YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Miksi pitäisi olla sitten mitään joululomaakaan??? Mutkat suoriksi taas. Uskonto on paha, mutta uskonnolliset " lomat" kyllä kelpaa.
Järkyttäkää meitä ja kieltäytykää näistä lomista ja pysykää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Sama juttu. Kävin kouluni keski-uusimaalaisessa kaupungissa 80-90 lukujen aikana. Olin ensimmäisellä luokalla luokkani ainoa elämänkatsomustiedon oppilas. Mua haukuttiin pakanaksi ja se oli opettajan mielestä ihan ok.
Vieläkin kavahdan keskiluokkaista auktoriteettiuskoa ja sivistymättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ala-asteen joulujuhlat olivat jo 90-luvulla melkoisen uskonnottomia. Esitettiin juuri noita tonttu-lauluja ja jonkun opettajan käsikirjoittamia näytelmiä. Jonain vuonna satunnaisesti saattoi olla enkeleitä, mutta ei me lapset niitä kaivattu niinä vuosina joina ei ollut.
Tämä siitä huolimatta että koko luokka luki joka päivä ruokarukouksen syömään lähtiessä, eli kyse lienee ollut enemmän siitä, että joulujuhlista yritettiin tehdä hauskoja, kuin varsinaisesta uskonnon välttelystä.
Kävitkä SVK:ssa koulusi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla sitten mitään joululomaakaan??? Mutkat suoriksi taas. Uskonto on paha, mutta uskonnolliset " lomat" kyllä kelpaa.
Järkyttäkää meitä ja kieltäytykää näistä lomista ja pysykää töissä.
Työnantaja ei sitä hyväksyisi. Muutos ei voi lähteä yksittäisistä työntekijöistä vaan se pitää aloittaa lainsäädännöstä.
Vietätkö sinä vappua vaikka et oke kommunisti?
Vierailija kirjoitti:
Pää kii pakanat.
Joo polttavaa mut rovioilla! Tekopyhät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D
Miksi juhlia kristillistä joulua kun sen tausta on pakanallinen?
Ei ole, joulun tausta on kristillinen mutta jos haluat juhlia jotain muuta samaan aikaan niin ihan vapaasti. Se ei vaan ole silloin joulu.
Itseasiassa joulu on alkujaan muinaisgermaaninen lainasana, joka on tullut meille Ruotsin kautta. Se viittaa enemmän pakanallisiin keskitalven juhliin kuin kristilliseen juhlaan. Engl. Christmas sen sijaan on kristillinen nimi.
Jo muinaiset roomalaiset viettivät Saturnaliaa, jossa on paljon tuttuja jouluelementtejä eli siis ennen ns. Kristuksen syntymää.
JOS ruvetaan koulujen joulujuhlaa pitämmään täysin uskonnosta vaapana tapahtumana,
niin mielestäni koulujen joulujuhlat voi LOPETTAA KOKONAAN.
Senkin ajan vanhemmat ja kersat saisivat chattailla, deittailla ja twiittailla, tai roikkua yleensä somessa.
Joulujuhlathan ( uskonnis painotteiset ) estävät kaiken tuon maallisen ihanan itseensä virittymisen ja panostamisen.
Joulun ( se mitä siitä nyt on rippeet enää jäljellä ) voi ohittaa heti, kun kymmenen lahjapakettia on revitty auki. Jouluhan on ainoastaan kaupan ja ihmisen välinen juhla. Kirkosta eronneet kai ovat samaa mieltä ?
mitä pahaa uskonnossa on? synti se ajatukset ja teot saa pahoiksi. tulis ankeat ajat niin alkais heräillä ihmiset, samaa lihaa ja verta sitä ennenkin oltiin.
Erittäin naiivia ajatella, että olisi ollut jokin suomalainen kansa, jolla on ollut aito suomalainen uskonto. Kun oikein asioita penkoo, niin kaikki tänne tulleet ihmiset ja uskomukset ovat lainaa jostakin muualta. Suomi kun on ollut jään peitossa silloin, kun ihminen laskeutui puusta.
Otetaan nyt vaikkapa kekri, joka muuten on sadonkorjuujuhla, ei mikään valon ja keskitalven juhla, koska sitä vietettiin aina syksyllä syys- ja marraskuun välisenä aikana. Wikipedia ei aina ole niin tarkka. Kekri muistuttaa muita sadonkorjuujuhlia niin kuin esim. samhaista eli lainattua tavaraa jopa sekin. Yule on suoraan lainattu germaaneilta. Jopa sanakin on lainasana eikä liity millään tavalla suomalaiseen perinteeseen. Todennäköisesti siinäkin on vaikutteita roomalaisesta Saturnalia-juhlasta. Perinteet ja juhlat muuttavat muotoaan, kun ihmiset ovat tekemisissä keskenään. Kansainvaellusten keskellä nämä juhlat sekoittuivat ja kehittyivät ja kas kummaa, meillä on sitten joulu, jota ei voi kutsua sen enempää periteiseksi pakanalliseksi juhlaksi kuin kristittyjen juhlaksikaan. Tosin ymmärtääkseni kristityt ovat yleensä niitä, jotka joulua juhlivat. En tiedä, miksi ateistit juhlisivat joulua, kun eivät he kai ymmärtääkseni usko niihin pakanallisiin jumaliinkaan. Eri asia tietysti, jos sattuu olemaan jonkinlaisen wicca-harjoittajien jäsen.
Tai sitten ehkä voitaisiin myöntää, että pakanallinen yule ja roomalaisten Saturnalia-juhla ja kristittyjen joulu ovat kaikki yhtälailla osa länsimaalaista kulttuuriperintöä, jota ei tarvitse erikseen riepotella osiin ja kuvitella, että jostain löytyisi se alkuperäinen juhla vaan ovat täydentäneet toisiaan niin, että meillä on pitkä perinne joulun vietosta. Jos koulussa vietetään joulujuhlaa, kuuluu siihen mielestäni osa myös pitkää perinnettämme. Aivan yhtä hyvin siellä voi olla joulukuvaelma tai Tiernapojat kuin tonttutanssi tai joulupukkikin. Ja aivan yhtä hyvin siellä voi mielestäni laulaa Enkeli taivaan kuin Porsaita äidin oomme kaikki. Ei voi loukkaantua toisesta ja suosia toista, kun kaikki ovat jonkun uskonnon tai uskomuksen osia. Ainoa, mitä mielestäni ei joulujuhlassa pitäisi tehdä, on uskonnon harjoittaminen eli se, että kaikkien on rukoiltava.
Kyllä meillä on täällä asiat hyvin,kun pitää tämmösestäkin asiasta vääntää! Jos lapsena koulussa laulaa enkelitaivaan onko koko loppu elämä pilalla? Ihan samalla lailla voi kysyä että teettekö itse oikein kun opetatte lapsillenne Jumalatonta elämää? Entä jos se onkin väärin? Lapsi voi aikuistuttuaan ihan itse tutkia näitä asioita. Mutta jos vanhepien asenne on aina ollut hyvin jyrkkä,ivallinen ja asenteellinen, kyllä se vaikuttaa myöhempään elämään. Otatte aika ison vastuun ihmisen koko elämästä
Vierailija kirjoitti:
Erittäin naiivia ajatella, että olisi ollut jokin suomalainen kansa, jolla on ollut aito suomalainen uskonto. Kun oikein asioita penkoo, niin kaikki tänne tulleet ihmiset ja uskomukset ovat lainaa jostakin muualta. Suomi kun on ollut jään peitossa silloin, kun ihminen laskeutui puusta.
Otetaan nyt vaikkapa kekri, joka muuten on sadonkorjuujuhla, ei mikään valon ja keskitalven juhla, koska sitä vietettiin aina syksyllä syys- ja marraskuun välisenä aikana. Wikipedia ei aina ole niin tarkka. Kekri muistuttaa muita sadonkorjuujuhlia niin kuin esim. samhaista eli lainattua tavaraa jopa sekin. Yule on suoraan lainattu germaaneilta. Jopa sanakin on lainasana eikä liity millään tavalla suomalaiseen perinteeseen. Todennäköisesti siinäkin on vaikutteita roomalaisesta Saturnalia-juhlasta. Perinteet ja juhlat muuttavat muotoaan, kun ihmiset ovat tekemisissä keskenään. Kansainvaellusten keskellä nämä juhlat sekoittuivat ja kehittyivät ja kas kummaa, meillä on sitten joulu, jota ei voi kutsua sen enempää periteiseksi pakanalliseksi juhlaksi kuin kristittyjen juhlaksikaan. Tosin ymmärtääkseni kristityt ovat yleensä niitä, jotka joulua juhlivat. En tiedä, miksi ateistit juhlisivat joulua, kun eivät he kai ymmärtääkseni usko niihin pakanallisiin jumaliinkaan. Eri asia tietysti, jos sattuu olemaan jonkinlaisen wicca-harjoittajien jäsen.
Tai sitten ehkä voitaisiin myöntää, että pakanallinen yule ja roomalaisten Saturnalia-juhla ja kristittyjen joulu ovat kaikki yhtälailla osa länsimaalaista kulttuuriperintöä, jota ei tarvitse erikseen riepotella osiin ja kuvitella, että jostain löytyisi se alkuperäinen juhla vaan ovat täydentäneet toisiaan niin, että meillä on pitkä perinne joulun vietosta. Jos koulussa vietetään joulujuhlaa, kuuluu siihen mielestäni osa myös pitkää perinnettämme. Aivan yhtä hyvin siellä voi olla joulukuvaelma tai Tiernapojat kuin tonttutanssi tai joulupukkikin. Ja aivan yhtä hyvin siellä voi mielestäni laulaa Enkeli taivaan kuin Porsaita äidin oomme kaikki. Ei voi loukkaantua toisesta ja suosia toista, kun kaikki ovat jonkun uskonnon tai uskomuksen osia. Ainoa, mitä mielestäni ei joulujuhlassa pitäisi tehdä, on uskonnon harjoittaminen eli se, että kaikkien on rukoiltava.
Pakanallisia menoja
Koulun tulee olla uskonnoton paikka. Se on ihan selvä.
T. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on täällä asiat hyvin,kun pitää tämmösestäkin asiasta vääntää! Jos lapsena koulussa laulaa enkelitaivaan onko koko loppu elämä pilalla? Ihan samalla lailla voi kysyä että teettekö itse oikein kun opetatte lapsillenne Jumalatonta elämää? Entä jos se onkin väärin? Lapsi voi aikuistuttuaan ihan itse tutkia näitä asioita. Mutta jos vanhepien asenne on aina ollut hyvin jyrkkä,ivallinen ja asenteellinen, kyllä se vaikuttaa myöhempään elämään. Otatte aika ison vastuun ihmisen koko elämästä
Haluaisitko oman lapsesi laulaa luikauttavan silloin tällöin jonkun islamilaisen uskonnollisen laulun? Allah on suuri?
javielätraumat kirjoitti:
mitä pahaa uskonnossa on? synti se ajatukset ja teot saa pahoiksi. tulis ankeat ajat niin alkais heräillä ihmiset, samaa lihaa ja verta sitä ennenkin oltiin.
Ovatko kaikki uskonnot mielestäsi saman arvoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko oman lapsesi laulaa luikauttavan silloin tällöin jonkun islamilaisen uskonnollisen laulun? Allah on suuri?
Allah on suuri tarkoittaa Jumala on suuri. Meillä ei ole islamilaista perinnettä eikä islam ole ollut valtionuskonto eikä sellaiseksi ole edes pyrkimässä joten kysymys on turha.
Koulumme joulujuhla on ihan oikea jumalanpalvelus ilman ei kristillisiä elementtejä. Ymmärrättehän, että alueen valtauskonnolle annettu juhlien määräysvalta voi kalahtaa omaan nilkkaan. Suomeen tulee lastenne elinaikana kouluja, joissa kristinusko on vähemmistöuskonto. Jos nykyisellä säännöllä mennään, ei näissä kouluissa ole enää joulujuhlaa ollenkaan vaan vuosittain paikkaansa vaihtava Eid.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allah on suuri tarkoittaa Jumala on suuri. Meillä ei ole islamilaista perinnettä eikä islam ole ollut valtionuskonto eikä sellaiseksi ole edes pyrkimässä joten kysymys on turha.
Meillä on jo hyvää vauhtia tulossa sellaisia alueita, joissa islam on se suurin uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Totta helvetissä minä, joka olen oikeasti olemassa, olen tärkeämpi kuin mielikuvitusolento.
Sinä et ole mitään Jumalan rinnalla. Tulet sen näkemään.
Ainakin meidän kielenkäyttömme on parempaa.