Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muovikassien välttelijät, voitteko kertoa

Vierailija
15.12.2018 |

minne laitatte roskat? Minulla jokainen muovikassi menee roskapussiksi ja vähemmällä en pärjäisi.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos lajittelee ja kierrättää kaikki "roskat" kunnolla:

- pahvit pahvinkeräykseen

- lehdet paperinkeräykseen

- biojäte biojätteisiin

- lasit ja metallit omiin keräysastioihinsa

- vaatteet (ehjät) vaatekeräyslaatikoihin

- mustepatruunat, SER, ongelmajätteet keräyspisteisiin

- muovipakkaukset muovinkeräyspisteeseen "

Juuri näin!

Sekajätteetkin kerään biologisesti hajoavaan pussiin, sitä tulee aika vähän, kun kierrättää ylläolevan listan mukaan. 

Toivottavasti ymmärrät, että useimmissa talonyhtiöissä ei ole tuollaista lajitelmaa roskiksia. Niissäkin joissa on, saataan lajitellut roskat kaataa samaan läjään roska-autoon.

Vierailija
62/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä osta kaupasta muovipussia ostoksille enkä ole koskaan ostanut roskapusseja. Kangaskassilla ostokset ovat kulkeneet kaupasta kotiin niin kauan kun olen itseni ruokkinut eli n. 20 vuotta. Suurimpana syynä rahan säästäminen, ekologisuus tulee sitten bonuksena. Tästä huolimatta meillä pursuaa nurkat muovipusseja enkä todellakaan saa niitä kaikkia käytettyä roskille. Pelkästään leipäpusseja on iso kassillinen ja välillä niitä on vaan pakko heittää pois käyttämättä. Tuntuu että lähes kaikki tavara on pakattu muovipusseihin ja niitä tulee vaikka viimeiseen asti koettaisi vältellä. Mulle on täysi mysteeri miten jonkun pitää ostaa erikseen muovipusseja roskapusseiksi mutta enpä minä tajua montaa muutakaan ihan yleistä asiaa. Jokainen tyylillään.

Minä käytän leipäpussit ja hedelmäpussit bioroskiksina, jonka tyhjennän biojäteastiaan (astiassa on oma iso biopussinsa) ja tyhjän pussin tavalliseen roskikseen.

On mulla yksi kestävä hedelmäpussi, mutta se ei jostain syystä muistu koskaan kauppaan mukaan. Olen käyttänyt sitä rintsikoiden pesupussina. Muistuisikohan paremmin, jos tekisi itse ne pussit, kun sopivaa materiaalia tulisi vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ICA-kaupan hedelmäpusseissa on logo, tehty sokeriruo'osta, ei muovia.

Tuntu aivan muovilta, ei haise kuten ne suomalaiset vihreät pussit.

Vierailija
64/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minne laitatte roskat? Minulla jokainen muovikassi menee roskapussiksi ja vähemmällä en pärjäisi.

Eikö sulla ole sisävessaa, vai mistä saat jätettä niin paljon aikaiseksi?

Vierailija
65/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin, miljoonannen kerran. Roskat mnevät siihen tarkoitukseen hankittuihin ohuisiin roskapusseihin tai sitten erilaisiin pakosta saataviin muovipakkauksiin joita tulee kun ostaa esim. wc-paperia.

Mutta samalla sinulta tuhlaantuu luonnonvaroja kauppakasseihisi, vaikka ne olisivat mallia kesto. Kangaskassia pitäisi käyttää yli 200 kertaa, että se on tasoissa muovikassin päästöjen kanssa.

En minä välttele muovikasseja päästöjen vuoksi, vaan välttelen niitä ROSKAANTUMISEN vähentämiseksi.  Vaikka poltankin omat muovikassini, en viitsisi turhaan kerätä niitä. 

En minä kuljeta kauppaostoksiani kovinkaan usein kestokassissakaan vaan otan pahvilaatikon. Valitsen kaupan sillä perusteella, että saan pakata ostokseni pahvilaatikkoon. Joissakin kaupoissa niitä ei vaan laiteta asiakkaitten ulottuville vaan viedään johonkin kierrätyskeräykseen.

Vierailija
66/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti jonkin aikaa ennen, kun opin taas kantamaan kestokassia mukana. Monta vuotta tuli ostettua lähes aina muovikassi, kun kävinkin yllättäen kotimatkalla kaupassa jne. Nuorena olin tiukka kestokasseilija, mutta ote hölleni ruuhkavuosien myötä.

Nykyään Mulla on aina käsilaukussa ohueksi taiteltu kestokassi. Finlaysonilta saa hyviä, muovikassin kokoisia, pieneen tilaan taittuva kestokasseilija. Olen ostanut useamman alesta. Ne ovat keinokuitua ja kestäviä. En enää osta muovikassi edes vaatekaupasta, vaan tungen ostokseni käsilaukusta kaivelemaan kestokassiin. Meiltä onkin muovikassit välillä loppu (joskus ostan, kun kestokassiin on unohtunut tai kaikki ostokset ei mahdu siihen). Olen ostanut varalle jätepussirullan.

Otan kaupassa aina biohajoavan pussin hedelmäosastolla. Niitä on ruvennut kertymään. Niitäkin voisi alkaa käyttää sekajätepusseina. Meillä kerätään erikseen muovi-, lasi-, metalli-, paperi- ja nestekartonkijäte.

Vierailija
67/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- biojäte biojätteisiin

Juuri näin!

Sekajätteetkin kerään biologisesti hajoavaan pussiin, sitä tulee aika vähän, kun kierrättää ylläolevan listan mukaan. 

Toivottavasti ymmärrät, että useimmissa talonyhtiöissä ei ole tuollaista lajitelmaa roskiksia. Niissäkin joissa on, saataan lajitellut roskat kaataa samaan läjään roska-autoon.

Kyllä ymmärrän ja tiedän, itsekin kuljetan suurimman osan jätteistä kaupungin kierrätyspisteille.

Vierailija
68/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla toimii kauppakassina reppu, jonka omistaisin joka tapauksessa, koska tuskinpa kuljettaisin esim. kaikkia päivän aikana tarvitsemiani asioita yliopistolle muovipussissa. Reppu on myös kätevä, koska pyöräilen kaikkialle ja se kulkee lähes aina mukana. Roskapusseina käytän leipäpusseja tai hedelmien ostosta tulleita paperipusseja tai sitten ihan vaan laitan ne roskat siihen roskikseen. Sen voi sitten pestä tyhjentämisen jälkeen, jos tarvii. Syön todella vähän esim. lihaa tai muuta mistä tulisi pakkauksia, jotka oikeasti sotkisivat sen roskiksen. Oikeasti en ymmärrä, mihin ihmiset välttämättä tarvitsee roskapusseja, kun sen roskiksen voi pestä. Väitän, että on ekologisempaa ja toisaalta väitän myös, että muoviset roskapussit on ihmiskunnan historiassa aika uusi juttu ja hyvin on ennenkin pärjätty.

terv. 90-luvulla syntynyt jolla ei ole oikeasti mitään hajua siitä milloin muovipussit on yleistyneet Suomessa. Neuvostoliitossahan niitä ei ilmeisesti ainakaan kauheasti ollut?

Neuvostoliitosta en tiedä, kun en tullut ennen lakkauttamistaan käyneeksi, mutta kyllä Suomessa ainakin 1970-luvulla oli muovikassit ihan tavallisia. (synt. 1968)

Kyllä taisi suomalainen muovipussi olla aarre jollekin

Vierailija
69/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole sisävessaa, vai mistä saat jätettä niin paljon aikaiseksi?

Heitätkö siis jätteesi vessanpöntöstä alas? Talonyhtiösi ja kuntasi puhtanapitolaitos kiittää.

