Mtv: Nämä ovat suurten suomalaiskaupunkien kaikkein huono-osaisimmat lähiöt – Alueilla velloo todella hämmentävä ilmiö
Juttu huono-osaisuudesta ja mm. kulttuuripääomasta sekä ongelmien kasautumisesta yli sukupolvien.
”Perheissä, joissa vanhemmilla oli vähintään toisen asteen tutkinto eikä perheessä ollut työttömyyttä tai toimeentulotukea lapsen ollessa 15-vuotias, vain reilulla kymmenellä prosentilla lapsista oli näitä tekijöitä elämässään 22-vuotiaana.
Sen sijaan perheissä, joissa oli työttömyyttä, toimeentulotukea ja alhainen koulutustaso lapsen olleessa 15-vuotias, reilusti yli 40 prosentilla oli näitä tekijöitä myös omassa elämässään 22-vuotiaana.”
Mielipiteitä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö tarkempaa tietoa? Kävin Maikkarin sivulla vaan en löytänyt mitään grafiikkaa tms.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-suurten-suomalaiskaupunki…
Kaipaisin ehdottomia ja painavia perusteita, lukumääriä ja numeroita jne.. Videolla näytetään kaupunkien huonomaineisimmat lähiöt ja nekin vilauksella. Miten on päädytty siihen, että mainitut ovat pahimpia?
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu: vähemmän sosiaalista asuntotuotantoa näihin kaupunkeihin. Huono-osaisista suurempi osa hajautuu maaseuduille ja he eivät kasaudu synnyttämään slummeja.
Oulun huono-osaiset asuvat nytkin maaseudulla. Ouluun liittyi vuonna 2013 monta pientä naapurikuntaa, nyt nuo naapurikunnat ovat huono-osaisia. Maaseutua ne ovat, vaikka nimellisesti kuuluvatkin Oulun kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy jenkkien White Trash kulttuurin rantautuminen tänne Suomeen. En tiedä pelastaisiko tätä perustulokaan, nimittäin näiltä huono-osaisilta puuttuu täysin toivo tulevaisuuteen ja vastuu omista valinnoistaan ja onnellisuudestaan. Tämän ajatusmaailman he sitten siirtävät jälkikasvulleen
Näille on sitten kaikenmaailman uskontoja, filosofioita ja isäm maan puollustajien kerhoja tarjolla, jotta tuntisivat itsensä merkityksellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kaikilla ihmisillä samat mahdollisuudet opiskella itselleen hyvä ammatti. Kuka vaan pääsee yliopistoon tai amk:iin, jos on oikeasti halua. Oman taustansa syyttäminen on vaan hyvä tekosyy sille, miksi ei voi tehdä jotain.
Tässä maassa koulutus annetaan ilmaiseksi, keneltäkäön ei mitenkään automaattisesti syntymässä ole viety mitääm mahdollisuuksia pois.Jep. Olet oikeassa, köyhien perheiden lapsillakin on teoreettinen mahdollisuus nousta huono-osaisuudesta ylös.
Se on vaan aivan järkyttävän paljon vaikeampaa. Ja tätä on näköjään kaltaisellesi kultalusikka persiissä syntyneelle tyypille vaikea selittää.
Muut kumminkin varmaan tämän tajuavat. Ensinnäkin kotona voi olla laiminlyöntiä, erilaisia riippuvuuksia, mielisairautta.
Toiseksi jo pelkkä asuinpaikka vaikuttaa siihen, missä lapsi käy koulunsa. Joku töölöläinen saa tenavansa jo pelkän asuinpaikan perusteella hyvätasoiseen kouluun, muualta on toiveita päästä ainoastaan pääsykokeen perusteella. Eli rikkaan perheen tollo ipana pääsee, köyhän perheen lapsen on oltava luokkansa parhaita.
Yläkoulussa rikkaan perheen vesa saa tarvittaessa terapioita, tukiopetusta ja tutoropetusta ja kesällä matkustaa ulkomaille kielikouluun. Mitä tekee se köyhän perheen tenava? Notkuu kotokulmilla ja kerää pulloja ja jakaa ilmaisjakelulehtiä. Jos hänellä on oppimisvaikeuksia tai ylipäätään tuen tarvetta, tarjolla on ei-oota julkisella puolella. Kela ei välttämättä kustanna edes selkeän diagnoosin omaaville terapiaa, tästä omakohtaisia kokemuksia autistisesta lapsesta stadissa. Onneksi minulla oli varaa maksaa itse, mutta hirvittää ajatella köyhempien perheiden lapsia.
Rikkaan perheen lapselle on vanhemmilla varaa kustantaa hyviä harrastuksia ihan sen verran, mitä lapsi keksii haluta. Haluat soittotunneille, mamma maksaa. Haluat ratsastaa, pappa maksaa. Haluat purjehtia tai lasketella, no ei hätää, kotoa löytyy sponsori.
Lisäksi ei kannata unohtaa suhteiden merkitystä. Isipapan kaverilla on yksityinen lääkäriasema, sieltä löyty yksityinen puheterapeutti puoli-ilmaiseksi. Mamman siskolla on oma mainostoimisto, sieltä vesalle hyvä kesätyö ja tet-paikka.
Tätä rataa.
Olen itse hyvätuloinen akateeminen uranainen ja mieheni on samaa kaliiberia. Mutta en sentään ole niin typerä, että luulisin kaiken elämässäni olevan vain oman viisauteni, lahjakkuuteni ja työntekoni hedelmää. Kyllä tästä saa pitkälti kiittää myös hyvää tuuria. Satuin syntymään perheeseen, jossa oli varallisuutta tukea harrastuksia ja kykyä kannustaa opintoihin.
Kaikilla ei ole niin onnekkaasti.
Ja kyse ei ole loppupeleissä mistään yksittäistapauksista. Huono-osaisuuden ja toisaalta koulutusuran periytyminen on tiedetty sosiologiseksi faktaksi jo kymmeniä vuosia ympäri maailmaa, myös Suomessa. Ei se ole mikään "todella hämmentävä ilmiö" kuin maikkarin klikkiotsikoijille.
Eikä myöskään mikään mielipidekysymys, vaan fakta.
N51
Noinhan se menee. Sekin on sosiologiassa tiedetty tutkimustulos, että ihmisillä on taipumus tulkita saamansa epäreilu kilpailuetu pelkästään omien aikaansaannosten tulokseksi. Kun opiskelijoita pantiin pelaamaan Finanssipeliä niin, että puolet sai epäreilua kilpailuetua, nuo voittaessaan eivät suostuneet myöntämään, että voittivat siksi, että saivat kaksinkertaisesti osingot ja saivat heittää kahta noppaa.
Sama pätee hyväosaisiin yhteiskunnassa. "Miten niin mä olen hyötynyt rikkaista vanhemmista ja isosta perinnöstä?"
Tuo on muuten aika yleinen asenne ihan koulutetuilla ja periaatteessa fiksuillakin ihmisillä.
Joku aika sitten kävin töissä kahvipöytäkeskustelua stadin asuntojen hinnoista. Että keskituloisella on todella vaikeuksia hankkia hyvää perheasuntoa laatualueelta. Ne maksavat liki miljoona euroa, siis ihan vaikka vaan neliöt. Pelkkä kaksio maksaa jossakin Kampissa tai Töölössä liki puoli miljoonaa, eikä sellaiseen lapsiperhe mahdu.
Siihen alkoi yksi työkaveri inttää, että kylläpä se onnistuu, onnistui se hänelläkin. Sitten kun alettiin tarkemmin tarkastella, niin kappas, taustalla olikin yksityishammaslääkäri mies ja vanhemmilta saatu yksiö Kruunuhaassa alkupääomaksi.
Harva keskituloinen ehtii työuransa aikana kuolettaa 800 tuhannen euron lainaa, eli kyllä sillä ON merkitystä, saako perintöä.
Ja nyt siis puhuttiin hyväosaisista, ei edes niistä ongelmalähiöiden syrjäytyneistä perheistä.
N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kaikilla ihmisillä samat mahdollisuudet opiskella itselleen hyvä ammatti. Kuka vaan pääsee yliopistoon tai amk:iin, jos on oikeasti halua. Oman taustansa syyttäminen on vaan hyvä tekosyy sille, miksi ei voi tehdä jotain.
Tässä maassa koulutus annetaan ilmaiseksi, keneltäkäön ei mitenkään automaattisesti syntymässä ole viety mitääm mahdollisuuksia pois.Jep. Olet oikeassa, köyhien perheiden lapsillakin on teoreettinen mahdollisuus nousta huono-osaisuudesta ylös.
Se on vaan aivan järkyttävän paljon vaikeampaa. Ja tätä on näköjään kaltaisellesi kultalusikka persiissä syntyneelle tyypille vaikea selittää.
Muut kumminkin varmaan tämän tajuavat. Ensinnäkin kotona voi olla laiminlyöntiä, erilaisia riippuvuuksia, mielisairautta.
Toiseksi jo pelkkä asuinpaikka vaikuttaa siihen, missä lapsi käy koulunsa. Joku töölöläinen saa tenavansa jo pelkän asuinpaikan perusteella hyvätasoiseen kouluun, muualta on toiveita päästä ainoastaan pääsykokeen perusteella. Eli rikkaan perheen tollo ipana pääsee, köyhän perheen lapsen on oltava luokkansa parhaita.
Yläkoulussa rikkaan perheen vesa saa tarvittaessa terapioita, tukiopetusta ja tutoropetusta ja kesällä matkustaa ulkomaille kielikouluun. Mitä tekee se köyhän perheen tenava? Notkuu kotokulmilla ja kerää pulloja ja jakaa ilmaisjakelulehtiä. Jos hänellä on oppimisvaikeuksia tai ylipäätään tuen tarvetta, tarjolla on ei-oota julkisella puolella. Kela ei välttämättä kustanna edes selkeän diagnoosin omaaville terapiaa, tästä omakohtaisia kokemuksia autistisesta lapsesta stadissa. Onneksi minulla oli varaa maksaa itse, mutta hirvittää ajatella köyhempien perheiden lapsia.
Rikkaan perheen lapselle on vanhemmilla varaa kustantaa hyviä harrastuksia ihan sen verran, mitä lapsi keksii haluta. Haluat soittotunneille, mamma maksaa. Haluat ratsastaa, pappa maksaa. Haluat purjehtia tai lasketella, no ei hätää, kotoa löytyy sponsori.
Lisäksi ei kannata unohtaa suhteiden merkitystä. Isipapan kaverilla on yksityinen lääkäriasema, sieltä löyty yksityinen puheterapeutti puoli-ilmaiseksi. Mamman siskolla on oma mainostoimisto, sieltä vesalle hyvä kesätyö ja tet-paikka.
Tätä rataa.
Olen itse hyvätuloinen akateeminen uranainen ja mieheni on samaa kaliiberia. Mutta en sentään ole niin typerä, että luulisin kaiken elämässäni olevan vain oman viisauteni, lahjakkuuteni ja työntekoni hedelmää. Kyllä tästä saa pitkälti kiittää myös hyvää tuuria. Satuin syntymään perheeseen, jossa oli varallisuutta tukea harrastuksia ja kykyä kannustaa opintoihin.
Kaikilla ei ole niin onnekkaasti.
Ja kyse ei ole loppupeleissä mistään yksittäistapauksista. Huono-osaisuuden ja toisaalta koulutusuran periytyminen on tiedetty sosiologiseksi faktaksi jo kymmeniä vuosia ympäri maailmaa, myös Suomessa. Ei se ole mikään "todella hämmentävä ilmiö" kuin maikkarin klikkiotsikoijille.
Eikä myöskään mikään mielipidekysymys, vaan fakta.
N51
Noinhan se menee. Sekin on sosiologiassa tiedetty tutkimustulos, että ihmisillä on taipumus tulkita saamansa epäreilu kilpailuetu pelkästään omien aikaansaannosten tulokseksi. Kun opiskelijoita pantiin pelaamaan Finanssipeliä niin, että puolet sai epäreilua kilpailuetua, nuo voittaessaan eivät suostuneet myöntämään, että voittivat siksi, että saivat kaksinkertaisesti osingot ja saivat heittää kahta noppaa.
Sama pätee hyväosaisiin yhteiskunnassa. "Miten niin mä olen hyötynyt rikkaista vanhemmista ja isosta perinnöstä?"Tuo on muuten aika yleinen asenne ihan koulutetuilla ja periaatteessa fiksuillakin ihmisillä.
Joku aika sitten kävin töissä kahvipöytäkeskustelua stadin asuntojen hinnoista. Että keskituloisella on todella vaikeuksia hankkia hyvää perheasuntoa laatualueelta. Ne maksavat liki miljoona euroa, siis ihan vaikka vaan neliöt. Pelkkä kaksio maksaa jossakin Kampissa tai Töölössä liki puoli miljoonaa, eikä sellaiseen lapsiperhe mahdu.
Siihen alkoi yksi työkaveri inttää, että kylläpä se onnistuu, onnistui se hänelläkin. Sitten kun alettiin tarkemmin tarkastella, niin kappas, taustalla olikin yksityishammaslääkäri mies ja vanhemmilta saatu yksiö Kruunuhaassa alkupääomaksi.
Harva keskituloinen ehtii työuransa aikana kuolettaa 800 tuhannen euron lainaa, eli kyllä sillä ON merkitystä, saako perintöä.
Ja nyt siis puhuttiin hyväosaisista, ei edes niistä ongelmalähiöiden syrjäytyneistä perheistä.
N51
Hyvä että täällä keskusteluun osallistuu joku ajatteleva hyväosainenkin, joka oikeasti pystyy kertomaan taustan vaikutuksesta tulevaisuuden näkymiin ja pärjäämiseen.
Aina on kuitenkin meitä jotka nousevat paskasta - helpompi kuin kuunnella miten on sulkea korvat ja lällättää päälle "kultalusikka perseessä"- syntymislorua; eipä itse tarvitse nostaa päätään itsesäälinnän suosta ja voi rauhassa jatkaa paskalla lapsuudella ratsastamista...
Kotonani köyhyys oli sitä mittaluokkaa ettei nykyajan kermaperseiset wt- kersat tiedä (onnekseen) sellaisesta mitään. Löytyy myös väkivaltaa ja traumoja, monessakin sukupolvessa.
Olen nykyään koulutettu hyväpalkkainen ammattilainen ja taatusti äänestän kokoomusta.
Enemmän olisin huolissani siitä, että aivan loistavilla lähtökohdillakin varustetut ihmiset syrjäytyvät tässä maassa. Siinä ei paljon älyn lahjat ja kulttuurkoti lohduta kun tarjolla on töitä vain täysin mauttomille, hajuttomille jeesjees-ihmisille. Suomessa omaperäisyyden, rohkeuden ja luovuuden puute oikein loistaa koko maasta. Mahtavista kulisseista huolimatta mitään resursseja ei saada oikein kunnolla käyttöön, koko hommasta puuttuu ilo, näkemys ja halu saavuttaa jotain merkittävää.
Minusta siinä on jotain pielessä, että todellakin kaikki pääsevät yliopistoon tai vähintään ammattikorkeakouluun. Kun systeemin tavoite on olla riittävän kevyt, jotta kuka hyvänsä kykenee perslihaksillaan sen läpäisemään, ei tuloksena voi olla mitään kovin ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Aina on kuitenkin meitä jotka nousevat paskasta - helpompi kuin kuunnella miten on sulkea korvat ja lällättää päälle "kultalusikka perseessä"- syntymislorua; eipä itse tarvitse nostaa päätään itsesäälinnän suosta ja voi rauhassa jatkaa paskalla lapsuudella ratsastamista...
Kotonani köyhyys oli sitä mittaluokkaa ettei nykyajan kermaperseiset wt- kersat tiedä (onnekseen) sellaisesta mitään. Löytyy myös väkivaltaa ja traumoja, monessakin sukupolvessa.
Olen nykyään koulutettu hyväpalkkainen ammattilainen ja taatusti äänestän kokoomusta.
Äänestä vain, kertoo sinusta ihmisenä kaiken oleellisen.
Kysyin nimittäin yliopistossa opiskelevalta miksi äänestät kokoomusta. Vastaus oli "oman tulevaisuuden takia". Niin nimenomaan oman tulevaisuuden takia, ei yhteisen hyvän, ei maapallon, ei suomen valtion vaan oman tulevaisuuden. Minä minä ajattelu taas korostuu.
Ahneus on sairaksista tuhoavin joka vaikuttaa negatiivisesti miljardeihin ihmisiin.
On muuten huono artikkeli. En halua katsoa mitään tyhmää videota, missä Turku on Porin paikalla jne., että näkisin listan alueista!
Vierailija kirjoitti:
Olisikin ihan mielenkiintoista kuulla enemmän noista keskiluokan pudokkaista, joilla on lapsuuden puitteet kunnossa, mutta silti heitetään asiat ihan läskiksi. Ymmärrän, jos taustalla on mt-ongelmia, mutta muuten en hyväksy. Tunnen pari tällaista velttoilijaa ja molemmille on ollut yhteistä huomattava itsekeskeisyys.
Tohtori/lisensiaattiparin aikuinen lapsi haluaa leikkiä taiteilijaa. Lahjojen kanssa vähän niin ja näin. No, onneksi mmamma ja pappa kjstantavat esim. asumisen. Velttoilusta ei ole kyse, epärealistisesta tulevaisuudenuskosta kyllä. Ja totta on, että moni nuori ei enää halua pakertaa koulussa ja yliopistossa, vaan elanto halutaan hankkia artistina, mediataiteilijana, blogistina, vloggarina jne. Mutta täytyyhän jonkun ne Oikeat Työtkin tehdä.
Poliittisesti epäkorrektia sanoa, mutta huono-osaisuus periytyy myös geenien ja synnynnäisten ominaisuuksien kautta. Suomessa syntyvistä lapsista jopa 10% on vaurioituneita äidin päihteiden käytön vaikutuksesta. Voitte arvata mille alueille nämä lapset keskittyvät.
Mitä voimme tehdä:
Jämäkkä peruskoulu, missä pärjääminen ei vaadi kodin aktiivisuutta, koska kaikki kodit eivät halua tai voi tukea. Työt takaisin Suomeen, että henkilö, jonka rahkeet eivät riitä korkeakouluun löytäisi jotain tekemistä kohtuullisella vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö tarkempaa tietoa? Kävin Maikkarin sivulla vaan en löytänyt mitään grafiikkaa tms.
Samaa kaipaisin, mutta pitäis katsoa video...varmaan kun peruskoulu ei enää kykene opettamaan kaikkia edes lukemaan .
Tän takia olis ehdottoman tärkeetä lisätä koulujen opetusohjelmaan huomattavasti nykyistä enemmän elämänhallinnan taitoja! Ja opettaa niitä konkreettisella tavalla, esimerkkien kautta. Kotona noissa perheissä saa niin huonon mallin siitä miten eletään ja hoidetaan omat asiat ettei ole ihme että huono-osaisuus jatkuu sosiaalisena perintönä sukupolvesta toiseen. Esimerkiksi rahan käyttöä voisi koulussa harjoitella leikkirahalla ja luomalla leikki-yhteiskunnan eri toimintoineen jossa oppilaat tietyllä saamallaan "raha" summalla hoitaisivat asioitaan niin että rahat riittäisivät. Ylemmillä luokilla voisi vielä ihan perus elämänhallintaan ja rahankäyttö taitoihin lisätä sijoittamisen harjoittelua ja yritystoiminnan perusteita. Vielä edelleen näitä asioita voisi syventää valinnaisaineilla ne jotka enemmänkin kiinnostuisivat. Luulisi myös että olisi helppoa kehittää tieokonepeli jossa voisi jäljitellä yhteiskuntaa. Se olisi varmasti luonteva ja motivoiva tapa lapsille ja nuorille opiskella.
Vierailija kirjoitti:
On muuten huono artikkeli. En halua katsoa mitään tyhmää videota, missä Turku on Porin paikalla jne., että näkisin listan alueista!
Aivan! Ja viitataan tieteelliseen artikkeliin, mutta siinä artikkelissa ei nimetä mitään alueita. Itse MTV:n jutussa ei kerrota mistä ja miten juuri nämä mainitut alueet olisivat Suomen huonoimpia (Turun Urusvuori? Montako asukasta?).
Mitä tällä jutulla on haettu?
^ 79 sen sanoi. Nuo asiat tulevat kotitalousopetuksessa ja vähän sivuten ehkä yhteiskuntaopissa ja matikassa.
Minun tärkein tavoitteeni kotitalousopettajana on saada oppilaat oppimaan elämisen taitoja. Monet ajattelevat köksää vain ruuanlaittona, mutta sitä se ei todellakaan ole. Oppiaineen nimi olisi ruuanlaitto, jos kyseessä olisi pelkästään ruuan valmistaminen.
On hirveän hankalaa mennä opettamaan kouluun, jossa aiempi köksänope on laitattanut pelkästään ruokaa. Sen jälkeen mikään muu ei enää motivoi oppilaita, tai se on ainakin hankalaa. Elämässä on niin valtavasti taitoja, joita haluaisin käydä läpi oppilaiden kanssa. Varsinkin niiden oppilaiden, jotka eivät kotoa saa esimerkkiä vaikkapa vastuulliseen rahankäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Poliittisesti epäkorrektia sanoa, mutta huono-osaisuus periytyy myös geenien ja synnynnäisten ominaisuuksien kautta. Suomessa syntyvistä lapsista jopa 10% on vaurioituneita äidin päihteiden käytön vaikutuksesta. Voitte arvata mille alueille nämä lapset keskittyvät.
Mitä voimme tehdä:
Jämäkkä peruskoulu, missä pärjääminen ei vaadi kodin aktiivisuutta, koska kaikki kodit eivät halua tai voi tukea. Työt takaisin Suomeen, että henkilö, jonka rahkeet eivät riitä korkeakouluun löytäisi jotain tekemistä kohtuullisella vaivalla.
Ihan oharina ihmettelen, että miten tuollainen 10% arvio on tehty. Itse vetelin alkoholia aika runsaasti esikoista odottaessa, eikä se ainakaan lapsen kognitiivisiin kykyihin ole vaikuttanut. Tai tiedä minkälainen nero tuo olisi jos olisin jaksanut olla selvin päin. Nytkin kuitenkin vetää lukiossa kiitettäviä joka aineesta. Peruskoulu saisi kyllä minustakin olla vaativampi. Sieltä saa kymppejä käytännössä läsnäololla.
Syrjäytyminen on varmasti hyvin monisyinen ongelma ja fyysinen köyhyys on siinä vain yksi ulottuvuus. Suomessa on fiksun ihmisen mahdollista pärjätä vaikka minimituillakin jos vaan henkisiä kykyjä on. Itse asiassa ongelma onkin varmaan se, että kaikille maksetaan samat tuet. Miten tyhmä voisi pärjätä samalla rahamäärällä, jolla älykäs ihminen pärjää? Siinä se tumpelo rahankäyttäjä kokee todellista hätää kun fiksumpi rahankäyttäjä nauttii vaan ekologisesta downshiftauksestaan ja pystyy rationalisoimaan vähäisen kulutuksensa täysin itselleen hyväksyttäväksi valinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yläluokan asuinalue Oulun Pyykkösjärvi tekee tuolla listalla? 😂 Missä Kaakkuri ja Kaijonharju?
Pyykösjärvi minuakin ihmetytti.
Toinen kummajainen on Rusko. Asuuko siellä edes ketään. Sehän on teollisuusaluetta.
Vanhemmilla ei ole kummallakaan edes toisen asteen tutkintoa. Töitä on tehty pätkissä vuosikymmenet. Tupakan poltto loppui melkein 10v sitten molemmilta ja raittiita ovat aina olleet.
Itse olen 27, löytyy alempi korkeakoulututkinto ja runsaasti kuntouttavan työtoiminnan todistuksia, että ei tämä ihan putkeen mennyt.