Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat

Vierailija
18.12.2018 |

Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?

Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.

Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?

Mielipiteitä?

Kommentit (217)

Vierailija
101/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin erittäin vaikuttunut, jos jollain somepostailua harrastavalla supermatkailijalla olisi tarpeeksi munaa kertoa suoraan ilmiön syitä.

No tässä sulle syitä:

-rakastan matkustamista

-minulla on some-tilejä

Voisitko sinä kertoa minulle, miksi minä en saisi postata kuvia omasta intohimostani ja tärkeimmästä harrastuksestani, jos naapurini Virpi saa postata kuvia koiranäyttelyistä ja koiransa pokaaleista, ja siskoni Tiina saa postata leipomuksistaan ja koristelemistaan kakuista?

Miksi sinulla on sometilejä?

Vierailija
102/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ap tässä vielä. Tuo esimerkkihenkilö, josta kerroin aloituksessani on sukulaiseni ja en valitettavasti pääse hänestä pelkästään somesta poistamisella eroon. :D Ja sen takia hänen elämästään ja pakkomielteisyydestään on kohtalaisen hyvät näkemykset. Ei siis ole pelkästään sometuttu vaan lähiperheeseen kuuluva jäsen. En tietenkään tunne häntä läpikotaisin, kuten ei ketään voi tuntea läpikotaisin, mutta noh.. suhteellisen hyvin tunnen kuitenkin. Ehkä sen kautta peilaamalla olen saanut käsityksen, että muutkin kymmenen kertaa ulkomailla vuodessa ravaat somettelijat ovat yhtä ongelmaisia pakkomielteensä kanssa, vaikkei se niin ehkä olisikaan kaikkien kohdalla. Ulkomaille on päästävä, vaikkei rahaa olisi, eikä taloudellisessa tilanteessaan edes järkevää, ja siitä puhelimesta ei lasketa otetta hetkeksikään matkalla ollessa, koska aina pitää päivittää someen. Ettei keltään mene ohi vahingossakaan, että hän on ul-ko-mail-la. Olen miettinyt, voisiko se jatkuva tarve päästä ulkomaille olla myös jonkin sortin oman elämän pakenemista. 

Vaikka olen vähemmistönä tässä keskustelussa, en ole kuitenkaan ainoa, joka on kokenut vastaavaa. Siitä johtopäätös, ettei sukulaiseni välttämättä ole ainoa yksilö maailmassa, jolle runsaan matkaamisen esittely somessa on jonkin sortin pakkomielle. Syitä nyt en vieläkään ole saanut ilmiöön, koska pääosa keskustelusta on ollut eipäs-juupas-ap olet sairas-kommentointia. Ainoastaan taidettiin mainita se hyväksynnän haku ja joukkoon kuulumisen tarve. Olisin erittäin vaikuttunut, jos jollain somepostailua harrastavalla supermatkailijalla olisi tarpeeksi munaa kertoa suoraan ilmiön syitä. Anteeksi, jos pahoitin teidän mielen avauksellani. 

Aloituksessasi on sellainen ongelma, että parin oman kokemuksesi pohjalta heittelet sellaista oletusta, että jokainen, joka matkustaa ja somettaa sinun mittapuullasi liikaa on "pakkomielteinen". (Eli ihan itse otit tähän sen "olet sairas"-näkökulman.) Ja sitten vaadit, että muut hyväksyvät tämän itse keksimäsi pakkomielleolettaman totuudeksi, ja alkavat pohtia syitä sen taustalla. 

Itse matkustan omasta mielestäni paljon ja jaan joskus myös kuvia somessa. En kuitenkaan koe olevani pakkomielteinen kummankaan suhteen. Edelleen väitän, että matkustan, koska pidän siitä, ja jaan kuvia, koska jotkut niitä haluavat katsoa. Jos tämä ahdistaa jotain toista, niin harmi, mutta muistutan, että ei ole pakko seurata niitä somekuvia.

Täällä palstalla juttuja lukiessa koen, että muiden matkakuvien määrää syynäävät ja niistä diagnooseja vetelevät ärsyyntyjät ovat jotenkin vähän pakkomielteisen oloisia. Mutta asia ei mua erityisemmin haittaa, koska en siihen henkilökohtaisesti törmää. Toivottavasti homma on tyypeillä itsellään hallussa, ja tuo jotain iloa elämään.

Mitä sun sukulaiseesi tulee, niin meistä kukaan ei voi tietää, mikä mahtaa olla juuri hänellä matkustelun ja somettelun taustalla. Ehkä sun kannattaisi kysyä häneltä, jos todella kiinnostaa? Mutta toki vain siinä tapauksessa, että olet valmis kuulemaan jonkun muunkin näkökulman kuin "olen pakkomielteinen matkailu- ja someaddikti, ihanaa kun pelastit minut".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinne someen saa postittaa? Kaikkea joku vihaa. Ei saa laittaa salikuvia, ei kuvia lapsista, ei lemmikeistä, ei sisustuskuvia, ei selfietä ja ei matkakuviakaan. Kiinnostaisi nyt erityisesti kuulla ap:n mielipide kuvista joita saa laittaa. 

En ole ap mutta turha sinne on laittaa yhtään mitään.

Kuten vastasin aiemmin johonkin kommenttiin, niin varmaan se terve järki ja kultainen keskitie voisi olla kaikista paras. Ettei lähtisi lapasesta aivan täysin. Toki ei se kenenkään maailmaa kaada vaikka lähtisi lapasesta, mutta silloin herää huoli henkilön mielenterveyden todellisesta tilasta, ja siitä, olisiko syytä purkaa taustalla olevia asioita, jotka lapasesta lähtemistä aiheuttavat asian kuin asian suhteen, oli se mikä riippuvuus tahansa. Huumeet, alko, rahapelit, törsäys, sokeri, netti, some. Niiden ongelmat kun usein tuppaavat olemaan siellä pääkopan puolella, oireilu vain ilmenee riippuvaisuutena. No laittakoon kukin  kuvia niin paljon kuin huvittaa, viettäköön elämäänsä somea varten, mutta sallittakoon muillekin myös ajattelu, mitä niiden tarkoitusperät on. Se on myös melkein vääjäämätön seuraus, jos omaa elämäänsä laittaa tiuhaan julki someen. Sen takia sukulaiseni päätön törsäys matkustukseen ja sen pakkomielteisyyteen herättää itsessäni vähän huolestunutta pohdintaa hänen henkisestä terveydentilastaan. Saan varmaan taas hirveästi motkotusta tästäkin. -ap

Vierailija
104/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin erittäin vaikuttunut, jos jollain somepostailua harrastavalla supermatkailijalla olisi tarpeeksi munaa kertoa suoraan ilmiön syitä.

No tässä sulle syitä:

-rakastan matkustamista

-minulla on some-tilejä

Voisitko sinä kertoa minulle, miksi minä en saisi postata kuvia omasta intohimostani ja tärkeimmästä harrastuksestani, jos naapurini Virpi saa postata kuvia koiranäyttelyistä ja koiransa pokaaleista, ja siskoni Tiina saa postata leipomuksistaan ja koristelemistaan kakuista?

Miksi sinulla on sometilejä?

Miksi kenelläkään on? Jotta voisi jakaa asioita, olla yhteydessä ihmisten kanssa, jakaa tietoa ja kokemuksia ja elämyksiä. Onhan somessa oloon monia syitä.

Vierailija
105/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä sulle syitä:

-rakastan matkustamista

-minulla on some-tilejä

Postaa vaan mutta myönnä, ettet tekisi niin paljon matkoja jos ei voisi raportoida siitä someen. Ohis

Olen tehnyt paljon matkoja jo vuosikymmeniä ennen koko internetiä.

Vierailija
106/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?

Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.

Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?

Mielipiteitä?

Narsismia ja huomiohuorausta

Kateutta ja yleistä negatiivisuutta

Vierailija
107/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä sulle syitä:

-rakastan matkustamista

-minulla on some-tilejä

Postaa vaan mutta myönnä, ettet tekisi niin paljon matkoja jos ei voisi raportoida siitä someen. Ohis

En ole tuo, jolle vastasit, mutta itse olen tosiaan matkustellut aktiivisesti vuodesta 1982 alkaen. Vielä 2000-luvun alkupuolella tein useita matkoja vuodessa ilman, että otin niillä edes valokuvia. Nykyisin postaan sen kollaasin tai pari. Miten sovin sinun teoriaasi? Entä miksi on paha asia postata kolmen kuvan kollaasi ulkomailta mutta ihan ok postata sellainen omasta puutarhasta, työn alla olevasta käsityöstä tai vaikka omatekoisesta kolmen ruokalajin päivällisestä?

Vierailija
108/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea nyt muiden kommentteja, ehkä jo toistoa. Postaan itse instaan kuvia matkoilta, 1-2 parasta kuvaa yleensä per päivä. Samoin jos olen tekemässä kotimaassakin jotain spessua ja satun saamaan tilanteesta kivan kuvan. Mutta, syy EI ole se, että haluaisin leuhkia matkoillani tai vaikka kahvilakäynneilläni, tai että edes hakisin niille huomiota. Haluan kerätä instaan itselleni muistoja hyvistä hetkistä, koska niitä on kiva joskus muistella selailemalla omaa instaa. Voin vaikka tsekata, että mitäs kaikkea mukavaa tuli puuhailtua viime vuonna näihin aikoihin. En tiedä, miksi kuvien postailu niin usein tulkitaan aloituksen tavalla negatiiviseksi huomion kalasteluksi. Ei minussa kyllä muiden kuvat vaikka paratiisirannalta herätä moisia ajatuksia.

Ja syysi pitää tili julkisena on?

Mikset voi ottaa lomakuvia vain omaan henkilökohtaiseen kuvapankkiisi?

Miksi me muut inspiraatiota etsivät emme saisi seurata em. kirjoittajan somea? Ajattele, suurin osa minun seuraamistani sivustoista instassa liittyy matkailuun! Seuraan ihan ventovieraiden ihmisten matkailutilejä. Eikö ole kamalaa? ;D

Vierailija
109/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenelläkään on? Jotta voisi jakaa asioita, olla yhteydessä ihmisten kanssa, jakaa tietoa ja kokemuksia ja elämyksiä. Onhan somessa oloon monia syitä.

Nimenomaan. Koko sosiaalisen median ajatus on reaaliaikainen vuorovaikutus ihmisten kanssa. Ei niitä muiden postauksia ole pakko lukea/katsoa, jos ne niin kupoliin ottavat ja mieltä pahoittavat. Ihmiset postailevat yleensä itselleen tärkeistä asioista, oli se sitten matkustaminen, sisustus, lapset, musiikki, politiikka. Antaa ihmisten postailla, ei se keneltäkään pois ole, eikä se tee kenestäkään narsistia (ellei nyt joka postaus ole ankkahuuli-pyllistys -osastoa).

Ap somepoliisina voisi valaista meitä hänen mielestään ilmeisesti mielenterveysongelmaisia matkustajia siitä, mitä saa postailla, jos matkakuvat ovat silkkaa narsismia. Sali-perse-peili-selfieitä? Lasten/lemmikkien kuvia? Puolimaraton -selfieitä? Koulun päätösjuhlavideoita? Kuvia omista kokkauksista?

Kaikista edellämainituista voi joku huonoitsetuntoinen löytää halutessaan narsismia ja pätemistä? Tosiasiassa kuitenkin suurin osa ihmisistä postailee ihan viattomasti asioita, jotka itseään kiinnostavat ja viehättävät.

Vierailija
110/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisten takia lentoliikennettä tulisi verottaa ankarasti.

Vierailija
111/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä sulle syitä:

-rakastan matkustamista

-minulla on some-tilejä

En ole tuo, jolle vastasit, mutta itse olen tosiaan matkustellut aktiivisesti vuodesta 1982 alkaen. Vielä 2000-luvun alkupuolella tein useita matkoja vuodessa ilman, että otin niillä edes valokuvia. Nykyisin postaan sen kollaasin tai pari. Miten sovin sinun teoriaasi? Entä miksi on paha asia postata kolmen kuvan kollaasi ulkomailta mutta ihan ok postata sellainen omasta puutarhasta, työn alla olevasta käsityöstä tai vaikka omatekoisesta kolmen ruokalajin päivällisestä?

Varmaan ap:n mielestä lomalta lähetetyt postikortitkin ovat leuhkimista ja pakkomiellettä, että varmaan sellaiseen sentään lankesit. :D

Vierailija
112/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisten takia lentoliikennettä tulisi verottaa ankarasti.

Kuten sitä myös verotetaan. Lentolipun hinnasta on helposti puolet erilaisia veroja.

Vierailija
113/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinne someen saa postittaa? Kaikkea joku vihaa. Ei saa laittaa salikuvia, ei kuvia lapsista, ei lemmikeistä, ei sisustuskuvia, ei selfietä ja ei matkakuviakaan. Kiinnostaisi nyt erityisesti kuulla ap:n mielipide kuvista joita saa laittaa. 

En ole ap mutta turha sinne on laittaa yhtään mitään.

Kuten vastasin aiemmin johonkin kommenttiin, niin varmaan se terve järki ja kultainen keskitie voisi olla kaikista paras. Ettei lähtisi lapasesta aivan täysin. Toki ei se kenenkään maailmaa kaada vaikka lähtisi lapasesta, mutta silloin herää huoli henkilön mielenterveyden todellisesta tilasta, ja siitä, olisiko syytä purkaa taustalla olevia asioita, jotka lapasesta lähtemistä aiheuttavat asian kuin asian suhteen, oli se mikä riippuvuus tahansa. Huumeet, alko, rahapelit, törsäys, sokeri, netti, some. Niiden ongelmat kun usein tuppaavat olemaan siellä pääkopan puolella, oireilu vain ilmenee riippuvaisuutena. No laittakoon kukin  kuvia niin paljon kuin huvittaa, viettäköön elämäänsä somea varten, mutta sallittakoon muillekin myös ajattelu, mitä niiden tarkoitusperät on. Se on myös melkein vääjäämätön seuraus, jos omaa elämäänsä laittaa tiuhaan julki someen. Sen takia sukulaiseni päätön törsäys matkustukseen ja sen pakkomielteisyyteen herättää itsessäni vähän huolestunutta pohdintaa hänen henkisestä terveydentilastaan. Saan varmaan taas hirveästi motkotusta tästäkin. -ap

Oletko tullut ajatelleeksi, että saatat olla läheisriippuvainen? Tarve huolehtia jonkun sukulaisen mielenterveydestä ilman todellista syytä viittaa siihen, että sinulla ei ole terveet rajat. Otat toisten asioita liikaa itseesi ja se aiheuttaa sinulle (mitä ilmeisimmin!) kärsimystä. Käytät aikasi sellaisten asioiden murehtimiseen, jotka eivät oikeasti kuulu sinulle ja joille et joka tapauksessa mitään voi. Miksi? Pakenetko omaa elämääsi? Kun kiinnität huomiosi muihin ihmisiin niin vältyt tarkastelemasta omia tarpeitasi, tunteitasi ja tekojasi?

Vierailija
114/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä sulle syitä:

-rakastan matkustamista

-minulla on some-tilejä

Varmaan ap:n mielestä lomalta lähetetyt postikortitkin ovat leuhkimista ja pakkomiellettä, että varmaan sellaiseen sentään lankesit. :D

Totta muuten! Hitsi, nyt kaduttaa, koska alkuvuosina lähetin aina vanhemmilleni kortin. Se oli hupaisaa, koska ehdin itse usein olla kotona jo kauan ennen sen saapumista. 2000-luvulla en kyllä enää lähetellyt niitäkään :D

Vierailija
115/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea nyt muiden kommentteja, ehkä jo toistoa. Postaan itse instaan kuvia matkoilta, 1-2 parasta kuvaa yleensä per päivä. Samoin jos olen tekemässä kotimaassakin jotain spessua ja satun saamaan tilanteesta kivan kuvan. Mutta, syy EI ole se, että haluaisin leuhkia matkoillani tai vaikka kahvilakäynneilläni, tai että edes hakisin niille huomiota. Haluan kerätä instaan itselleni muistoja hyvistä hetkistä, koska niitä on kiva joskus muistella selailemalla omaa instaa. Voin vaikka tsekata, että mitäs kaikkea mukavaa tuli puuhailtua viime vuonna näihin aikoihin. En tiedä, miksi kuvien postailu niin usein tulkitaan aloituksen tavalla negatiiviseksi huomion kalasteluksi. Ei minussa kyllä muiden kuvat vaikka paratiisirannalta herätä moisia ajatuksia.

Miksi me muut inspiraatiota etsivät emme saisi seurata em. kirjoittajan somea? Ajattele, suurin osa minun seuraamistani sivustoista instassa liittyy matkailuun! Seuraan ihan ventovieraiden ihmisten matkailutilejä. Eikö ole kamalaa? ;D

Jooo siis ohan tosi kamalaa, löin just nyrkin seinään!! ;D;D hihi

Matkailu harrastuksena ja kiinnostuksena ok, mutta silloin kun siihen liittyy esittely, se muuttaa muotonsa pousaamiseksi. Pousatkaa vapaasti, mutta olkaa rehellisiä siitä.

Vierailija
116/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas sohaistua äkäisten ampiaisten pesään... :D Hupsista. Sitten kun argumentit loppuu, niin aletaan käydä ap:n kimppuun. Klassista vauvapalstaa. Lopetan tältä erää. Kiitos ja kumarrus. -ap

Vierailija
117/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä sulle syitä:

-rakastan matkustamista

-minulla on some-tilejä

Matkailun statusarvon vuoksi. Et sitten malta olla kertomatta, että matkailit jo ennen kuin se oli muotia :D Siinä taas yksi natsa sinulle.

Vierailija
118/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipas sohaistua äkäisten ampiaisten pesään... :D Hupsista. Sitten kun argumentit loppuu, niin aletaan käydä ap:n kimppuun. Klassista vauvapalstaa. Lopetan tältä erää. Kiitos ja kumarrus. -ap

Tyypillinen vastaus. Kun jää häviölle väittelyssä, voi aina vetäistä tämän kommentin.

Vierailija
119/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä maksalaatikosta, se ei voi harmittaa ketään.

Vierailija
120/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooo siis ohan tosi kamalaa, löin just nyrkin seinään!! ;D;D hihi

Matkailu harrastuksena ja kiinnostuksena ok, mutta silloin kun siihen liittyy esittely, se muuttaa muotonsa pousaamiseksi. Pousatkaa vapaasti, mutta olkaa rehellisiä siitä.

Mitä tämä pousaaminen on, mitä jaksat hokea joka viestissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän