sitä saada hoitajapulan takia.

Mutta asiasta ei saa puhua?

Ollaan vaan hiljaa ja annetaan niistä säilössä kasvavista lapsista kasvaa hirviöitä?

Rikkaiden kakarat niitä hirviöitä ovat. Tottuneet että rahalla saa kaiken mitä haluaa.

Minäminämimäminä.... Kun mamma on minäminäminäeikäkukaanmuu, tulee kakaroista samanlaisia.

Ei pidä paikkaansa. Monissa tutkimuksissa on todettu, että syrjäytyminen ja heikko-osaisuus on periytyvää. varakkaampien perheitten lapset menestyvät paremmin tässä yhteiskunnassa. Kouluttautuvat ja työllistyvät. Eivät jää yhteiskunnan tuilla loisiviksi syrjäytneiksi.

Vierailija
131/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, että äiti ei saa vaatia laadukasta päivähoitoa? Kyllä minä haluan rahoilleni vastetta. Julkinen puoli on ihan kuralla, kun puolet ryhmän lapsista on kotiäitien lapsia "sosiaalisin syin" hoidossa. Hoitajat tekee parhaansa, mutta eivät he mahdottomiin pysty. Että repikää siitä.

Jos laatua haluaa, niin sitten hoitaa itse. Tai tehkää uranvaihdos päikyn tädeiksi, kun tiedätte asiat paremmin kuin muut. Palkka ei ole häävi, mutta haittaako se, kunhan laatu paranisi, kun uramammat ryhtyvät tarhan tädeiksi itse?

Ei sitä parasta laatua ole muidenkaan lapsilla tulotasosta riippumatta. Samanlaista se on kaikilla muillakin päiväkodeissa. Lapsia hoidetaan joten kuten, oli sitten rikkaan tai köyhän lapsi, sama kohtelu heillä kaikilla siellä on.

Moni muukin haluaa rahoilleen vastinetta eikä sitä saada hoitajapulan takia.

Mutta asiasta ei saa puhua?

Ollaan vaan hiljaa ja annetaan niistä säilössä kasvavista lapsista kasvaa hirviöitä?

Rikkaiden kakarat niitä hirviöitä ovat. Tottuneet että rahalla saa kaiken mitä haluaa.

Minäminämimäminä.... Kun mamma on minäminäminäeikäkukaanmuu, tulee kakaroista samanlaisia.

Kyllä kaikkien tiedossa olevien faktojen mukaan köyhien lapsilla on enitwn ongelmia.

No miten tuon nyt ottaa. ”Köyhillä” alueille voi koulun ka olla heikompi, mutta ei köyhillä ole varaa ostaa viinaa ja huumeita. Eräällä varakkailla alueella ihmiset jännittää niitä varakkaiden perheiden nuoria kun ne on pilvessä.

Vierailija
132/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa ne lapset hoitoon heti syntymästään ettei rakas ura katkea. Eikä tarvitse itkeä kuinka ei mies pidä isyysvapaitaan. Kumpikin luo omia uriaan ja lapsi luo laitosuraa jo syntymästään.

Ja sinä voit talloa sitä uraasi pientalopellolla nököttävän koppero ja ostoskeskuksen välillä.

Vierailija
133/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin;

Miestenkin työnantajienkin pitää saada tietää hyvissä ajoin milloin isä jää isyysvapaalle, jotta saavat työhön sopivan ja pätevän sijaisen etsittyä ajoissa.

Ei se ole sama asia kuin joku 3 päivän saikku.

Huomaa kyllä tässäkin ketjussa, ettei moni mamma missään töissä itse ole koskaan ollut, kun miestä syyllistävät tässä. Ja jos ei ole tilaa siinä lähipäiväkodissa, niin ei vain ole tilaa.

Sitten vielä;

Miettikää mikä kaaos olisi, jos jokainen saisi juuri sen haluamansa ja miten täynnä sitä sitten pk:t olisivat 9kk - 1 - vuotiaista lapsista, sitten hoitajat eivät muuta ehtisikään tehdä kuin syöttää, nukuttaa ja vaihtaa vaippoja. Tästä sitten kärsisi 2-6 vuotiaat lapset hoidon, virikkeiden yms. puutteesta nykyisillä resursseilla ja nykyisellä hoitajapulalla.

Alalle ei ole enää halukkaita, koska hoitajat saavat usein paskaa niskaansa nimenomaan vanhemmilta.

"Mutku MINÄ haluan" ei yksinkertaisesti toimi enää, kun aikuiseksi on kasvettu ja lapsiakin on siunaantunut. Paitsi ei kaikki kasva aikuisiksi ikinä eivätkä aikuistu vaikka lapsia olisi 12, koska "mutku MINÄ haluan" - asenne.

Vierailija
134/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen uraperheen lapsi. En siinä mielessä, että meillä olisi ollut mitään superjohtajia vanhemmat, mutta työnnälkäistä keskiluokkaa. 

Siihen aikaan loma loppui, kun lapsi oli 2 kk. Siitä sitten onneksi perhepäivähoitoon. Hoitaja lopetti hommat, kun olin vuoden ja piti siirtyä seuraavaan paikkaan. En muista, että kumpikaan vanhempi olisi viettänyt päivääkään kanssani kotona, kun olen sairastanut. Ja kyllä, on tunne-elämän ongelmia ollut läpi koko iän. 

Vierailija
135/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin;

Miestenkin työnantajienkin pitää saada tietää hyvissä ajoin milloin isä jää isyysvapaalle, jotta saavat työhön sopivan ja pätevän sijaisen etsittyä ajoissa.

Huomaa kyllä tässäkin ketjussa, ettei moni mamma missään töissä itse ole koskaan ollut, kun miestä syyllistävät tässä. Ja jos ei ole tilaa siinä lähipäiväkodissa, niin ei vain ole tilaa.

Sitten vielä;

Miettikää mikä kaaos olisi, jos jokainen saisi juuri sen haluamansa ja miten täynnä sitä sitten pk:t olisivat 9kk - 1 - vuotiaista lapsista, sitten hoitajat eivät muuta ehtisikään tehdä kuin syöttää, nukuttaa ja vaihtaa vaippoja. Tästä sitten kärsisi 2-6 vuotiaat lapset hoidon, virikkeiden yms. puutteesta nykyisillä resursseilla ja nykyisellä hoitajapulalla.

Alalle ei ole enää halukkaita, koska hoitajat saavat usein paskaa niskaansa nimenomaan vanhemmilta.

"Mutku MINÄ haluan" ei yksinkertaisesti toimi enää, kun aikuiseksi on kasvettu ja lapsiakin on siunaantunut. Paitsi ei kaikki kasva aikuisiksi ikinä eivätkä aikuistu vaikka lapsia olisi 12, koska "mutku MINÄ haluan" - asenne.

Öh. Mikä siis estäisi kertomasta sille isän työnantajalle hyvissä ajoin? Ja siihenhän on ihan määräraja. Se on kaksi kuukautta.

Vierailija
136/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko nyt paikallaan hyväksyä se, että vähitellen ollaan siirtymässä siihen, että rahalla saa lapselleen myös hyvän hoitopaikan ja virikkeellisen lapsuuden. Siitä taas seuraa se, että ekaluokkalaisten osaamisissa tulee olemaan erittäin suuria eroja sen mukaan, päätyykö kouluun kunnallisen päivähoitopaikan kautta vai yksityisestä varhaiskasvatuksesta. Ja koska jo tässä vaiheessa näkyvät erot tulevat heijastumaan koko loppuelämään, niin yhteiskunta osaltaan varmistaa sen, että vanhempien sosiaalinen asema jopa nykyistä paremmin ennustaa lasten hyvää tulevaisuutta.

Tähän tietenkin jatkona yksityiskoulut, koska nykymuotoisissa kouluissa oppiminen ei ole arvostettua.

Noup. Rahalla ei todellakaan saa lapselleen laadukasta varhaiskasvatusta (pk-seudulla). Yksityisissä (=voittoa tavoittelevissa) on todella karu meiniki. Siis vielä karumpi kuin kunnallisissa. Kulut pyritään minimoimaan, eli ihan kaikesta nipistetään esim. lastenhoitajat vastaavat myös siivouksesta ja tiskaamisesta, koska varsinaista siivouspalvelua ei haluata erikseen ostaa, eltoja ei ole, mitään lisätukea/ohjausta ei ole mahdollista saada, lapset saattavat katsoa monta tuntia telkkaria jne.

Vierailija
137/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitteko kouluttamattomat kotiäidit tulla sieltä kuplastanne pois ja ymmärtää, että tässä maassa on naisia, jotka joka kuukausi maksaa veroa 2500€. Heillä on oma ura ja tavoitteita. Silloin saattaa harmittaa, jos jo valmiiksi pitkään työmatkaan tulee tunti lisää päivähoidon vuoksi.

Niin ja sairaanhoitajia ja siivoojiako ei harmita ylimääräinen lenkki työmatkaan?

Katsos kun ei olla yhtä tärkeitä kuin papereiden pyörittelijät korkokengissään.

T. Siivooja

Vierailija
138/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin;

Sitten vielä;

Öh. Mikä siis estäisi kertomasta sille isän työnantajalle hyvissä ajoin? Ja siihenhän on ihan määräraja. Se on kaksi kuukautta.

Tuliko mieleen että ehkä se mamma voi olla esteenä, kun ei osaa päättää aloittaako työt 30.päivä vai 1.päivä?

Öh öh öh.....

Vierailija
139/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin;

Sitten vielä;

Tuliko mieleen että ehkä se mamma voi olla esteenä, kun ei osaa päättää aloittaako työt 30.päivä vai 1.päivä?

Öh öh öh.....

Ja öh vielä että jos mamma haluaa siihen tiettyyn päiväkotiin eikä muu kelpaa, niin sitä voi olla jonossa vuodenkin öh öh öh....

Vierailija
140/838 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin;

Sitten vielä;

Öh öh öh.....

Ei tullut. Eikä pidäkään tulla. Kyllä akateemisesti koulutetun ihmisen pitää osata hoitaa asiansa paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan