Muovikassien välttelijät, voitteko kertoa
minne laitatte roskat? Minulla jokainen muovikassi menee roskapussiksi ja vähemmällä en pärjäisi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin, miljoonannen kerran. Roskat mnevät siihen tarkoitukseen hankittuihin ohuisiin roskapusseihin tai sitten erilaisiin pakosta saataviin muovipakkauksiin joita tulee kun ostaa esim. wc-paperia.
Mutta samalla sinulta tuhlaantuu luonnonvaroja kauppakasseihisi, vaikka ne olisivat mallia kesto. Kangaskassia pitäisi käyttää yli 200 kertaa, että se on tasoissa muovikassin päästöjen kanssa.
En tiedä, onko tuo luku oikea, mutta niin käytänkin.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama mitä kasseja me täällä Suomessa käytämme ja minne jätteet tuuppaamme niin kauan kun Intiassa,Kiinassa,Venäjällä ym muualla näistä asioista ei välitetä pashan vertaa.
Kannattaa ajatella asiaa poliittiselta kannalta. Haluatko tukea öljyntuottajavaltioita, joissa ei kunnioiteta ihmisoikeuksia? Jos et niin vähennä muovinkäyttö minimaaliseksi.
Ostan kaupasta muovikassin joka siirtyy roskakassiksi ja siitä pihanperällä olevaan tynnyriin jonka poltan tyhjäksi parin viikon välein.
Sekajätteen nakkaan muoviastiaan jonka jätefirma tyhjentää kerran kuussa.
Ostan roskapussirullia. Hyötykäytän myös esimerkiksi vessapaperipaketista saatavat muovit roskapusseina. Kaupassa käyn yleensä vetolaukun kanssa, en jaksaisi raahata ostoksiani missään ikeakasseissa.
Tosin olen nyt alkanut kierrättämään, eikä tuo sekajäteastia tunnu täyttyvän ollenkaan. Muoviastia täyttyy nopeammin, siinäkin pyrin täyttämään esimerkiksi jauhelihapaketin pienemmällä muoviroskalla ensin, ennenkuin laitan muoviroskikseen.
Toki en pelkää ostaa muovikasseja, jos satun tarvitsemaan. Prisman muovikassiin mahtuu 60 tyhjää tölkkiä ja on helppo kantaa kauppaan. Yleensä pyrin antamaan muovikassille jonkin toisenkin tehtävän ennenkuin se päätyy roskapussiksi.
Itse yritän parantaa myös siinä, että (kierrätyskelvotonta) roskaa tulisi mahdollisimman vähän. Elintarvikkeissa yksi valintakriteeri on pakkausmateriaalin määrä, pesuaineissa olen vaihtanut pois nestemäisistä (sitä mukaa kun löytyy toimivia vaihtoehtoja) jne. Kierrätettävien roskien viemiseen ei tarvitse muovipussia.
Nollahävikkiguruthan saavat sekajätteensä mahtumaan pieneen lasipurkkiin, ihailen heitä, mutta ihan niin pitkälle en itse ole valmis vielä menemään!
Vierailija kirjoitti:
Ostan roskapussirullia. Hyötykäytän myös esimerkiksi vessapaperipaketista saatavat muovit roskapusseina. Kaupassa käyn yleensä vetolaukun kanssa, en jaksaisi raahata ostoksiani missään ikeakasseissa.
Tosin olen nyt alkanut kierrättämään, eikä tuo sekajäteastia tunnu täyttyvän ollenkaan. Muoviastia täyttyy nopeammin, siinäkin pyrin täyttämään esimerkiksi jauhelihapaketin pienemmällä muoviroskalla ensin, ennenkuin laitan muoviroskikseen.
Toki en pelkää ostaa muovikasseja, jos satun tarvitsemaan. Prisman muovikassiin mahtuu 60 tyhjää tölkkiä ja on helppo kantaa kauppaan. Yleensä pyrin antamaan muovikassille jonkin toisenkin tehtävän ennenkuin se päätyy roskapussiksi.
Mikä niissä roskapussirullissa on ympäristölle niin paljon parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama mitä kasseja me täällä Suomessa käytämme ja minne jätteet tuuppaamme niin kauan kun Intiassa,Kiinassa,Venäjällä ym muualla näistä asioista ei välitetä pashan vertaa.
Kannattaa ajatella asiaa poliittiselta kannalta. Haluatko tukea öljyntuottajavaltioita, joissa ei kunnioiteta ihmisoikeuksia? Jos et niin vähennä muovinkäyttö minimaaliseksi.
Siinäpä tuleekin sitten ihmisoikeudet kuntoon, kun minä lopetan muovikassien käyttämisen.
Minulla toimii kauppakassina reppu, jonka omistaisin joka tapauksessa, koska tuskinpa kuljettaisin esim. kaikkia päivän aikana tarvitsemiani asioita yliopistolle muovipussissa. Reppu on myös kätevä, koska pyöräilen kaikkialle ja se kulkee lähes aina mukana. Roskapusseina käytän leipäpusseja tai hedelmien ostosta tulleita paperipusseja tai sitten ihan vaan laitan ne roskat siihen roskikseen. Sen voi sitten pestä tyhjentämisen jälkeen, jos tarvii. Syön todella vähän esim. lihaa tai muuta mistä tulisi pakkauksia, jotka oikeasti sotkisivat sen roskiksen. Oikeasti en ymmärrä, mihin ihmiset välttämättä tarvitsee roskapusseja, kun sen roskiksen voi pestä. Väitän, että on ekologisempaa ja toisaalta väitän myös, että muoviset roskapussit on ihmiskunnan historiassa aika uusi juttu ja hyvin on ennenkin pärjätty.
terv. 90-luvulla syntynyt jolla ei ole oikeasti mitään hajua siitä milloin muovipussit on yleistyneet Suomessa. Neuvostoliitossahan niitä ei ilmeisesti ainakaan kauheasti ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minne laitatte roskat? Minulla jokainen muovikassi menee roskapussiksi ja vähemmällä en pärjäisi.
Mistä niitä roskia niin paljon tulee, että jokainen kauppakassi tarvitaan roskapussiksi? Mä käyn ehkä 10 kertaa kaupassa ja niistä kertyy yksi pussillinen roskaa. Mihin mä ne 9 muuta pussia tarvitsisin?
Kuka käskee ostaa joka kerta uuden kassin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niihin on käytetty vähemmän muovia. En tarvitse paksua muovipussia roskien ympärille, ohuemmalla pussilla pärjää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin, miljoonannen kerran. Roskat mnevät siihen tarkoitukseen hankittuihin ohuisiin roskapusseihin tai sitten erilaisiin pakosta saataviin muovipakkauksiin joita tulee kun ostaa esim. wc-paperia.
Mutta samalla sinulta tuhlaantuu luonnonvaroja kauppakasseihisi, vaikka ne olisivat mallia kesto. Kangaskassia pitäisi käyttää yli 200 kertaa, että se on tasoissa muovikassin päästöjen kanssa.
Aivan varmasti olen käyttänyt kangaskassiani yli 200 kertaa. On nimittäin jo yli 10 vuotta vanha ja edelleen kestää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla toimii kauppakassina reppu, jonka omistaisin joka tapauksessa, koska tuskinpa kuljettaisin esim. kaikkia päivän aikana tarvitsemiani asioita yliopistolle muovipussissa. Reppu on myös kätevä, koska pyöräilen kaikkialle ja se kulkee lähes aina mukana. Roskapusseina käytän leipäpusseja tai hedelmien ostosta tulleita paperipusseja tai sitten ihan vaan laitan ne roskat siihen roskikseen. Sen voi sitten pestä tyhjentämisen jälkeen, jos tarvii. Syön todella vähän esim. lihaa tai muuta mistä tulisi pakkauksia, jotka oikeasti sotkisivat sen roskiksen. Oikeasti en ymmärrä, mihin ihmiset välttämättä tarvitsee roskapusseja, kun sen roskiksen voi pestä. Väitän, että on ekologisempaa ja toisaalta väitän myös, että muoviset roskapussit on ihmiskunnan historiassa aika uusi juttu ja hyvin on ennenkin pärjätty.
terv. 90-luvulla syntynyt jolla ei ole oikeasti mitään hajua siitä milloin muovipussit on yleistyneet Suomessa. Neuvostoliitossahan niitä ei ilmeisesti ainakaan kauheasti ollut?
Neuvostoliitosta en tiedä, kun en tullut ennen lakkauttamistaan käyneeksi, mutta kyllä Suomessa ainakin 1970-luvulla oli muovikassit ihan tavallisia. (synt. 1968)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat paljon ohuempia kuin ostosten kantamiseen tarkoitetut muovikassit. Ja jos roskan määrän minimoi, ei suurta pussia saa täyteen ennen kuin roskat alkavat haisemaan, siksi pienet pussit parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti olen käyttänyt kangaskassiani yli 200 kertaa. On nimittäin jo yli 10 vuotta vanha ja edelleen kestää.
Meillä kiertää yksi jo toisessa sukupolvessa, äitini kuoleman jälkeen otin hänen kassinsa itselleni. Se oli hänellä _aina_ kaupassa mukana ja siksi tuolla rumalla kaupanpäälliskassilla on minulle tunnearvoa.
Jos lajittelee ja kierrättää kaikki "roskat" kunnolla:
- pahvit pahvinkeräykseen
- lehdet paperinkeräykseen
- biojäte biojätteisiin
- lasit ja metallit omiin keräysastioihinsa
- vaatteet (ehjät) vaatekeräyslaatikoihin
- mustepatruunat, SER, ongelmajätteet keräyspisteisiin
- muovipakkaukset muovinkeräyspisteeseen (esim. Espoon Tuomarilassa)
jne, ei yleisjätettä tule paljon. Meillä ei ole taloyhtiössä erillistä energiajae-astiaa, joten sekajätteisiin menevät ne leipäpussit ja muovit, joita ei saa laittaa muovinkeräykseen, rikkinäiset vaatteet ja kengät tms. Toki nämä tarvitsevat jonkinlaisen pussin, mutta ehkä voisi olla paperipussikin.
Yhdessä lehdessä oli vinkki hedelmä- ja vihannespussin tekemiseksi kauppaa ja säilytystä varten: pitsiverhoista voi ommella ilmavan pussin, johon tehtiin puuvillakankaasta lappu hintalapun kiinnittämistä varten. Ei ole pakko ottaa kymmeniä muovipusseja kaupasta mukaansa.
En ikinä osta kaupasta muovipussia ostoksille enkä ole koskaan ostanut roskapusseja. Kangaskassilla ostokset ovat kulkeneet kaupasta kotiin niin kauan kun olen itseni ruokkinut eli n. 20 vuotta. Suurimpana syynä rahan säästäminen, ekologisuus tulee sitten bonuksena. Tästä huolimatta meillä pursuaa nurkat muovipusseja enkä todellakaan saa niitä kaikkia käytettyä roskille. Pelkästään leipäpusseja on iso kassillinen ja välillä niitä on vaan pakko heittää pois käyttämättä. Tuntuu että lähes kaikki tavara on pakattu muovipusseihin ja niitä tulee vaikka viimeiseen asti koettaisi vältellä. Mulle on täysi mysteeri miten jonkun pitää ostaa erikseen muovipusseja roskapusseiksi mutta enpä minä tajua montaa muutakaan ihan yleistä asiaa. Jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun vanhimmat kangaskassit on peräisin 90-luvulta, osa on kierrätyskankaasta ja niitä käytetään muuhunkin kuin ostosten kantamiseen, joten mä en ymmärrä, miten tuo 200 kertaa on muka jotenkin utopistinen luku.
3
Väitinkö siitä mitään?
No miksi kirjoitit sen? Mikä oli pointtisi? Selitä tarkemmin, kun nyt kerran sen kirjoititkin.
Että on varmaan kohtuullisen monia "kangaskasseja arvostavia", joiden kassia tulee käytettyä ehkä sen 5 kertaa hankinnan jälkeen.
Varmaan yhtä monta on ”muovikasseja arvostavia”, jotka ottavat kangaskassin kun kerran jostain ilmaiseksi saa, ja sitä käytetään ehkä 5 kertaa kun roskapussit ei riitä ellei osta joka kauppareissulla pari muovipussia.
Niin siis on minusta tyhmää ostaa muovipusseja roskiksiksi, kun voi käyttää sitä ruokaostosten kantamiseen tarvittua pussia vielä roskiksenakin. Lisäksi kun sen kangaskassin siirtely kotoa autoon ja sieltä työpaikan kautta kauppaan on aivan v*ttumainen tehtävä. Ne kassit eivät ole ikinä siellä, missä niitä tarvitaan tai ne eivät häiritse, jos niitä ei tarvita.
Eikö sulla ole taskuja, käsilaukkua, reppua? Sellainen kangaskassi mahtuu oikein hyvin taiteltuna vaikka takintaskun pohjalle - ei sitä tarvitse "siirrellä" sen kummemmin kuin muovikassiakaan. :D Kestokassejahan saa myös sellaisina "itsensä pussittavina" versioina, kuten tämä:
https://www.kulutustarvikkeet.fi/WebRoot/vilkasfi03/Shops/2017102408/5A…
P.S. millainen narukäsi olet kun et jaksa viedä tyhjää kassia autoon tai autosta parkkipaikan kautta duuniin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliitosta en tiedä, kun en tullut ennen lakkauttamistaan käyneeksi, mutta kyllä Suomessa ainakin 1970-luvulla oli muovikassit ihan tavallisia. (synt. 1968)
Kiitos vastauksesta! Neuvostoliitto tuli tähän lähinnä siitä, että muistelen lukeneeni, että siellä saattoivat esim. suomalaiset käydä kauppaa muovipusseilla. Siis että muovipussit olivat niin erikoisia ja ns. hienoja, että ihmiset antoivat niistä vastineeksi muita asioita. Tästä on jossain Sofi Oksasen kirjassakin, mutta muistelisin, että olen lukenut siitä myös jostain, mikä ei ollut fiktiota.
"Jos lajittelee ja kierrättää kaikki "roskat" kunnolla:
- pahvit pahvinkeräykseen
- lehdet paperinkeräykseen
- biojäte biojätteisiin
- lasit ja metallit omiin keräysastioihinsa
- vaatteet (ehjät) vaatekeräyslaatikoihin
- mustepatruunat, SER, ongelmajätteet keräyspisteisiin
- muovipakkaukset muovinkeräyspisteeseen "
Juuri näin!
Sekajätteetkin kerään biologisesti hajoavaan pussiin, sitä tulee aika vähän, kun kierrättää ylläolevan listan mukaan.
Käytän vain omia kassejani.
t. Pena.