Vierailija
70/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan roskapussirullia. Hyötykäytän myös esimerkiksi vessapaperipaketista saatavat muovit roskapusseina. Kaupassa käyn yleensä vetolaukun kanssa, en jaksaisi raahata ostoksiani missään ikeakasseissa.

Tosin olen nyt alkanut kierrättämään, eikä tuo sekajäteastia tunnu täyttyvän ollenkaan. Muoviastia täyttyy nopeammin, siinäkin pyrin täyttämään esimerkiksi jauhelihapaketin pienemmällä muoviroskalla ensin, ennenkuin laitan muoviroskikseen.

Toki en pelkää ostaa muovikasseja, jos satun tarvitsemaan. Prisman muovikassiin mahtuu 60 tyhjää tölkkiä ja on helppo kantaa kauppaan. Yleensä pyrin antamaan muovikassille jonkin toisenkin tehtävän ennenkuin se päätyy roskapussiksi.

Mikä niissä roskapussirullissa on ympäristölle niin paljon parempaa?

Yksi  pussi maksaa vähemmän = ovat halvempia.

Niissä on vähemmän muovia. Siksi tuottavat vähemmän uutta jätettä ja niihin on käytetty vähemmän materiaalia ja niistä aiheutuu vähemmän päästöjä.

Vierailija
71/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- biojäte biojätteisiin

Juuri näin!

Minä en edes tiennyt että voisi olla taloyhtiöitä joissa olisi kaikki nuo keräysastiat. Olen automaattisesti olettanut että ihmiset vie ne lajittelupisteisiin niin kun mekin tehdään. Enkä todellakaan koe sitä mitenkään vaivalloisena.

Vierailija
72/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö todellakaan kukaan muu kanna ostoksiaan kaupasta kotiin pahvilaatikossa? Tiedän, että ei niitä ole jokaisessa kaupassa tarjolla, mutta tavallisesti pyytämällä kyllä saa.

Vierailija
73/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä osta kaupasta muovipussia ostoksille enkä ole koskaan ostanut roskapusseja. Kangaskassilla ostokset ovat kulkeneet kaupasta kotiin niin kauan kun olen itseni ruokkinut eli n. 20 vuotta. Suurimpana syynä rahan säästäminen, ekologisuus tulee sitten bonuksena. Tästä huolimatta meillä pursuaa nurkat muovipusseja enkä todellakaan saa niitä kaikkia käytettyä roskille. Pelkästään leipäpusseja on iso kassillinen ja välillä niitä on vaan pakko heittää pois käyttämättä. Tuntuu että lähes kaikki tavara on pakattu muovipusseihin ja niitä tulee vaikka viimeiseen asti koettaisi vältellä. Mulle on täysi mysteeri miten jonkun pitää ostaa erikseen muovipusseja roskapusseiksi mutta enpä minä tajua montaa muutakaan ihan yleistä asiaa. Jokainen tyylillään.

Montako henkeä sun talouteen kuuluu?

Ei meillä 5-henkisessä perheessä oikeen leipäpussi roskapussina toimisi, vaikka se, että muovin kierrättäminen alkoi tässä kaupungissa n. vuosi sitten on pienentänyt sekäjätteemme määrää ihan dramaattisesti. Ennen sitä oli iso roska-astia pakko tyhjennyttää kerran kahdessa viikossa.

Vierailija
74/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö todellakaan kukaan muu kanna ostoksiaan kaupasta kotiin pahvilaatikossa? Tiedän, että ei niitä ole jokaisessa kaupassa tarjolla, mutta tavallisesti pyytämällä kyllä saa.

Sehän olisikin sujuva ja käytännöllinen toimintatapa kun niitä laatikoita alettaisiin enemmältikin pyytämään henkilökunnalta. Siellä kaupassa kun kuitenkin asioi jokunen muukin sun ja mun lisäksi.

Vierailija
75/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako henkeä sun talouteen kuuluu?

Ei meillä 5-henkisessä perheessä oikeen leipäpussi roskapussina toimisi, vaikka se, että muovin kierrättäminen alkoi tässä kaupungissa n. vuosi sitten on pienentänyt sekäjätteemme määrää ihan dramaattisesti. Ennen sitä oli iso roska-astia pakko tyhjennyttää kerran kahdessa viikossa.

Meitä on 4 tässä taloudessa, 1 on vielä vaippaikäinen. Ei olla mitään elämäntapahippejä tai fanaattisia ekoilijoita mutta niin vaan roskis tyhjennetään kerran kuussa (omakotitalo) ja silloinkin se on puolityhjä. Toki viemme kierrätyspisteisiin muovit, pahvit ja paperit, ehkä tämä auttaa. Ehkä me jotenkin sitten vaan ihan tietämättämme tuotetaan normaalia vähemmän jätettä:\.

Vierailija
76/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittehän, että musta muovi ei kelpaa kierrätettävksi. Se päätyy joka tapauksessa poltettavaksi sekajätteen kanssa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/laitatko-sinakin-mustaa-muovia-kierr…

Vierailija
77/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovikassien kritisointi on tekopyhyyden huipentuma. Minäkin omistan kestokasseja vähintään 15, eikä elinikä riitä kuluttamaan niitä loppuun. Tuskin päätyvät kierrätykseen kuolemani jälkeen. 

Vierailija
78/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kestokasseihin siirtyminenhän on vain vanhoihin hyviin aikoihin palaamista. Kun olin itse lapsi 70-luvulla ja 80-luvun alussa, äidilläni, kuten kaikilla muillakin, oli silloin ostoskorit ja omat ostoskassit kauppaan mentäessä. Tämä yletön muovikassibuumi alkoi vasta joskus 80-luvun lopulla.

Ja kun aina kysytään, mitä eroa on roskapussirullalla muovikasseihin verrattuna: roskapussit ovat paljon ohuempaa muovia eikä niihin ole painettu kuvia useilla eri painoväreillä.

Vierailija
79/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kestokasseihin siirtyminenhän on vain vanhoihin hyviin aikoihin palaamista. Kun olin itse lapsi 70-luvulla ja 80-luvun alussa, äidilläni, kuten kaikilla muillakin, oli silloin ostoskorit ja omat ostoskassit kauppaan mentäessä. Tämä yletön muovikassibuumi alkoi vasta joskus 80-luvun lopulla.

Ja kun aina kysytään, mitä eroa on roskapussirullalla muovikasseihin verrattuna: roskapussit ovat paljon ohuempaa muovia eikä niihin ole painettu kuvia useilla eri painoväreillä.

Koetko, että ohuempiin ja painokuvattomiin roskakasseihin siirtymisellä voi sovittaa mm lentomatkailusynnit?

Vierailija
80/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovikassien kritisointi on tekopyhyyden huipentuma. Minäkin omistan kestokasseja vähintään 15, eikä elinikä riitä kuluttamaan niitä loppuun. Tuskin päätyvät kierrätykseen kuolemani jälkeen. 

Ja tilannettako parantaa vielä niiden lisäksikin ostaa muovikasseja, vai mikä on pointtisi? Mikä estää sinua kierrättämään asiallisesti tarpeettomia kasseja jo ihan itse omana elinaikanasi? Minun siirryttyä kestokassin käyttäjäksi on jäänyt vähintäänkin kymmeniä muovikasseja ostamatta vuositasolla, siitäkin huolimatta että samaa pussia käytin kaupassa useamman kerran. Nyt tuntuu jo ihan tyhmältä ajatuskin kun niitä muovipusseja vielä tuli ostettua ja sitten ne oli pakko käyttää roskiksina kun en tajunnut kuinka paljon edullisemmaksi/ekologisemmaksi erilliset rullapussit tulevatkaan. Sitten tarvitsi vaan aina lisää niitä kalliimpia muovikasseja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi