Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vanhemmat ovat oppineet vaatimaan uskonnottomia joulujuhlia – koulujen juhlissa nähdään Jeesus-lapsen sijaan metsäneläimiä ja tonttu-ukkoja

Vierailija
19.12.2018 |

"osa vanhemmista on saanut uskontoallergian"

https://yle.fi/uutiset/3-10551098

Kommentit (623)

Vierailija
401/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D

Minulle joululla ei ole mitään tekemistä tämän harhaisten ihmisten "Jeesus syntyi" -tuuban kanssa. Joulu on keskitalven juhla ja sillä on alkujaan yhtä paljon tekemistä kristinuskon kanssa kuin juhannuksella. Sattuman kauppaa ja kulttuurista kiinni, että joulun liittää nykyään niin moni Jeesukseen ja kristinuskoon. Oikeastihan Jeesus on syntynyt suunnilleen syksyllä, ihan tutkittu juttu. Joulu on vain varastettu kristinuskon käyttöön, vaikka se on aivan väärään aikaankin. Motiiveja/taustaa tälle en tiedä.

Olisit käynyt siellä koulussa ja kuunnellut uskontotunneilla, niin tietäisit.

Sä et ilmeisesti muilla kuin uskonnontunneila käynytkään. Ohis.

Vierailija
402/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono vertaus tuo, että kristityn pitäisi lausua islamilainen uskontunnustus. Siinä ylitettäisiin uskonvapauden raja. Sen sijaan kristityn pitäisi pystyä kuuntelemaan loukkaantumatta kun islaminuskoinen rukoilee siinä missä ateistin pitäisi pystyä KUUNTELEMAAN kun kristitty tai kuka tahansa rukoilee. Ketään ei tässä maassa pakoteta rukoilemaan vaikka kirkossa kävisikin.

Sun mielestä olisi ok, että sun lapsen pitäisi istua islamistisessa rukousjuhlassa, vaikka ei kys. uskontoa edusta? Kun ei sen tarvisi rukoilla, kunhan osallistuu?

islamistiset rukousjuhlat eivät kuulu suomalaisen joulun perinteisiin, eivätkä mihinkään perinteisiin.

Vielä. Mutta tulee myös aika, jolloin joudut miettimään, saako lapsesi osallistua islamilaisiin juhliin. Ja silloin se on tasa-arvoisuuden vuoksi joko niin, että kaikilla on samat oikeudet ja velvollisuudet osallistua tai olla pois, tai sitten uskonto poistetaan kokonaan kouluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vastaisuudessa myös valtion johto irrottautua kaikissa virallisissa tapahtumissa uskonnoista.? Esimerkiksi valtiolliset hautajaiset menisivät romukoppaan?

Millä logiikalla? Kyllä sitä kuule kuollaan muissakin uskonnoissa ja jopa uskonnottomat kuolee. Kuolemakaan ei ole kristittyjen keksintö. Pakanauskonnoissakin on kunnioitettu vainajia.

Vierailija
404/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 70 prosenttia suomalaisista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, plus muut päälle.

Että kyllä ”uskonnollisuus” joulujuhlassa on todella pienen vähemmistön ”ongelma”.

Kysymys kuuluukin miksi näin pientä mutta suuriäänistä valittajasakkia pitäisi myötäillä? Siksikö ettei heiltä pääsisi itku?

Suomessa uskontokuntiin kuulumattomien osuus on yli 26%. Sekö on pieni vähemmistö?

Sehän on yli neljäsosa koko väestöstä. Ja sen osuus kaavaa koko ajan.

Itsekin kuulun kirkkoon vain koska en ole viitsinyt erota. Enkä ole ainoa samanlainen passiivinen kirkon jäsen.

Kirkon edustajien kohulausunnot saavat aina välillä ison porukan eroamaan, ja tämä kirkon joulun (huom. käyttävät alkuperäisen keskitalven juhlan pakanallista nimeä) omiminen on omalla kohdallani se korsi, joka katkaisee 🐫 selän.

Päivi Räsänen ei ole kirkonedustaja, kun kuuntelee esim kirkonpiispoja ovat he varsin suvaitsevaisia kannoissaan. Miksi ihmeessä olet kuulunut kirkkoon jos nyt vuosisatojen päästä huomaat tapahtuneen vääryyden juhlapyhien suhteen?

Eiköhän nuo juhlapyhien niputukset ole olleet silloisen työantajapuolen toive, ei lisää vapaapäiviä, siinä menee samalla Ukot ja Jeesukset.

Vierailija
405/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tuntuvat monet kuolinvuoteellaan kuitenkin pyytävän apua Jumalalta ja Jeesukselta. Oikeastaan kaikki. Jopa isänikin teki niin, vaikka voimainsa päivinä kirosi uskonnon ja kaikki sen edustajat.

Todennäköisesti nämäkin uskon vastaiset tulevat aikanaan tekevän samoin.

Se olisi aika huvittavaa, jos ei olisi samalla niin surettavaa.

Jos isäsi olisi kasvanut jossain muussa kulttuurissa, hän olisi pyytänyt apua sen uskonnon jumalalta.

Olen ollut kuolevien kanssa tekemissä, enkä muista että kuolinvuoteella kääntymisiä olisi tapahtunut. Päin vastoin, kun tietoisuus kuolemasta lähestyy niin kunkin vakaumus vain vahvistuu.

Vierailija
406/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla. Jos häneen ei usko, niin mitä jörkeä juhlia lainkaan?

Ei edelleenkään ole muiden kuin harhaisten krisseleiden mielestä.

Vierailija
407/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono vertaus tuo, että kristityn pitäisi lausua islamilainen uskontunnustus. Siinä ylitettäisiin uskonvapauden raja. Sen sijaan kristityn pitäisi pystyä kuuntelemaan loukkaantumatta kun islaminuskoinen rukoilee siinä missä ateistin pitäisi pystyä KUUNTELEMAAN kun kristitty tai kuka tahansa rukoilee. Ketään ei tässä maassa pakoteta rukoilemaan vaikka kirkossa kävisikin.

Sun mielestä olisi ok, että sun lapsen pitäisi istua islamistisessa rukousjuhlassa, vaikka ei kys. uskontoa edusta? Kun ei sen tarvisi rukoilla, kunhan osallistuu?

Nyt lisää todisteita pöytään.

Mitä todistetta? Uskonnottomia ja muslimeita pakotetaan tässä maassa koulujen päätösjuhliin, jotka ovat kirkossa pidetty jumalanpalvelus.

Ei mua ole pakotettu mihinkään. Itse olen saanut valita menenkö vai en eivätkä kristilliset juhlat häiritse mua mitenkään.

T. Muslimi

Millä perustelet itsellesi väkivaltaisen lapsennussijaprofeetan pitämistä täydellisen synnittömän muslimin esikuvana?

Minkä ikäinen Maria oli Jeesuksen syntyessä?

Vierailija
408/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

islamistiset rukousjuhlat eivät kuulu suomalaisen joulun perinteisiin, eivätkä mihinkään perinteisiin.

Vielä. Mutta tulee myös aika, jolloin joudut miettimään, saako lapsesi osallistua islamilaisiin juhliin. Ja silloin se on tasa-arvoisuuden vuoksi joko niin, että kaikilla on samat oikeudet ja velvollisuudet osallistua tai olla pois, tai sitten uskonto poistetaan kokonaan kouluista.

Mitäs ihmeen pahaa siinä olisi, antaisi lapselle aidon mahdollisuuden miettiä maailmaa muustakin kuin länsimaisesta näkökulmasta, lapseni on osallistunut esim divalijuhlallisuuksiin, järkyttääkö se maailmaasi yhtä paljon?

Ateisti, ev.lut.kirkkoon kuuluva isoäiti.

Vierailija
409/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luterilainen pappia ja toivon että uskonto viedään kouluista pois. Toivon myös että konfirmaatioon tulee jonkinlainen soveltuvuuskoe joka tulee läpäistä. Jotenkin irvokasta, että erittäin epäkirstillinen henkilö lausuu uskontunnustusta ja odottaa vain että pääseen rippijuhlaansa hakemaan rippilahjaksi saamansa skootterin avaimet. Pitkässä juoksussa kirkko kaatuu tähän linajattomuuteen.

Vierailija
410/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun ja uuden vuoden aikaa on tosiaan jo satoja tuhansia vuosia sitten vietetty vähän eri syistä ja tarkoituksista. Kristillinen joulu on yllättävän uusi keksintö verrattuna aikaisempiin aikakausiin. 

Mulle joulu on rauhallista aikaa perheen parissa ja nauttimista. Ilman sen suurempia uskonnollisia rituaaleja. Muslimit esimerkiksi saattavat jouluna syödä normaalia paremmin perheen kanssa, vaikka eivät joulua millään tavalla vietä.

Vierailija
411/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on uskonnollinen juhla. Piste! Jos ei halua uskontoa niin ei pidä silloin joulujuhliakaan. Itse olen onnellinen että lastemme kyläkoulussa oli oikea kuusijuhla loppuun asti.

Tai jos vaikka lanseerattaisiin keskitalvea juhliva yulejuhla, joka voitaisiin helppouden vuoksi kääntää suomalaisittain joulujuhlaksi. Kävisikö tämä?

😂🤣

Meillähän voisi olla kaksi joulujuhlaa.

Kristittyjen ryöstöjoulu ja alkuperäinen joulu.

En ole muuten koskaan huomannut, että yksikään kirkko olisi pyytänyt anteeksi ristretkiä ja muita verenvuodatuksia, tai pakanauslontojen jumalien muuttamista pahuuden ilmentymiksi (esim. Perkele, joka yli ylijumala, alennettiin todella julmasti), tai tuota juhlien ryöstämistä.

Kristilliset juhlat asetettiin tarkoituksella pakanajuhlien päälle, sillä haluttiin että ihmiset alkavat pikkuhiljaa juhlimaan niitä kristillisinä juhlina ja unohtavat niiden alkuperän. Kirkotkin rakensivat vanhojen pyhien paikkojen päälle, jotta saisivat ihmiset tulemaan kirkkoihin.

Siinä olisi paljon anteeksi pyydettävää.

Vierailija
412/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi ihmeessä juhlia joulua vailla sen uskonnollista sanomaa?? Ei "uskontoallerginen" voi juhlia joulua :D

Minulle joululla ei ole mitään tekemistä tämän harhaisten ihmisten "Jeesus syntyi" -tuuban kanssa. Joulu on keskitalven juhla ja sillä on alkujaan yhtä paljon tekemistä kristinuskon kanssa kuin juhannuksella. Sattuman kauppaa ja kulttuurista kiinni, että joulun liittää nykyään niin moni Jeesukseen ja kristinuskoon. Oikeastihan Jeesus on syntynyt suunnilleen syksyllä, ihan tutkittu juttu. Joulu on vain varastettu kristinuskon käyttöön, vaikka se on aivan väärään aikaankin. Motiiveja/taustaa tälle en tiedä.

Oikeastihan ei ole juurikaan syytä olettaa että Jeesus olisi edes ollut historiallinen henkilö ylipäätään, mutta ne raamatun sadut hänen syntymästään ajoittuvat kyllä sinne alkusyksyyn.

Suosittelen tässäkin ketjussa tätä kirjaa, jonka tosin itsekin olen vasta aloittanut

https://www.ts.fi/kulttuuri/kirjat/arviot/331857/Kristinusko+oli+monina…

Ovatko ketjun kristityt lukeneet tämän? Entä Sollamon teoksen "Paimentolaisten uskonnosta kirkkolaitokseksi"? Jos ette, niin miksi? Molemmat ovat suomalaisia teologian huippunimiä, luulisi että kiinnostaa tutustua jos yhtään lukemista harrastaa.

Vierailija
413/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit käynyt siellä koulussa ja kuunnellut uskontotunneilla, niin tietäisit.

Toki olisit voinut rakentavasti sinäkin kertoa vastauksen ja sivistää kanssaeläjiäsi, kun kerran sen tiedät, vaan ei. Onhan vyön alle iskeminen aina parempi. Tämä vain vahvistaa käsitystäni näistä Jeesus-joulufanaatikoista hivenen normaalia yksinkertaisempina ihmisinä.

Vierailija
414/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla. Jos häneen ei usko, niin mitä jörkeä juhlia lainkaan?

Monissa uskonnoissa joulua ei tosiaan vietetä ollenkaan. Ihan mielenkiintoista olisi tietää mitä kodeissa tapahtuu jouluna. Nähdäänkö siltä läheisiä vai ollaanko tavallisesti.

No mitä sinun kotonasi tapahtuu esimerkiksi diwalina tai id al-fitrinä?

Vierailija
415/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat juhlineet joulun aikaa siitä lähtien kun tajusivat että talvi taittuu ja tulee uusi kesä ja tämä on tapahtunut tuhansia vuosia ennen kristinuskoa.

Se että onko Jeesusta ollut olemassa tai että onko hän syntynyt jouluna, ei muuta miksikään sitä tosiasiaa että Joulu ei ole kristittyjen keksintö, eikä heille ole missään vaiheessa muodostunut yksinoikeutta joulun juhlimiseen.

Juuri näin. Myös esimerkiksi Mithran taruun kuului syntyminen talvipäivänseisauksen aikoihin. Mithra-uskonto hävisi kristinuskolle luultavasti sen takia, että sitä levitettiin vain miehille ja erityisesti sotilaille. Jos se olisi "voittanut" kristinuskon, niin täällä riideltäisiin luultavasti nyt siitä, onko joulu mithralainen juhla vai saako sitä viettää uskonnotonkin.

Vierailija
416/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luterilainen pappia ja toivon että uskonto viedään kouluista pois. Toivon myös että konfirmaatioon tulee jonkinlainen soveltuvuuskoe joka tulee läpäistä. Jotenkin irvokasta, että erittäin epäkirstillinen henkilö lausuu uskontunnustusta ja odottaa vain että pääseen rippijuhlaansa hakemaan rippilahjaksi saamansa skootterin avaimet. Pitkässä juoksussa kirkko kaatuu tähän linajattomuuteen.

Ateistina kunnioitan kommenttiasi. Mikään ei ole niin häpeällistä kuin se, että kierrätte ja käännätte populismin nimissä sääntöjä ja tapoja, joille koko uskonto perustuu. Mielestäni kaikki uskovaiset pitäisi velvoittaa elämään uskontonsa mukaan. Ja nimenomaan sen alkuperäisen. Jumala ei ole antanut uusia toimintaohjeita tai lähettänyt uutta messiasta päivittämään käytäntöjä, eli vanhat säännöt pätee edelleen. Raamattu kieltää naispapit ja hom*seksuaalit, nainen on luotu palvelemaan miestään jne. Kunnioittakaa uskontoanne sen verran että elätte sen mukaan.

Vierailija
417/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on uskonnollinen juhla. Piste! Jos ei halua uskontoa niin ei pidä silloin joulujuhliakaan. Itse olen onnellinen että lastemme kyläkoulussa oli oikea kuusijuhla loppuun asti.

Tai jos vaikka lanseerattaisiin keskitalvea juhliva yulejuhla, joka voitaisiin helppouden vuoksi kääntää suomalaisittain joulujuhlaksi. Kävisikö tämä?

Idea on hyvä.

Tosin itse asiassahan yule on jo käännös/väännös muinaisgermaanisesta nimestä, josta tulee nykyruotsin jul ja suomen joulu. Ja itse asiassa suomen sana juhla tulee myös tuosta alkuperäisestä germaanisesta sanasta (jehwla, tai sinne päin). Joulujuhla on siis sama asia tuplana :)

Kristinusko on sitten ominut tämän keskitalven "pakanallisen" juhlan Jeesuksen syntymäjuhlaksi, mutta muunmuassa suomen kielessä on säilynyt alkuperäinen sana, kun taas esimerkiksi englannissa nimeksi on tullut kristusmessu ( Christmas).

Vierailija
418/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantelu oikeusasiamiehelle tuottaa toivottavasti ko. neuvokselle huomautuksen ja jo nyt ko opetusneuvoksen kanssa käyty jo palautteen takia opetushallituksessa keskustelua. 

Vierailija
419/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen uskonnoton, eli en tunnusta mitään uskontoa, enkä palvo mitään jumalia. Lapseni (nykyään 19v)on myös kasvatettu näin. Ei mulle silti ollut koskaan mikään ongelma se että oli uskonnollistaKIN ohjelmistoa, sillä se kuuluu osana tämän maan historiaan, ja juhlapäivinä nyt vain monesti muistellaan menneitä, ja toistetaan traditioita. Ainoa missä kohtaa olen pöyristynyt on ollut se, kun lapsen sen hetkinen evakkokoulu piti joulujuhlan kirkossa. Jos siis halusin mukaan katsomaan joulujuhlaa, minun oli mentävä kirkkoon. Pakko ei ollut, eikä pakko lastansa päästää sinne, mutta sepäs olisi ollut todella väärin lasta kohtaan ettei olisi päässyt juhlaan, tai ettei äiti olisi ollut sitä katsomassa! Eli kiristettiin eristämisen avulla kaikki kirkkoon, vaikka koulun ei tulisi vaatia kirkossakäyntiä tällä tavalla

Toinen esimerkki on ne virret, joissa pitäisi nousta kunnioittamaan ja ylistämään jumalla, tiedättehän "nyt jumalalle kunnia, kun antoi ainoon poikansa..."-säkeistö, jolloin pitää nousta seisomaan, ja sama suvivirressä. Minua ei haittaa virsien laulanta koulun tilaisuuksissakaan, mutta melkoista ryhmäpainetta vaatii olla nousematta "kunnioittamaan jumalaa", kun kaikki ympärillä nousevat ylös. En silti tätä koskaan tehnyt, ja aina sani paheksuvia katseita.

Oma ajatukseni on, että ketään ei voi huijata ja pakottaa ylistämään ja kunnioittamaan itselle väärää uskoa ja sen jumalaa tällä tavalla. Jos haluan kunnioittaa ja palvoa, osaan mennä kirkkoon sitä tekemään, koulun juhlassa sen sijaan ei pidä joutua vasten tahtoaan tuollaiseen tilanteeseen. Kirkkoon mennessäni tiedän mitä tuleman pitää, ja voin siellä kohteliaisuussyistä noudattaa protokollaa, sillä MINÄ olen mennyt paikkaan joka on toisille pyhä. Koulu taas ei ole jumalanpalvonnan paikka, joten nämä kohteliaisuussäännökset eivät päde siellä, sillä en pysty mitenkään välttämään koulun juhlaan menoa, kun oma jälkikasvuni on siellä esiintymässä.

Samalla tavalla kuin peitän pääni tietyissä maissa kunnioittaakseni heidän uskoaan, ja tapojaan, voin kunnioittaa myös valtauskoa täällä kotomaassa. Mutta ei sentään missään synaagogassa tai mosgeijjassakaan ole kukaan vaatinut palvomaan minulle väärää uskoa ja jumalaa.

Vierailija
420/623 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuitenkin lapsuuden kristilliset Juhlat jääneet kyllä mieleen ikuisiksi ajoiksi ja lämmittää mieltä.Myös kirkosta eroaminen myös sulkee lapsilta pääsyn myös parempiin piireihin kun eroaminen liitetään myös varattomuuteen ja vasemmistolaisuuteen.