Eikö Suomi olekkaan Skandinaviaa?!
Meille on aina opetettu näin. Nyt kuulin että Suomi on pohjoismaa, mutta lähempänä uralia kuin Skandinaviaa.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiayhteydestä, maantieteellisesti ei kuulu mutta kulttuurisesti kuuluu ja siksi esim. ulkomailla oppikirjoissa Suomi on yleensä osa Skandinaviaa.
Amerikassa on yleistä laskea Suomi Skandinaviaan.
No se kertookin vaan siitä, kuinka huono yleissivistys näillä Trumpin porukoilla on, kun tullaan asioihin Amerikan ulkopuolella.
Sinulla se tässä on huono yleissivistys, kun et millään tunnu tajuavan että sama sana voi merkitä eri asiaa eri ihmisille. Suomessa sana Skandinavia tarkoittaa yhtä asiaa ja Amerikassa Scandinavia voi ihan hyvin tarkoittaa jotain muuta, ilman että kumpikaan on väärin. Kumpikaan niistä ei tarkoita samaa asiaa kuin latinan kielestä tuleva alkuperäinen merkitys, mutta mikään ei myöskään määrää sitä että sanan merkityksen täytyy pysyä 2000 vuotta samana.
Ellet tuota käsitä olet varsinainen luupää, joka kuvittelee että se tämä minun pieni elämänkokekemukseni ja siitä kumpuava määritelmäni on se kaikista oikein.
USA:laiset saattaisivat ihmetellä sitä, että monet suomalaiset puhuvat puhuvat Amerikasta tarkoittaessaan USA:aa, vaikka Amerikka on manner eikä valtio.
Tuskin ihmettelisivät kun itse ovat omineet Amerikka-sanan itselleen. Hehän nimenomaan käyttävät itsestään nimitystä American ja maa on America.
Se on The United States of America elikkäs Amerikan mantereella sijaitsevat yhdistyneet valtiot.
Niin, samalla alueellahan ei mitenkään voi olla useampaa nimitystä... Jotkut autistien kokoontumisajot näemmä meneillään täällä.
Amerikka tarkoittaa yksiselitteisesti koko sitä mannerta, joka sisältää Pohjois-Amerikan ja Etelä-Amerikan.
Joo, tarkoittaahan se tuotakin, mutta sanaa käytetään myös merkityksessä USA. Itse asiassa paljon useammin, koska harvemmin läntisen pallonpuoliskon isosta mantereesta käytetään sen yhteisnimitystä. Ihan turha mullikoida, että toinen nimitys on väärin. Sitähän se tietysti ei ole, koska sitä hyvin laajalti käytetään. Pitää vaan ymmärtää kontekstista kummassa merkityksessä sanaa käytetään.
On varmaan jo mainittu mutta Suomi kuuluu Fennoskandiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenen kanssa vai yksinään?
Suomi kuuluu myös baltoskandiaan.
Suomi on Itä-Eurooppaa, Baltian maa. Viru Hotelli, Liettua, Latvia tasoa.
Tästä termisekoilusta pitäisi päästä eroon. Suomalaiset itse etunenässä hämmentämässä ulkomaalaisia (esim. Aasian maat ja USA) joille opetetaan, että Suomi on Skandinaviaa. Yleensä nämä kaikki asiayhteydet käsittelee yhteiskuntaa, elämäntyyliä, designia jne. Noissa Suomi on ilmiselvästi ihan samaa sakkia muiden skandien kanssa. Eli Suomi kuuluu Skandinaviaan
Vierailija kirjoitti:
Tästä termisekoilusta pitäisi päästä eroon. Suomalaiset itse etunenässä hämmentämässä ulkomaalaisia (esim. Aasian maat ja USA) joille opetetaan, että Suomi on Skandinaviaa. Yleensä nämä kaikki asiayhteydet käsittelee yhteiskuntaa, elämäntyyliä, designia jne. Noissa Suomi on ilmiselvästi ihan samaa sakkia muiden skandien kanssa. Eli Suomi kuuluu Skandinaviaan
Koettakaa nyt päättää, kuuluuko vai ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiayhteydestä, maantieteellisesti ei kuulu mutta kulttuurisesti kuuluu ja siksi esim. ulkomailla oppikirjoissa Suomi on yleensä osa Skandinaviaa.
Amerikassa on yleistä laskea Suomi Skandinaviaan.
No se kertookin vaan siitä, kuinka huono yleissivistys näillä Trumpin porukoilla on, kun tullaan asioihin Amerikan ulkopuolella.
Ei kaikki suomalaisetkaan tunnu tietävän että Suomi ei ole Skandinaviaa.
Ainakaan oululaiset eivät tiedä tätä.
Mites Ahvenanmaa?
Ne nyt ei tiedä muusta kuin perunoiden kasvattamisesta.
ff kirjoitti:
Jaa. Suomi ei kuulu Skandinaaviaan eikä Baltian maihinkaan. Se on vaan semmoinen joku yksinäinen valtio Euroopan reunalla.
Suomi onkin Luvattu Maa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi mainittu.
Miksi pitäisi kuulua Scandinaviaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kuulua Scandinaviaan?
Koska suomalaisilla on huono itsetunto.
Jopa entinen presidenttimme Martti Ahtisaari totesi puolustaessaan pakkoruotsia, että pakkoruotsin avulla voimme ulkomailla esittää olevamme skandinaaveja, joilla on hyvä maine.
Pakko puolustaa suomalaista naiskauneutta. Olen ruotsalaisessa firmassa ja katselen niitä skandinaavisia naamoja joka päivä, niin kyllä kauneimmat naiset tulee Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi Suomi sitten on ollut niissä miss Skandinavia kisoissa mukana? T. Ei ap
Ja miksi Australia sitten on ollut niissä Euroviisuissa vaikka ei kuulu eurooppaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on aina opetettu näin. Nyt kuulin että Suomi on pohjoismaa, mutta lähempänä uralia kuin Skandinaviaa.
Kelle "meiille"? Minulle ei ainakaan ole, vaan aina on puhuttu Pohjoismaista. Scandinaviallehan ei maantieteellisesti ole edes kovin tarkkaa määritelmää, se kun tarkoittaa niemimaata, johon kuuluvat Ruotsi ja Norja. Se mistä se sitten alkaa, onkin jo hieman kiistanalaisempaa. Jonkin määritelmien mukaan pieni osa Suomen luoteisimmista kolkista kuuluisi myös Scandinaviaan, mutta tuo on enempi makuasia. Fennoscandiaan kyllä kuuluumme, mutta tuo käsitehän on ihan suomalaisten oma keksintö ja kertoo vain kovasta halustamme asemoida itsemme osaksi Skandinaviaa.
Ei se mikään makuasia ole. Samaa vuoristoa se on. Katso itse kartasta ellet usko.
Sinä puhut nyt Skandeista, eli vuoristosta. Se ei ole sama asia, kuin Skandinavia, tai Skandinavian niemimaa.
Skandinavian niemimaa. Vienanmeren ja suomenlahden välinen kapea kannas erottaa niemimaan venäjästä.
+ Etelämanner.