Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat

Vierailija
18.12.2018 |

Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?

Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.

Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?

Mielipiteitä?

Kommentit (217)

Vierailija
1/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin matkailun ja somettamisen kun se alkoi mennä tuohon suuntaan. Olen nykyään paljon onnellisempi, vaikkei siitä nyt kukaan tiedä kun en ole somessa.

Vierailija
2/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin matkailun ja somettamisen kun se alkoi mennä tuohon suuntaan. Olen nykyään paljon onnellisempi, vaikkei siitä nyt kukaan tiedä kun en ole somessa.

Tarkoitatko yleisesti tuohon suuntaan (sitä näkyy kyllä somessa muutenkin kuin vain sukulaiseni kohdalla) vai itsesi kohdalla? Jos itsesi kohdalla, niin mikä siihen ajoi? :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa? Itse teet asiasta hirveän numeron. Onko SINULLA itselläsi kaikki kunnossa? Ei niitä matkustelijoita ole mikään pakko seurata jos ärsyttää. Jokaisella on oikeus ottaa mitä kuvia haluaa.

Vierailija
4/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katselen todella mielelläni matkailukuvia. Katselen niitä oikeastaan kaikista mieluiten, joten minua ei ainakaan haittaa. Upeita maisemia monissa paikoissa.

Vierailija
5/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne. 

Vierailija
6/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustelen mielelläni monta kertaa vuodessa. Tein sitä jo ennen sosiaalista mediaa ja tulen tekemään niin pitkään kun virtaa riittää.

Laitan joskus kuvia someenkin.

Eikä kiinnosta tippaakaan kateellisten ulinat tai spekuloinnit mielisairaudella!

7 viikkoa ja taas ollaan kaukana tropiikissa.

Vierailija
7/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa? Itse teet asiasta hirveän numeron. Onko SINULLA itselläsi kaikki kunnossa? Ei niitä matkustelijoita ole mikään pakko seurata jos ärsyttää. Jokaisella on oikeus ottaa mitä kuvia haluaa.

Jollain taisi osuta ja upota reaktiosta päätellen. ;D 

Vierailija
8/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen someakin ihmiset matkustivat varsin usein johonkin sellaiseen paikkaan, jossa heidän tuttavansa oli käynyt ja kertonut, että paikka oli tosi ihana. Katsottiin valokuvia muiden reissuista ja niistä syntyi aina itselleenkin matkakuume. 

Vierailija
9/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko yleisesti tuohon suuntaan (sitä näkyy kyllä somessa muutenkin kuin vain sukulaiseni kohdalla) vai itsesi kohdalla? Jos itsesi kohdalla, niin mikä siihen ajoi? :) 

Molempien kohdalla. Minun itseni selitys on, että normaali muuttui pikkuhiljaa siihen suuntaan missä se somekulttuurissa nyt onkaan. Se on oltava liukuma, koska ei kukaan kylmiltään pidä tuota toimintaa järkevänä. Siinä mennään askel kerrallaan virtaa kohti ja lopulta sen mukana.

Vierailija
10/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa, mutta en someta niiltä. Saatan laittaa kuvakollaasin tai kaksi, jotta jää itsellekin muisto Facebookiin, muut kuvat menevät ihan omiin tiedostoihin omalle koneelle.

Vierailija
11/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne. 

Olen käynyt 20 maassa ja vauvalla joku kyseenomainen kisailija murutteli minua kultapientä kun en ole nähnyt maailmaa. Hän itse oli käynyt 50+ eri maassa. Että näin :D

Vierailija
12/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustelen mielelläni monta kertaa vuodessa. Tein sitä jo ennen sosiaalista mediaa ja tulen tekemään niin pitkään kun virtaa riittää.

Laitan joskus kuvia someenkin.

Eikä kiinnosta tippaakaan kateellisten ulinat tai spekuloinnit mielisairaudella!

7 viikkoa ja taas ollaan kaukana tropiikissa.

Sama juttu, aloitin yksin matkustamisen 1982 ja olen sitä siitä lähtien harrastunut koko ajan lisääntyvästi (koska internet teki omatoimimatkat helpommiksi ja lentäminen on halventunut). Kahdeksan viikon kuluttua on itselläkin seuraava miniloma alkamassa, ei tosin tropiikissa.

Vierailija
13/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa, mutta en someta niiltä. Saatan laittaa kuvakollaasin tai kaksi, jotta jää itsellekin muisto Facebookiin, muut kuvat menevät ihan omiin tiedostoihin omalle koneelle.

Sähän just nimenomaan sometat niitä?

Vierailija
14/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin katson mielelläni muiden reissupäivityksiä, niistä saa usein hyviä ideoita seuraaviin matkakohteisiin. Sen takia saatan joskus päätyäkin samaan paikkaan, jossa joku tuttu on hiljattain ollut. Itse tosin harvemmin päivitän mitään, joten siinä kohtaa tuo teoriasi ontuu.

Vierailija
15/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuvittelet kaiken.

Vierailija
16/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä muitakin on olemassa, jotka ovat huomanneet ja pohdiskelleet samaa ilmiötä ja sen taustasyitä, mutteivät jaksa vaivautua defenssien ja denialismin hyökyaallon läpi kirjoittamaan näkemyksiään. Harmi. 

Vierailija
17/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät niiden pakkomielteistä tai kisoista? Lällätteleekö ne julkisesti, että olenpa käynyt nyt Koreassa ennen naapurin lissua, vai miten? Mäkin matkustan vähintään 5 kertaa vuodessa, ja ihan varmasti laitan matkoilta kuvia myös someen, mutta en mä sitä tee kilpailun takia vaan siksi koska haluan ja voin. Eikö sun mielestä saisi laittaa kuvia, vai eikö saisi matkustaa ollenkaan?

Vierailija
18/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se somehehkutus ja sillä huomion kalastelu kuuluu siihen nuoruuteen. Ei tälleen vanhempana jaksa niin kiinnostaa enää.

Vierailija
19/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämäkin muka terveesti himomatkailuun ja siitä somettamiseen suhtautuvat ihmiset saisivat aivoinfarktin jos yrittäisivät käydä jossain upeassa paikassa kertomatta siitä Facebookissa tai Instassa.

Vierailija
20/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä, useampi. Eikä oikein muuta sisältöä näytä elämässään olevan, mutta ei se ole minulta pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan