Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni kotona äiti tekee kaiken

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme menossa mieheni vanhempien luokse syömään. En tunne heitä hyvin, pari-kolme kertaa olen käynyt heillä kylässä. Omassa kotonani olen tottunut siihen, että jokainen tekee osansa. Vaivaannun ihan älyttömän paljon, kun olen heillä käymässä. Perheen äiti tekee kaiken, siis ihan kaiken. On käynyt kaupassa, laittanut ruuat, kattanut kauniisti ja myöskin tiskaa. Muut istuvat sohvalla, kukaan ei kysy voiko auttaa.

Olen aika ujo ja haluaisin auttaa, mutta jotenkin en ymmärrä tuota kuviota. Tuntuisi oudolta, että perhe makaisi sohvalla, mukaanlukien mieheni ja minä "vieraana" häärisin apuna keittiössä. Tuntuisi tungettelevalta. Eikö heistä tilanne tunnu mitenkään kummalliselta?

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni on tulossa saman lainen.

Samanlainen kenen kanssa?

-Ap

Vierailija
22/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama anoppilassa, lapsuuden kodissani isä aina osallistui ruoan laittamiseen ja kaikkeen muuhunkin.

Itse autan äitiä ja isää kotona, tietenkin. Itse ajattelen niin, että jos joku on alistunut aikansa sukupuolirooleihin noin voimakkaasti niin kärsikööt itse, minä en vieraassa kodissa ala miehiä passaamaan. Kyllä se olisi apen tehtävä auttaa ja mieheni, itse autan juuri siinä vaiheessa, kun mieheni nostaa takapuolensa penkistä. Kotona jos meille tulee vieraita, ilmoitan etukäteen, etten ole kenenkään piika ja mieheni kuuluu auttaa keittiössä (mammanpoika kun on niin pitää erikseen mainita).

Ja nyt jos joku kommentoi, että mikä riivinrauta täällä huutelee niin aivan sama. Mielummin riivinrauta, kuin alistunut piika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä kyllä kanssa sanoisin että Me (miehen nimi) autetaan

Tietenkin epäoikeudellinen kuvio, jos vain yksi "raataa", mutta noin sanoessa lupaa toisen puolesta, eli miehen puolesta. Sekin on hallitsevaa ja kunnioittamatonta käytöstä. Miehellä on oikeus itse päättää, auttaako vai ei. Mielummin sanoisin, että "haluaisin auttaa sinua, mitä voin tehdä?" Kun on saanut vastauksen, sitten kysyä vaikka mieheltä, "tehdäänkö yhdessä?"

Vierailija
24/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä edellä oli tarkoitettu vastaukseksi kommenttiin numero 11.

Vierailija
25/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Heh, jotenkin havahduin tähän, että passaan penskojani ja miestäkin liiankin kanssa.

Jos joku tulee juhlissa kysymään tarviin ko apua, kieltäydyn. Minä itte!!!

Et näin. Suorittaja mamma.

Vierailija
26/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 38-vuotias ja jos kutsun vieraita, en halua, että he osallistuu keittiöhommiin. Mies tietysti osallistuu, mutta toki niin, että toinen meistä aina seurustelee vieraiden kanssa. Joskus on voitu sopia, että mies vastaa seurustelusta ja silloin voi näyttää, että vain minä raadan, mutta totuus on yhteinen sopimus ja toisella kertaa sitten eri tavalla.

Sama. Ruoanlaitto on harrastukseni enkä halua ketään siihen avuksi. Minulle sopii mainiosti se, että minä laitan ruoan ja mies on vieraiden kanssa. Astioiden keräämisessä hänkin on kyllä mukana, ja kone pesee ne.

Kohteliasta olisi silti tietysti kysyä, voitteko kumppanisi kanssa auttaa.

Vierailija
27/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen isä on varmaan just vaihtanut renkaat ja veljet kantaneet saunapuut, joten kaikki ovat tehneet osansa. 

Joka päivähän ne renkaat pitää vaihtaa ja sähkösaunaan on hyvä kantaa puita. Äiti on varmaan nekin kantanut ja käyttänyt auton renkaanvaihdossa.

Vierailija
28/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Heh, jotenkin havahduin tähän, että passaan penskojani ja miestäkin liiankin kanssa.

Jos joku tulee juhlissa kysymään tarviin ko apua, kieltäydyn. Minä itte!!!

Et näin. Suorittaja mamma.

Kauniisti tehty sinulta, mutta oishan se vastavuoroisuuskin hyvä asia. :) En siis tiedä miten teillä, tai miten asiat koet, mutta kyllä sinäkin ansaitset osasi passauksesta! -Ap

Vierailija
29/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 38-vuotias ja jos kutsun vieraita, en halua, että he osallistuu keittiöhommiin. Mies tietysti osallistuu, mutta toki niin, että toinen meistä aina seurustelee vieraiden kanssa. Joskus on voitu sopia, että mies vastaa seurustelusta ja silloin voi näyttää, että vain minä raadan, mutta totuus on yhteinen sopimus ja toisella kertaa sitten eri tavalla.

Loukkaannutko, jos vieras kysyy tarvitko apua?

-Ap

Ei siitä kukaan loukkaannu.

Vierailija
30/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ruoanlaitto on harrastukseni enkä halua ketään siihen avuksi. Minulle sopii mainiosti se, että minä laitan ruoan ja mies on vieraiden kanssa. Astioiden keräämisessä hänkin on kyllä mukana, ja kone pesee ne.

Kohteliasta olisi silti tietysti kysyä, voitteko kumppanisi kanssa auttaa.

Voihan se tosiaan olla, että ovat yhdessä sopineet työnjaon. Sitä eri perheissä on niin erilaisia tapoja, että ei välttämättä heti ymmärrä kaikkea. Pitääpä siis tarjota apua. -Ap

Vierailija
31/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä miehen koti se nyt enää on?

Ainakin minun kotini on aina myös lapseni koti. Vanhainkoti on sitten asia erikseen.

Vierailija
32/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin epäoikeudellinen kuvio, jos vain yksi "raataa", mutta noin sanoessa lupaa toisen puolesta, eli miehen puolesta. Sekin on hallitsevaa ja kunnioittamatonta käytöstä. Miehellä on oikeus itse päättää, auttaako vai ei. Mielummin sanoisin, että "haluaisin auttaa sinua, mitä voin tehdä?" Kun on saanut vastauksen, sitten kysyä vaikka mieheltä, "tehdäänkö yhdessä?"

Tämä on kyllä totta. Mielestäni omalle rakkaalleenkin täytyy puhua kohteliaasti ja kunnioittavasti, tai itseasiassa erityisesti hänelle. :) -Ap

Vierailija
33/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun kotini on aina myös lapseni koti. Vanhainkoti on sitten asia erikseen.

Minun ei. En edes asu enää samassa paikassa kuin hänen kanssaan asuin.

Vierailija
34/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Minustakin on outoa, että täällä ihan käsketään miestä tekemään tai juurikin luvataan toisen puolesta. 

Vierailija
35/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräisin käytetyt astiat kauniisti ja kyselemättä sekä kantaisin keittiöön. Sitten kysyisin, voiko auttaa.

Itse en hevin päästä ketään tiskaamaan, koska juhlissa otan käyttöön "hienot" astiat, jotka todella tiskataan käsin - alta ja päältä. En myöskään tiskaa vieraiden aikana, koska sen voi tehdä myöhemmin ja samalla esim. kuunnella radiota.

Vierailija
36/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Jos kutsumme vieraita (myös kotoa pois muuttanut parisuhteessa elävä lapsi lasketaan kyläilijäksi, hän ei enää asu täällä), niin todellakaan he eivät tule keittiöön laittamaan ruokaa tai kanniskele tiskejä. Meillä toinen vanhempi on vieraiden kanssa, toinen tekee tarjoilujärjestelyjä.

Jos vieras tarjoaa apuaan, niin tapanani on kysyä, että vaikuttaako siltä, että en itse osaa. Meille ei kannata tulla kylään, jos tarkoituksena on osoittaa, että emme osaa toimia isäntäväkenä.

Vierailija
37/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin meillä lapsen koti on minunkin kotini, vaikka miniä ei pidä siitä, että minulla on avaimet poikani kotiin. Mutta samaa perhettä kun ollaan, niin oikeudet on joka suuntaan samat.

Vierailija
38/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Jos kutsumme vieraita (myös kotoa pois muuttanut parisuhteessa elävä lapsi lasketaan kyläilijäksi, hän ei enää asu täällä), niin todellakaan he eivät tule keittiöön laittamaan ruokaa tai kanniskele tiskejä. Meillä toinen vanhempi on vieraiden kanssa, toinen tekee tarjoilujärjestelyjä.

Jos vieras tarjoaa apuaan, niin tapanani on kysyä, että vaikuttaako siltä, että en itse osaa. Meille ei kannata tulla kylään, jos tarkoituksena on osoittaa, että emme osaa toimia isäntäväkenä.

En usko, että kukaan haluaa osoittaa, ettette osaisi toimia isäntäväkenä. Kuulostatte hyvin vieraanvaraisilta. Varmaankin haluavat vain olla kohteliaita. -Ap

Vierailija
39/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

En usko, että kukaan haluaa osoittaa, ettette osaisi toimia isäntäväkenä. Kuulostatte hyvin vieraanvaraisilta. Varmaankin haluavat vain olla kohteliaita. -Ap

Tai sitten haluavat osoittaa, että tietävät meitä paremmin, miten tulee toimia. Mikä sen kätevämpää kuin miniä kertomassa appivanhemmille, että näiden parisuhde on jotenkin vääristynyt, koska molemmat eivät sulkeudu keittiöön ja jätä vieraita keskenään.

Vierailija
40/148 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama. Miehen isä ei edes kiitä noustessaan pöydästä ja astiat jäävät niille sijoilleen, muut sentään siirtävät ne tiskipöydälle ja kiittävät :D minustakin tuntuu aina oudolta ehdottaa että auttaisiko kun oma perhe ei pane tikkua ristiin.

Näin toimittiin ennen tasa-arvoa.