Nyt selvisi mikä yksin asuvaa tytärtäni lihottaa. Vetää piparkakkutaikinoita sellaisenaan ja valmiskermavaahtoa suoraan siitä partavaahtopurkin näköisestä pönkästä
Ja tuohon päälle limsat ja energiajuomat! Olen järkyttynyt. Tyttäreni on siis 18v ja muuttanut viime keväänä omilleen, ylipainoa ruvennut kertymään hiljalleen teini-ikäisenä ja nyt omilleen muutettuaan paisunut järkyttävästi. Luulin, että syö karkkia , mutta saavuttuani eilen tänne kylään minulle valkeni että vetää kermavaahtoa paljaaltaan ja piparkakkutaikinaa semmoisenaan !
Kommentit (45)
Voi myös olla, että tyttö vain on perso makealle ja muutto omaan kotiin tarkoittaa vapautta ostaa mitä huvittaa. Itselläni ainakin lähti vähän lapasesta herkuttelu tuolloin ja siideriäkin taisi kulua joka viikonloppu. Kyllä se siitä sitten tasoittui.
Onko tytöllä liikuntaharrastusta? Sitä kannattaa yrittää suositella ja tukea.
Syömishäiriöliitossa on ryhmiä. Samoin OA:ssä. Vertaistuki saattaisi auttaa.
Onko lapsi ollut ulkoaohjattava, vai onko omaa tahtoa?
Opetitko häntä tekemään ruokaa?
Edes lämmittämään hernekeittoa tölkistä? Säännöllisesti?
Kannattaa pistää teineille ruuanlaittovuoroja kotona asuessaan (tai jotain ihan perus "perunat kiehumaan klo X ja teen kastikkeen kun tulen töistä"), jolloin kynnys tehdä ruokaa ei ole iso omilleen muuttaessa. Kotona on ollut helppo vaan mennä valmiin ruuan ääreen niin ei sitä omassa kodissa jaksa kokata muuta kuin valmisruokia.
Meillä taas tilanne: molemmat lapseni, poika 22v ja 20v tyttö muuttaneet molemmat omille tahoilleen pari vuotta sitten, ja poika vetää ruokaa kuulemma kaksin käsin mutta silti lähes alipainoinen (pituutta noin 185cm ja painaa n.70kg), ja tytär tuntuu syövän paljon paljon vähemmän, mutta silti 20 cm lyhyempänä painaa varmasti jo reippaasti enemmän kuin poikani (painoa en tiedä mutta silmämääräisesti kyllä). Voi tosin olla, että poika liioittelee syömisiään siinä missä tyttö vähättelee, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Valmiskermavaahto oli mun herkutteluruokaa kun puolitin painoni. 130-60. Vatsa täyteen ilmalla! Sillä ei liho.
Kiitos vinkistä! Kiitos, kiitos! Haluan "sokeria" ja "syömisen", lusikka kauniiseen käteen... :)
Ap on se sama provoaja, joka eilen kirjoitti katselleensa sinkun opiskelijanaisen ruokaostoksia kaupassa. Hän fantasioi kuvittelemalla naisen surkeutta, että hän taatusti syö säälittävästi yksinään kotonaan piparkakkutaikinan raakana ja juo limsaa.
Hän on naisvihamies, joka vastustaa nuorten ja kauniiden naisten oikeutta valita sinkkuus ja joka myös vastustaa siyä, että naiset saattaisivat lihoa ja olla siten epäviehättäviä hänen silmäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on se sama provoaja, joka eilen kirjoitti katselleensa sinkun opiskelijanaisen ruokaostoksia kaupassa. Hän fantasioi kuvittelemalla naisen surkeutta, että hän taatusti syö säälittävästi yksinään kotonaan piparkakkutaikinan raakana ja juo limsaa.
Hän on naisvihamies, joka vastustaa nuorten ja kauniiden naisten oikeutta valita sinkkuus ja joka myös vastustaa siyä, että naiset saattaisivat lihoa ja olla siten epäviehättäviä hänen silmäänsä.
Samaa taattua Uli-kamaa taas.
juu ap kyllä me jo tiedetään. Täällä oli eilen aloitus, missä joku voivotteli tyttäresi ostoksia nähtyään ne kaupan ostoshihnalla.
Vierailija kirjoitti:
Se valmiskerma on sänkyleikeissä jees. Oi nuoruutta.
Hyi hemmetti kun mä ajattelen jotain hikistä av- matamia joka ei edes sänkyleikkejä jaksa ilman että on kermapurkki mukana. Kumpikohan on ollut happamampi? En tiedä itkeäkkö vai nauraa;DDD
Vierailija kirjoitti:
Juu, jollain vähän pahansorttinen pakkomielle.
Kannattaisiko sun olla huolissasi tyttäresi ongelmista ja vaikeuksista sen sijaan että olet huolissasi hänen lihomisestaan? Ahmiminen kertoo mt-ongelmasta tai häiriöstä. Se on oire jostain. Tämä oire alkoi jo kotona, ja sinua kiusasi silloinkin mahdollinen lihominen.
Onkohan sinullakin ongelma? Oletko mahdollisesti myös lapsesi ongelman aiheuttaja? Mitähän salaisia ongelmia pojallasi on, tai miehelläsi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas tilanne: molemmat lapseni, poika 22v ja 20v tyttö muuttaneet molemmat omille tahoilleen pari vuotta sitten, ja poika vetää ruokaa kuulemma kaksin käsin mutta silti lähes alipainoinen (pituutta noin 185cm ja painaa n.70kg), ja tytär tuntuu syövän paljon paljon vähemmän, mutta silti 20 cm lyhyempänä painaa varmasti jo reippaasti enemmän kuin poikani (painoa en tiedä mutta silmämääräisesti kyllä). Voi tosin olla, että poika liioittelee syömisiään siinä missä tyttö vähättelee, en tiedä.
Just näin myös mun miehen lasten kohdalla :)
Mun tytär asuu vielä kotona, mutta me molemmat tehdään noin (taikina & kermavaahto). Ja ollaan silti normaalipainon alarajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Karkkipäivä on älytön keksintö. Muistan lapsuudestani kuinka ne joilla sellainen oli vetivät silloin makeaa kaksin käsin suunilleen yrjöön asti. Ja sitten kouluikäisinä kun saivat viikkorahaa niin välitunnilla piti aina käydä salaa ostamassa karkkia. Mulla ei ollut mitään kiellettyjä ruoka-aineita vaan kaikkea opetettiin syömään kohtuudella, eikä ole syömisongelmia ollut.
Ilmeisesti sitten ei ole mitään tapaa olla syömättä liikaa karkkia. Olen kyllä eri mieltä, minulla oli karkkipäivä, tai siis sain viikkorahan ja sain ostaa tai olla ostamatta sillä karkkia. Yleensä säästin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, kuinka tiukka kuri teillä oli kotona makean suhteen?
Tiedän muutaman ihmisen jotka omilleen muuttaessa veti makeaa kaksin käsin kun sai itse päättää eikä vanhemmat enää kontrolloineet. Nämä olivat perheistä jossa sokeri oli itse saatana.
Ei ollut tiukka. Viikonloppuisin oli karkkipäivä jolloin haettiin koko porukalle Makuunista namipussit ja leivoin usein esim. mokkapaloja tai kääretorttua.
Ap
Eli toisin sanoen makean syöntiä oli rajoitettu, jos oli määrätty karkkipäivä.
Onpas tiukka rajoitus jos ei ollut koko ajan karkkia tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se valmiskerma on sänkyleikeissä jees. Oi nuoruutta.
Hyi hemmetti kun mä ajattelen jotain hikistä av- matamia joka ei edes sänkyleikkejä jaksa ilman että on kermapurkki mukana. Kumpikohan on ollut happamampi? En tiedä itkeäkkö vai nauraa;DDD
Niin, onhan se jännää, että mammakin on ollut nuori ja kokeileva. Kerman kanssa on ollut hauskaa, naurettu on. Itku on muistaakseni tullut vain hunajasta, jonka pesu tukasta ei ollut kivaa. Ei se elämä ole niin ryppyotsaista.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon päälle limsat ja energiajuomat! Olen järkyttynyt. Tyttäreni on siis 18v ja muuttanut viime keväänä omilleen, ylipainoa ruvennut kertymään hiljalleen teini-ikäisenä ja nyt omilleen muutettuaan paisunut järkyttävästi. Luulin, että syö karkkia , mutta saavuttuani eilen tänne kylään minulle valkeni että vetää kermavaahtoa paljaaltaan ja piparkakkutaikinaa semmoisenaan !
Joko sä olet trolli tai vähä-älyinen koska normaalijärkinen äiti ei missään tapauksessa kirjoittelis lastensa asioita nettiin edes nimettömänä. Musta tämä aloitus on loukkaava ja törkeä ja jos tapaus on todellinen, asianomaista ei auta mitenkään tämä härski päivittely täällä.
Minulle kävi hiukan samoin, tosin en syönyt taikinaa ja kermavaahtoa, vaan herkkuja. Ostin karkkia, sipsiä, leivoksia, jäätelöä jne. Kotona oli todella tiukassa pannassa kaikki herkut ja niiden syömistä valvottiin sekä myös jatkuvasti kommentoitiin, miten paljon mikäkin lihottaa jne.
Eli syy tuolle tyttären syömiselle saattaa löytyä peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, kuinka tiukka kuri teillä oli kotona makean suhteen?
Tiedän muutaman ihmisen jotka omilleen muuttaessa veti makeaa kaksin käsin kun sai itse päättää eikä vanhemmat enää kontrolloineet. Nämä olivat perheistä jossa sokeri oli itse saatana.
Ei ollut tiukka. Viikonloppuisin oli karkkipäivä jolloin haettiin koko porukalle Makuunista namipussit ja leivoin usein esim. mokkapaloja tai kääretorttua.
Ap
Eli toisin sanoen makean syöntiä oli rajoitettu, jos oli määrätty karkkipäivä.
Joka päiväkö sitä pitäisi saada syödä? :D
Ap, kestätkö pienen köökkipsykologikommentin?
Sun tyttäresi on sairas. Hänellä on luultavasti bulimia/ahmimishäiriö. Koska hän asuu omillaan, hän voisi salata syömisen. Koska hän on valinnut, että näet ahmimisen, hän HALUAA APUA SINULTA.
Älä suhtaudu inholla, vaan lämmöllä. Kuuntele, älä torju. Anna aikaa.
Ahmimisen taustalla on jotakin ja voi olla, että se jokin on sinulle kamalaa kuultavaa. Ehkä tytölle tapahtui jotakin kamalaa silloin, kun niitä karkkipapereita alkoi ilmestyä. Emme tiedä. Kannusta tyttöä hakemaan apua oppilaitoksen (jos opiskelee) terveydenhuollosta. Myös Mielenterveysseura auttaa.
Jos paikkakunnalla on matalan kynnyksen psykiatrian palveluja, olkaa yhteydessä sinne.
VOIMIA <3