Siivellä eläjä kumppani
Olen 16-vuotias ja poikaystäväni 18. Olemme seurusteleet päälle kaksi vuotta. Muutimme yhteiseen asuntoon koulujen alussa ja aloitimme molemmat ammattikoulussa. Yhteiselo sujui aluksi hyvin, saan itse vielä lapsilisää sekä elatusmaksua, otin myös opintolainaa. Poikaystäväni saa opintotukea ja on myös itse ottanut opintolainaa sekä saamme yhdessä yleistä asumistukea. Saamme hyvin maksettua vuokran ja ylimääräistä rahaa jää ruokaan, bussikortteihin sun muihin menoihin. Poikaystäväni kuitenkin sai muutamassa kuukaudessa tuhlattua suuren opintolainansa eikä saa enää muutakuin opintotukea. Nyt hän maksaa opintotuestansa oman osuutensa vuokrasta ja minä maksan kaiken muun, ruoat, bussikortit, tupakat, hänen oluet ja nuuskat, junamatkat, sähkölaskut yms. Saan kuukaudessa yhteensä 250€ tuista ja opintolainani ei ole kovin suuri, koska olen vielä 16. Kahdella ja puolella sadalla pitäisi elää koko kuukausi ja olen monesti yrittänyt kysyä poikaystävältäni, jospa ylimääräinen raha mitä hänelle opintotuesta jää, voisi käyttää ruokaan, jotta minun ei tarvitsisi ihan kaikkea yksin maksaa. Mutta tämä ei käy, vaan ne rahat menevät baariin. Sitten jos kieltäydyn ostamasta kuun puolessa välissä tupakkaa viimeisillä rahoilla, tulee ärtymys. Poikaystäväni ei saata puhua minulle loppu päivänä. Kaikki olisi hyvin, jos poikaystäväni opintolaina olisi vielä tallessa, ja saisimme maksettua kaikki puoliksi ja minullekin jäisi ehkä vähän omaa rahaa, vaikka kavereiden kanssa syömään menemiseen.
Toinen asia mikä harmittaa on kotityöt. Olemme sopineet kotitöistä, on tiskivuorot ja pyykinpesuvuorot yms. Koska näistä ollaan riidelty, kun minä teen kaiken. Jotenkin aina kun on hänen tiskivuoro, niin jäävät tiskit lillumaan tiskialtaaseen jopa moneksi päiväksi, kunnes minä päädyn tiskaamaan. Kun on hänen vuoro pestä pyykkiä ja pyykkivuoro pyykkituvasta varattu, hän unohti asian, niinkuin sitä edelliselläkin kerralla ja minä päädyn pesemään pyykkiä. Jos olen yksin kotona ja teen suursiivouksen, tulee hän kotiin ja asunto on taas hirveässä kunnossa muutamassa tunnissa. Hän ei vaivaudu laittamaan roskia roskiin vaan jättää ne pöydälle, vessan roskikseen menevät roskat eivät päädy roskikseen vaan jäävät lavuaarin reunalle tai lattialle. Takki ei mene naulakkoon vaan lattialle, samoin vaatteet eivät ole kaapissa vaan ne lojuvat lattialla niin kauan kunnes minä siirrän ne takaisin minne kuuluu. Olemme tästä asiasta keskustelleet paljon ja jopa riidelleet. Arkeni kuluu koulussa, kaupassa ja kotona siivoamisessa ja tämä ei ole ihan sitä elämää mitä olisin toivonut eläväni 16 vuotiaana.
Monesti mietin miten helppoa olisi asua yksin, asunto olisi siisti, raha asiat kunnossa, ei joka päiväistä riitelyä ja olisi aikaa ja rahaa kavereiden kanssa olemiseen. Poikaystäväni rakastaa minua kovasti ja minä häntä, ero on pyörinyt mielessä mutta niin on myös se että saisiko nämä asiat korjattua. Jos asuisin yksin, tietysti vuokra suurenisi, kun pitäisi kaikki maksaa itse. Vanhemmat ja suku asuu toisella paikkakunnalla, ja koulu on täällä.
Miten saisin herran tekemään edes tiskit tai ostettua omat oluensa, jotta taakkani kevenisi edes hieman.
Kommentit (32)
Ero olisi paras ratkaisu, mutta alkuun muuttakaa vain eri osoitteisiin, ehkä poikaystävälle alkaa valkenemaan, millaisessa p'skassa elää jos joku muu ei siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän liian huoliteltua tekstiä ollakseen 16-vuotiaalta ammattikoululaiselta eli enpä ruoki trollia. Tuolla äidinkielentaidolla olisi kannattanut mennä lukioon,.
Ei ole trolli. Kyllä nyt jokaisen pitäisi osata pilkkujen ja pisteiden paikat tietää, ei se fiksua minusta tee, että osaan kirjoittaa oikein omaa äidinkieltä.
Se poika ei rakasta sinua vaan käyttää hyväkseen. Älä jää suhteeseen.
Vaikutat niin hyvin pärjäävältä, että varmasti selviytyisit yksin asumisesta.
Ei 16-vuotiaan vielä tarvitse elää ja asua parisuhteessa.
Nuo poikakaverisi huonot tavat eivät tule paranemaan vaan pahenemaan.
Kokeile itsenäistä asumista. Se aikuistuttaa ja kehittää sinua paljon enemmän kuin jämähtäminen juoppoa elättävän akan rooliin, kun voisit käyttää aikasi nuoruudestasi nauttimiseen kavereiden kanssa ja keskittymiseen opintoihisi kaikessa rauhassa.
Käänny opinto-ohjaajasi / vanhempiesi / sossun puoleen, jonkun ammattiaikuisen, joka auttaa sinua asunto- ym asioiden järjestämisessä.
Pienet rahasi on tarkoitettu vain sinun elämiseesi. Älä jää suhteeseen tyypin kanssa, joka tuhlaa ison opintolainan johonkin muuhun kuin mihin se oli tarkoitettu. Se on maksettava takaisin, ja jos jäät tuon miehen kumppaniksi, huomaat muutaman vuoden kuluttua, että hän olettaa ja vaatii sinun maksavan senkin.
Lähde siis tästä suhteesta pikimmiten luomaan omaa tulevaisuuttasi. Toivon Sinulle onnea ja kaikkea hyvää elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Eroa HETI!!
Eroaminen on pyörinyt päässä jo monta kuukautta, mutta se rumba mikä siitä alkaisi hirvittää. Uuden sopivan hintaisen asunnon etsiminen, jonka kykenisin itse maksamaan, takuuvuokraan rahan kerääminen, olin säästänyt kesätyörahoistani takuuvuokraan, kun muutimme tähän ja saimme maksettua sen puoliksi. Riidat siitä mitkä tavarat jää hänelle ja mitkä saan ottaa mukaan. Minä kestäisin eron ja olisin siitä ehkä jopa vähän helpottunut, mutta se surun tuottamus poikaystävälle tuntuisi hirveältä minulle. Pohdin näitä asioita päivittäin, mutta jotenkin aina se että pysyisimme yhdessä vaikka tukalaa olisikin tuntuu paljon helpommalta kun suuri elämän muutos.
Jos koululla on asuntola, voisitko hakea sinne. Saisit omanikäistäsi seuraa ja olisi helppo sanoa pojalle, että ei saa koko ajan tulla kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat niin hyvin pärjäävältä, että varmasti selviytyisit yksin asumisesta.
Ei 16-vuotiaan vielä tarvitse elää ja asua parisuhteessa.
Nuo poikakaverisi huonot tavat eivät tule paranemaan vaan pahenemaan.
Kokeile itsenäistä asumista. Se aikuistuttaa ja kehittää sinua paljon enemmän kuin jämähtäminen juoppoa elättävän akan rooliin, kun voisit käyttää aikasi nuoruudestasi nauttimiseen kavereiden kanssa ja keskittymiseen opintoihisi kaikessa rauhassa.
Käänny opinto-ohjaajasi / vanhempiesi / sossun puoleen, jonkun ammattiaikuisen, joka auttaa sinua asunto- ym asioiden järjestämisessä.
Pienet rahasi on tarkoitettu vain sinun elämiseesi. Älä jää suhteeseen tyypin kanssa, joka tuhlaa ison opintolainan johonkin muuhun kuin mihin se oli tarkoitettu. Se on maksettava takaisin, ja jos jäät tuon miehen kumppaniksi, huomaat muutaman vuoden kuluttua, että hän olettaa ja vaatii sinun maksavan senkin.
Lähde siis tästä suhteesta pikimmiten luomaan omaa tulevaisuuttasi. Toivon Sinulle onnea ja kaikkea hyvää elämääsi.
Ihana, kiitos 💗 tämä sai ajattelemaan
Suosittelen lähtöä. Kyllä sä pystyt siihen. Olet viä nuori ja lapseton. Helpompi tässä vaiheessa lähtee. Pyydä joltain/jostain apua uuden asunnon järjestämiseen. Voisiko vanhemmat auttaa takuu vuokran maksussa ja ehkä myös muutossa? Onko nykyinen asunto teidän molempien nimissä? Voit irtisanoo itsesi siitä ilman että poikaystäväsi saa tietää. Sitten helppo lähtee kun uus asunto löytyy niin ei tarvii vanhasta mitää maksaa kun ei oo sun nimissä. Varmuuden vuoksi noin nii ei voi poikaystäväkään vaatia maksua.
Pärjäät ja jaksat paremmin kun asut yksin. Ei tarvii siivota toisten sotkuja ym. ja maksella mitää. Älä pilaa elämääsi olemalla aikuisen miehen äiti ja kotiorja.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lähtöä. Kyllä sä pystyt siihen. Olet viä nuori ja lapseton. Helpompi tässä vaiheessa lähtee. Pyydä joltain/jostain apua uuden asunnon järjestämiseen. Voisiko vanhemmat auttaa takuu vuokran maksussa ja ehkä myös muutossa? Onko nykyinen asunto teidän molempien nimissä? Voit irtisanoo itsesi siitä ilman että poikaystäväsi saa tietää. Sitten helppo lähtee kun uus asunto löytyy niin ei tarvii vanhasta mitää maksaa kun ei oo sun nimissä. Varmuuden vuoksi noin nii ei voi poikaystäväkään vaatia maksua.
Pärjäät ja jaksat paremmin kun asut yksin. Ei tarvii siivota toisten sotkuja ym. ja maksella mitää. Älä pilaa elämääsi olemalla aikuisen miehen äiti ja kotiorja.
On molempien nimissä. Kiitos!
Niin että tyttö töihin että voi tukiensa lisäksi käyttää palkkansakin poikkiksen kaljoihin ja tupakoihin :D