Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat
Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?
Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.
Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?
Mielipiteitä?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tulossa noloa ainakin mun sivistyneissä piireissä, nyt ilmastonmuutoksen kiihtyessä. Jos joku postaa kuvia Thaimaasta niin juntilta vaikuttaa. Menisi sinne Thaimaaseen ilman numeron tekemistä asiasta!
Meidän piireissä myös. Ja rahasta ei todellakaan ole kiinni :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne.
Eiköhän ihmiset matkusta ihan muista syistä kuin saadakseen sisältöä johonkin instaan tai facebookiin. Tai kilpaillakseen sukulaisten kanssa.. Ap ei vain niitä syitä ymmärrä, raukka. Tarkkaan kuitenkin seuraa muiden matkustelua, pitää niistä kirjaa ja pui asiaa av:lla. Vähän hassua, sori vaan.
Me matkustetaan tuo 4-5 kertaa vuodessa, ja yhtään ei kiinnosta mitä muut siitä ajattelee!
Ja syy ilmoittaa siitä somessa on?
Syy ylipäätään olla somessa?
Seurata ihmisiä, jotka eivät kirjoita sinne koskaan mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne.
Eiköhän ihmiset matkusta ihan muista syistä kuin saadakseen sisältöä johonkin instaan tai facebookiin. Tai kilpaillakseen sukulaisten kanssa.. Ap ei vain niitä syitä ymmärrä, raukka. Tarkkaan kuitenkin seuraa muiden matkustelua, pitää niistä kirjaa ja pui asiaa av:lla. Vähän hassua, sori vaan.
Me matkustetaan tuo 4-5 kertaa vuodessa, ja yhtään ei kiinnosta mitä muut siitä ajattelee!
Ja syy ilmoittaa siitä somessa on?
Syy ylipäätään olla somessa?
Seurata ihmisiä, jotka eivät kirjoita sinne koskaan mitään?
No mä en ole somessa koska mulla ei ole tarve brändätä itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tulossa noloa ainakin mun sivistyneissä piireissä, nyt ilmastonmuutoksen kiihtyessä. Jos joku postaa kuvia Thaimaasta niin juntilta vaikuttaa. Menisi sinne Thaimaaseen ilman numeron tekemistä asiasta!
Eli ilmaston vuoksi ei jätetä menemättä Thaimaahan vaan jätetään kertomatta siitä? Miten jaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaisten takia lentoliikennettä tulisi verottaa ankarasti.
Juuri tuollaisten takia tuollaisille nauretaan. Lennä joskus, niin näet, että lipussa on ankara verotus ja itse lipun osuus hinnasta on marginaalinen.
Nolla lentolipun hinnan perään niin aletaan olla järkevissä summissa. Lentomatkailu saastuttaa aivan törkeän paljon eikä moraalitonta ohjaa kuin raha.
Globaalisti lentoliikenteen osuus kaikista liikenteen päästöistä on noin 3-5 %.
https://yle.fi/uutiset/3-10140993
Kannattaisi miettiä myös autojen ja laivaliikenteen tuottamia päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on erittäin tervehenkistä ahdistua pintaliitämisestä ja elitistisellä matkailuvimmalla julkisesti mässäilystä. Voi nyyh jos se matkailijapissiksiä nyt ärsyttää. "kaikilla on oikeus, ei ole pakko seurata instaa uli uli" no oikeastaan, se insta-maailma on ihan oikeaa todellisuutta sillä tavalla että se ihmisten kulutusvimma-extreme-elämysriippuvuusmentaliteetti siirtyy ihan oikeisiin ihmisiin, joiden kanssa on pakko olla tekemisissä. Miettisitte edes sitä ilmastoa ja lentämisen päästöjä.
P.s. Ymmärräthän, että minä pääsen tästä keskustelusta pois heti kun kyllästyn ("ärsyynnyn")? Sinä sen sijaan et ilmeisesti pyaty lopettamaan niiden somekuvien seuraamista.
