Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei saa sanottua mitään positiivista. Jatkuvaa dissausta. Onko muilla samanlaista?

Vierailija
16.12.2018 |

En ole mikään kehujen kalastelija, mutta kyllä ihmetyttää aviopuolison tyyli. Jos vaikka sanon iloisena kampaamokäynnin jälkeen, että kampaaja kehui hiusteni olevan hyvässä kunnossa, niin miehen vastaus on "niinhän ne kaikille sanoo". Jos kerron, että sain kehuja töissä, mies toteaa, että "joo, ihmiset yrittää olla kohteliaita". Tai jos saan hyvän arvosanan opiskeluissa, vastaus on "no ne arvosanat nyt on aina vähän subjektiivisia, niistä on vaikea tehdä oikeita johtopäätöksiä". Mistä tämä tällainen dissaava tapa oikein kumpuaa ja mitä mies sillä kuvittelee sillä saavuttavansa? Valtapyrkimyksiä, ettei nainen vaan nyt kuvittele osaavansa ja pärjäävänsä ilman häntä? Vai mitä ihmettä?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtapyrkimyksiä. Sinun lyttäämistäsi ja itsetuntosi murtamiyritystä.

Älä jää kuuntelemaan.

Vierailija
2/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluat jakaa elämäsi tuollaisen ihmisen kanssa, koska...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs tiedä, mutta mulla on samanlainen ukko ja nykyään välttelen häntä parhaani mukaan, kun en jaksa koko ajan kuunnella jotain negatiivista ja "ohjaavaa" (millainen pitäisi olla ja miten toimia). Kiehukoon liemissään, minä elän elämääni niin kuin minua huvittaa. Käytännössä se tarkoittaa, että olen esim. lopettanut kokonaan kotitöitten tekemisen, koska laatu ei koskaan kelpaa. Hoitakoon asiat itse (= kämppä jatkuvasti pommin jäljiltä, mutta ei liikuta minua). Lapset toki vähän kärsii, mutta onneksi ovat jo isoja ja pystyvät mm. tekemään ruokansa itse.

Vierailija
4/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävältä kuulostaa. Suhtautuuko mies ylipäätään asioihin ja esim. omiinkin saavutuksiin tai saamiinsa kehuihin pessimistisesti ja kyynisesti? Jos hän on hiukan masentunut? Ei voi hyvin suhteessanne? Tuo on toki totaalisen väärä tapa osoittaa se.

Vierailija
5/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpäs tiedä, mutta mulla on samanlainen ukko ja nykyään välttelen häntä parhaani mukaan, kun en jaksa koko ajan kuunnella jotain negatiivista ja "ohjaavaa" (millainen pitäisi olla ja miten toimia). Kiehukoon liemissään, minä elän elämääni niin kuin minua huvittaa. Käytännössä se tarkoittaa, että olen esim. lopettanut kokonaan kotitöitten tekemisen, koska laatu ei koskaan kelpaa. Hoitakoon asiat itse (= kämppä jatkuvasti pommin jäljiltä, mutta ei liikuta minua). Lapset toki vähän kärsii, mutta onneksi ovat jo isoja ja pystyvät mm. tekemään ruokansa itse.

Miksi vain välttelet etkä hankkiudu eroon? Kuten totesit, lapset varmasti kärsivät.

Vierailija
6/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kyllä ns. hankala ihminen. Korostaa itseään kovasti ja on äärimmäisen kilpailunhaluinen. Siis ihan joka asiassa. Uskoisin, että hänellä on omassa päässään jonkinlainen kilpailu käynnissä minun kanssani ja että tuohon kilpailuun kuuluu juurikin minun painaminen alaspäin. Eroahan täällä usein ensimmäisenä ratkaisuna ehdotetaan kaikkeen. Mutta tässä tapauksessa se ei juuri nyt ainakaan tule kyseeseen. Minua kiinnostaa selvittää, mistä on kyse ennen kuin aletaan eroa miettiä. Sitä paitsi miehessä on myös paljon hyviä ominaisuuksia. En myöskään tunne, että mies saa minut tällä tavallaan masennetuksi. Minulla on paljon hyviä ystäviä ja hyvä työympäristö, jotka tukevat terveellä tavalla itsetuntoani. Enemmän pohdituttaa tuo logiikka miehen suhtautumisen takana ja tahtoisin myös kuulla av:n raadin pohdintoja syistä sekä vertaiskertomuksia! ap

Vierailija
7/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

23v yhdesä eikä ikinä mitään negatiivista henkilökohtaisuuksiin menevää ole sanonut.

Miehekäs, hyvän itsetunnon omaava mies. Siinäpä se

Vierailija
8/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo ilkeältä kuulostaa, varsinkin kun on puolisosta kyse. Ehkä tässä olisi perhepalaverin paikka.

Kannattaa kysyä suoraan miksi mies sanoo niinkuin sanoo eikä positiivisesti kehaise sinua edes joskus.

Vierailija
9/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies vastaa kun kysyt häneltä asiasta?

Vierailija
10/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että kyseessä on luonteenpiirre ja opittu tapa. Jossain määrin tämä tuntuisi liittyvän myös suomalaiseen vaatimattomuutta korostavaan kulttuuriin. Suvussani on vähän samaa vikaa kuin ap:n miehellä. Lyttäämällä pyritään estämään "ylpistymistä".

Mies voi olla itse sokea käytökselleen, eli hän ei edes huomaa ympärilleen kylvämäänsä negatiivisuutta. Minun miehelläni on vastaava ongelma vitsailun suhteen. Hän tykkää mustasta, kuittailuhenkisestä huumorista ja on pääosin aika hauska seuramies, mutta hän ei yhtään huomaa toisten reaktioista, milloin vitsi ei enää naurata.

Onnistuisiko keskustelu aiheesta? Millaiset vuorovaikutustaidot miehellä muuten on? Ap voisi sanoa miehelle jotain sellaista, kuin että arvostaa miehen analyyttisyytta mutta että joskus olisi mukava saada myönteistä palautetta. Sitten, kun mies esittää jossain tilanteessa ikävän kommentin, ap voi sanoa, huomaatko, teet nyt sitä, mistä aiemmin puhuimme, ja kysyä, miksi mies valitsi juuri kyseisen reaktion. Mitä hän sillä haluaa? Pahoittaa toisen mielen? Osoittaa omaa paremmuuttaan? Ehkä mies havahtuu huomaamaan kommenttiensa negatiivisuuden.

Vierailija
11/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että äärimmäisen heikko itsetunto näyttäytyy tuollaisena. Itsen korostuksen tarve, vertailu ja oman erinomaisuuden hakeminen muita dissaamalla liittyvät myös narsismiin. Narsismissa on sitten lisäksi kyllä muitakin ominaispiirteitä, ei pelkästään tuota alentavaa kohtelua.

Jos et aio dumpata miestä, kannattaisi varmaan ottaa vakavaan keskusteluun hänen tyylinsä. Ihan rauhallisesti voisi todeta, että kommentointisi ja alentava kohtelusi antaa vaikutelman huonosta itsetunnosta. Mitä mieltä hän itse on tyylistään? Samalla voisi sanoa, ettet halua olla suhteessa, jossa sinua painetaan alaspäin, vaan odotat kumppanuudelta tukemista, kannustamista ja hyväksyntää.

Vierailija
12/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen vastaus on sellainen kirjaimellisuuteen takertuminen: "mähän vaan sanon asiat niin kuin ne on!". Eli käytännössä ei suostu keskustelemaan  asiasta sen syvemmin. Toinen vaihtoehto on, että suuttuu ja alkaa syyttää minua kehujen kalastelusta. Eli joko aiheen välttäminen tai hyökkäys :) ap

Vierailija
13/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huonoitsetuntoisena, negatiivisuuteen ja kyynisyyteen taipuvaisena ihmisenä ajattelen usein asioista ja ihmisten motiiveista tehdä ja sanoa kivoja asioita tuolla tavalla: "ei se nyt tosissaan ollut, pyrkii kehuillaan siihen tai tähän, sattumalta nyt onnistuin tässäkin jutussa" jne.) Mutta ikinä en kyllä tuntisi oikeudekseni tai tarvetta sanoa läheiselle rakkaalle ihmisellä mitään tuollaista. Eivät ne asiat muita koske ollenkaan samalla varmuudella kuin itseäni😆

Vierailija
14/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silti neuvon jättämään sian. Aikuista on paha kouluttaa paremmaksi.

Vierailija
15/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän monille ihmisille parisuhde tuntuu olevan jokin kilpailutilanne ja sotatanner, ei kahden tasavertaisen toistensa seurasta nauttivan aikuisen vapaaehtoisesti muodostettu ihmissuhde. Omien kokemusteni perusteella miehissä on enemmän heitä, joiden on pakko päästä kumppanin niskan päälle mutta löytyy näitä kontrolloivia lyttääjiä naisistakin. Joskus tekisi mieli kysyä tällaiselta ihmiseltä, miksi hän on parisuhteen ylipäätään halunnut, kun toinen tuntuu olevan vain uhka, joka pitää saada peitottua.

Vierailija
16/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totuudenhan se vaan sanoo.

Sä meet sinne parturille koska se nuoleskelee sua ja onko opinnoista mitään oikeaa hyötyä?

Ei sun tarvis miettiä jos noi toisten kuin miehesi kehut osuisivat oikeasti, mutta ei ne osu.

Vierailija
17/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haluaa olla johtaja ja numero uno kaikessa, jopa sinuun nähden. Ihan perusjuttuja näillä nykyajan hokijätkillä. Auton on oltava kallein ja nopein, tukan suorin, juttujen kovimmat ja sitä rataa. Ja jos joku onkin yllättävästi jossain parempi niin ego murenee välittömästi, kovaääninen urostelu muuttuu mutinaksi ja sitten luikitaan pakoon ja viiden minuutin kuluttua sama ylikompensointi jatkuu jonkun toisen aiheen parissa ja esitetään niinkuin äsköistä ei olisi tapahtunutkaan.

Onnea vain suhteellesi. Kai tuota jotkut jaksaa, mutta itse lähdin kävelemään noin pellejen ihmisten parista.

Vierailija
18/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on kyllä ns. hankala ihminen. Korostaa itseään kovasti ja on äärimmäisen kilpailunhaluinen. Siis ihan joka asiassa. Uskoisin, että hänellä on omassa päässään jonkinlainen kilpailu käynnissä minun kanssani ja että tuohon kilpailuun kuuluu juurikin minun painaminen alaspäin.

Mulla oli myös suhde, joka tuntui olevan välillä kuin kilpailua muun muassa saman harrastuksen takia. Se ei ollut mukavaa, kun ei kumpikaan tuntunut kykenevän iloitsemaan toisen onnistumisista sen kilpailuasetelman takia ja usein läsnä oli vähättelyn meininki.

Seuraavissa suhteissa olen pyrkinyt kehumaan toista enkä enää ikinä halua ottaa sitä kateuden ja kilpailun asetelmaa suhteen pohjaksi. Jos toinen sitä yrittää niin saa jäädä se suhde, miksi tuollaista pitäisi kuunnella.

Vierailija
19/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totuudenhan se vaan sanoo.

Sä meet sinne parturille koska se nuoleskelee sua ja onko opinnoista mitään oikeaa hyötyä?

Ei sun tarvis miettiä jos noi toisten kuin miehesi kehut osuisivat oikeasti, mutta ei ne osu.

Mitä on tunneäly?

Vierailija
20/51 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sun täytyy äijälle kertoa mitä parturi sanoi???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme