Muovikassien välttelijät, voitteko kertoa
minne laitatte roskat? Minulla jokainen muovikassi menee roskapussiksi ja vähemmällä en pärjäisi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tämä kestokasseihin siirtyminenhän on vain vanhoihin hyviin aikoihin palaamista. Kun olin itse lapsi 70-luvulla ja 80-luvun alussa, äidilläni, kuten kaikilla muillakin, oli silloin ostoskorit ja omat ostoskassit kauppaan mentäessä. Tämä yletön muovikassibuumi alkoi vasta joskus 80-luvun lopulla.
Ja kun aina kysytään, mitä eroa on roskapussirullalla muovikasseihin verrattuna: roskapussit ovat paljon ohuempaa muovia eikä niihin ole painettu kuvia useilla eri painoväreillä.
No on taas yleistämistä. Riippuu varmaan siitä missä asuu, missä kauppa jne.
Olen syntynyt 70-luvun alussa ja vaaleanpunainen Valintatalon muovikassi oli yleisin kassi meidän kodissamme Vallilassa. Isä meni autolla töihin, vei minut tarhaan ja äidin töihin. Kotimatkalla käytiin Valintatalossa, todellakaan mitään koreja ei kulkenut autossa eestaas.
Torilla käytiin viikonloppuisin ja sinne mentiin korin kanssa, usein ratikalla. Se oli ohjelmanumero.
Anoppi on varmaan ikänsä käyttänyt koreja ja muita, ollut ikäsnä kotona "hoitamassa lapsia" ja asunut ihan korvessa. Käyttää vieläkin samaa hemmetin pärekoria, jonka kahva on paikattu kahdeksaan kesrtaan rautalangalla ja haisee.
80-luku oli kyllä oikeen muovikassien kulta-aikaa kaupungissa, Stockallakin survottiin jokainen pieninkin ostos muovikassiin kysymättä - 80-luvulla muovikassit olivat merkittäviä mainoksia kadulla. Paperipusseja sai lähinnä Alkosta. Paperikassit ruokakaupoissa tulivat 90-luvun puolivälissä muotiin ja kaikki trendikkäät laittoivat ostokset paperikassiin, niin että patongin pää ja joku vihreä yrtti pursuivat somasti kassin reunan yli..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kestokasseihin siirtyminenhän on vain vanhoihin hyviin aikoihin palaamista. Kun olin itse lapsi 70-luvulla ja 80-luvun alussa, äidilläni, kuten kaikilla muillakin, oli silloin ostoskorit ja omat ostoskassit kauppaan mentäessä. Tämä yletön muovikassibuumi alkoi vasta joskus 80-luvun lopulla.
Ja kun aina kysytään, mitä eroa on roskapussirullalla muovikasseihin verrattuna: roskapussit ovat paljon ohuempaa muovia eikä niihin ole painettu kuvia useilla eri painoväreillä.
Koetko, että ohuempiin ja painokuvattomiin roskakasseihin siirtymisellä voi sovittaa mm lentomatkailusynnit?
Niin, mitään ei tietenkään kannata kenenkään tehdä yhtään minkään asian hyväksi koska jossain muualla on jokin asia aina huonommin. Ei kannata lahjoittaa rahaa vähävaraisille lapsiperheille koska sotaveteraanit ovat vielä keskuudessamme jne. Mikään pieni teko ei auta missään eikä koskaan! Vai miten se nyt oli.
Roskapusseihin - varsinkin kierrätysmuovista tehtyihin - siirtymisellä voidaan sovittaa ainakin vähän mm. lentomatkailusyntejä, vaikka varsinaisesti nämä kaksi asiaa eivät liity suoraan toisiinsa. Jätteen määrä kumminkin vähenee, ja kaupan muovikassien kysynnän vähetessä niitä ei enää valmisteta yhtä paljon -> raaka-aineiden käyttö vähenee, samoin muoviteollisuus pienenee.
Itse luultavasti olen kuitannut omat elämäni aikana (40+ vuotta) tekemäni kahdeksan edestakaista lentomatkaa (yhteensä 16 lentoa, yksi Suomessa ja loput Saksaan tai Lontooseen) käyttämällä pääsääntöisesti kestokasseja ja ohuita roskapusseja koko elämäni ajan. Kestokassien ja "mummokärryjen" käyttö periytyy kotoa: vanhemmista oli tuhlausta ostaa kaupasta muovikasseja, jotka menivät rikki heti.
Luultavasti olen muuten kuitannut myös sinunkin ilmastosyntejäsi sillä, että lopetin kokonaan lihan-, kalan- ja siipikarjan (kana, kalkkuna) syömisen heti lukion jälkeen, vuonna 1996. :)
En välttele kaupan muovipusseja paremman maailman takia. En vain tarvitse niitä mihinkään. Hullua maksaa yhdestä pussista 20snt vain heittääkseni sen pian roskikseen. Olenkohan yhdestä kestokassista joskus maksanut jotain. Kaikki muut on tulleet jostain. Viimeisin taisi tulla lasten vaatepaketin mukana, kun ostin käytettyjä vaatteita. Sen otin käyttöön vessaan vessapaperirullakassiksi, jonka sain roikkumaan, eikä ole niin törkeän näköinen, kuin alkuperäinen muovipakkaus.