Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muovikassien välttelijät, voitteko kertoa

Vierailija
15.12.2018 |

minne laitatte roskat? Minulla jokainen muovikassi menee roskapussiksi ja vähemmällä en pärjäisi.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin, miljoonannen kerran. Roskat mnevät siihen tarkoitukseen hankittuihin ohuisiin roskapusseihin tai sitten erilaisiin pakosta saataviin muovipakkauksiin joita tulee kun ostaa esim. wc-paperia.

Mutta samalla sinulta tuhlaantuu luonnonvaroja kauppakasseihisi, vaikka ne olisivat mallia kesto. Kangaskassia pitäisi käyttää yli 200 kertaa, että se on tasoissa muovikassin päästöjen kanssa.

No mun vanhimmat kangaskassit on peräisin 90-luvulta, osa on kierrätyskankaasta ja niitä käytetään muuhunkin kuin ostosten kantamiseen, joten mä en ymmärrä, miten tuo 200 kertaa on muka jotenkin utopistinen luku.

3

Väitinkö siitä mitään?

No miksi kirjoitit sen? Mikä oli pointtisi? Selitä tarkemmin, kun nyt kerran sen kirjoititkin.

Että on varmaan kohtuullisen monia "kangaskasseja arvostavia", joiden kassia tulee käytettyä ehkä sen 5 kertaa hankinnan jälkeen.

Varmaan yhtä monta on ”muovikasseja arvostavia”, jotka ottavat kangaskassin kun kerran jostain ilmaiseksi saa, ja sitä käytetään ehkä 5 kertaa kun roskapussit ei riitä ellei osta joka kauppareissulla pari muovipussia.

Vierailija
22/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kestokasseja jo ihan senkin takia, koska ne eivät mene rikki kantaessa. Pikkasen ärsyttää maksaa 0,10-0,15 senttiä siitä, kun joku leikkelerasia repii muovikassin rikki.

Ja tietty se ekologisuus on vielä tärkeämpi seikka!

Jos olisi aikaa jonotella, niin jonottaisin leikkeleet lihatiskiltä tai mikä parasta - en söisi lihaa ollenkaan.

Mutta kukaan ei ole täydellinen. Oma ekologisuus näkyy myös siinä, että ostan kaikki tavarat kirpputoreilta ja kierrätän myös tehden vanhasta uutta. Matkustelen harvoin lentokoneella.

Lihasta en pysty luopumaan vielä. Minulle ei käy esim. soijatuotteet kasviestrogeenin takia ja nyhtökaurakaan ei maistu.. viimeinen tekosyy on lapsiperheessä oleva ajan riittämättömyys kokkailla nirsoille lapsille kasvisruokaa enkä myöskään halua lasten kasvavan pelkästään kasvisruoalla... jjjeeep.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin, miljoonannen kerran. Roskat mnevät siihen tarkoitukseen hankittuihin ohuisiin roskapusseihin tai sitten erilaisiin pakosta saataviin muovipakkauksiin joita tulee kun ostaa esim. wc-paperia.

Mutta samalla sinulta tuhlaantuu luonnonvaroja kauppakasseihisi, vaikka ne olisivat mallia kesto. Kangaskassia pitäisi käyttää yli 200 kertaa, että se on tasoissa muovikassin päästöjen kanssa.

Kun vaikka vuodessa on 365 päivää, ei tuo 200 kertaa on ollenkaan vaikea saavuttaa ,kun kassissa voi kantaa tavaroita vaikka useita kertoja päivässä.

Se 200 kertaa lasketaan kaupassakäynneistä, joissa olisit ostanut muovikassin, eikä noin.

No sittenhän en ole käyttänyt kassejani kertaakaan, sillä olisin pakannut ostokset reppuun, jos kangas- tai kestokasseja ei voisi käyttää.

Vierailija
24/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun vanhimmat kangaskassit on peräisin 90-luvulta, osa on kierrätyskankaasta ja niitä käytetään muuhunkin kuin ostosten kantamiseen, joten mä en ymmärrä, miten tuo 200 kertaa on muka jotenkin utopistinen luku.

3

Väitinkö siitä mitään?

No miksi kirjoitit sen? Mikä oli pointtisi? Selitä tarkemmin, kun nyt kerran sen kirjoititkin.

Että on varmaan kohtuullisen monia "kangaskasseja arvostavia", joiden kassia tulee käytettyä ehkä sen 5 kertaa hankinnan jälkeen.

Tämä ketjun aiheena oli se, että aloittaja kysyy, miten muovikasseja välttelevät toimivat. Jos nyt vastaaja kertoo välttelevänsä muovikasseja, voit ehkä itsekin päätellä, että jos muovikasseja ei käytä, täytyy siinä tapauksessa käyttää jotain muuta. Ihminen ei voi oikein kantaa tavaroita vaikka suussaan, ja esim. ostosten jonglööraaminen kauppamatkalla on aika harvinaista. Siksi täytyy olla joku väline, jolla niitä tavaroita kantaa. Jos nyt siis henkilö välttelee muovikasseja, voit ihan omalla pikku järjelläsi päätellä, että hän ei ole se, joka käyttää sitä kassia sen viisi kertaa, vaan hän tarvitsee niitä kasseja jatkuvasti, monta kertaa viikossa.

Anteeksi, mutta mua välillä kyllä ärsyttää ihmisten järjen puute.

Vierailija
25/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vaikka vuodessa on 365 päivää, ei tuo 200 kertaa on ollenkaan vaikea saavuttaa ,kun kassissa voi kantaa tavaroita vaikka useita kertoja päivässä.

Se 200 kertaa lasketaan kaupassakäynneistä, joissa olisit ostanut muovikassin, eikä noin.

Ahaa, miten se sitten otettu huomioon, että jotkut käyttävät muovikassejakin useampia kertoja?

Vierailija
26/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostokset tarvitsee saada vain auton takakonttiin, muovipussikin varmaan käy. Ostoksia kantamalla huomaa kyllä, kuinka inhottavasti muovikassi hiertää kättä ja tosi helposti joku terävämpi kulma rikkoo muovipussin. Joskus siis olen joutunut muovipussin ostamaan ja usein se on jo kotiin päästessä hajalla.

Vierailija
27/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää ne muovipussit mitä tulee väkisinkin. Meillä on lämpökompostori ja kierrätetään muovit ja kartongit niin sekajätettä ei edes tule kovin paljoa. Kauppakasseina käytän lahjaksi saatuja, en ole erityisesti ostanut. Tuntuu että lapset väkrää usein kestokassin lahjaksi (siis maalaavat niihin jotain) päiväkodissa ja koulussa.

Vierailija
28/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3

Väitinkö siitä mitään?

Varmaan yhtä monta on ”muovikasseja arvostavia”, jotka ottavat kangaskassin kun kerran jostain ilmaiseksi saa, ja sitä käytetään ehkä 5 kertaa kun roskapussit ei riitä ellei osta joka kauppareissulla pari muovipussia.

Niin siis on minusta tyhmää ostaa muovipusseja roskiksiksi, kun voi käyttää sitä ruokaostosten kantamiseen tarvittua pussia vielä roskiksenakin. Lisäksi kun sen kangaskassin siirtely kotoa autoon ja sieltä työpaikan kautta kauppaan on aivan v*ttumainen tehtävä. Ne kassit eivät ole ikinä siellä, missä niitä tarvitaan tai ne eivät häiritse, jos niitä ei tarvita.

Vierailija
29/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, miten se sitten otettu huomioon, että jotkut käyttävät muovikassejakin useampia kertoja?

En osaa sanoa.

Vierailija
30/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain saatuja kasseja, eli luonnonvaroja on jo mennyt se mitä on mennyt, käytinpä niitä tai en. Käyttömukavuus ja hinta ovat tärkeimpiä syitä ympäristöystävällisyyden ohella. Sekajätteille on viiden litran astia, johon kaupan muovikassi olisi liian iso. Eipä joudu kovin usein sekajätteitä viemään edes.

Vierailija
31/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3

Väitinkö siitä mitään?

Niin siis on minusta tyhmää ostaa muovipusseja roskiksiksi, kun voi käyttää sitä ruokaostosten kantamiseen tarvittua pussia vielä roskiksenakin. Lisäksi kun sen kangaskassin siirtely kotoa autoon ja sieltä työpaikan kautta kauppaan on aivan v*ttumainen tehtävä. Ne kassit eivät ole ikinä siellä, missä niitä tarvitaan tai ne eivät häiritse, jos niitä ei tarvita.

Miksi sitä kassia pitää töihin siirrellä? Minulla on kestokassit käsilaukussa, en ole vielä vaikeaksi havainnut. Roskapusseja kertyy itsestään ja sekajätteet mahtuvat hyvin johonkin leipäpussiin tms.

Vierailija
32/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minne laitatte roskat? Minulla jokainen muovikassi menee roskapussiksi ja vähemmällä en pärjäisi.

Mistä niitä roskia niin paljon tulee, että jokainen kauppakassi tarvitaan roskapussiksi? Mä käyn ehkä 10 kertaa kaupassa ja niistä kertyy yksi pussillinen roskaa. Mihin mä ne 9 muuta pussia tarvitsisin?

Vierailija
33/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3

Väitinkö siitä mitään?

Tämä ketjun aiheena oli se, että aloittaja kysyy, miten muovikasseja välttelevät toimivat. Jos nyt vastaaja kertoo välttelevänsä muovikasseja, voit ehkä itsekin päätellä, että jos muovikasseja ei käytä, täytyy siinä tapauksessa käyttää jotain muuta. Ihminen ei voi oikein kantaa tavaroita vaikka suussaan, ja esim. ostosten jonglööraaminen kauppamatkalla on aika harvinaista. Siksi täytyy olla joku väline, jolla niitä tavaroita kantaa. Jos nyt siis henkilö välttelee muovikasseja, voit ihan omalla pikku järjelläsi päätellä, että hän ei ole se, joka käyttää sitä kassia sen viisi kertaa, vaan hän tarvitsee niitä kasseja jatkuvasti, monta kertaa viikossa.

Anteeksi, mutta mua välillä kyllä ärsyttää ihmisten järjen puute.

Se oli vain trollaus tai provosointia katsoa vastauksesta, miten vannoutunut kassi-ihminen onkaan kysymyksessä. Kun moni ei sellainen loppujenlopuksi olekaan.

Vierailija
34/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä teille tulee noita muovipusseja väkisin? Tuleeko joku tyrkyttämään oven taakse ja työntämään vielä postiluukusta sisään? Itse en saa muovikasseja mistään, koska en harrasta himokulutusta, joten ostan niitä ruokakaupasta. Ihan turha hyvesignaloida, jos ne muualta kertyvät kassit ilmentää käsistä riistäytynyttä kerskakulutusta.

Vierailija
35/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3

Väitinkö siitä mitään?

Miksi sitä kassia pitää töihin siirrellä? Minulla on kestokassit käsilaukussa, en ole vielä vaikeaksi havainnut. Roskapusseja kertyy itsestään ja sekajätteet mahtuvat hyvin johonkin leipäpussiin tms.

Olen töissä Prismakeskuksessa, joskaan en Prismassa. Kauppa on siis ennen autoa.

Vierailija
36/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestokassit on oikeasti vaan niin paljon parempia jo kantaa. Ne ei ole muodottomia, joten eivät pauku jalkoihin kävellessä. Ja pakkausten terävät kulmat ei viillä niitä rikki niin että ostokset leviää kadulle, kuten muovikassien kanssa käy. Tämän takia minä niitä käytän. Jos siitä on luonnolle jotain hyötyä niin se on vaan plussaa.

Vierailija
37/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä teille tulee noita muovipusseja väkisin? Tuleeko joku tyrkyttämään oven taakse ja työntämään vielä postiluukusta sisään? Itse en saa muovikasseja mistään, koska en harrasta himokulutusta, joten ostan niitä ruokakaupasta. Ihan turha hyvesignaloida, jos ne muualta kertyvät kassit ilmentää käsistä riistäytynyttä kerskakulutusta.

En ole ihan niin pitkällä muovittomuudessa, että olisin valmis luopumaan vessapaperista. Ruokakaupassa monen muunkin tuotteen mukana tulee muovipakkaus. Sekajäte mahtuu niihin.

Vierailija
38/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan 30 Ikean kestokassia. Niitä kertyi ulkomaille muuttaessamme ihan järkyttövä määrä kun hankimme tilapäisasuntoomme lähes kaiken Ikeasta - tai siis työnantajalla oli sinne tili.

Noiden isojen kestokassien kanssa olen ihan surkea. Ne ei ole koskaan mukana kun menen kauppaan, tai ainakaan en niitä sitten muista ottaa autosta mukaan. Erilaisia Pirkan ja Ässän kestokassejakin on varmaan kymmeniä. Esim. Carrefourista sai ostettua niin onnettomia muovikasseja, että oli kustannustehokkaampaa ostaa aina uusi kestokassi. Meillä oli sellainen kaapillinen noita kestokasseja, se oikein pursui.

Olin niin ekologinen, että laivasin noi kestokassit muut roinan kanssa Suomeen. No, siellä entisessä kotimaassa ne valmistettiin, meiltä täältä sinne roudatusta roskasta.

Noissa roudataan lähinä kenkiä, vuodevaatteita jne. mökille, kauppaan ne eivät satu koskaan mukaan. Siksi ostan muovikasseja. 

Joskus yritän pitää sellaista pieneen pakettiin menevää kestokassia käsilaukussa. Sitten kaupassa huomaan, että lauku on autossa, nappasin vaan lompakon mukaan kun autolta lähdin. Tai lähdin kotoa ylipäänsä ilman käsilaukkua.

Kierrätämme kyllä lähes kaiken, mutta johonkin noi muovikassit vaan menee. Roskapusseiksi, tölkkien palautukseen (<- valuu nestettä sinne pohjalle, menee roskikseen), muovinkierrätykseen menevien muovien pakkaamiseen....

Vierailija
39/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa tapahtunutta edistystä ei pidä yhtään väheksyä! Kassajonotkin liikkuu sujuvammin nykyään kun myyjät ei tarjoudu enää: ”laitanko nämä jugurtit pieneen pussiin?” Tyylisesti. Olen katsellut ympärilleni, ja ilokseni huomannut kuinka monen muunkin asiakkaan vakiovarustukseen kuuluu nykyisin oma kangaskassi tai kori ostoksille, niinkuin itsellänikin on. Rullassa myytävät roskapussit lienevät kai ympäristöystävällisempää materiaalia kuin tavalliset muovikassit, joten tämä ei ole merkityksetön muutos siksikään :)

Vierailija
40/83 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varmaan 30 Ikean kestokassia. Niitä kertyi ulkomaille muuttaessamme ihan järkyttövä määrä kun hankimme tilapäisasuntoomme lähes kaiken Ikeasta - tai siis työnantajalla oli sinne tili.

Noiden isojen kestokassien kanssa olen ihan surkea. Ne ei ole koskaan mukana kun menen kauppaan, tai ainakaan en niitä sitten muista ottaa autosta mukaan. Erilaisia Pirkan ja Ässän kestokassejakin on varmaan kymmeniä. Esim. Carrefourista sai ostettua niin onnettomia muovikasseja, että oli kustannustehokkaampaa ostaa aina uusi kestokassi. Meillä oli sellainen kaapillinen noita kestokasseja, se oikein pursui.

Olin niin ekologinen, että laivasin noi kestokassit muut roinan kanssa Suomeen. No, siellä entisessä kotimaassa ne valmistettiin, meiltä täältä sinne roudatusta roskasta.

Noissa roudataan lähinä kenkiä, vuodevaatteita jne. mökille, kauppaan ne eivät satu koskaan mukaan. Siksi ostan muovikasseja. 

Joskus yritän pitää sellaista pieneen pakettiin menevää kestokassia käsilaukussa. Sitten kaupassa huomaan, että lauku on autossa, nappasin vaan lompakon mukaan kun autolta lähdin. Tai lähdin kotoa ylipäänsä ilman käsilaukkua.

Kierrätämme kyllä lähes kaiken, mutta johonkin noi muovikassit vaan menee. Roskapusseiksi, tölkkien palautukseen (<- valuu nestettä sinne pohjalle, menee roskikseen), muovinkierrätykseen menevien muovien pakkaamiseen....

Oletko ajatellut, että voisit lahjoittaa noita turhia kestokasseja eteenpäin? Varmasti löytyisi ottajia.

Tohon muistamattomuusongelmaasi en jaksa sanoa muuta, kuin että ihminen kyllä oppii uusille tavoille, jos pitää jotain asiaa tärkeänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän