Help. Äitini kääntyi lestadiolaiseksi
Minulla ollut tosi lämmin suhde äitiin. Tiesin äidin alkaneen käymään kirkossa mutta nyt on kääntynyt lestadiolaiseksi. Minä en tunne koko uskontoa ja se ei liity mitenkään meidän sukuun. Olen ihan ihmeissään äitini valinnasta. Olen ihaillut äidissäni sellaista nykyaikaisuutta mutta samalla syvällisyyttää ja sellaista jalat maassa olemista ja nyt tällainen. Ahdistaa mikä muuttuu. Perheessä muutenkin ollut menetyksiä ja itsellä pieni lapsi ja äiti ollut hirmu tärkeä tuki ja tsemppaaja. En ole pystynyt yhtymään yhtään äidin onnellisuuteen. Tietysti en ole näyttänyt sitä ja sekin ahdistaa kun en pysty sanomaan sitä. Sekin ahdistaa kun tuntuu, että äiti jotenkin huolissaan minusta vaikka mikään ei ole minun elämässäni muuttunut. Tuntuu olo ihan yksinäiseltä vaikka ei periaatteessa mitään muuttunut. Onko muille sattunut näin? Muuttiko ihmistä?
Kommentit (44)
Jos äitis on vl, voit kuunnella muutamat seurat netistä esim. www.nettiseurat.info/fi tai www.suviseurat.fi niin kuulet, mihin äitisi uskoo. Tai voit pyytää häneltä luettavaksi jonkun srk:n kirjan esim. Löysin Jumalan, jossa on parinkymmenen ihmisen tarina siitä, mitä polkua he löysivät lestadiolaisuuden ja miten usko on vaikuttanut heihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos äitis on vl, voit kuunnella muutamat seurat netistä esim. www.nettiseurat.info/fi tai www.suviseurat.fi niin kuulet, mihin äitisi uskoo. Tai voit pyytää häneltä luettavaksi jonkun srk:n kirjan esim. Löysin Jumalan, jossa on parinkymmenen ihmisen tarina siitä, mitä polkua he löysivät lestadiolaisuuden ja miten usko on vaikuttanut heihin.
Sori, siis Löysin Jumalan valtakunnan. Kirja on varmasti äidillesi erittäin tunteikasta luettavaa ja sinä taas pääsisit vähän kärryille. Joululahjavinkki...
https://kauppa.srk.fi/product/286/elamanpolulla-13---loysin-jumalan-val…
Juu itekki sitä mieltä että jos äitis uskoon haluut tutustuu nii kuuntele lestadiolaisten seurapuheita vaikka netistä tai käy suviseuroissa ens kesänä tms niin voi varmaa sitä kautta ymmärtää häntä vähän paremmi. En usko että hän mitenkään erilaiseksi muuttuu.
Itekki ex-lesta ja ihmettelen huoltasi. Voi olla että hän on löytänyt lestadiolaisuudesta rauhan, itsekin tiedän muutamia käännynnäisiä. Lestadiolaisuus yleisesti ottaen on aika vanhanaikasta ja korutonta kaikkine perinteineen ja askeettisena ja yksinkertaisina ihanteinaan. Suurin osa lestoista ihan fiksuja, koulutettuja ja tavallisia ihmisiä. Säilytä hyvät välit äitiis, juttele ja kysele kuulumisia ja mikäli rohkeutta riittää niin mene käymään paikallisella rauhanyhdistyksellä tutustumassa seuratilaisuuteen ja muihin lestoihin. Siellä kukaan ei tyrkytä uskontoa, saanet olla rauhassa ellet itse halua kysellä ja jutella asiasta.