Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help. Äitini kääntyi lestadiolaiseksi

kyynelsilmäinen
14.12.2018 |

Minulla ollut tosi lämmin suhde äitiin. Tiesin äidin alkaneen käymään kirkossa mutta nyt on kääntynyt lestadiolaiseksi. Minä en tunne koko uskontoa ja se ei liity mitenkään meidän sukuun. Olen ihan ihmeissään äitini valinnasta. Olen ihaillut äidissäni sellaista nykyaikaisuutta mutta samalla syvällisyyttää ja sellaista jalat maassa olemista ja nyt tällainen. Ahdistaa mikä muuttuu. Perheessä muutenkin ollut menetyksiä ja itsellä pieni lapsi ja äiti ollut hirmu tärkeä tuki ja tsemppaaja. En ole pystynyt yhtymään yhtään äidin onnellisuuteen. Tietysti en ole näyttänyt sitä ja sekin ahdistaa kun en pysty sanomaan sitä. Sekin ahdistaa kun tuntuu, että äiti jotenkin huolissaan minusta vaikka mikään ei ole minun elämässäni muuttunut. Tuntuu olo ihan yksinäiseltä vaikka ei periaatteessa mitään muuttunut. Onko muille sattunut näin? Muuttiko ihmistä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu oli lestadiolainen. Hieman tiukkis mutta hyvä mummu. Ei vaikuttanut arkielämään. Iltarukouksen ja luki ja siunasi jos olin lapsena yökylässä. Olin joskus pirttiseuroissa mukana. Mummu asui maalla. 

Vierailija
2/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla huolissaan. Todennäköisesti hänellä on Herran rauha sisimmässään. Oikeesti hyvä paras juttu varmasti hänen elämässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Suomessa tsiljoonalla joku lähisukulainen lesta. Moneen junaan. Tyypistä kiinni.

Vierailija
4/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile. Voi olla merkki alkavasta alzheimerin tai parkinsonin taudista tai muusta muistisairaudesta.

Vierailija
5/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkistikö perhepiirissäsi tapahtuneet menetykset äitisi muutokselle?

Vierailija
6/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt olisi kovin huolissani, tarkkaile tilannetta jos alkaa vaikuttaa siltä että tilanne menee huolestuttavaan suuntaan niin ota asia puheeksi äitisi kanssa.

Vierailija
7/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, kun kyseessä ei ole hedelmällisessä iässä oleva puoiso?

Vierailija
8/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni meni lestadiolaisnaisen kanssa naimisiin ja samaa syssyyn kääntyi itsekin. Heillä 10 lasta! On kahdelle lapselleni serkkukavereita. Ei oltu erityisen läheisiä aiemminkaan eikä olla edelleenkään. Normi välit on. Ihmisenä ei muuttunut.

Vierailija
9/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tuli mieleen, että äidilläsi on omaisuutta ja muisti alkaa pettämään. Silloin on kovin altis moisille lahkoille. Ja lahkolaiset tekee kaikkensa, että omaisuus siirtyy lahkolle.

Toki voi olla myös, että äitisi on löytänyt uskon. Ennemmin niin, on ainakin rehellisesti oma valinta.

Kerro huolesi äidille. Kerro, että pelkäät hänen puolestaan. Ja hän toivottavasti kertoo, mistä on kyse.

Vierailija
10/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon tulevien sisarusten johdosta.

Vierailija
11/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä. Äiti muuttui mietteliämmäksi kun kaksi kuolematapausta lyhyellä aika välillä. Alkoi lukea runoja ja käymään kirkossa. Kävi joissakin muissakin kokouksissa mutta ei tykännyt ja siksikin tämä tuli yllätyksenä. Onneksi ei ole sellainen hurahtaneen oloinen kun sitä en jaksaisi tässä tilanteessa.  

Vierailija
12/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu mihinkään uskonlahkoon,mutta uskon Jumalaan ja ole aina rukoillut.Se on ollut valtava turva sairauksien tai muiden vastoinkäymisten kohtadessa.

Mutta-itse asiaan,tunnen paljon lestadiolaisperheitä.Ovat kaikki huippu suoria tyyppejä,ahkeria,auttavat toisia ihmisiä.Olen ollut paljon myös tekemisissä heidän kanssaa rakennusprojekissa ym elämässä ,enkä voi sanoa mitään negatiivista heistä.

Anna äitisi olla sellainen ,kun on .Tuskin hänkään sinulle on lestadiolasuuttaan tuputtamassa.

Maailmassa on valtavan paljon eri uskontosuuntia,ei kannata alkaa miettimään heidän vakaumuksiaan

Elä ja anna muidenkin elää.

Vierailija
13/44 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana tuli mieleen, että äidilläsi on omaisuutta ja muisti alkaa pettämään. Silloin on kovin altis moisille lahkoille. Ja lahkolaiset tekee kaikkensa, että omaisuus siirtyy lahkolle.

Toki voi olla myös, että äitisi on löytänyt uskon. Ennemmin niin, on ainakin rehellisesti oma valinta.

Kerro huolesi äidille. Kerro, että pelkäät hänen puolestaan. Ja hän toivottavasti kertoo, mistä on kyse.

Enpä ole koskaan tuollaista kuullut lestadiolaisten tekevän.Tutustuppa tarkemmin eri ryhmiin.

Vierailija
14/44 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ja tyttären suhde vahva. Luota siihen. Arvosta äitisi valintaa mutta älä ala nynnyilemään. Kerro omista tuntemuksista äitiäsi arvostaen. Hän varmasti arvostaa sitä. Mitä pelkäät? Hylkäämistä? Älä ala laajentamaan asiaa mielessäsi. Äidilläsi on ollut ilmeisesti tarpeita, joita et ole ymmärtänyt. Ilmeisesti äitisi on jo sen verran vanha, että tuskinpa enää muuttuu luonteeltaan. 

Vierailija
15/44 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisten meiningit ei varsinaisesti ole kirkossa, kun suurin osa papeistakaan ei ole lestoja.  Heillä on suunnilleen joka paikkakunnalla omat rukoushuoneet joissa kokoontuvat seuroihin. Otappa vielä selvää..

Vierailija
16/44 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kirkossa voi saada sielunhoitoa vl-papilta ja näin saada parannuksen. Tiedän useita tapauksia. 

Hei, meitä on paljon, jotka ovat tehneet saman kuin äitisi ja suurin osa käyttäytyy edelleen normaalisti perheenjäseniään kohtaan. Lestadilaisten arvomaailmaan kuuluu sovun säilyttäminen. Äitiäsi voi surettaa se, että sinulla ei ole samaa uskoa kuin hänellä, mutta erittäin epätodennäköistä, että hän alkaisi painostaa sinua asian suhteen, kantaa vain hiljaista surua sisällään. 

Vierailija
17/44 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavissa on useitakin, joilla on ei-lestadiolainen tausta ja nykyisin lestadiolaisia. Samanlaisesti suhtautuvat sukulaisiinsa kuin muutkin. Yksi heistä puhuu aina veljiensä lapsista hyvin rakastavasti, jotka ei siis lestadiolaisia. Yksi hoiti äitiään loppuun asti ja hänen äitinsäkin teki parannuksen eli kääntyi lestadiolaiseksi ennen kuolemaan. Todellakaan et ole ainoa, jolla ei-lestadiolaisia ja lestadiolaisia samassa perheessä.

18/44 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Laestadiolaiset ei käy kirkossa vaan omalla rukoushuoneellaan.

Ei jatkoon.

Vierailija
19/44 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ongelmasi on ap? Toisen ihmisen elämänvalinnat?

Vierailija
20/44 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6269 kirjoitti:

Provo. Laestadiolaiset ei käy kirkossa vaan omalla rukoushuoneellaan.

Ei jatkoon.

Ulkopuolinen ei välttämättä tunne oikeita termejä. En tuon perusteella provoksi väittäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän