YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja
"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, jotka ette usko Jeesukseen, sitten vietätte Joulua?
Joulu on vapahtajamme Jeesus Kristuksen syntymäjuhla.
Juhlistatteko te Joulupukkia?
Mä ainakin vedän juutalaisen Jeesuksen synttärin kunniaksi kinkkua kaksin käsin. Sitten tonttuja raamatun takaa etsin. Glögiä Pukin kanssa joudaan raamattua siinä samalla mukaillen. On niin kristillistä että huh huh...
Yule sentään miten kristusmessuaa...
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea lasten pitäisi kohdata? Skientologiaa? Fasismia? Natsismia? Maailmanlopun kultteja? Noituutta?
No mitä kaikkea sinä haluaisit kieltää? Oletan, että nuo mainitsemasi ovat jo listallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus tuo, että kristityn pitäisi lausua islamilainen uskontunnustus. Siinä ylitettäisiin uskonvapauden raja. Sen sijaan kristityn pitäisi pystyä kuuntelemaan loukkaantumatta kun islaminuskoinen rukoilee siinä missä ateistin pitäisi pystyä KUUNTELEMAAN kun kristitty tai kuka tahansa rukoilee. Ketään ei tässä maassa pakoteta rukoilemaan vaikka kirkossa kävisikin.
Sun mielestä olisi ok, että sun lapsen pitäisi istua islamistisessa rukousjuhlassa, vaikka ei kys. uskontoa edusta? Kun ei sen tarvisi rukoilla, kunhan osallistuu?
Nyt lisää todisteita pöytään.
Mitä todistetta? Uskonnottomia ja muslimeita pakotetaan tässä maassa koulujen päätösjuhliin, jotka ovat kirkossa pidetty jumalanpalvelus.
Ei mua ole pakotettu mihinkään. Itse olen saanut valita menenkö vai en eivätkä kristilliset juhlat häiritse mua mitenkään.
T. Muslimi
Millä perustelet itsellesi väkivaltaisen lapsennussijaprofeetan pitämistä täydellisen synnittömän muslimin esikuvana?
Minkä ikäinen Maria oli Jeesuksen syntyessä?
Mitä sillä väliä? Maria oli neitsyt.
Joulu on pakanallinen juhla, se ei ole lähtöisin kristinuskosta. Ja Jeesus ei ole edes syntynyt joulukuussa kuulemani perusteella, vaan käsittääkseni syksyllä. Kristityt ovat vain omineet pakanallisen juhlan ja antaneet sille oman merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus tuo, että kristityn pitäisi lausua islamilainen uskontunnustus. Siinä ylitettäisiin uskonvapauden raja. Sen sijaan kristityn pitäisi pystyä kuuntelemaan loukkaantumatta kun islaminuskoinen rukoilee siinä missä ateistin pitäisi pystyä KUUNTELEMAAN kun kristitty tai kuka tahansa rukoilee. Ketään ei tässä maassa pakoteta rukoilemaan vaikka kirkossa kävisikin.
Sun mielestä olisi ok, että sun lapsen pitäisi istua islamistisessa rukousjuhlassa, vaikka ei kys. uskontoa edusta? Kun ei sen tarvisi rukoilla, kunhan osallistuu?
Mitä todistetta? Uskonnottomia ja muslimeita pakotetaan tässä maassa koulujen päätösjuhliin, jotka ovat kirkossa pidetty jumalanpalvelus.
Ei mua ole pakotettu mihinkään. Itse olen saanut valita menenkö vai en eivätkä kristilliset juhlat häiritse mua mitenkään.
T. Muslimi
Millä perustelet itsellesi väkivaltaisen lapsennussijaprofeetan pitämistä täydellisen synnittömän muslimin esikuvana?
"Myytti: Raamatun mukaan Jeesuksen äiti Maria oli neitsyt eikä hän ollut maannut Joosefin kanssa, kun hän tuli raskaaksi.
Selitys: Todennäköinen selitys Jeesuksen neitseelliselle sikiämiselle on tahaton käännösvirhe.
Vanhan testamentin profeetat ennustavat, että Messias syntyy ”nuoresta naisesta”.
Kun hepreankielinen teksti käännettiin kreikaksi, nuorta naista tarkoittava heprean sana alma kääntyi neitsyttä tarkoittavaksi parthenokseksi.
Heprean neitsyeeseen viittaava sana betula ei esiinny Vanhassa testamentissa lainkaan."
https://historianet.fi/yhteiskunta/uskontojen-historia/7-uskomusta-jees…
(Lähde ei ole tieteellinen mutta tieteellistä keskustelua ja lähteitä väitteelle löytyy myös verkosta.)
Iäksi on arvioitu 12-13 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 70 prosenttia suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, plus muut päälle.
Että kyllä ”uskonnollisuus” joulujuhlassa on todella pienen vähemmistön ”ongelma”.
Kysymys kuuluukin miksi näin pientä mutta suuriäänistä valittajasakkia pitäisi myötäillä? Siksikö ettei heiltä pääsisi itku?
Suomessa uskontokuntiin kuulumattomien osuus on yli 26%. Sekö on pieni vähemmistö?
Sehän on yli neljäsosa koko väestöstä. Ja sen osuus kaavaa koko ajan.
Itsekin kuulun kirkkoon vain koska en ole viitsinyt erota. Enkä ole ainoa samanlainen passiivinen kirkon jäsen.Kirkon edustajien kohulausunnot saavat aina välillä ison porukan eroamaan, ja tämä kirkon joulun (huom. käyttävät alkuperäisen keskitalven juhlan pakanallista nimeä) omiminen on omalla kohdallani se korsi, joka katkaisee 🐫 selän.
Päivi Räsänen ei ole kirkonedustaja, kun kuuntelee esim kirkonpiispoja ovat he varsin suvaitsevaisia kannoissaan. Miksi ihmeessä olet kuulunut kirkkoon jos nyt vuosisatojen päästä huomaat tapahtuneen vääryyden juhlapyhien suhteen?
Eiköhän nuo juhlapyhien niputukset ole olleet silloisen työantajapuolen toive, ei lisää vapaapäiviä, siinä menee samalla Ukot ja Jeesukset.
Jompikumpi on väärässä. Kumpi?
Talvipäivän seisaus oli juliaanisen kalenterin mukaan 25.12. Nykyisen gregoriaanisen kalenterin mukaan se on 21.12.(1994:22.12.). Päivä on tällöin lyhyimmillään, mutta aurinko aloittaa meidän näkökulmastamme ylenevän kaarensa ja valoisuus alkaa hiljalleen lisääntyä. Joulu sellaisena kuin sen nyt tunnemme pohjolassa, on vuosisatoja kestäneen kulttuurikehityksen tulos. Juhlaan sisältyy aineksia monilta aikakausilta ja monista kulttuureista.
Historiallisesti joulukuun viideskolmatta (25.12.) on auringon ja jumalien syntymäjuhla sekä vanha luontoperäinen valon voitonjuhla. Ajankohta johtuu talvipäivän seisauksesta, joka juliaanisen kalenterin mukaan oli 25.12. Monet jumalat ovat syntyneet 25.12. Tärkein näistä on Mithra, jonka syntymäpäivä oli 25.12. ja jonka juhlapäivä on sunnuntai. Mithran syntymäpäivä - voittamattoman auringon syntymäpäivä - julistettiin Rooman valtakunnassa vuonna 274 yleiseksi juhlapäiväksi. Katolinen kirkko sijoitti Jeesuksen syntymäjuhlan samaan ajankohtaan 350-luvulla, joulukuun 25.päiväksi. Mithrauskonnosta on peräisin myös loppiaiseen liittyvä tarina tietäjistä ja Betlehemin tähdestä.
Monet joulutavoistamme ovat peräisin roomalaisten saturnaliajuhlista, joita vietettiin 17.-24.12. Sieltä ovat peräisin leivonnaiset, kinkku, kynttilöiden käyttö ja lahjojen antaminen. Vapaa-ajattelijat voivat juhlia joulua aivan vapaasti auringon paluun juhlana, jolla on tuhansien vuosien perinteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muslimi
"Myytti: Raamatun mukaan Jeesuksen äiti Maria oli neitsyt eikä hän ollut maannut Joosefin kanssa, kun hän tuli raskaaksi.
Selitys: Todennäköinen selitys Jeesuksen neitseelliselle sikiämiselle on tahaton käännösvirhe.
Vanhan testamentin profeetat ennustavat, että Messias syntyy ”nuoresta naisesta”.
Kun hepreankielinen teksti käännettiin kreikaksi, nuorta naista tarkoittava heprean sana alma kääntyi neitsyttä tarkoittavaksi parthenokseksi.
Heprean neitsyeeseen viittaava sana betula ei esiinny Vanhassa testamentissa lainkaan."
(Lähde ei ole tieteellinen mutta tieteellistä keskustelua ja lähteitä väitteelle löytyy myös verkosta.)
No herran jestas, satujahan nuo ovat, mutta siinä sadussa sentään Maria oli neitsyt.
Kristinuskokielteisyys on seurausta suomalaisen kulttuurin sivistymättömyydestä ja juurettomuudesta. Meillä kaikesta tahdotaan tehdä kevytkenkäistä amerikkalaista tai australialaista tingeltangelia. Juuri näille nuoren kulttuurin maille on ominaista sama junttius, joka Suomeakin vaivaa.
Maat, joilla on vahva kulttuurihistoria, myös vaalivat sitä. Eivät ihmiset suhtaudu siihen aatteellisesti vaan perinteitä vaalien. Jokainen saa sitten henkisesti ottaa osaa sen minkä ottaa.
Tontuissakin on aate, usein vieläpä kaupallinen aate. Saako kouluun tuoda markkinataloutta. Jos saa, niin millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille ateisti"älyköille" saattaa tulla yllätyksenä ettei ole ainuttakaan kulttuuria joka ei ilmentäisi uskontoa ja olisi kietoutunut yhteen uskonnon kanssa, enemmän tai vähemmän.
Vaaditte jotain mikä ei kuulu ihmislajille kun vaaditte uskonnollisesti täysin neutraalia kulttuuria!
Ei tämän asian ilmeisesti ole edes mahdollista mahtua uskovan päähän. Ei ateisti halua maailmasta uskonnotonta saati uskomusvapaata. Jokainen saa yksilönä uskoa mihin haluaa, mutta uskonto ei saa tuoda etuoikeuksia, tai sen perusteella ei saa syrjiä muita tai jakaa ihmisiä.
Juuri eilen tuli verokortti jossa lukee etten ole kirkollisverovelvollinen. Käsittämätöntä että tuollainen tieto pitää olla verottajalla. No luonnollisesti tuo johtuu siitä että valtionkirkolla on verotuksen etuoikeus jäsenistöään kohtaan. Jos kirkko hoitaisi jäsenmaksunsa laskulla oman jäsenrekisterinsä pohjalta, niin maistraatilla ei olisi edes mitään tarvetta ylläpitää uskontorekisteriä.
Joulujuhla ei ole mikään oikeus tai etuoikeus. Jos ei kiinnosta, jää pois.
Joulujuhla on koulussa opetusta ja siellä on läsnäolovelvollisuus. Uskonvapauslain mukaan erittäin kyseenalaista pakottaa kaikki jonku yhden tietyn uskontokunnan rituaaleihin.
Asenteesi on tyypillistä kristillisyyttä. Jos kristillinen tapa ei kelpaa, niin painu vi**uun.
Voin vain kuvitella minkälainen määkiminen alkaisi, jos näitä kristittyjä panostettasiin jonku toisen uskonnon rituaaleihin, kun jo pelkästään omasta rituaalista luopuminen ja uskontoeutraaliin juhlaan siirtyminen saa tällaisen tunnemyrskyn aikaan.
Mä en oo kristitty, oon muslimi. Mutta päätin nyt puolustaa tässä asiassa kristittyjä koska nää ateistien vaatimukset menee jo ihan naurettaviksi.
Ettekö tosiaan ymmärrä että joillekin uskonto on niin iso osa elämää että sitä ei voi erottaa tarpeen tullen itsestään.
Tästä syystä kouluissa voi toivottaa hyvää joulua yms. ilman että joku vetää herneen nenään. Koska se on yksilön elämässä merkityksellistä aikaa eikä muusta elämästään voi tulla erilliseksi koulun ajaksi.Tai jos toi lopetetaan niin lopetetaan vaikka syntymäpäivien mainitseminen kouluissa. Ei saa sanoa enää hyvää syntymäpäivää. Pitää olla täysin hiljaa siitä. Mitä väliä vaikka se on iso osa sun henkilökohtaista elämää, tehdäänpä nyt neutraalia julkista tilaa! Eli kaikkia sortavaa. Koska kukaan ei ole luonnostaan neutraali.
Joillekin uskonnottomuus on iso osa elämää, mutta sitä ei vain tarvitse kunnioittaa. Kyllä minäkin (ateistisena) agnostikkona toivotan hyvää joulua ja en siitä suivaannu. Se on joulu, se ei ole minulle mikään kristillinen juhla, en vietä sitä kristillisistä syistä. Vietän sitä juhlana jossa muistan läheisiäni, annan heille aikaa, nautin pimeän talven keskellä seurasta, hyvästä ruoasta, koristeista.
Ja kyllä, koulun tulisi minusta olla uskonnoton sekä valtion ja kirkon toisistaan erillään.
Syntymäpäivä on kaikilla sama ja siihen ei liiemmin vakaumuksia liity. Synnyit kun synnyit, piste.
En tiedä onko minulla jotenkin epätavallinen näkökulma koko asiaan, mutta en ymmärrä, miksei joulu voisi sisältää sekä uskonnollisia että uskonnottomia piirteitä. Joulu on aina ollut sekä kirkollinen pyhä että pakanallinen juhla, ja molemmat perinteet ovat eläneet rinta rinnan vuosisatoja. Joulu on muotoutunut sellaiseksi kuin se on monien perinteiden vaikutuksesta, ja minusta se on hieno asia.
Minusta ei tarvitse olla mikään uskovainen pitääkseen esim. jouluenkeleitä ja joulukuvaelmia kauniina perinteisinä asioina. Vetääkö kukaan herneenpalkoa nenäänsä joulutontuista, joulupukista ja joulukuusesta? Jos ei, niin mikä niissä muissa perinteissä niin sieppaa? Ei laulut jouluenkeleistä ketään kristityksi käännytä.
Ihan oikeassa elämässä pk-seudulla järjestettiin joulujuhla, joka ei liittynyt lainkaan jouluun. Vanhemmilta tuli palautetta, että olisi pitänyt olla perinteinen juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muslimi
No herran jestas, satujahan nuo ovat, mutta siinä sadussa sentään Maria oli neitsyt.
Aika lapsellinen suhtautuminen sinullakin. Ei jokaisen Tuhkimo-sadun ympärille ole kehittynyt satojen vuosien instituutiota ml. tiedeinstituutiot.
Vierailija kirjoitti:
"Opetusneuvos Pekka Iivonen nostaa uskontokeskusteluun myös lasten pärjäämisen yhteiskunnassa sitten, kun he ovat aikuisia. Hänen mielestään lasten tulisi kohdata ideologisia ja uskonnollisia asioita laaja-alaisesti, ja oppia käsittelemään niitä jo koulussa."
Mitä kaikkea lasten pitäisi kohdata? Skientologiaa? Fasismia? Natsismia? Maailmanlopun kultteja? Noituutta?
Kyllä, ainakin teoriatasolla. Et sinäkään olisi noin skarppi kuin olet, jos et olisi saanut laaja-alaista opetusta kouluaikanasi.
Veikkaan kyllä vähän trolliksi tätä kommenttia....
Ja sitten ihmetellään, miksi lapset oireilee, kun aikuiset kitisee hällä väliä-asioista 🙄
Ei kukaan pakota ketään mihinkään, pääasia että jokainen pitää hauskaa joulun ajan parhaakseen katsomallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskokielteisyys on seurausta suomalaisen kulttuurin sivistymättömyydestä ja juurettomuudesta. Meillä kaikesta tahdotaan tehdä kevytkenkäistä amerikkalaista tai australialaista tingeltangelia. Juuri näille nuoren kulttuurin maille on ominaista sama junttius, joka Suomeakin vaivaa.
Maat, joilla on vahva kulttuurihistoria, myös vaalivat sitä. Eivät ihmiset suhtaudu siihen aatteellisesti vaan perinteitä vaalien. Jokainen saa sitten henkisesti ottaa osaa sen minkä ottaa.
Tontuissakin on aate, usein vieläpä kaupallinen aate. Saako kouluun tuoda markkinataloutta. Jos saa, niin millä perusteella?
Suomella oli juuret ja historia, joka Ruotsin alaisuudessa ja kristinuskon avulla pyrittiin hävittämään ja unohtamaan. Meillähän oli ihan omat jumalatkin, joista tehtiin paholaisia ristiretkien aikaan (Ukko jumalan nimi saattoi olla Perkele, joka nykyään mielletään Paholaiseksi). Nimenomaan kristinusko on lainaa, mitä ihmettä meitä liikuttaa lähi-idän tapahtumat 2000 vuotta sitten? Eihän raamatussa ole mitään suomalaiselle. Kannattaa hieman perehtyä muinaissuomalaiseen kulttuuriin, niin ymmärrät ehkä, että meillä on ihan mielenkintoinen ja ennen kaikkea oma historia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun "allergiani" johtuu siitä, miten nimenomaan tapauskovaiset kohtelivat mua ja muutamaa muuta uskonnotonta aikoinaan.
Niin, vit*t historiasta, kulttuurista ja perinteistä koska minäminäminä (ja täysin asiaan liittymättömistä syistä).
Ai että jos uskovaiset sortaa, niin se on jotenkin asiaanliittymätöntä?!
Suomessa uskovaisilla on enemmän oikeuksia kuin muilla.
Rupea sitten kunnon hihhuliksi, jos koet, että asia on noin 😊
Vierailija kirjoitti:
Jos uskonnottomilla on oikeus olla osallistumatta uskonnollisiin joulujuhliin, silloin mihin tahansa uskontokuntaan kuuluvillakin on kaiken järjen mukaan oikeus kieltäytyä osallistumasta uskonnottomaan joulujuhlaan.
...voi pyhä yksinkertaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä koulu ja uskonto liittyvät toisiinsa?
Mitenkä joulu ja uskonto liittyy toisiinsa ? Vietätkö joulua ?
Tuossa savolaisessa koulussahan kävi niin, että lapset olivat harjoitelleet joulunäytelmää ym. ohjelmaa koko syksyn. Lapset odottivat sitten innoissaan, että pääsevät esiintymään vanhemmilleen ja muille sukulaisilleen. Näytelmässä oli joitain kristillisiä piirteitä, oliko peräti enkeleitä. Sitten yksi "vapaa-ajattelija" päätti, että ei käy, tämä loukkaa minua. Minulla on tämä perustuslaillinen oikeus (pilata toisten ilo). Kaikki uusiksi viikko ennen h-hetkeä, mahtoi siinä naamat valahtaa.
Tämmöisiä nämä ateistit ovat, kaikkien pitäisi tanssia heidän pillinsä mukaan. Miten saada kirkot heille näkymättömiksi? Suomi nyt kuitenkin on kristillinen maa, ei ateistinen (kuten jotkut kommunistimaat ovat olleet), islamilainen, hindulainen tai mikään muukaan. Kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon (monen mielestä kirkko on liian maallistunut). Jehovat eivät juhli joulua.