Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi olisi reilu tapa jakaa asumiskulut

Vierailija
19.12.2018 |

Pariskunta, tulot yhtä suuret. Samassa taloudessa asuu toisen 2 täysi-ikäistä lasta, joista ei tukia, eivätkä tienaa mitään.
Lasten omilleenmuutto ajankohtaista vasta 1-3 vuoden kuluttua.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asumiskulut menevät puoliksi. Minulla siis kaksi lukiolaista.

Se ero, että miehellä on pari lasta, jotka käyvät joka toinen vkl, eli heitäkin varten pitää olla oma huone.

Vierailija
2/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menot on 1000 euroa lapseton maksaa 250 ja lapsellinen maksaa loput eli suhteutettuna nuppilukuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jolla on lapsia maksaa sähkö-, netti-  ja vesilaskun. Muuten puoliksi. 

Vierailija
4/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jolla on lapsia maksaa sähkö-, netti-  ja vesilaskun. Muuten puoliksi. 

Ja tietenkin lasten menot ja suurimman osan ruoista. 

Vierailija
5/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaava tilanne muutama vuosi sitten. Vuokra 1500 euroa, mies halusi maksaa siitä 1000 kun hänen lasten takia piti olla niin iso kämppä. Toinen asui meillä vakituiseen ja toinen noin joka toinen vkl. Ostettiin oma kämppä puoliksi vasta kun vanhempi lapsi muutti omilleen ja omassa on yksi vierashuone, mutta eipä se nuorempikaan enää meillä montaa yötä siellä ole nukkunut kun hänkin oli siinä vaiheessa jo täysi-ikäinen ja lähti armeijaan, jonka jälkeen muutti omilleen.  

Vierailija
6/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vastaava tilanne muutama vuosi sitten. Vuokra 1500 euroa, mies halusi maksaa siitä 1000 kun hänen lasten takia piti olla niin iso kämppä. Toinen asui meillä vakituiseen ja toinen noin joka toinen vkl. Ostettiin oma kämppä puoliksi vasta kun vanhempi lapsi muutti omilleen ja omassa on yksi vierashuone, mutta eipä se nuorempikaan enää meillä montaa yötä siellä ole nukkunut kun hänkin oli siinä vaiheessa jo täysi-ikäinen ja lähti armeijaan, jonka jälkeen muutti omilleen.  

Ja me maksettiin muut muistaakseni suunnilleen puoliksi, siis sähkö ja ruoka (meillä asunut lapsi oli tyttö eikä suuriruokainen teinipoika :)). Toki lasten isä maksoi lasten omia juttuja.  T.sama

Vierailija
7/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menot on 1000 euroa lapseton maksaa 250 ja lapsellinen maksaa loput eli suhteutettuna nuppilukuun.

Tämä. Se, jonka lapset asuvat luonanne maksaa kaikesta 3/4 ja ap 1/4.

Vierailija
8/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot jaetaan henkilömäärän mukaan ja sen mukaan kuka lapsesta vastaa.

Jos toisella puolisolla edellisestä yksi lapsi, eli henkilöluku kolme perheessä, jakautuvat asumiskulut niin, että lapsen tuonut puoliso maksaa oman ja lapsen osuuden, eli 2/3 asumiskuluista.

Jos molemmilla yksi lapsi edellisestä ja yksi yhteinen, menot pistetään puoliksi.

Helppoa ja reilua kaikkia kohtaan.

Vierailija
9/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitäisi miettiä että mitä maksaisi vuokraa erillään asuessaan. Esim. jos lapseton maksaisi vuokraa 800€ yksiöstä ja toinen 950€ 3h+k asunnosta niin ei kuulosta kovin reilulta että lapseton muuttaa kolmioon ja osallistuu vaan parilla sadalla.

Vierailija
10/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilua on laillinen tapa, kulut puoliksi.

En uskaltaisi edes ajatella miten kalliiksi lapset tulevat, puheeksi voi ottaa että he hiukan antavat omistaan yhteiseen kassaan.  

Juustonpalojen laskemiseksi menee helposti, "ota vain yksi".  Sitten heitetään jo aloitettu ja purtu palanenkin pois.

Vierailija
11/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pitäisi miettiä että mitä maksaisi vuokraa erillään asuessaan. Esim. jos lapseton maksaisi vuokraa 800€ yksiöstä ja toinen 950€ 3h+k asunnosta niin ei kuulosta kovin reilulta että lapseton muuttaa kolmioon ja osallistuu vaan parilla sadalla.

Enkä nyt tarkoita että pitäisi maksaa puolet kaikesta. Mutta ei kai toisen pitäisi myöskään alkaa elämään toisen siivellä.

Vierailija
12/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen jatkaa.

Noin mekin olemme tämän päätelleet. Minä tarvitsisin lasteni kanssa 3 mh, ja mies vähintään 2 mh, ja näiden vuokrahinnoissa on eroa hyvin vähän.

Jos penniä viilaisimme, niin voisimme saada aikaiseksi satasen eron minulle, mutta emme muutenkaan oikein tiedä, miten kulut tasaantuvat.

Vierailija
13/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilua on laillinen tapa, kulut puoliksi.

En uskaltaisi edes ajatella miten kalliiksi lapset tulevat, puheeksi voi ottaa että he hiukan antavat omistaan yhteiseen kassaan.  

Juustonpalojen laskemiseksi menee helposti, "ota vain yksi".  Sitten heitetään jo aloitettu ja purtu palanenkin pois.

En kyllä suostuisi maksaan puoliksi, kun kyseessä on kaksi täysikäistä lasta. 

Vierailija
14/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen, sähkö, vesi = kodissa asuvien nuppiluvun mukaan ja lasten menot maksaa vanhempi.

Ruokakuluihin suhteutusta myös nuppiluvun mukaan. Vanhemman tehtävä elättää lapsensa.

15/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä nyt tarkoita että pitäisi maksaa puolet kaikesta. Mutta ei kai toisen pitäisi myöskään alkaa elämään toisen siivellä.

Siivellä yrittää yleensä elää se, jolla ne lapset on. Eli yritetään hyötyä siitä lapsettomasta kumppanista taloudellisesti "kun ollaanhan me kuitenkin perhe". 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
16/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen jatkaa.

Noin mekin olemme tämän päätelleet. Minä tarvitsisin lasteni kanssa 3 mh, ja mies vähintään 2 mh, ja näiden vuokrahinnoissa on eroa hyvin vähän.

Jos penniä viilaisimme, niin voisimme saada aikaiseksi satasen eron minulle, mutta emme muutenkaan oikein tiedä, miten kulut tasaantuvat.

No eikö sitten kannattaisi maksaa vuokra puoliksi ja sä maksaisit sitten enemmän joitakin muita kuluja? Olisko reilua jos maksaisit kaikki ruokakulut? Kysyn koska kumppanillasihan saattaa olla mieltymys kaviaariin ja shamppanjaan johon sulla ei välttämättä ole varaa, mutta jos syö ihan vaan perusruokaa? Eli asumiskulut puoliksi mutta ruoat maksat sä?

Vierailija
17/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen jatkaa.

Miksi et kertonut aloituksessa, että sinullakin on lapsia? Sai käsityksen et miehellä on kaksi liki aikuista lasta ja sinulla ei lainkaan.

Puoliksi lienee oikein, koska myös sinulla on lapsia. Vähintään kaksi - oletan.

Vierailija
18/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen jatkaa.

No eikö sitten kannattaisi maksaa vuokra puoliksi ja sä maksaisit sitten enemmän joitakin muita kuluja? Olisko reilua jos maksaisit kaikki ruokakulut? Kysyn koska kumppanillasihan saattaa olla mieltymys kaviaariin ja shamppanjaan johon sulla ei välttämättä ole varaa, mutta jos syö ihan vaan perusruokaa? Eli asumiskulut puoliksi mutta ruoat maksat sä?

Meillä menee niin, että laina ja yhtiövastike puoliksi.

Minä maksan kaikki laskut (pl. Kumpikin maksaa omat autot, eli bensat, trafit, vakuutukset ja huollot).

Mies maksaa kaiken ruoan.

Matkat ja muut isot kulut maksaa se, jolla on rahaa. Yritämme maksaa ne puoliksi.

Syömme aika paljon ulkona, lähinnä kaksistaan, ja yleensä mies maksaa.

En tiedä kuka maksaa mitäkin, mutta kaikki raha menee molemmilta. Mies tienaa nettona 1500 e enemmän kuin minä.

Vierailija
19/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen jatkaa.

Miksi et kertonut aloituksessa, että sinullakin on lapsia? Sai käsityksen et miehellä on kaksi liki aikuista lasta ja sinulla ei lainkaan.

Puoliksi lienee oikein, koska myös sinulla on lapsia. Vähintään kaksi - oletan.

En ole ap, vaan ykkönen. Ja kerron, että meillä molemmilla on omia lapsia.

Vierailija
20/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se lapseton hyödy mitään esim niiden lasten huoneesta. Sitäpaitsi se kolmio on yleensä jopa suhteessa halvempi pinta-alaansa nähden kuin pienemmät asunnot. Oikein reilua myös on se, että kolmion tarvitseva maksaa itse sen 950 e/kk ja yksittäinen ihminen asuu omassa kodissaan ja maksaa sen vuokran itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi