Miksi ateistit suuttuvat Jeesus-lapsesta, mutta eivät tontuista yms. ”pakanallisista” jumaluuksista?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka minä en olekaan uskontoallerginen ateisti, osoittaa kyllä aikamoista yksisilmäisyyttä väittää, ettei uskontoa ole muka tuputettu. Minä olen käynyt peruskoulun 80- ja 90-luvuilla, ja kyllä uskonto oli mukana joka käänteessä. Rukoiltiin, veisattiin, lähes kaikki aamunavaukset olivat uskonnollisia. No, minua tämä ei mitenkään haitannut, mutta ymmärrän, että joku toinen on voinut kokoea asian aivan toisin.
Itse aloitin kouluni 70- luvun lopulla pienessä maalaiskoulussa.
1-2-luokan opettaja oli vanha mummo, ja uskonnon asema opetuksessa vahva.
Läpi peruskoulun uskonto oli läsnä aamunavauksissa, rippikoulu oli itsestäänselvyys.
Amiksessa kävi Gideoneja ja muita käännyttäjiä, armeijassa myöskin.
2. luokalla(4v sitten) tyttäreni alkoi ihmetellä, miksi koulussa opetetaan uskontoa kuin totena.
Otin puheeksi vanhempainvartissa uskonnonopetuksen tunnustuksellisuuden.
"Lapsesi kuuluu kirkkoon, ja opetamme hänen uskontoaan, totta kai se on tunnustulsellista!" oli vastaus.
Halusin, että tyttö jatkaa uskonnonopetuksessa yleistiedon vuoksi.
Ennen seiskaluokkaa tyttö sitten erosi kirkosta ja siirtyi ET:n opetuksetukseen.
Joten kyllä uskontoa kokemukseni mukaan on tuputettu ja tuputetaan edelleen.
En silti loukkaannu kristinuskoon pohjautuvista traditioista.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko syy siinä että kaikki tietävät pukin ja tontut keksityiksi olennoiksi, kun taas Jeesus nasaretilaisen todellinen olemus on kiistelty. Sehän on jo päivän selvää että Jeesus on elänyt ja ollut ja saarnannut täällä pallon päällä, mutta kuka hän oikein oli ja on?
Minä tykkään puolitosissani pitää Gandalfia, hobitteja, Merliniä, Harry Potteria, Doctor Whota ja muita tosina, sillä siitä saa tavalliseen arkipäivään väriä.
Minulle Jeesus ei ole seimenlapsi eikä mikään perinne, vaan kyllä hän on todellinen ihan edelleen. Eikä se sulje pois sitä, että voin tonttuilla ja diggailla vaikka Muumilaakson asukkaita kun mieli tekee.
Tunnen paljon uskonnottomia ja ateisteja, jotka eivät pidä meteliä omasta asiastaan ja silloin heidän kanssaan voi olla sovussa. Keskitytään siihen mikä on yhteistä eikä siihen mikä on erottava tekijä.
Siis kristinusko onkin henkilöpalvontaa niinkuin esimerkiksi pohjois-koreassa Kimin palvominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatana suuttuu jo pelkästä Jeesus-nimestäkin.
Saatanaa seuraavilla ihmisillä on vähän samoja tapoja kuin isännälläänkin...
Ja tässäpä esimerkki siitä, miksi jeesuslapset ei nappaa.
Tässä on kyllä selkeä logiikka: mitä enemmän Jeesus ärsyttää, sitä vahvemmin ärsyyntyjä samaistuu siihen sielunviholliseen. Jos suhtautuu neutraalisti, ei ole kummankaan "puolella".
Vierailija kirjoitti:
Katolisissa maissa on joka paikassa esillä Maria ja Jeesuslapsi. Jouluisin seimi. Niille seimiasetelmaa esitteleville joulutoreille isketään rauhan merkeissä kaiken aikaa.
Tutkitusti katolisten hyvät jutut vähentävät itsemurhalukuja, samoin kuin näissä maissa yleinen rippikäytäntö. Synnit saa tunnustaa anonyymisti. Onko hengellistä väkivaltaa, voi tykönään päätellä. (Ja kyllä, olen tietoinen tuon ison kirkon sisällä piilevistä mätäpaiseista, mutta niihin ei Iso Kirja annakaan oikeutusta).
Itse olen protestantti, mutta tulipa sanotuksi.
On henkistä väkivaltaa määritellä osa luonteeltaan neutraaleista asioista synneiksi, joita pitää tunnustaa ja joihin pitää hakea anteeksiantoa. Koko ajatusmalli siitä, että saa periaatteessa tehdä mitä tahansa, kunhan käy katumassa (esimerkiksi katolisten maiden mafia on yleensä hyvin uskonnollista) on epäterve.
Vierailija kirjoitti:
Katolisissa maissa on joka paikassa esillä Maria ja Jeesuslapsi. Jouluisin seimi. Niille seimiasetelmaa esitteleville joulutoreille isketään rauhan merkeissä kaiken aikaa.
Tutkitusti katolisten hyvät jutut vähentävät itsemurhalukuja, samoin kuin näissä maissa yleinen rippikäytäntö. Synnit saa tunnustaa anonyymisti. Onko hengellistä väkivaltaa, voi tykönään päätellä. (Ja kyllä, olen tietoinen tuon ison kirkon sisällä piilevistä mätäpaiseista, mutta niihin ei Iso Kirja annakaan oikeutusta).
Jos kristinuskosta luovutaan, tilalle lappaa uutta uskontoa, joka on otteissaan huomattavasti ankarampaa kuin kristinusko ikinä. Päihittää tontut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässäpä esimerkki siitä, miksi jeesuslapset ei nappaa.
Tässä on kyllä selkeä logiikka: mitä enemmän Jeesus ärsyttää, sitä vahvemmin ärsyyntyjä samaistuu siihen sielunviholliseen. Jos suhtautuu neutraalisti, ei ole kummankaan "puolella".
Jeesus ärsyttää yhtä paljon kuin sielunviholliset, kristityt, seimiasetelmat, virret, saatananpalvojat, kirkollisverot. Kaikkein eniten ärsyttää koko ajatusasetelma siitä, että olisi "kummankaan puolella" ja vaatimus siitä, ettei mikään saa ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On henkistä väkivaltaa määritellä osa luonteeltaan neutraaleista asioista synneiksi, joita pitää tunnustaa ja joihin pitää hakea anteeksiantoa. Koko ajatusmalli siitä, että saa periaatteessa tehdä mitä tahansa, kunhan käy katumassa (esimerkiksi katolisten maiden mafia on yleensä hyvin uskonnollista) on epäterve.
Kuka puhui neutraaleista. Tunnustetaan siellä varmaan oikeitakin rötöksiä. Lain mukaan. Papilla on ainakin saumaa ohjata henkilö vaikka poliisin hoiviin, itse menemään. Tietty suomalainen perinne on kaikessa kliinisyydessään vetää itsensä narun jatkoksi, kertomatta kanssaihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jumalakielteisuushän on Marxilaisuutta, elikkäs kommunismia puhtaimmillaan. Mutta nykyään ateisti ei kai välttämättä ole enää kommunisti, vain onko?
Minun yksi ystäväni on kommunisti kolmannessa polvessa. Heidän suvussaan ei vietetä joulua, ei syntymäpäiviä, ei lakkiaisia eikä muitakaan traditionaalisia juhlia. Vappua vietetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka puhui neutraaleista. Tunnustetaan siellä varmaan oikeitakin rötöksiä. Lain mukaan. Papilla on ainakin saumaa ohjata henkilö vaikka poliisin hoiviin, itse menemään. Tietty suomalainen perinne on kaikessa kliinisyydessään vetää itsensä narun jatkoksi, kertomatta kanssaihmiselle.
Katolliaisen papin kohdalla sauma liittyy lähinnä siihen mitä pitkin kuoropoika ohjataan vetoketjulle.
Tontut ja joulupukki eivät ole jumaluuksia, eivätkä toivota ketään helvettiin mitä typerimmillä tekosyillä.
Tontut on kivoja! Ja yksisarviset 😊 Jeesuksesta en välitä. Sain tarpeekseni kun kuuntelin koulussa 9 vuoden ajan horinoita tästä Jessus häiskästä. Herakles oli häiskä mun makuun! Siinä vasta actionsankari! Olis voinu Jesse ottaa mallia! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä ateistit jaksavat puhua jostain uskonnon tuputtamisesta? Onko näin oikeasti käynyt, onko joku tuttavanne oikeasti tuputtanut uskontoa teille?
No tietenkin on. Miten sä oikein kuvittelet, että ihmiset ylipäätänsä alkavat uskomaan uskontoihinsa?
Eiväthän ihmiset keskimäärin käy kirjastossa lueskelemassa uskonnoista ja yllättäen päätä, että "hei, mähän alankin luterilaiseksi kun tää vaikuttaa jänskältä".
Uskoinhan mäkin kristinuskon satuihin ihan pienestä alkaen. Aivopesu alkoi jo päiväkodissa ja jatkui lukioon asti, sekä vielä sen jälkeen armeijassakin. Kumpikaan vanhemmistani ei ole uskonnollinen eivätkä ikinä puhu uskonnoista.
Se, että te haluatte poistaa perinteet kaikilta taas on oman ideologinne räikeää tuputtamista.
Kukaanhan ei ole poistamassa mitään perinteitä kaikilta, vaan uskonnollisia perinteitä esimerkiksi kouluista, armeijasta ja muista vastaavista julkisista yhteiskunnallisista paikoista.
Tyhjiö täyttyy, opetussuunnitelmiin on jo tullut itämaisten uskontojen rentoutusta vauvasta vaariin. Ja Setakin vieraileen joka paikassa sanomaansa tuomassa.
Vierailija kirjoitti:
?
Eivät tontut ole "pakanallisia jumaluuksia", eikä niitä pidetä todellisina, vaan kuvitteellisina sarjakuva- tai elokuvahahmojen kaltaisina leikkimielessä kehitettyinä hahmoina. Ei uskota, että tontut olisivat olemassa muuten kuin ihmisten tekeminä hahmoina, eikä uskota että nämä kuvitteelliset tontut olisivat asettaneet jotain sääntöjä ihmisten toiminnalle tai muuten vaikuttaisivat kenenkään elämään.
Ateismi on synonyymi kristinuskovihalle. Piste.
Koska milloinkaan he eivät sano olevansa mitään muuta uskontoa vastaan, vaikka näiden nimissä harjoitettaisiin ihmisoikeuksien vastaisia traditioita. Kristityiltä miekkalähetys sentään on jäänyt historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on joku trendi olla uskontokielteinen. Ollaan niin valistuneita eikä tarvita mitään ylempää voimaa, kun ollaan itse niin voimakkaita.
Ensimmäinen luonnonkatastrofi tai sota, niin alkaa kirkot täyttyä.
Ei siihen valistuneisuutta tarvita, että ymmärtää mikä on totta ja mikä ei ole. Ylempää voimaa ei ole olemassakaan eikä rukoileminen auta yhtään mitään. Vai auttaako?. Sulle tulee syöpä, niin menetkö lääkäriin tai rupeatko rukoileman ylempiä voimia. Kumman puolesta veikkaat, että parantaa. Se on noin yksinkertaista. Himassa hokeminen ei paranna ihmistä vaan ihmisen parantaa tiede.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on synonyymi kristinuskovihalle. Piste.
Koska milloinkaan he eivät sano olevansa mitään muuta uskontoa vastaan, vaikka näiden nimissä harjoitettaisiin ihmisoikeuksien vastaisia traditioita. Kristityiltä miekkalähetys sentään on jäänyt historiaan.
Olen kaikkia uskontoja vastaan.
t. Ateisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä ateistit jaksavat puhua jostain uskonnon tuputtamisesta? Onko näin oikeasti käynyt, onko joku tuttavanne oikeasti tuputtanut uskontoa teille?
No tietenkin on. Miten sä oikein kuvittelet, että ihmiset ylipäätänsä alkavat uskomaan uskontoihinsa?
Eiväthän ihmiset keskimäärin käy kirjastossa lueskelemassa uskonnoista ja yllättäen päätä, että "hei, mähän alankin luterilaiseksi kun tää vaikuttaa jänskältä".
Uskoinhan mäkin kristinuskon satuihin ihan pienestä alkaen. Aivopesu alkoi jo päiväkodissa ja jatkui lukioon asti, sekä vielä sen jälkeen armeijassakin. Kumpikaan vanhemmistani ei ole uskonnollinen eivätkä ikinä puhu uskonnoista.
Se, että te haluatte poistaa perinteet kaikilta taas on oman ideologinne räikeää tuputtamista.
Kukaanhan ei ole poistamassa mitään perinteitä kaikilta, vaan uskonnollisia perinteitä esimerkiksi kouluista, armeijasta ja muista vastaavista julkisista yhteiskunnallisista paikoista.
Tyhjiö täyttyy, opetussuunnitelmiin on jo tullut itämaisten uskontojen rentoutusta vauvasta vaariin. Ja Setakin vieraileen joka paikassa sanomaansa tuomassa.
Kuulostaa hyvältä! Ainakin tasapuolisemmalta kuin pelkkä Jeesuksen tuputus.
Vierailija kirjoitti:
Saatanahan on kristinuskon mukaan Luojan luoma samoin kuin Jeesuskin, ja Jeesus on taas oikeastaan Jumala itse, ja...siis Saatana on siis oikeastaan Jeesuksen itsensä luoma. Ja Luojahan ei tee virheitä, eli siis Saatana on juuri sellainen miksi Luoja - eli Jeeesus - halusi sen luoda.
Eikö se näin jotenkin mene?
Mä en usko että tätä suomalaista koulutusjärjestelmää, jossa nyt seiminäytelmistä yms kiistellään, olisi saatu luotua tässä tasa-arvoisuudessaan ilman ev lut valtionkirkkoa, siinä maailmanajassa missä sillä juurensa on. Voisi olla aika erilainen tilanne nykyään. Itse olen tapakristitty, ja ymmärrän kyllä asian kiistanalaisuudet nykypäivänä. Mutta halusin vaan sanoa, että historiaa on mahdotonta erottaa/unohtaa nykypäivästä sormia napsauttamalla (minun mielestäni ei tarvitsekaan).