Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat

Vierailija
18.12.2018 |

Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?

Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.

Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?

Mielipiteitä?

Kommentit (217)

Vierailija
161/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on erittäin tervehenkistä ahdistua pintaliitämisestä ja elitistisellä matkailuvimmalla julkisesti mässäilystä. Voi nyyh jos se matkailijapissiksiä nyt ärsyttää. "kaikilla on oikeus, ei ole pakko seurata instaa uli uli" no oikeastaan, se insta-maailma on ihan oikeaa todellisuutta sillä tavalla että se ihmisten kulutusvimma-extreme-elämysriippuvuusmentaliteetti siirtyy ihan oikeisiin ihmisiin, joiden kanssa on pakko olla tekemisissä. Miettisitte edes sitä ilmastoa ja lentämisen päästöjä.

Vierailija
162/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on erittäin tervehenkistä ahdistua pintaliitämisestä ja elitistisellä matkailuvimmalla julkisesti mässäilystä. Voi nyyh jos se matkailijapissiksiä nyt ärsyttää. "kaikilla on oikeus, ei ole pakko seurata instaa uli uli" no oikeastaan, se insta-maailma on ihan oikeaa todellisuutta sillä tavalla että se ihmisten kulutusvimma-extreme-elämysriippuvuusmentaliteetti siirtyy ihan oikeisiin ihmisiin, joiden kanssa on pakko olla tekemisissä. Miettisitte edes sitä ilmastoa ja lentämisen päästöjä.

Mutta se on sille ahdistujalle pitemmän päälle raskasta ja johtaa mielenterveydellisten ongelmien (ahdistus) lisäksi pitkään kestäessään jopa somaattisiin sairauksiin, jos päivästä toiseen kyttää pissiksinä pitämiensä ihmisten somea ja ottaa siitä pulttia. Ei ne (me? 😄) pissikset siitä kärsi(tä), vain ap.

Aika mielenkiintoinen uskomus on taustalla, jos kuvittelee että "kun minä tästä vaan tarpeeksi jaksan haukkua ja nimitellä niin ihmiset varmaan muuttavat tapansa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P.s. Ymmärräthän, että minä pääsen tästä keskustelusta pois heti kun kyllästyn ("ärsyynnyn")? Sinä sen sijaan et ilmeisesti pyaty lopettamaan niiden somekuvien seuraamista.

Vierailija
164/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän säälittää ne, jotka laskee päiviä seuraavaan lomaan heti kun ovat palanneet edelliseltä. Miksi eivät suoraan muuta sinne ulkomaille jos täällä olo on ankeaa?

Vierailija
165/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista some. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
166/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisten takia lentoliikennettä tulisi verottaa ankarasti.

Juuri tuollaisten takia tuollaisille nauretaan. Lennä joskus, niin näet, että lipussa on ankara verotus ja itse lipun osuus hinnasta on marginaalinen.

Vierailija
167/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aika huvittavaa, kun luullaan olevansa jotain hienoa lentokoneessa ja ulkomailla. Ulkoapäin näkyy vain tyhmän näköinen metallivänkyrä, joka puskee savua persuksistaan ja sisällä itseensä tyytyväisiä maailmanmatkaajia...on se aika noloa. Hiihaa...tässä mennään ulkomaille.

Helmikuussa lähdetään Karibialle.

Voit olla siitä mitä mieltä tahansa -minä nautin! Auringosta, lämmöstä, kristallinkirkkaasta merivedestä, paikallisesta rommista jne...

Aivan, mutta meinaatko somettaa tämän retkesi kaiken kansan nähtäväksi, vai aiotko säilöä matkalta muistoja itsellesi?

Siinä on "pieni" ero. Kuvittele nyt, kun ennen otettiin valokuvia albumeihin, niin millaista se olisi ollut vaikka viedä niitä albumeja jonnekkin kaupan ilmoitustaululle kaikkien pällisteltäväksi?

Some on sotkenut ihmisten päät aivan täysin.

"Katsokaa minua. Minä, minä, minä"

Aion ottaa paljon kuvia itselleni ja muutaman laitan someen.

Olenko nyt täysin vai vain osittain kajahtanut?

Vierailija
168/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän säälittää ne, jotka laskee päiviä seuraavaan lomaan heti kun ovat palanneet edelliseltä. Miksi eivät suoraan muuta sinne ulkomaille jos täällä olo on ankeaa?

Mulla on vaan yks matka nyt varattuna tulevaisuuteen :( *humblebrag*

Vierailija
169/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan sinulle vielä kerran asiallisesti tähänKIN ikuisuuskysymykseen, vaikka en usko sinun kykenevän aitoon dialogiin, jossa voisit myöntää että "tuota en tullut ajatelleeksi".

Minulla on "bucket list":illani lukuisia eri maita ja kohteita. Paikkoja, joissa käymisestä olen haaveillut lapsesta saakka. Muuttaminen johonkin tiettyyn maahan ei vähentäisi niitä kohteita. En matkusta päästäkseni pois jostakin (Suomesta), matkustan nähdäkseni ja kokeakseni jotakin.

Seuraava matka on 2 kk kuluttua. Olen parhaillaan matkalla kirjastoon hakemaan joulunpyhiksi matkaoppaita ja kyseiseen maahan sijoittuvaa kaunokirjallisuutta. Lisäksi aion selata läpi niin instan kuin youtubenkin ja olen tosi kiitollinen kaikille, jotka ovat julkaisseet ko. kohteesta kiinnostavia kuvia ja videoita.

Vierailija
170/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset mieti lainkaan päästöjä matkaillessaan, siis tässäkin ketjussa ihan neutraalisti kerrotaan että matkustetaan useamman kerran vuodessa ulkomaille?? Itse lakkasin lentämästä kun tulin tietoiseksi ilmastonmuutoksesta. Tämä tarkoittaa kotimaanmatkailua tai junamatkailua Venäjälle.

Ei kaikkea ole pakko saada, eikä joka paikkaan pääse kuitenkaan.

Ei kiinnosta viherpiiperrtys, matkustelen entiseen malliin.

Venäjälle menen sitten kun Putin on syösty vallasta, demokratia palautettu ja Krim taas Ukrainalaisten hallussa.

Vierailija
171/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisten takia lentoliikennettä tulisi verottaa ankarasti.

Juuri tuollaisten takia tuollaisille nauretaan. Lennä joskus, niin näet, että lipussa on ankara verotus ja itse lipun osuus hinnasta on marginaalinen.

Nolla lentolipun hinnan perään niin aletaan olla järkevissä summissa. Lentomatkailu saastuttaa aivan törkeän paljon eikä moraalitonta ohjaa kuin raha.

Vierailija
172/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa? Itse teet asiasta hirveän numeron. Onko SINULLA itselläsi kaikki kunnossa? Ei niitä matkustelijoita ole mikään pakko seurata jos ärsyttää. Jokaisella on oikeus ottaa mitä kuvia haluaa.

Jollain taisi osuta ja upota reaktiosta päätellen. ;D 

Sinullako, kun reagoit tuohon lainaamaasi viestiin? Ps. Osua, ei osuta.

Vierailija
173/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttava pariskunta laittoin ennen aina jo lentokentältä kuvia nyt menee pari päivää kohteessa ja sitten alkaa tulemaan 10 kuvan kollaaseja ja storeja vähä väliä. Välillä sosiaalinen media on niin ahkerassa käytössä että tulee mieleen tekevätkö muuta.

Vierailija
174/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan sinulle vielä kerran asiallisesti tähänKIN ikuisuuskysymykseen, vaikka en usko sinun kykenevän aitoon dialogiin, jossa voisit myöntää että "tuota en tullut ajatelleeksi".

Minulla on "bucket list":illani lukuisia eri maita ja kohteita. Paikkoja, joissa käymisestä olen haaveillut lapsesta saakka. Muuttaminen johonkin tiettyyn maahan ei vähentäisi niitä kohteita. En matkusta päästäkseni pois jostakin (Suomesta), matkustan nähdäkseni ja kokeakseni jotakin.

Seuraava matka on 2 kk kuluttua. Olen parhaillaan matkalla kirjastoon hakemaan joulunpyhiksi matkaoppaita ja kyseiseen maahan sijoittuvaa kaunokirjallisuutta. Lisäksi aion selata läpi niin instan kuin youtubenkin ja olen tosi kiitollinen kaikille, jotka ovat julkaisseet ko. kohteesta kiinnostavia kuvia ja videoita.

Ikävää että sun bucket listin toteuttaminen saastuttaa niin pirusti. Ohis

Vierailija
175/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, luin vain aloituksen ja kommentoin sen perusteella. Ei tarvitse olla hyökkäävä jos joku muu on perseillyt ketjussa. Kannattaa sulkea ketju jos se saa verenpaineen nousemaan noin paljon.

Vierailija
176/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttava pariskunta laittoin ennen aina jo lentokentältä kuvia nyt menee pari päivää kohteessa ja sitten alkaa tulemaan 10 kuvan kollaaseja ja storeja vähä väliä. Välillä sosiaalinen media on niin ahkerassa käytössä että tulee mieleen tekevätkö muuta.

Ja sinä seuraat heitä somessa, koska...?

Vierailija
177/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että sun bucket listin toteuttaminen saastuttaa niin pirusti. Ohis

Niin on, en minäkään siitä iloitse.

Vierailija
178/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne. 

Mistä sä tiedät niiden pakkomielteistä tai kisoista? Lällätteleekö ne julkisesti, että olenpa käynyt nyt Koreassa ennen naapurin lissua, vai miten? Mäkin matkustan vähintään 5 kertaa vuodessa, ja ihan varmasti laitan matkoilta kuvia myös someen, mutta en mä sitä tee kilpailun takia vaan siksi koska haluan ja voin. Eikö sun mielestä saisi laittaa kuvia, vai eikö saisi matkustaa ollenkaan?

Kävisivätkö 7 kertaa vuodessa mitä eksoottisimmissa paikoissa, jos niistä ei voisi laittaa kuvia someen? 

Olen kohta 60-vuotias, ja olen käynyt eksoottisissa paikoissa jo paljon ennen internetiä, ja jatkan edelleen käymistä, ja laitan kuvia someen. Sinusta huokuu kyllä sellainen negatiivisuus että harvoin näkee. Miksei ihmiset saisi nauttia elämästään matkustamalla ja kertomalla siitä? Eikö kaikki kerro somessa niistä asioista mistä nauttii, niin sinäkin varmaan teet?

En ole kaikkien tässä ketjussa olevien negatiivisten kirjoitusten takana. :) Ehkä suhtautumiseni on negatiivinen tällaiseen somehuomionkerjäykseen, tosiaan. Käydään mekin perheen kanssa joskus lomalla jossain kaupungissa taikka rantakohteessa, mutten ole koskaan ymmärtänyt, miksi siitä pitää hehkuttaa somessa. On sitä tultu valitettavasti kerran matkustettua some-riippuvaisen kanssa, jonka piti joka toinen sekunti joka paikassa ottaa kuvia instagramiin. Tai hänestä piti ottaa kuvia instagramiin. Jos ei ottanut selfieitä, niin sitten muuten vain pläräsi somea. Ei enää koskaan sellaisen kanssa minnekään lomalle.

Mutta mikä on puolestaan sinun tarpeesi kertoa tämä eräällä suomen suosituimmista keskustelupalstoista? Pidän teitä toisten paheksujia ikävämpinä kuin yhtään somessa elämänsä ilot jakavaa.

Vierailija
179/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmasta pitäisi kieltää kaikki kiva mikä vaatii rahaa, koska sitä vaan ei ole kaikilla ja kaikkien pitäisi yhtälailla päästä nauttimaan kaikesta! NIH! Niin minä mieleni muiden matkustamisesta pahoitan! Että vielä pitää somessa sitä iloa sitten jakaa..mur. Kaikki tekee sen ihan vain siksi koska haluavat minulle asialla leveillä. 

Terveisin, AP:n sielunsisko

Enempi minua mietityttää, minkä takia aiheeni sai sinut noin provosoitumaan? :) Ehkä sinunkin olisi syytä miettiä samaa? Erikoisinta tässä keskustelussa on ollut huomata, miten ihmiset pillastuvat ja nousevat takajaloilleen asian esiin tuomisesta. Jos ongelmaa ei ole, ja olen väärässä, miksi ärsyyntyä niin kovasti? -ap

Sinun hölmöytesi on se mikä tässä ärsyttää. Olet lisäksi todella negatiivinen ja vaikutat kateelliselta.

Vierailija
180/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen mieluiten somesta juuri ihmisten matkapäivityksiä, joten laitan niitä toki myös muiden luettavaksi.  Itse harrastas matkailua, joka muu taas lastenvaatteita sun muita. Harrastus muiden joukossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän