Ei hitto mitä moskaa meidän lapsille syötetään koulussa!
Käykää lukemassa kommenttiosiosta:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/266678-ministeri-jari-leppa-kavahti-ko…
Tässäpä ote ruuista joita lapset ovat tällä viikolla syöneet. Perunamuusia ja rakuunapossua, olkaat hyvät:
PerunamuusiG, K, L
Peruna, kuorittu, sose (peruna, hapettumisenestoaine natriumdisulfiitti E223) (rikkidiok. sulfiitit), Kasvirasvasekoite 15% laktoositon K (vesi, kirnumaito, rypsiöljy, palmuöljy, muunnettu tärkkelys, mono-ja diklyseridit, metyyliselluloosa, guarkumi, natriumsitraatti, sitruunahappo, laktaasientsyymi, aromi.) (maito), Vesi, Margariini, leivonta/ruoanvalm. lakton (kasvirasvat palmu ja kookos, rypsiöljy, vesi, suola, auringonkukkalesitiini, E471, E472c, sitruunahappo, natriumkarbonaatti, aromi, a- ja d2 vitamiini, beta-karoteeni), Ruokasuola, jodioitu (ruokasuola, kaliumjodidi, E 536).
Allergeenit: maito, rikkidiok. sulfiitit
RakuunapossuG, K, L
Sika E-suikale, kypsä A (sianliha, merisuola), Vesi, Kasvirasvasekoite 15% laktoositon K (vesi, kirnumaito, rypsiöljy, palmuöljy, muunnettu tärkkelys, mono-ja diklyseridit, metyyliselluloosa, guarkumi, natriumsitraatti, sitruunahappo, laktaasientsyymi, aromi.) (maito), Sulatejuustovalm., 23%, 2,5kg, laktoositon (vesi, juusto, voi, E 452, E 339, E 1442, E 200) (maito), Sipuli, kuutio, pakaste, Sinappi, sankko (vesi, sinapinsiemen, sokeri, suola , etikka, E 150a, E 160a, E 412, E 415, kurkuma, cayannepippuri, E 211) (sinappi), Vaalea peruskastike K (riisijauho, muunnettu tärkkelys, maltodekstriini, suola, tärkkelys, glukoosisiirappi, hiivauute, auringonkukkaöljy, perunatärkkelys, sokeri, valkopippuri, kurkuma), Lihaliemijauhe, vähäsuolainen K (suola, maltodekstriini, naudanlihauute, hiivauute, aromi, kasvirasva palmu, karamellisiirappi, sipulijauhe), Rakuuna, kuiva, Rypsiöljy.
Allergeenit: maito, sinappi
Että jos joku ihmettelee, miksi suolistosairaudet ja vatsan väänteet ovat lisääntyneet tai ruoka ei maistu...Tämä ei yksinkertaisesti pidä nälkää ja tekee jotkut jopa sairaiksi. Jos vaikka sitä ihan ruokaruokaa saisi guarkumien ja metyyliselluloosien, rikkisulfiittien, hiivauutteiden, karamellisiirappien ja glukoosisiirappien tilalle.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on paljon eineksiä nykyään, ruokia ei tehdä alusta itse, vaan "lihapullat ja muusi" on eineslihapullia (joissa ei ole lihaa vaan ties mitä jauhettuja jänteitä ja jauhoja ja palmuöljyjä) valmiskatikkeessa (lisäaineita iso kasa) ja pussimuusia (joka ei ole vain "kuivattua perunaa" vaa E- sitä ja tätä ympätty mukaan)
Väitän että nykyään suurin osa lapsista syö koulussa huonommin mitä kotona (jossa ei käytetä eineksiä, lihapullat on oikeaa lihaa ja muusi tehdään itse perunoista ja kasviksia kunnolla lisukkeena jne.) kun ennen moni taas söi koulussa paremmin mitä kotona (jossa usein köyhyyden takia ei ollut "mitään" ruokaa)
Ai ettei kotona käytetä eineksiä ja muusi tehdään itse, heh. Ei kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
AP ja muut kitisijät. käyttekö edes joskus ulkona syömässä? Oletteko ottaneet selville, mitä annoksenne todellisuudessa sisältävät, siis samaan tapaan kuin ap:n kopioima "sisällysluettelo"? Voisi tulla teille yllätyksenä, että se ravintolaruokakin voi olla ap:n mainitsemaa "moskaa", vaikka hinta on moninkertainen koululounaaseen verrattuna. Kouluissa voisi tietenkin palata siihen aikaan, kun kouluruokailu tuli meillä yleiseksi. Oli soppaa, puuroa ja velliä. Jokaisen piti itse tuoda leivät ja maidot. Siitäpä se älämölö syntyisikin, kun lapsille pitäisi laittaa eväät kouluun. Nehän maksaisivat - leivän päällysteistä riippuen - jopa enemmän kuin annos koululounasta. Ja sitten av-mammat alkaisivat vinkua, että lasten eväät tulevat kalliiksi, niihin ei ole varaa. Mutta jos maksuton, ei siis ilmainen, ruoka ei kelpaa, niin jotainhan sen tilalle pitää keksiä.
Ravintolaruoka ei ole minulle ainakaan päivittäinen tapa, lisäksi ravintolankin voi valita paremmin. Kouluruokahan ei varsinaisesti ole ilmaista, ja minä mielellään vähän maksaisinkin siitä, että koululaiset saisivat järkevää, ravitsevaa ja oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on paljon eineksiä nykyään, ruokia ei tehdä alusta itse, vaan "lihapullat ja muusi" on eineslihapullia (joissa ei ole lihaa vaan ties mitä jauhettuja jänteitä ja jauhoja ja palmuöljyjä) valmiskatikkeessa (lisäaineita iso kasa) ja pussimuusia (joka ei ole vain "kuivattua perunaa" vaa E- sitä ja tätä ympätty mukaan)
Väitän että nykyään suurin osa lapsista syö koulussa huonommin mitä kotona (jossa ei käytetä eineksiä, lihapullat on oikeaa lihaa ja muusi tehdään itse perunoista ja kasviksia kunnolla lisukkeena jne.) kun ennen moni taas söi koulussa paremmin mitä kotona (jossa usein köyhyyden takia ei ollut "mitään" ruokaa)
Ai ettei kotona käytetä eineksiä ja muusi tehdään itse, heh. Ei kaikkialla.
Sekin on sinun oma valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä vanhainkodissa ja siellä on kyllä liikaa makeaa tarjottavaa. Aamulla puuron kanssa makea kiisseli , lounaan jälkeen makea jälkiruoka, iltapäivä kahvin kanssa pullaa tai leivonnainen. Tätä on siis joka päivä. Ei ihme kun kaikki hoidettavat ovat melko ylipainoisia.
Jos minä tietäisin lähestyväni kuolemaa jo muutenkin niin takuulla vetäisin jälkkäriä joka päivä ihan häpeilemättä
Aivan. Ei elämän loppupuolella pidä enää kitsailla herkkujen kanssa. Ihan sama mitä syö, kun vaan maistuu ja saa tarpeelliset ravintoaineet, vitamiinit ja hivenaineet.
Makea jälkiruoka laittaa ruuansulatuksen toimimaan , opetettiin ennen. Voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa voisi olla vaatimuksena että ruuan pitää olla ns. aitoa ruokaa, ei eineksiä. Mielummin se puuro yhtenä päivänä/vko jos se vapauttaa rahaa muille päiville niin että eineksistä päästään eroon.
Tuolla joku epäili linssikeiton päätyvän biojätteeseen , meillä (ja VARMASTI monessa muussakin perheessä) linssikeitto on yksi koko perheen suosikeista, toki pitsaa ei ehkä voita, mutta ruoka josta kaikki pitävät.
Nykyään suomalaiset syövät erilaisia ruokia, ja useimmille lapsille tuttuja ovat sushit ym. ja ruokia kohtaan ei ole ennakkoluuloja, kuten ehkä vanhemmilla polvilla on/oli. Esim. että "lapsille kelpaa vain makaronilaatikko" ja muut käsitykset, jotka eivät kohtaa kyllä enää todellisuutta.
Jos suoraan sanotaan, niin lapsi on laumaeläin. Kun kaveri sanoo, että kouluruoka on p:stä, niin lapsi on samaa mieltä. Meidän lapsilla sama juttu. Ala-asteen 5-6 -luokilla muka ruoka muuttui pahanmakuiseksi. Odotan jo jotain seuraavaa buumia.
Hyi hitto...miltähän paikkakunnalta tämä ap:n laittama ruokalista on? Tehdäänkö esim Helsingin kouluissa vielä ruokia itse vai tuleeko niihin kaikkiin tätä lisäainemoskaa jostakin?
Tästä pitäisi ihan oikeasti nostaa meteliä. Itse olisin valmis maksamaan vaikka kuukausimaksun, että lapsi saisi edes vähän parempaa ruokaa syötäväkseen!
Ei tosiaan ihme, että suolistosairaudet ovat ihmisillä jo arkipäivää, syövät yms kun ruokavalio on lapsesta asti tällä tasolla..
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi syö ehtää ruokaa, vaikkei tykkäisikään siitä. Noita esanssiruokia hän ei saa alas. Ei kaupan valmisruokiakaan. Hampurilaiset ja pitsat ja ranskalaiset menee noissa ryokapaikoissa syödessä. Ilmeisesti kovasti totuttelemalla siihenkin oppii.
Aaaa, esanssiruokia ei saa alas, mutta hapurilaiset, pitsat ja ranskikset menee alas.
En ymmärrä palstan logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto...miltähän paikkakunnalta tämä ap:n laittama ruokalista on? Tehdäänkö esim Helsingin kouluissa vielä ruokia itse vai tuleeko niihin kaikkiin tätä lisäainemoskaa jostakin?
Tästä pitäisi ihan oikeasti nostaa meteliä. Itse olisin valmis maksamaan vaikka kuukausimaksun, että lapsi saisi edes vähän parempaa ruokaa syötäväkseen!
Ei tosiaan ihme, että suolistosairaudet ovat ihmisillä jo arkipäivää, syövät yms kun ruokavalio on lapsesta asti tällä tasolla..
Kuule, puhe on aina vain puhetta. Jos perehtyisit suolistosairauksien syntyyn, niin ymmärtäisit etteivät ne johdu kouluruuasta vaan jo ennen syntymää, lapsuuden aikaisista ja muista koko elämän aikana tapahtuneista ratkaisuista joita tehdään jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ruokalista on Helsingistä. Kävin katsomassa sen ruokalistan laittaneen profiilista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
AP ja muut kitisijät. käyttekö edes joskus ulkona syömässä? Oletteko ottaneet selville, mitä annoksenne todellisuudessa sisältävät, siis samaan tapaan kuin ap:n kopioima "sisällysluettelo"? Voisi tulla teille yllätyksenä, että se ravintolaruokakin voi olla ap:n mainitsemaa "moskaa", vaikka hinta on moninkertainen koululounaaseen verrattuna. Kouluissa voisi tietenkin palata siihen aikaan, kun kouluruokailu tuli meillä yleiseksi. Oli soppaa, puuroa ja velliä. Jokaisen piti itse tuoda leivät ja maidot. Siitäpä se älämölö syntyisikin, kun lapsille pitäisi laittaa eväät kouluun. Nehän maksaisivat - leivän päällysteistä riippuen - jopa enemmän kuin annos koululounasta. Ja sitten av-mammat alkaisivat vinkua, että lasten eväät tulevat kalliiksi, niihin ei ole varaa. Mutta jos maksuton, ei siis ilmainen, ruoka ei kelpaa, niin jotainhan sen tilalle pitää keksiä.
Käyn kyllä ulkona syömässä, mutta en viitenä päivänä viikossa, kuten lapset syövät kouluruokansa.
Päivittäin syöty ruoka tulisi olla terveellistä, herkkujen syönti on sitten satunnaista.
Ap
Kouluruokailua säätelee valtion ravitsemussuositukset joissa esimerkiksi rasvan ja suolan määrä on tarkkaan määritelty, samoin budjetti joka yleisimmin on n. 1-1,5€/ateria. Nyt kun ymmärretään se, ettei suolaa ja voita voi kylvää ruokiin mielinmäärin niin mukaan tulee elintarvikkeet joissa on lisäaineita. On paljon perheitä joissa ei ole varaa ruokkia lapsia kunnolla, siksi maanantaisin ruoan menekki on suurinta, kun lapset ovat olleet viikonlopun nälissään kotona. Ja mitä tulee lasten mieltymyksiin niin einesvoittoisempaan suuntaan mennään osittain myös siitä syystä että lapset vierastavat esimerkiksi kasviksia monissa ruoissa, koska ei kotonakaan tarjota. Erikoista on myös se, että hekumoidaan vanhan ajan puuro/vellilistoilla, mutta sitten kun ruokalistalle tuodaan kasvisruokapäivä (esimerkiksi se kasvissosekeitto) niin osa vanhemmista vauhkoontuu ja ovat varmoja että lapsi jää vähintäänkin kitukasvuiseksi eivätkä aivot kehity kunnolla jos ei lihaa saa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä ulkona syömässä, mutta en viitenä päivänä viikossa, kuten lapset syövät kouluruokansa.
Päivittäin syöty ruoka tulisi olla terveellistä, herkkujen syönti on sitten satunnaista.
Ap
Kuule ap, kouluruoka ON terveellistä. Jos lapset vielä koostaisivat aterian lautasmallin mukaisesti, niin kaikki olisi ok. Kouluruuassa ei ole mitään mystifioitua. Raaka-aineet ovat turvallisia ja lisäaineet ovat käyneet tiukan seulan. Olisin huolissani lasten kouluruokailusta, jos heille tarjoittaisiin pelkkiä fish & chipsejä tai mac&cheesejä päivästä toiseen ilman salaattia tai raastetta.
Suolistosairauksista sen verran, että ne johtuvat kaikesta muusta kuin kouluruuasta, eikä se muutu miksikään vaikka niin aloituksessa sanotkin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokailua säätelee valtion ravitsemussuositukset joissa esimerkiksi rasvan ja suolan määrä on tarkkaan määritelty, samoin budjetti joka yleisimmin on n. 1-1,5€/ateria. Nyt kun ymmärretään se, ettei suolaa ja voita voi kylvää ruokiin mielinmäärin niin mukaan tulee elintarvikkeet joissa on lisäaineita. On paljon perheitä joissa ei ole varaa ruokkia lapsia kunnolla, siksi maanantaisin ruoan menekki on suurinta, kun lapset ovat olleet viikonlopun nälissään kotona. Ja mitä tulee lasten mieltymyksiin niin einesvoittoisempaan suuntaan mennään osittain myös siitä syystä että lapset vierastavat esimerkiksi kasviksia monissa ruoissa, koska ei kotonakaan tarjota. Erikoista on myös se, että hekumoidaan vanhan ajan puuro/vellilistoilla, mutta sitten kun ruokalistalle tuodaan kasvisruokapäivä (esimerkiksi se kasvissosekeitto) niin osa vanhemmista vauhkoontuu ja ovat varmoja että lapsi jää vähintäänkin kitukasvuiseksi eivätkä aivot kehity kunnolla jos ei lihaa saa joka päivä.
Juuri näin. Katselen omassa lähipiirissäni nirsoja esiteinityttöjä, jotka eivät syö lähes mitään kasviksia ja vanhemmat kuitenkin samalla tavoin korkeakoulutettuja kuin itsekin olemme. Aikoinaan kun olin ala-asteella kouluavustajana, niin siellä tämä maanantai todellakin näkyi. Lapset olivat nälkäisiä ja kotona oli valvottu myöhään viikonloppuna ja aamupiirissä kerrottin useasti, että kotona oli syöty pitsaa koko viikonlopun. Ja näin siis ihan maaseudulla 2000-luvun vaihteessa.
Taas yksi vauhko joka ei oikein ymmärrä lisäaineita ja pitää niitä kategorisesti saatanasta seuraavina.
Pitääkö teidän lapsianne oikeasti syöttää? Minkä ikäisiä koululaisia ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuule ap, kouluruoka ON terveellistä. Jos lapset vielä koostaisivat aterian lautasmallin mukaisesti, niin kaikki olisi ok. Kouluruuassa ei ole mitään mystifioitua. Raaka-aineet ovat turvallisia ja lisäaineet ovat käyneet tiukan seulan. Olisin huolissani lasten kouluruokailusta, jos heille tarjoittaisiin pelkkiä fish & chipsejä tai mac&cheesejä päivästä toiseen ilman salaattia tai raastetta.
Suolistosairauksista sen verran, että ne johtuvat kaikesta muusta kuin kouluruuasta, eikä se muutu miksikään vaikka niin aloituksessa sanotkin.
Tuo aloituksessani ollut ruoka lisäaineineen ei todellakaan ole terveellistä.
Ja suolistosairauksista, oletko pätevä sanomaan että päiväkoti-ikäisestä asti tarjottu aloitukseeni laitetun kaltainen ruoka ei tekisi haittaa suolistolle? En ole asiantuntija mutta tuskin sinäkään. Sen tajuaa maalaisjärjelläkin että kaikki tuo mitä muusissa ja possussa oli ei voi olla vaikuttamasta haitallisesti terveyteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuule ap, kouluruoka ON terveellistä. Jos lapset vielä koostaisivat aterian lautasmallin mukaisesti, niin kaikki olisi ok. Kouluruuassa ei ole mitään mystifioitua. Raaka-aineet ovat turvallisia ja lisäaineet ovat käyneet tiukan seulan. Olisin huolissani lasten kouluruokailusta, jos heille tarjoittaisiin pelkkiä fish & chipsejä tai mac&cheesejä päivästä toiseen ilman salaattia tai raastetta.
Tule nyt jo pois sieltä kuplasta.
Ap on järkyttävä kitisijä. Jos kouluun pitäisi viedä omat eväät, alkaisi varmaan kitinä että lapset saa ruokamyrkytyksen kun kylmäketju katkeaa. Teet niin tai näin, aina menee väärinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ihme, että suolistosairaudet ovat ihmisillä jo arkipäivää, syövät yms kun ruokavalio on lapsesta asti tällä tasolla..Kuule, puhe on aina vain puhetta. Jos perehtyisit suolistosairauksien syntyyn, niin ymmärtäisit etteivät ne johdu kouluruuasta vaan jo ennen syntymää, lapsuuden aikaisista ja muista koko elämän aikana tapahtuneista ratkaisuista joita tehdään jatkuvasti.
Eli kouluruoka on osa ongelmaa. Kun jo päiväkoti-ikäiset syövät aloituksessani ollutta ruokaa läpi kouluiän ja kenties työelämässäkin, sillä on merkitystä. On typerää väittää ettei syödyllä ruoalla olisi mitään tekemistä suolistosairauksien kanssa.
Ap
Muistathan toki, että sinun lastesi ruoka koulussa voi olla parempaa. Ruoka ei ole kaikissa paikoissa lisäainemoskaa.