Mtv: Nämä ovat suurten suomalaiskaupunkien kaikkein huono-osaisimmat lähiöt – Alueilla velloo todella hämmentävä ilmiö
Juttu huono-osaisuudesta ja mm. kulttuuripääomasta sekä ongelmien kasautumisesta yli sukupolvien.
”Perheissä, joissa vanhemmilla oli vähintään toisen asteen tutkinto eikä perheessä ollut työttömyyttä tai toimeentulotukea lapsen ollessa 15-vuotias, vain reilulla kymmenellä prosentilla lapsista oli näitä tekijöitä elämässään 22-vuotiaana.
Sen sijaan perheissä, joissa oli työttömyyttä, toimeentulotukea ja alhainen koulutustaso lapsen olleessa 15-vuotias, reilusti yli 40 prosentilla oli näitä tekijöitä myös omassa elämässään 22-vuotiaana.”
Mielipiteitä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä yläluokan asuinalue Oulun Pyykkösjärvi tekee tuolla listalla? 😂 Missä Kaakkuri ja Kaijonharju?
Pyykösjärvi minuakin ihmetytti.
Toinen kummajainen on Rusko. Asuuko siellä edes ketään. Sehän on teollisuusaluetta.
No onhan Ruskolla pieni taajama ja haja-asutusalueella on vaurastakin väkeä, omakotitalot isoilla tonteilla. Tuttuni asuu siellä, naapurissaan mm. lämminveriratsu ja poni. Tilaa on. ;)
Vierailija kirjoitti:
Aina on kuitenkin meitä jotka nousevat paskasta - helpompi kuin kuunnella miten on sulkea korvat ja lällättää päälle "kultalusikka perseessä"- syntymislorua; eipä itse tarvitse nostaa päätään itsesäälinnän suosta ja voi rauhassa jatkaa paskalla lapsuudella ratsastamista...
Kotonani köyhyys oli sitä mittaluokkaa ettei nykyajan kermaperseiset wt- kersat tiedä (onnekseen) sellaisesta mitään. Löytyy myös väkivaltaa ja traumoja, monessakin sukupolvessa.
Olen nykyään koulutettu hyväpalkkainen ammattilainen ja taatusti äänestän kokoomusta.
Komppaan, toinen samanlainen täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yläluokan asuinalue Oulun Pyykkösjärvi tekee tuolla listalla? 😂 Missä Kaakkuri ja Kaijonharju?
Kyseinen postinumeroalue on Pyykösjärvi-Puolivälinkangas. Puolivälinkangas on alaluokan lähiö. Eikä Pyykösjärvikään kyllä mikään luksusalue ole, ehkä muutama kiva talo siellä järven rannassa, mutta ei enempää.
Minusta 22-vuotias on liian nuori, jotta tästä voisi vetää johtopäätöksiä. On selvää että jos kotona on jouduttu turvautumaan tukiin, niitä on helpompi hakea koska tietoa tuista on enemmän. Keskiluokkaisen kodin nuori ei edes tiedä että nuorikin ihminen voi saada muuta kuin opintotukea.
Pitäisi saada enemmän sellaisia työpaikkoja joissa ei vaadita mitään koulutusta. On ihan järkyttävää miten suomalaisia yli- ja ohikoulutetaan. Moni nuori tekisi varmasti mielellään töitä ja ehkä sitten myöhemmin, kun työelämässä mukana olo on motivoinut ja tuonut itsetuntoa, opiskelisi jonkun perustutkinnon vaikka työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Aina on kuitenkin meitä jotka nousevat paskasta - helpompi kuin kuunnella miten on sulkea korvat ja lällättää päälle "kultalusikka perseessä"- syntymislorua; eipä itse tarvitse nostaa päätään itsesäälinnän suosta ja voi rauhassa jatkaa paskalla lapsuudella ratsastamista...
Kotonani köyhyys oli sitä mittaluokkaa ettei nykyajan kermaperseiset wt- kersat tiedä (onnekseen) sellaisesta mitään. Löytyy myös väkivaltaa ja traumoja, monessakin sukupolvessa.
Olen nykyään koulutettu hyväpalkkainen ammattilainen ja taatusti äänestän kokoomusta.
Niin. Kas kun nyt tässä ei ollut kyse yksilöistä, vaan tilastoista. Noin tyhmä ei saa olla, että kuvittelee oman kokemuksensa perusteella, että kaikilla on asiat samalla lailla.
Ei tuo sinun väitetty kova lapsuutesi ole ainakaan viisautta ja empatiaa sinulle opettanut. Toden sanoakseni en usko muutenkaan sepustustasi.
Mutta vaikka se olisi tottakin, se ei todellakaan poista sitä, että köyhien perheiden lapsilla on rutkasti vaikeampaa menestyä ja siten iso joukko lahjakkuutta menetetään.
Sen jopa myöntää porvarillinen OECD:kin. Tuloerojen kasvu leikkaa sen mukaan merkittävästi talouskasvua.
https://www.talouselama.fi/uutiset/oecd-tuloerojen-kasvu-hidastaa-merki…
N51
Vierailija kirjoitti:
Olisikin ihan mielenkiintoista kuulla enemmän noista keskiluokan pudokkaista, joilla on lapsuuden puitteet kunnossa, mutta silti heitetään asiat ihan läskiksi. Ymmärrän, jos taustalla on mt-ongelmia, mutta muuten en hyväksy. Tunnen pari tällaista velttoilijaa ja molemmille on ollut yhteistä huomattava itsekeskeisyys.
Mä olen tuollainen pudokas. Taustalla toki mt-ongelmia. Lukion sain käytyä ja kirjoitin ihan hyvin arvosanoin, sen jälkeen menikin sitten päin v*ttua pari vuotta, kunnes sain ensimmäisen lapseni ja otin itseäni niskasta kiinni. Kouluttauduin (yliopisto) ja valmistuin hyvillä papereilla, mutta työtä en sitten saanutkaan. Lopulta masennuin vakavasti. Olen nyt kaupungin vuokra-asunnossa asuva wt, jolla on kolme lasta kahdelle eri miehelle. Ainut mitä minulla on verrattuna kouluttamattomiin wt-äiteihin, on ns. henkinen pääoma. Kouluja käyneenä pystyn auttamaan lapsiani opinnoissa ja niihin todella panostan. Yritän saada heidät myös kouluttautumaan alalle, jossa on hyvä työllisyystilanne. Toivon, että heidän elämänsä tulisi olemaan parempaa kuin itseni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen tausta.
Huonosta taustasta huolimatta pärjäsin opinnoissa ja sain perustettua oman yrityksen.
Nuorempana olin asenteissani todella kova ja ajattelin, että jokainen voi ja pystyy kun vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Olen huomannut sen olevan hyvin yleinen asenne itsensä kurjuudesta menestykseen kiskoneilla.
Elämän ja kokemuksen myötä olen kuitenkin ymmärtänyt, että kaikki eivät jaksa eivätkä pysty. Eikä se ole minun tai kenenkään muunkaan tehtävä arvostella heidän elämäänsä. Jokaisella on omat syynsä sille miksi elämä on mennyt niinkuin on mennyt. Parhaan kykynsä mukaan jokainen täällä kuitenkin elämänsä pyrkii järjestämään.
Kannattaa huomata että Helsingissä asuu vuokrataloissa myös korkeakoulutettuja perheitä. Aina ei kannata omaa ostaa Helsingin hinnoilla.