Lihottaako masennus?
Nuori on lihonut vuodessa varmaan yli 10kg. Muutenkin vaan on kotosalla ja näprää puhelintaan.
Kommentit (11)
Kyllä, jos siihen liittyy lisääntynyt syöminen (esim. herkkuja murheeseen tai lääkityksen takia kasvanut ruokahalu) ja vähentynyt aktiivisuus. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa sekä lihomista että masennusta.
Käyttääkö lääkitystä? Sekin voi vaikuttaa.
Masennus lihottaa, ja lihavuus masentaa.
Monet lääkkeet nostaa painoa aika reilustikin
Ei käytä lääkitystä. Lääkärille on aika varattuna, kun olen hänestä huolissani. Herkkuja syö liikaa ja tavallista ruokaa myös.
Minulla ainakin. Tammikuisen synnytyksen jälkeen paino putosi entisiin lukemiin ja sitten tulikin jälkijunassa masennus, jonka myötä kaikki aktiivisuus ja into tehdä mitään lähti. En halua, jaksa lähteä ulos, ei huvita tehdä mitään ja kaikki vaatii ponnisteluja. Kunnon ruoka ei maistu, söisin vain herkkuja koko ajan. Ja se näkyy kyllä ulkomuodossa.
Minä lihoin aikoinani 15kg kolmessa kuukaudessa masentuneena. Paino hujahti ylös mielialalääkityksen myötä. En tosin muuta tehnyt kuin maannut sohvalla kaljaa kitaten, joten varmasti myös vaikutti. Ruokaa en syönyt kuin enintään kerran päivässä.
Viime masennuskaudella (bipo) taas laihduin alipainon rajoille. En jaksanut syödä, käydä kaupassa tai mitään muutakaan.
Joillain taas varmaan paino pysyy ennallaan. Masennus ja sen oireet ovat täysin ihmisestä kiinni. Painon luulisi normalisoituvan, kun oireetkin helpottavat.
Kahdessa vuodessa 25 kg. Niin että lihottaako?
Liika syöminen lihottaa, ei masennus, ei lääkkeet.
Itse lihoin n.10 kg masennuksen ja kipulääkityksen ansiosta.
Lääkitys vaihdettiin mutta masennus jatkui. Laihduin n.15 kg kun kaikki ruoka tuli raivolla ylös. Jäi syöminen aika vähälle.
Serkkui lihoi kun masentui.
Kaveri taas laihtui masennuksen kourissa.