Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi olisi reilu tapa jakaa asumiskulut

Vierailija
19.12.2018 |

Pariskunta, tulot yhtä suuret. Samassa taloudessa asuu toisen 2 täysi-ikäistä lasta, joista ei tukia, eivätkä tienaa mitään.
Lasten omilleenmuutto ajankohtaista vasta 1-3 vuoden kuluttua.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua on laillinen tapa, kulut puoliksi.

En uskaltaisi edes ajatella miten kalliiksi lapset tulevat, puheeksi voi ottaa että he hiukan antavat omistaan yhteiseen kassaan.  

Juustonpalojen laskemiseksi menee helposti, "ota vain yksi".  Sitten heitetään jo aloitettu ja purtu palanenkin pois.

En kyllä suostuisi maksaan puoliksi, kun kyseessä on kaksi täysikäistä lasta. 

Mitä tukia lapset saavat, näistä osa kuluihin.

Asiat sovittava alussa muutoin jää pysyväksi epäoikeudenmukaiseksi koettu järjestely.

22/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulaa hulluutta perustaa yhteinen koti ihmisen kanssa, jolla on lapsia. Olisi fiksumpaa odottaa, että lapset ovat lentäneet pesästä, ja vasta sitten muuttaa yhteen. Tuossa yhtälössä häviävät kaikki.

Se lapseton kumppani joutuu rahoittamaan jotain v*ttumaisia teinejä, joiden kasvatukseen ei voi puuttua. Lasten vanhempi yrittää siinä tasapainoilla ja hoitaa kaiken itse. Lapset eivät halua katsella uutta puolisoa. Tähän vielä lasten etävanhempi riitelemään elareista sun muista, niin soppa on valmis.

Skipatkaa!

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

50/50

Vierailija
24/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne toisen puolison ihan muualla asuvat lapset vaikuttaa yhteisiin asumiskuluihin??

Vierailija
25/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta, tulot yhtä suuret. Samassa taloudessa asuu toisen 2 täysi-ikäistä lasta, joista ei tukia, eivätkä tienaa mitään.

Lasten omilleenmuutto ajankohtaista vasta 1-3 vuoden kuluttua.

Ensinnäkin neTäysi-ikäiset lapset alkavat joko tienaamaan jotain tai opiskelemaan. Toiseksi se kenen lapset ovat niin maksaa niiden kulut.

Vierailija
26/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaisin suosiolla, että täysi-ikäiset lapset muuttavat kotoaan. 

Vierailija
27/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluin tapa jakaa asunmiskulut on demokraattinen: kumpi ansaitsee enemmän maksaa myös enemmän.

Vierailija
28/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen lasten vanhemman pitää enemmän maksaa. Miten paljon, on keskenään juteltava ja millään laskukaavalla sitä ei voi arvioida.

Vierailija
29/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popcornit tulille!

Odotan tämän ketjun muodostuvan vähintään yhtä eeppiseksi tripiksi kuin taannoinen keskustelu mökkikulujen jakamisesta.

Asiallisesti itse kysymystä sivuten, kysymys on malliesimerkki asiasta, joka olisi ollut äärimmäisen tärkeää keskustella ETUKÄTEEN.

Vierailija
30/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole reilua että asumisen kulut jaetaan täysin nuppiluvun tai makuuhuoneiden mukaan mukaan. Koska asunnossa olohuone, keittiö, vessa jne ovat yleisessä käytössä. Ihan samalla lailla kun pariskunnat ei voi jyvittää vuokramökin kuluja sinkulle makuuhuoneiden määrän suhteessa. Reiluus riippuu tuloista, suhteen kestosta ja muista tekijöistä, ei siihen mitään kaavaa ole.

Vierailija
31/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotkaa jos täytyy moista edes miettiä. Haistan tosirakkautta ilmassa 🤣

Vierailija
32/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitää myös miettiä onko asunto oma vai ei.

Jos toinen on päässyt asumaan omistusasuntoon siivellä, tulee toisen maksaa suhteessa siihen.

Lasten ruokakulut kuuluu kaikki sille, jonka lapsia ovat.

Vierailija
33/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko vuokralla vai omistusasunnossa? Riippuu siitä.

Jos vuokralla, niin katsotte vastaavan tasoisten asuntojen vuokrat:

a) mikä on vuokra, missä ap lapsineen pystyisi asumaan? Esim. 1200e.

b) mikä on vuokra, missä ap:n puoliso pystyisi asumaan? Esim. 800e.

--> Tästä saa sitten suhdeluvun ja prosentit. (1200/ (1200+800)  ja (800/ (1200+800) =  Nykyisestä vuokrasta ap maksaa 60% ja ap:n mies maksaa 40%.

Jos nykyinen vuokra on vaikka 1400e, niin ap:lle 840e ja miehelle 560e. Näin molemmat hyötyy yhteisasumisesta suhteessa saman verran.  Täällä aiemmin ehdotetulla 3/4  (1050 e) ja 1/4 (350 e) osan jaolla vain mies hyötyisi yhdessä asumisesta: Erikseen asumiseen verrattuna mies säästäisi 450e/kk, mutta ap säästäisi vain 150e/kk.

Jos taas kyseessä on omistusasunto, jonka te yhdessä omistatte 50/50, niin molemmat maksaa lainasta puolikkaan osuutensa ja mahdollinen yhtiövastike+juoksevat kulut siten että painottuu ap:lle. Esim. vesi on helppo ajatella joko vesimaksun tai kulutuksen mukaan, eli ap maksaa 3/4 ja mies 1/4. Mutta sitten taas sähkö on jollain tasolla riippuvainen myös asunnon pinta-alasta ja valaistuksen määrästä... Eli menis tuolla "vuokranjakoperiaatteella" ainakin osittain. Riippuu ihan siitä, missä teillä sitä sähkönkulutusta on!

Uskokaa minua. Olen maailman tasapuolisin ihminen.

Vierailija
34/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulujen takia en ikinä suostuisi muuttamaan saman katon alle miehen kanssa. Minulla on kaksi pientä lasta josta saan nyt yh korotusta lapsilisään ja en omilla tuloillani maksa päivähoitomaksuja. Yhteenmuutto tarkoittaisi -100e/kk yh-lisästä ja joku 600e/kk päivähoitomaksuja. Eli minulle rahallisesti menettäisin 700e/kk ja sen päälle vielä tämän ketjun logiikan mukaan maksaisin 3/4 asumiskuluista. Aikamoinen konkurssi siis...

Vierailija
35/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän monimutkaisempi järjestely. Meillä on kummallakin lapsia edellisistä liitoista, mutta he eivät asu meidän kanssamme.

Miehellä on lisäksi koira, mutta se asuu hänen äidillään. Minulla on akvaariokaloja ja ne ovat nyt toistaiseksi aikuisen tyttäreni luona.

Minä maksan asumiskuluista 30% ja mies maksaa 35%. Miehen äiti maksaa koiran vuokrana 10% ja hänen veljensä (miehen eno) samoin 10%. Minun isäni maksaa 15% ja tuo pussillisen kalanruokaa silloin tällöin.

Kaikki ovat tyytyväisiä järjestelyyn. Se on toiminut hyvin jo yli viisi vuotta.

Vierailija
36/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustarkka kirjoitti:

Meillä on vähän monimutkaisempi järjestely. Meillä on kummallakin lapsia edellisistä liitoista, mutta he eivät asu meidän kanssamme.

Miehellä on lisäksi koira, mutta se asuu hänen äidillään. Minulla on akvaariokaloja ja ne ovat nyt toistaiseksi aikuisen tyttäreni luona.

Minä maksan asumiskuluista 30% ja mies maksaa 35%. Miehen äiti maksaa koiran vuokrana 10% ja hänen veljensä (miehen eno) samoin 10%. Minun isäni maksaa 15% ja tuo pussillisen kalanruokaa silloin tällöin.

Hienoa, että olette voineet jakaa kulut reilun pelin hengessä ja kustannuksia vastaavasti. Tällaiset jaot kannattaa miettiä kerralla kuntoon, niin jokainen tuntee, että häntä kohdellaan reilusti. Sinulla on paitsi tarkkuutta myös talousviisautta ja oikeudenmukainen luonne.

Vierailija
37/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs lapset sitten tekee jossei rahaa mistään tuu? Minkä ikäisiä? Täysi-ikäisyys kattaa aika paljon. Onko kakskymppisiä vai 30 vuotiaita?

Vierailija
38/102 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minulla on 1 lapsi, miehellä 3, ei yhtään yhteistä. Vuokra, sähkö, vesi, netti ym maksetaan noin puoliksi. Molemmat maksavat omat henkilökohtaiset kulunsa esim puhelin ja omien autojensa kulut. Maksamme omien lapsiemme kulut pääasiassa itse. Jos olen miehen lapsen kanssa kaupungilla ja lapsi tarvitsee uudet farkut tms niin voin ne lapselle ostaa enkä todella ala sitä rahaa mieheltä pyytelemään. Kaikki lapset ovat alaikäisiä. Riippuisi syistä miksi täysi-ikäiset lapset asuu vielä kotona että miten kulut jaetaan. En kyllä enää huvikseni alkaisi täysi-ikäisiä hyysäämään, saisivat jo osallistua itse jollain tapaa.

Vierailija
39/102 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat yhteiselle tilille, josta maksut. Näin!

Vierailija
40/102 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustarkka kirjoitti:

Minua kyllä hämmästyttää tuo miehen enon osuus. Se vaikuttaa aika natkulta. Eikö eno voisi maksaa 15% ja sinä vastaavasti 25. Saisit pientä helpotusta asumiskuluihin ja jako olisi tasaisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme