Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi olisi reilu tapa jakaa asumiskulut

Vierailija
19.12.2018 |

Pariskunta, tulot yhtä suuret. Samassa taloudessa asuu toisen 2 täysi-ikäistä lasta, joista ei tukia, eivätkä tienaa mitään.
Lasten omilleenmuutto ajankohtaista vasta 1-3 vuoden kuluttua.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuminen (vuokra) ei missään tapauksessa nuppiluvun mukaan. Kulutus kyllä.

Esimerkki:

Lapseton maksaisi tonnin kämpästä kahden lapsen tilanteessa vuokraa vain 250€. Jos lapsia ei olisi kummallakaan, riittäisi pariskunnalle 750€ asunto. Tällöin kumpainenkin maksaisi 375€. Eli suurinpiirtein tollainen summa olisi kohtuullinen tonnin asunnosta tälle lapsettomalle.

Entä jos sille lapsettomalle riittäisikin 500€:n yksiö?

Ei vapaamatkustukselle.

Vierailija
82/102 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet eukot tietty haluavat, että mies maksaa kaiken. Eksät, nyksät ja tulevat ex-mukukat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustarkka kirjoitti:

Meillä on vähän monimutkaisempi järjestely. Meillä on kummallakin lapsia edellisistä liitoista, mutta he eivät asu meidän kanssamme.

Miehellä on lisäksi koira, mutta se asuu hänen äidillään. Minulla on akvaariokaloja ja ne ovat nyt toistaiseksi aikuisen tyttäreni luona.

Minä maksan asumiskuluista 30% ja mies maksaa 35%. Miehen äiti maksaa koiran vuokrana 10% ja hänen veljensä (miehen eno) samoin 10%. Minun isäni maksaa 15% ja tuo pussillisen kalanruokaa silloin tällöin.

Kaikki ovat tyytyväisiä järjestelyyn. Se on toiminut hyvin jo yli viisi vuotta.

Meidän järjestelystämme on hiukan kyselty ja joku on sitä ihmetellytkin. Selvennän tässä tilannetta hiukan.

Miehen eno tosiaan lenkittää sitä koiraa ja siksi on itsestään selvää, että hän osallistuu asumiskuluihin. Hän on siskonsa (siis anoppini) kanssa sopinut, että osuudet menevät tasan, siis 10/10.

Isäni on aikanaan ostanut minulle ne akvaariokalat ja siksi hän tietysti kantaa vastuunsa niiden elatuksesta maksamalla sen 15 %. Lisäksi hän tuo kalanruokaa, joka on oikeastaan ihan turhaa, koska sitä vain kertyy minulle kaapit täyteen. Kalathan ovat tyttäreni luona, joten en minä sillä ruualla mitään tee. Sekoittelen sitä joskus vähän miehen liha-ja kalaruokiin makua antamaan.

Minun tilanteeni helpottaa alkuvuodesta, kun miehen kaksoset (asuvat äitinsä luona) tulevat täysi-ikäisiksi. He saavat sitten alkaa maksaa viisi prosenttia asumiskuluistamme kumpikin ja se keventää minun osuuttani.

Kannattaa sopia asiat tarkasti, niin kaikilla on hyvä olla.

Vierailija
84/102 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustarkka kirjoitti:

Taloustarkka kirjoitti:

Meillä on vähän monimutkaisempi järjestely. Meillä on kummallakin lapsia edellisistä liitoista, mutta he eivät asu meidän kanssamme.

Miehellä on lisäksi koira, mutta se asuu hänen äidillään. Minulla on akvaariokaloja ja ne ovat nyt toistaiseksi aikuisen tyttäreni luona.

Minä maksan asumiskuluista 30% ja mies maksaa 35%. Miehen äiti maksaa koiran vuokrana 10% ja hänen veljensä (miehen eno) samoin 10%. Minun isäni maksaa 15% ja tuo pussillisen kalanruokaa silloin tällöin.

Meidän järjestelystämme on hiukan kyselty ja joku on sitä ihmetellytkin. Selvennän tässä tilannetta hiukan.

Miehen eno tosiaan lenkittää sitä koiraa ja siksi on itsestään selvää, että hän osallistuu asumiskuluihin. Hän on siskonsa (siis anoppini) kanssa sopinut, että osuudet menevät tasan, siis 10/10.

Isäni on aikanaan ostanut minulle ne akvaariokalat ja siksi hän tietysti kantaa vastuunsa niiden elatuksesta maksamalla sen 15 %. Lisäksi hän tuo kalanruokaa, joka on oikeastaan ihan turhaa, koska sitä vain kertyy minulle kaapit täyteen. Kalathan ovat tyttäreni luona, joten en minä sillä ruualla mitään tee. Sekoittelen sitä joskus vähän miehen liha-ja kalaruokiin makua antamaan.

Minun tilanteeni helpottaa alkuvuodesta, kun miehen kaksoset (asuvat äitinsä luona) tulevat täysi-ikäisiksi. He saavat sitten alkaa maksaa viisi prosenttia asumiskuluistamme kumpikin ja se keventää minun osuuttani.

Oletko tosissasi ? Tuo vaikuttaa aika monimutkaiselta.

Vierailija
85/102 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ohjeeni on ettei kannata sekaantua lapsellisiin.

SingMies

Vierailija
86/102 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa mitä maksaa. 

Mä en jaksais tollasta.

Siksi ei kannata sekaantua ho.roihin.

En jaksaisi minäkään (tai siis en jaksa)

SincceroM

Vierailija
87/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarrukset jotka menivät naimisiin SUOMESSA?! Miksi kukaan ei puhu tästä?

0:10

Vierailija
88/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jolla on lapsia maksaa sähkö-, netti-  ja vesilaskun. Muuten puoliksi. 

Ai vaikka olisi sähkölämmitys?

Vierailija
89/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäiset lapset omiin koteihin asumaan, ja sen jälkeen kulut puokkiin. Mikäli haluatte asuttaa aikuisia teillä, niin pyytäkää aikuisilta ihmisiltä nimellistä vuokraa. Aikuiset lapset voivat hommata ne rahat vaikka tekemällä mäkärissä vuoroja.

Vierailija
90/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili, kaikki tulot sinne ja ylijäämän säästö/sijoitus/käyttö suunnitellaan yhdessä. Toimii eikä koskaan ongelmia

Vierailija
91/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuppiluvun mukaan, täysi-ikäiset lapset omiin asuntoihin tai kolmantena vaihtoehtona lapset maksamaan vuokraa. Lapsettoman ei tarvitse tukea aikuisten lasten siipeilyä.

Vierailija
92/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä kirjoitti:

Yhteinen tili, kaikki tulot sinne ja ylijäämän säästö/sijoitus/käyttö suunnitellaan yhdessä. Toimii eikä koskaan ongelmia

Ja teilläkin toinen elättää näistä yhteisistä rahoista omia aikuisia lapsia?

Vierailija
93/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta, tulot yhtä suuret. Samassa taloudessa asuu toisen 2 täysi-ikäistä lasta, joista ei tukia, eivätkä tienaa mitään.

Lasten omilleenmuutto ajankohtaista vasta 1-3 vuoden kuluttua.

Ovatko lapset siis täysihoidossa?

Vierailija
94/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä jengi oikeasti sitä mieltä, että jos mies muuttaa asumaan naisen ja alaikäisen lapsen kanssa, niin miehen tarvitsee maksaa vain 1/3 vuokrasta? Minä kutsuisin tuota siivellä elämiseksi. :) PK-seudulla laittaisin ukon asumaan itsekseen kalliiseen yksiöön/kaksioon noilla ehdoilla ja tulisi minulle halvemmaksi. Mieskin pääsee helpommalla kun voi itse päättää tilansa käytöstä. Halutessaan voi sitten tulla käymään kylässä.

Huoltajat maksaa mukuloidensa kulut, mutta miten määrittelet sen kuinka monta neliötä on lapsen käytössä? Teoriassa oma huone, mutta lapset yleensä käyttävät myös keittiötä, eteistä ja kylpyhuonetta? 

Vierailija
95/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä jengi oikeasti sitä mieltä, että jos mies muuttaa asumaan naisen ja alaikäisen lapsen kanssa, niin miehen tarvitsee maksaa vain 1/3 vuokrasta? Minä kutsuisin tuota siivellä elämiseksi. :) PK-seudulla laittaisin ukon asumaan itsekseen kalliiseen yksiöön/kaksioon noilla ehdoilla ja tulisi minulle halvemmaksi. Mieskin pääsee helpommalla kun voi itse päättää tilansa käytöstä. Halutessaan voi sitten tulla käymään kylässä.

Huoltajat maksaa mukuloidensa kulut, mutta miten määrittelet sen kuinka monta neliötä on lapsen käytössä? Teoriassa oma huone, mutta lapset yleensä käyttävät myös keittiötä, eteistä ja kylpyhuonetta? 

Tässä lapset oli täysi-ikäisiä. Silloin asunnossa asuu neljä aikuista joista jokaisen kuuluu maksaa neljäsosa. Täysi-ikäinen vastaa omista asumiskustannuksistaan lähtökohtaisesti itse, mutta vanhempi voi toki halutessaan niitä hänen puolestaan maksella. Äiti- tai isäpuolen maksettavaksi ne ei kuulu.

Vierailija
96/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulujen takia en ikinä suostuisi muuttamaan saman katon alle miehen kanssa. Minulla on kaksi pientä lasta josta saan nyt yh korotusta lapsilisään ja en omilla tuloillani maksa päivähoitomaksuja. Yhteenmuutto tarkoittaisi -100e/kk yh-lisästä ja joku 600e/kk päivähoitomaksuja. Eli minulle rahallisesti menettäisin 700e/kk ja sen päälle vielä tämän ketjun logiikan mukaan maksaisin 3/4 asumiskuluista. Aikamoinen konkurssi siis...

Eli siis elät täysin yhteiskunnan rahoilla?

Vierailija
97/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessa jossa asunnossa asuu 4 aikuista on selvää että nuppiluvun mukaan jaetaan kulut. En näe mitään epäselvyyttä

Vierailija
98/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustarkka kirjoitti:

Taloustarkka kirjoitti:

Siis sun miehen äiti maksaa teille 10% koiran vuokraa ja miehen eno maksaa teille 10% koiran lenkittämisestä, joka ei asu teillä sekä sun isä maksaa 15% kaloista jotka on sulle ostanut mutta ne ei edes ole teillä?

Olenko ainoa jonka mielestä on outoa että kolme ihmistä maksaa teille 35% asumiskuluja asioista jotka ei edes liity teidän talouteen mitenkään?

Vierailija
99/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen (vuokra) ei missään tapauksessa nuppiluvun mukaan. Kulutus kyllä.

Esimerkki:

Lapseton maksaisi tonnin kämpästä kahden lapsen tilanteessa vuokraa vain 250€. Jos lapsia ei olisi kummallakaan, riittäisi pariskunnalle 750€ asunto. Tällöin kumpainenkin maksaisi 375€. Eli suurinpiirtein tollainen summa olisi kohtuullinen tonnin asunnosta tälle lapsettomalle.

Entä jos sille lapsettomalle riittäisikin 500€:n yksiö?

Asukoon yksinään yksiössä, jos haluaa. Kyse taitaa olla nyt yhteisasumisesta.

Vierailija
100/102 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi. Raha ei ole tärkeää. Tietenkin silloin, jos ei pysty puolta maksamaan, niin pitää neuvotella tai asua yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän