Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat
Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?
Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.
Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?
Mielipiteitä?
Kommentit (217)
Av looginen päättelykyky, osa 101:
Yksi kyseenalaistaa systeemin ja motiivit, jossa porukan on pakko päästä kaukomaille vähintään puolitusinaa kertaa vuodessa ja kokee pakolliseksi heti raportoida siitä kaikesta someen.
Av-mammojen johtopäätös kyseenalaistuksesta:
-miksi en saisi matkustaa ollenkaan????
-Miksi en saisi laittaa kuvia ollenkaan mistään?????
-Maksalaatikostako vain saa laittaa kuvia???? YHYYYY!
Jeesus, että olette typeriä. Aivoton somekansa.
Enpä ole lomakuvia jakaessani koskaan ajatellut elvisteleväni. Seuraan montaa reissukuvaajaa ja heidän kuviensa perusteella olen monta kertaa myös itse mennyt paikkaan, jossa he ovat käyneet. Toivon, että omat kuvanikin houkuttelisivat jonkun menemään johonkin paikkaan, joka mielestäni on livenä näkemisen arvoinen. En koskaan ole ajatellut, että minun täytyisi käydä jossain siksi, että joku on käynyt siellä, vaan esimerkiksi siksi, että haluan kokea kuvista välittyneen tunnelman itsekin.
Kaikesta sitä nykyään vedetäänkin hernarit nenukkiin.
Semmonen joka ei antais toisen matkustaa lentokoneella niin kysyn ootko jo luopunut lihasta.uusista vaatteista.autosta.turhista tavaroista.alkoholista.tupakasta.laihduttanut jne
Vierailija kirjoitti:
Semmonen joka ei antais toisen matkustaa lentokoneella niin kysyn ootko jo luopunut lihasta.uusista vaatteista.autosta.turhista tavaroista.alkoholista.tupakasta.laihduttanut jne
Hienosti taas tulkittu. Joo vedetään kaikki överiksi ja tyrehdytetään järkevä keskustelu, koska tännehän on tultu vaan haukkumaan.
Minullakin suorastaan ällöttää ne lentokenttäilmoitukset. Muutama matkakuva somessa ihan ok. Itse en laita mtn, koska tiedän, että on ihmisiä, joilla ei ole varaa tai voi olla muita esim.psyykkisiä rajoitteita, kuten lentopelko yms, mitkä estävät matkustelun. Hyvistä matkakohteista kyllä löytyy netistä googlettamalla vinkkejä. Ei niitä someen sen takia tarvitse laittaa :-D ja meillä töissä ja ystävienkin kanssa jutellaan hyvistä matkakohteista. Että kyllä se minusta enemmän leuhkimisen puolelle menee, kun someen niitä lomakuvia laittelee. Ihan niinkuin sisustus-,ajoneuvojen- ja loistavien koulutodistusten kuvia.
Nainen 76 kirjoitti:
Minullakin suorastaan ällöttää ne lentokenttäilmoitukset. Muutama matkakuva somessa ihan ok. Itse en laita mtn, koska tiedän, että on ihmisiä, joilla ei ole varaa tai voi olla muita esim.psyykkisiä rajoitteita, kuten lentopelko yms, mitkä estävät matkustelun. Hyvistä matkakohteista kyllä löytyy netistä googlettamalla vinkkejä. Ei niitä someen sen takia tarvitse laittaa :-D ja meillä töissä ja ystävienkin kanssa jutellaan hyvistä matkakohteista. Että kyllä se minusta enemmän leuhkimisen puolelle menee, kun someen niitä lomakuvia laittelee. Ihan niinkuin sisustus-,ajoneuvojen- ja loistavien koulutodistusten kuvia.
Ja kun laitan kuvan kukkapenkistäni moom sekin on leuhkimista puutarhanhoitotaidoillani? Sitä paitsi on ihmisiä, joilla ei ole puutarhaa, vaikka haluaisivat.
Minä matkustan paljon ja laitan kuvia instaan ihan vain itsellenikin muistoksi. Ja jos on kiva paikka, miksi kokemuksesta ei voisi kertoa muille?
Olen matkustanut aina jo ennen facebookia ja instaa.
Tämän vuoden puolella mulla on matkakuvia kymmenestä eri matkakohteesta.
Ps. Kertaakaan en ole lentänyt.
En ole somessa, joten en seuraa, mitä muut siellä tekevät. Olen matkaillut hiukan, keskimäärin kerran vuodessa, ulkomailla, mutta en mainosta sitä missään paitsi kerron ihan lähisuvulle tiedoksi. Tänä kesänä on käyty jo ulkomaan reissu ja se siitä. Otimme itsellemme runsaasti valokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Perustelepa sitten, mitä negatiivista kuvien jakamisessa somessa on, verrattuna entisaikojen kuva-albumeihin. Minusta kyllä silloinkin oli aika tyypillistä, että niitä lomakuvia esiteltiin vieraille.
Joo muistan lapsuudesta kuinka katseltiin sukulaisten matkakuvia. Silloin oli vielä tärkeää saada kunnon rusketusraidat. Mulla on erityisesti jäänyt mieleen yksi kuva, jossa enon vaimo esittele uikkareiden rusketusrajojaan.
On otettava huomioon, että nämä runsaasti matkustavat ovat erittäin pieni osa väestöstä ja somen näköharhaa, että kaikki reissaisivat 4-5 kertaa vuodessa. On satojatuhansia ihmisiä Suomessa, jotka eivät käy ulkomailla lainkaan. Loput on siinä välillä eli risteilevät ehkä kerran vuoteen tai käyvät viikon Kanarialla. Perheemme kuuluu juuri tuohon jälkimmäiseen joukkoon.
Ei tämä kerro mistään muusta kuin sinun kateudesta. Minusta on mukava seurata toisten reissukuvia ja kysellä matkasuosituksia.
Turha hurskastella: kyllähän somessa on kiva postata kuvia viinilasi kädessä jossain paratiisirannalla, kun tietää työkavereiden/sukulaisten käpristelevän töissä tai vähillä rahoilla. Täällä on aina niin hyveellisiä olevinaan.
Meneekö moni ihan varta vasten johonkin nähtävyydelle/museoon/turistirysään, jotta saa someen postaattua ja itseä ei edes kiinnosta oikeasti? Tarkoitan esim.Van Goghin museo Amsterdamissa vaikka haluaisi istua coffee shopissa tai juoda pubissa kaljaa.
Somessa ei kerrota, miten sai ruokamyrkytyksen ja makasi loman tipulissa tai meduusa pisti jalkaan, joka turposi tai matka kului riidan vuoksi mykkäkoulussa. Eli some on fasadi ja näyteikkuna, jolla on todellisuuden kanssa vähän tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan paljon ja laitan kuvia instaan ihan vain itsellenikin muistoksi. Ja jos on kiva paikka, miksi kokemuksesta ei voisi kertoa muille?
Olen matkustanut aina jo ennen facebookia ja instaa.
Tämän vuoden puolella mulla on matkakuvia kymmenestä eri matkakohteesta.
Ps. Kertaakaan en ole lentänyt.
Instatilin kyllä alun perin loin ihan sukulaisten pyynnöstä, koska he haluavat nähdä mitä touhuan ja missä kaikkialla reissaan. Mulla on avoin profiili, jota voi seurata halutessaan tai olla seuraamatta. En ole siellä omalla nimellä eikä siellä ole kuvaa itsestä muuta kuin huonosti tunnistettava profiilikuva.
Nyt on mukava seurata myös muidenkin matkakuvia.
Minä olen aina olettanut, että kuvien tarkoitus on jakaa matkakokemusta muille. Itse en juuri matkustele enkä välitä siitä, mutta kivat kuvat on kivoja.
Kaikkea ei tarvitse ottaa loukkauksena tai kilpailuna. Elämä on silloin helpompaa.