Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat
Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?
Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.
Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?
Mielipiteitä?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Perustelepa sitten, mitä negatiivista kuvien jakamisessa somessa on, verrattuna entisaikojen kuva-albumeihin. Minusta kyllä silloinkin oli aika tyypillistä, että niitä lomakuvia esiteltiin vieraille.
Sehän se vasta kauheaa olikin.
Vierailija kirjoitti:
Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne.
Eiköhän ihmiset matkusta ihan muista syistä kuin saadakseen sisältöä johonkin instaan tai facebookiin. Tai kilpaillakseen sukulaisten kanssa.. Ap ei vain niitä syitä ymmärrä, raukka. Tarkkaan kuitenkin seuraa muiden matkustelua, pitää niistä kirjaa ja pui asiaa av:lla. Vähän hassua, sori vaan.
Me matkustetaan tuo 4-5 kertaa vuodessa, ja yhtään ei kiinnosta mitä muut siitä ajattelee!
Kaikkihan tuo ylitiöpäinen sometus ja itsensä esiintuominen kertoo huonosta itsetunnosta ja omasta merkityksettömyyden tunteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne.
Eiköhän ihmiset matkusta ihan muista syistä kuin saadakseen sisältöä johonkin instaan tai facebookiin. Tai kilpaillakseen sukulaisten kanssa.. Ap ei vain niitä syitä ymmärrä, raukka. Tarkkaan kuitenkin seuraa muiden matkustelua, pitää niistä kirjaa ja pui asiaa av:lla. Vähän hassua, sori vaan.
Me matkustetaan tuo 4-5 kertaa vuodessa, ja yhtään ei kiinnosta mitä muut siitä ajattelee!
Ja syy ilmoittaa siitä somessa on?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tuo ylitiöpäinen sometus ja itsensä esiintuominen kertoo huonosta itsetunnosta ja omasta merkityksettömyyden tunteesta.
Höysteenä raivostuminen heti kun se kyseenalaistetaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syy ilmoittaa siitä somessa on?
Hieman outoa, jos nimenomaan matkustaminen pitäisi salata. Ne somettavat jotka somettavat.
Väitän yhä, että matkaamisen suosio romahtaisi ilman somea.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvinkin pitää paikkansa, mutta nämä av-kalkkunat ei myöntäisi sitä ikipäivänä. Ulkomaanmatka on ultimaattinen itsetunnon kohotus suomalaiselle naiselle, ainoa hetki elämässä, kun saa vähän loistaa kaiken kurjuuden ja huonon itsetunnon keskellä. Sallittakoon pieni somenarsismi heille.
Vierailija kirjoitti:
Empiirisen kokemukseni perusteella olen ihan eri mieltä. Tunnen paljon ihmisiä, jotka matkustavat paljon eivätkä someta lainkaan. Minulla itselläni on paljon seuraajia ulkomailla, ja heitä kiinnostaa enemmän Suomen luonto ja maisemat kuin matkakuvat paikoista, joissa muutkin käyvät.
Itse käyn perheeni kanssa melkein 10 kertaa vuodessa ulkomailla, yleensä jotain viikonloppuja ja pari isompaa lomaa vuodessa. Otamme todella paljon kuvia ja muistoja matkoilta eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä :) Vietimme juuri itsenäisyyspäivää ja mieheni syntymäpäivää (syntynyt 7.12) Lontoossa ja nyt lastenjoululomalla käymme Austraaliassa :)
Kun työkseen reissaa niin eipä lomilla edes käy ajatuksena suunnata lentokentälle tai isommin ulkomaille, mitä nyt jalkapatikassa pohjoisessa Norjan tai Ruotsin rajaa tulee loikittua eestaas.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn perheeni kanssa melkein 10 kertaa vuodessa ulkomailla, yleensä jotain viikonloppuja ja pari isompaa lomaa vuodessa. Otamme todella paljon kuvia ja muistoja matkoilta eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä :) Vietimme juuri itsenäisyyspäivää ja mieheni syntymäpäivää (syntynyt 7.12) Lontoossa ja nyt lastenjoululomalla käymme Austraaliassa :)
Kiitos tiedosta. Joillekin ei edes some riitä :D
Tämä aihe kiertää ympyrää, ap ja muut kaltaiset ei halua ymmärtää miksi matkoista ja muista kivasta halutaan kertoa maailmalle (halutaan tehdä koko muu maailma kateelliseksi) ja muut sitä mikä siinä on niin ihmeellistä että jakaa elämänsä huippuhetkiä ja muitakin muiden kanssa. Ja että joku voi ylipäätään olla jopa kiinnostunut toisen elämän huippuhetkistä ja muistakin. Tämä piiri täällä on pyrinyt tämän päivän, eikä musiikki tunnu lakkaavan.. Itse sanon, se joka ei somessa viihdy, ei ole pakko siellä olla ja seurattavat voi aina valita ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aihe kiertää ympyrää, ap ja muut kaltaiset ei halua ymmärtää miksi matkoista ja muista kivasta halutaan kertoa maailmalle (halutaan tehdä koko muu maailma kateelliseksi) ja muut sitä mikä siinä on niin ihmeellistä että jakaa elämänsä huippuhetkiä ja muitakin muiden kanssa. Ja että joku voi ylipäätään olla jopa kiinnostunut toisen elämän huippuhetkistä ja muistakin. Tämä piiri täällä on pyrinyt tämän päivän, eikä musiikki tunnu lakkaavan.. Itse sanon, se joka ei somessa viihdy, ei ole pakko siellä olla ja seurattavat voi aina valita ihan itse.
Ap:n tarkoituskin on vain provota. Sitä voi sitten itse kukin miettiä, mitä se kertoo hänen omasta mielenterveydestään 😂
Eikö ihmiset mieti lainkaan päästöjä matkaillessaan, siis tässäkin ketjussa ihan neutraalisti kerrotaan että matkustetaan useamman kerran vuodessa ulkomaille?? Itse lakkasin lentämästä kun tulin tietoiseksi ilmastonmuutoksesta. Tämä tarkoittaa kotimaanmatkailua tai junamatkailua Venäjälle.
Ei kaikkea ole pakko saada, eikä joka paikkaan pääse kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät niiden pakkomielteistä tai kisoista? Lällätteleekö ne julkisesti, että olenpa käynyt nyt Koreassa ennen naapurin lissua, vai miten? Mäkin matkustan vähintään 5 kertaa vuodessa, ja ihan varmasti laitan matkoilta kuvia myös someen, mutta en mä sitä tee kilpailun takia vaan siksi koska haluan ja voin. Eikö sun mielestä saisi laittaa kuvia, vai eikö saisi matkustaa ollenkaan?
Kävisivätkö 7 kertaa vuodessa mitä eksoottisimmissa paikoissa, jos niistä ei voisi laittaa kuvia someen?
Olen kohta 60-vuotias, ja olen käynyt eksoottisissa paikoissa jo paljon ennen internetiä, ja jatkan edelleen käymistä, ja laitan kuvia someen. Sinusta huokuu kyllä sellainen negatiivisuus että harvoin näkee. Miksei ihmiset saisi nauttia elämästään matkustamalla ja kertomalla siitä? Eikö kaikki kerro somessa niistä asioista mistä nauttii, niin sinäkin varmaan teet?
Mun mielestä aapeesta huokuu kateus. Ei ehkä ole itsellä mahdollisuutta matkustaa. Kuka edes matkustaa tuollaisella motiivilla, että somekuvat ovat matkan tarkoitus?
Aika monikin.
Oikeastiko? Mitä h*vettiä?!
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset mieti lainkaan päästöjä matkaillessaan, siis tässäkin ketjussa ihan neutraalisti kerrotaan että matkustetaan useamman kerran vuodessa ulkomaille?? Itse lakkasin lentämästä kun tulin tietoiseksi ilmastonmuutoksesta. Tämä tarkoittaa kotimaanmatkailua tai junamatkailua Venäjälle.
Minun mielestäni on tärkeää ajatella ilmastonmuutosta ja siksi lentämisen verotusta pitää nostaa. Itse en kuitenkaan lopettaisi tai edes vähentäisi lentämistä koska rakastan matkustelua ja elämyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään mieti, koska minäminäminä. Ja vain minulla on merkitystä. Siksi ne matkat pitää somettaakin.
Vierailija kirjoitti:
Moneskohan avaus tästä aiheesta muutaman viikon sisällä? Kyllä, mietin. Mutta kyllä, matkustan siitä huolimatta. Eikä mikään määrä tällaisia ketjuja tule vaikuttamaan siihen asiaan.
Ilmaise mielipiteeni aiheesta.
Jos mä tulisin pyytämättä avautumaan sun matkablogiin niin sitten se olisi paskantärkeää tuubaa.
Haloo konteksti?