Ymmärräthän, että en ole ärsyyntynyt, vaan minulla on ilmiöstä selkeä mielipide? Lisäksi olen huolissani ihmiskunnan ja maapallon tulevaisuudesta, eikä sitä huolta OLE vähentänyt se, että en ole enää somessa seuraamassa tätä sekoilua, vaan poistuin saatuani tarpeekseni. Mietipä sitä ja nauti matkailusta, muista ottaa paljon kuvia!
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn perheeni kanssa melkein 10 kertaa vuodessa ulkomailla, yleensä jotain viikonloppuja ja pari isompaa lomaa vuodessa. Otamme todella paljon kuvia ja muistoja matkoilta eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä :) Vietimme juuri itsenäisyyspäivää ja mieheni syntymäpäivää (syntynyt 7.12) Lontoossa ja nyt lastenjoululomalla käymme Austraaliassa :)
10 kertaa, joku raja!
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa? Itse teet asiasta hirveän numeron. Onko SINULLA itselläsi kaikki kunnossa? Ei niitä matkustelijoita ole mikään pakko seurata jos ärsyttää. Jokaisella on oikeus ottaa mitä kuvia haluaa.
Hyvin meni sullakin ap:n pointti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on erittäin tervehenkistä ahdistua pintaliitämisestä ja elitistisellä matkailuvimmalla julkisesti mässäilystä. Voi nyyh jos se matkailijapissiksiä nyt ärsyttää. "kaikilla on oikeus, ei ole pakko seurata instaa uli uli" no oikeastaan, se insta-maailma on ihan oikeaa todellisuutta sillä tavalla että se ihmisten kulutusvimma-extreme-elämysriippuvuusmentaliteetti siirtyy ihan oikeisiin ihmisiin, joiden kanssa on pakko olla tekemisissä. Miettisitte edes sitä ilmastoa ja lentämisen päästöjä.
P.s. Ymmärräthän, että minä pääsen tästä keskustelusta pois heti kun kyllästyn ("ärsyynnyn")? Sinä sen sijaan et ilmeisesti pyaty lopettamaan niiden somekuvien seuraamista.
Ymmärräthän, että en ole ärsyyntynyt, vaan minulla on ilmiöstä selkeä mielipide? Lisäksi olen huolissani ihmiskunnan ja maapallon tulevaisuudesta, eikä sitä huolta OLE vähentänyt se, että en ole enää somessa seuraamassa tätä sekoilua, vaan poistuin saatuani tarpeekseni. Mietipä sitä ja nauti matkailusta, muista ottaa paljon kuvia!
Millaisia ilmastotekoja olet tehnyt/teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn perheeni kanssa melkein 10 kertaa vuodessa ulkomailla, yleensä jotain viikonloppuja ja pari isompaa lomaa vuodessa. Otamme todella paljon kuvia ja muistoja matkoilta eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä :) Vietimme juuri itsenäisyyspäivää ja mieheni syntymäpäivää (syntynyt 7.12) Lontoossa ja nyt lastenjoululomalla käymme Austraaliassa :)
10 kertaa, joku raja!
Niitä kertyy kun pitää käydä lastenkesälomalla Palilla ja lastensyyslomalla Nyy Jorkissa :) Kuulette sitten somessa :) Tässä ei ole mitään ihmeellistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 20 maassa ja vauvalla joku kyseenomainen kisailija murutteli minua kultapientä kun en ole nähnyt maailmaa. Hän itse oli käynyt 50+ eri maassa. Että näin :D
Aika läppä tollainen maiden laskeminen ja sillä elvistely. Ei se edes kerro mitään siitä miten paljon on maailmaa nähnyt. Ei tarvi kuin ajaa baltian kautta Saksaan niin voi jo elvistellä käynneensä 5 maassa kun taas joku toinen on voinut asua vuoden Kiinassa ja nähnyt vaikka mitä ja tuntea kulttuurin todella hyvin mutta ei ole ollut kuin yhdessä maassa .
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti suurin osa aikuisista ihmisistä tekee asioita, joista itse pitää. Jotkut sitten luulevat, ettei toi oikeasti voi samppanjatalo tykätä, mutta juo sitä, jotta voisi päteä. Luultavasti se, joka näin luulee, pyrkii itse tekemään asioita pätemisen vuoksi. Ja on joukossamme sellaisia, jotka somettavat koko ajan. Mutta he tekevät sitä kaikkialla, jos ovat matkoilla, niin sitten siellä. Minä saan ap:sta sellaisen kuvan, että hän on kateellinen.
Vaikka olisi kuinka sukulainen, kuvia ei kukaan pakota katsomaan ja diagnoosia laatimaan. Tulee olo, että ap kylvää myrkkyä kitkeryyksissään. Hapan ilo sekin, kai se matkustamisen voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 kertaa, joku raja!
Niitä kertyy kun pitää käydä lastenkesälomalla Palilla ja lastensyyslomalla Nyy Jorkissa :) Kuulette sitten somessa :) Tässä ei ole mitään ihmeellistä :)
Moni käy ihan oikeasti noissa paikoissa. Siihen pikku protestisi vaikuta millään tavalla. Vituttaako? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 kertaa, joku raja!
Moni käy ihan oikeasti noissa paikoissa. Siihen pikku protestisi vaikuta millään tavalla. Vituttaako? :)
Mä käyn noissa paikoissa mutten kaipaa sille somenäkyvyyttä :) Vituttaako? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 20 maassa ja vauvalla joku kyseenomainen kisailija murutteli minua kultapientä kun en ole nähnyt maailmaa. Hän itse oli käynyt 50+ eri maassa. Että näin :D
Aika läppä tollainen maiden laskeminen ja sillä elvistely. Ei se edes kerro mitään siitä miten paljon on maailmaa nähnyt. Ei tarvi kuin ajaa baltian kautta Saksaan niin voi jo elvistellä käynneensä 5 maassa kun taas joku toinen on voinut asua vuoden Kiinassa ja nähnyt vaikka mitä ja tuntea kulttuurin todella hyvin mutta ei ole ollut kuin yhdessä maassa .
Niinpä. Ja tämä muruttelija tuli pätemään vieläpä aiheeseen jossa sillä ei ollut väliä. Olen viettänyt ulkomailla yhteensä aikaa varmasti enemmän kuin hän. Mutta vain se luku ratkaisee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 kertaa, joku raja!
Niin minäkin, Bali oli sitäpaitsi aika pettymys. Massaturismi pilannut paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 kertaa, joku raja!
Ei tietenkään.
Miksi ihmeessä tuo liikuttaisi minua?
Kun taas se että joku kertoo somessa missä käy niin sepä aiheuttaa tunnekuohuja jos jonkinlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 kertaa, joku raja!
Ei tietenkään.
Miksi ihmeessä tuo liikuttaisi minua?
Kun taas se että joku kertoo somessa missä käy niin sepä aiheuttaa tunnekuohuja jos jonkinlaisia.
Se että jotain pitää säälittävänä eikä arvosta kyseistä käytöstä, ei tarkoita sitä että asian kohdatessa syöksyy masennukseen ja saa sydänkohtauksen. Eikö teillä someh.roilla ole mitään suhteellisuudentajua?
Matkustan paljon sekä huvin että työn vuoksi. Jaan reissustani 1-4 kuvaa kohteesta jossa on jotain erityistä. Näin tekevät myös ystäväni.
Jaamme myös kuvia tapahtumista joissa käymme ja huippuaterioista joita syömme. Tai vaikka lumiukosta pihalla.
Ei aiheita kilpailua eikä kateutta. Mua ällöttää vain kuvat joissa koiria kuvataan "perheen vauvoina" ja ihmismäistetään. Kissakuvia rakastan