Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?

Vierailija
14.12.2018 |

Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?

Kommentit (400)

Vierailija
161/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.

Itse asiassa vuokra-asuntoon saisin mun spekseillä (keskituloinen yh, 2 lasta, pk-seutu) satasen verran asumistukea jo nyt työssä ollessa.

ap

Sinulla ei ilmeisesti ole puolisoa, eikä ole tarkoitus myöskään hankkia sellasita.

Itse olisin työttömäksi jäädessäni ollut kusessa, jos olisi ollut vuokra maksettavana, koska puolison tulot ja oma työttömyyskorvaus ylittää kevyesti asumistukirajat. Vuokralla ei olsisi saatu vuorkanmaksuvapaata, mutta pankista sai  helposti lyhennysvapaata, jonka turvin käytössä olevat varat pysyivät työttömyysjakson ajan ennallaan.

Joo, kuten kerroin olen yh eli ei ole puolisoa eikä myöskään tarkoitusta hankkia sellaista. Ja teillä ei varmaan ole lapsia ja/tai puolisosi on hyvätuloinen, kun ette kerran saisi vuokra-asuntoon asumistukea, vaikka olit työtön. Mulla on kovin erilainen tilanne.

Minulle sanottiin pankissa lainaa hakiessani, että lyhennysvapaita ei sitten tipu, koska laina-aika on maksimi 25 v. Siitä ei pankki suostu laina-aikaa pidentämään. Varmaan jotenkin tiukan paikan tullen saisi neuvoteltua, mutta ei se kovin pitkäkestoinen ratkaisu ole.

ap

En tiedä kerroitko jossain kommentissa, mutta kuinka kauan olet lainaa lyhentänyt? Millaiset korot lainassa on? Sinun tilanteessasi en ainakaan hätiköisi vuokralle vaihtamista. Kannattaa kilpailuttaa pankit, sillä marginaalit on nyt alemmat kuin esim. pari vuotta sitten. Monilla pankeilla on nettihakemukset ja neuvottelut voi tehdä puhelimessa, verkkotapaamisena tms. On hyvinkin mahdollista, että voit saada kuukausierää pienemmäksi. Jos se onnistuu, erotus kannattaa säästää ja kerätä puskuria yllättävien tilanteiden varalle. Säästöt tuo mielenrauhaa eikä velkataakka ahdista ainakaan niin paljon.

Tämä on kyllä varteenotettava vinkki. Lainaaminen on otettu reilu 2 vuotta sitten ja marginaali on iso. Jouduin tyytymään siihen, koska muista pankeista ei olisi myönnetty tarvitsemaani lainamäärää ollenkaan.

Onko muilla kokemusta kilpailuttamisesta? Se on nykyään hankalaa, jos esim. vakuutukset sun muut on samassa yhtiössä.

Ap

Ei vakuutusyhtiön vaihto ole hankalaa. Aloita siitä että kilpailuta (=pyydät tarjoukset) vakuutuksista. Samalla vauhdilla kysyt pankeista tarjousta Asuntolainan siirrosta. Joku pankki juuri mainosti asuntolainan siirtotarjoustaan

Vierailija
162/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa neuvoja 55v. työttömäksi jäänelle, yksineläjälle, jolla asunnosta velkaa jäljellä 19 .000€. Juuri ja juuri saan hoidettua maksuni, mutta eipä jää muuhun juuri mitään. Olisiko viisainta myydä asunto (yksiö pääkaupunkiseudulla) ja muuttaa vuokralle? Mitä tekisitte asemassani, töitä ei ole löytynyt 2v. yrittämisen jälkeenkään. Kaikki säästöt on syöty. Kiitos.

Kysy jos saisit sovittua loppulainaan pienemmän lyhennyksen. Perin harvinaista että vuokralla olisi halvempaa asua sama tasoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me myimme omistusasunnon ja näin jälkeen päin oli kymppi juttu. Taloyhtiöön tuli putkiremonttia ja julkisivuremontteja. Nykyään taloyhtiön vastike on asuntomme kokoisessa liki 800 euroa. Kuunnelkaa sisäistä vaistoanne.

Hämmentävää että tuollaiset asiat tulee monille yllätyksenä

Vierailija
164/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.

Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.

Meillä vastaava asunto yhtä kätevältä paikalta maksaisi noin 500 000 euroa. Sellaiseen asuntolainaan korkovaihtelut muodostaa tosi suuret riskit. Vuokramme on säännelty, joten se pysyy samana, tapahtui mitä tapahtui. Halvemmalla alueella on huonommat koulut tai matka lasten nykyiseen kouluun kestäisi vähintään tunnin.

Se pois Suomesta muuttanut

Vuokralla asuvilla tuntuu olevan joko kaksoistandardit asumisesta tai sitten arvioidaan hinnat väärin. Aika usein tuntuu olevan noin että asutaa muutaman satasen läävässä vuokralla, mutta jos ostaisi oman niin se maksaisi puolimiljoonaa. Uskotteko oikeaati että vuokranantajat vuokraa asuntoja tappiolla ja näin sponsoroi vuokralaisten asumista?

Standardeista en tiedä - mutta kaupungin luukku 75m² 800€/kk on aika vähän asumisesta Helsingissä.

Vähän se ei ole - mutta jos vertaa Stadin asumiskustannuksiin noin kaiken kaikkiaan.

Jos saat kolmion (Hgissä) maksettua 20:ssa vuodessa omaksesi halvemmalla kuin minä maksan vuokria - niin syön hatullisen pazcaa.

Tai vaikka pöntöllisen.

toinen omituisuus on se että vuokralaiset osaavat aina laskea asuntolainaan koron, mutta koskaan he eivät osaa laskea vuokraansa korotuksia. Paljonko sinulla menee vuokraan seuraavan 50 vuoden aikana jos vuokrasi nousee 2% vuodessa?

Vierailija
165/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.

Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.

Meillä vastaava asunto yhtä kätevältä paikalta maksaisi noin 500 000 euroa. Sellaiseen asuntolainaan korkovaihtelut muodostaa tosi suuret riskit. Vuokramme on säännelty, joten se pysyy samana, tapahtui mitä tapahtui. Halvemmalla alueella on huonommat koulut tai matka lasten nykyiseen kouluun kestäisi vähintään tunnin.

Vuokralla asuvilla tuntuu olevan joko kaksoistandardit asumisesta tai sitten arvioidaan hinnat väärin. Aika usein tuntuu olevan noin että asutaa muutaman satasen läävässä vuokralla, mutta jos ostaisi oman niin se maksaisi puolimiljoonaa. Uskotteko oikeaati että vuokranantajat vuokraa asuntoja tappiolla ja näin sponsoroi vuokralaisten asumista?

Standardeista en tiedä - mutta kaupungin luukku 75m² 800€/kk on aika vähän asumisesta Helsingissä.

Vähän se ei ole - mutta jos vertaa Stadin asumiskustannuksiin noin kaiken kaikkiaan.

Jos saat kolmion (Hgissä) maksettua 20:ssa vuodessa omaksesi halvemmalla kuin minä maksan vuokria - niin syön hatullisen pazcaa.

Tai vaikka pöntöllisen.

Menetkö monttuun 20 vuoden päästä, vai miksi valitsit sen tarkastelujaksoksi?

Vierailija
166/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Halusin muuttaa eri kaupunkiin, enkä jaksa ja viitsi enää säätää asuntolainojen ja ostojen ja myyntien kanssa. Haluan olla vapaa ja muuttaa nopeastikin eri paikkaan jos siltä tuntuu. En myöskään halua vastuuta asunnosta, sen korjauksista ja remonteista. Tarvitsen vain pienen asunnon hyvällä sijainnilla, en ole kiinnostunut kodin "laittamisesta" ja sisustuksesta yms.

Minulla juurikin näin. Työn perässä voi tulla tarvetta ja ehkä haluakin muuttaa muutaman vuoden välein eri paikkakunnalle. Liikaa vaivaa omistusasunnosta.

Vierailija
167/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni asuu perheensä kanssa taloyhtiössä , joka on taloudellisesti tosi hyvä. Ei yhtiövastiketta, loistava sijainti jne ja mitä parasta, osakkailla etuosto-oikeus.

Hänen isä kuoli yllättäen ja ystäväni vanhemmat asuivat isossa omakotitalossa.

Omakotitalo myyntiin, huonekaluja eteenpäin jne. Puolen vuoden päästä talo meni kaupaksi, irtaimistosta oli valtaosa laitettu kiertoon ja samaan taloyhtiöön tuli kolmio myyntiin.

Ystäväni sai perinnöksi 1/4 asunnosta ja sillä plus lainarahalla osti asunnon äidille. Äiti maksaa vuokraa, josta maksetaan ihan normaalisti verot.

Nykyisellä paikkakunnalla hoidetaan vanhuksien asiat paremmin. Leski jakaa rahaa lapsilleen ja heidän puolisoilleen mitä vaan voi verottomasti antaa.

Vierailija
168/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaikka pöntöllisen.

Menetkö monttuun 20 vuoden päästä, vai miksi valitsit sen tarkastelujaksoksi?

En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta olisiko 20 vuotta valittu siksi, että se on aika tyypillinen laina-aika? Ehkä tuo kommentoija tarkoitti, että vastaavassa omistusasunnossa, kuin missä hän nyt asuu vuokralla, kulut olisivat todella paljon isommat koko sen ajan, kun lainaa on jäljellä. 20 vuotta on pitkä aika, ja jos sellaiseen lainaan ei vaan ole varaa, niin sitten ei ole.

Vierailija
169/400 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut omakotitalosta vuokralle kerrostaloon, jossa asun edelleen. Halusin muuttaa keskustaan mieleiseeni taloon, josta ei olisi ollut varaa kyllä ostaa asuntoa, edes koko tältä alueelta. Talo on uniikki vanha kivitalo.

Vierailija
170/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, erosin ja myimme asuntomme. Vaihdoin samalla kaupunkia. Puolikkaani vastikkeesta + lainasta oli noin 350 euroa, uuden asunnon vuokra yli 1000 euroa. Taloudellinen itsemurha, mutta oli pakko tehdä. Tai no, olisinhan minä voinut halvemmankin asunnon etsiä jos en olisi halunnut keskustaan. Nyt taas omistusasunnossa.

Vierailija
171/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa neuvoja 55v. työttömäksi jäänelle, yksineläjälle, jolla asunnosta velkaa jäljellä 19 .000€. Juuri ja juuri saan hoidettua maksuni, mutta eipä jää muuhun juuri mitään. Olisiko viisainta myydä asunto (yksiö pääkaupunkiseudulla) ja muuttaa vuokralle? Mitä tekisitte asemassani, töitä ei ole löytynyt 2v. yrittämisen jälkeenkään. Kaikki säästöt on syöty. Kiitos.

Kelan sivuilta löytyy asumistuen laskuri. Kokeile sillä joko saat asumistukea hieman. Kun putoat työmarkkinatuelle (oltuasi pvrahalla), uskoisin sinun viimeistään saavan asumistukea. Toimeentulotukeakin voit saada. Lyhennyksiä ei tietenkään lasketa mukaan, kun asumistukea t. toimeentulotukea mahd. saat. Onko mitään myytävää?

Yritä neuvotella pankin kanssa jokin ratkaisu. Pankin saatava on turvassa, koska H:ssä asunnot menevät kaupaksi. Onko tulossa remontteja? Julkisivu t. putkisto? Käänteinen asuntolaina olisi mahdollinen eli pankki saa omansa sinun poistuttua keskuudestamme? Tuo 19t€ on ihan mitätön summa H:ssä.

Haluatko muista syistä muuttaa pois H:stä? Silloin asunnon myyntiä voisi harkita. Muuten vaikea uskoa asunnon myynnin helpottavan elämääsi. Vähäiset työllistymismahdollisuudet ovat siellä, muualla olemattomat.

Toivon, että saat asiasi järjestymään.!

Vierailija
172/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin, koska vanha asunto ei enää soveltunut ja suhde oli uusi. Ei kannata ostaa asuntoa jos on vasta tutustunut. Sittemmin vuosien päästä taas omistusasuntoon. Vaihdoimme siinä samalla kuntaa, eli toinen syy on, ettei ole varma missä haluaa asua. Silloin kannattaa muutta vuokralle sinne potentiaaliseen uuteen paikkaan. Kolmas syy voi tietysti olla, että asuu väliaikaisesti jossain vuoden pari työn vuoksi vaikkapa.

Vierailija
173/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. - -

ap

Et ole muuten ainut laatuasi ja tämä jos mikä minua ihmetyttää suomalaisessa lainanottajassa. Eikö se laina ja sen kk-erä pitäisi aina mitoittaa niin, että se on mahdollista maksaa myös työttömänä? En olisi itse ikinä uskaltanut ottaa lainaa, jo minulla ei olisi työttömyyskorvauksellakin varaa sitä maksaa. Siinä ollaan niin sanotusti pahassa liemessä, kun ei työttömänä ole varaa maksaa ja nykyään kun ei kauppoja asunnoista tosta noin vaan tehdä. Pahimmillaan on todella loukussa.

Otin lainaa 60te/15v ja alimmillaan saan lainan kk-erän muutettua 250e. Sen repii tarvittaessa työttömyyskorvauksestakin. 

Vierailija
174/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melba muutti. Käykö hän vielä palstalla?

Vierailija
175/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, mutta jos taloyhtiössä on paljon korjattavaa niin vuokria ei kuitenkaan ihan määrättömästi voi nostaa. Yllätyksiä voi myös tulla. Mun äidillä on kuusi sijoitusasuntoa jotka ovat vuokralla. Osa antaa tasaista tuottoa, osa on murheenkryynejä.

Vierailija
176/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. - -

ap

Et ole muuten ainut laatuasi ja tämä jos mikä minua ihmetyttää suomalaisessa lainanottajassa. Eikö se laina ja sen kk-erä pitäisi aina mitoittaa niin, että se on mahdollista maksaa myös työttömänä? En olisi itse ikinä uskaltanut ottaa lainaa, jo minulla ei olisi työttömyyskorvauksellakin varaa sitä maksaa. Siinä ollaan niin sanotusti pahassa liemessä, kun ei työttömänä ole varaa maksaa ja nykyään kun ei kauppoja asunnoista tosta noin vaan tehdä. Pahimmillaan on todella loukussa.

Otin lainaa 60te/15v ja alimmillaan saan lainan kk-erän muutettua 250e. Sen repii tarvittaessa työttömyyskorvauksestakin. 

Aika harvalla on nykyään niin paljon säästössä ennen ensiasunnon hankintaa, että pärjää kovin pienellä lainasummalla. 60 tuhannella ei saa pääkaupunkiseudulta koirankoppiakaan.

Ja pariskuntana on tietenkin ihan eri asia, kun tarvitsee varautua vain siihen, että toinen jää työttömäksi.

Mä maksan isoa marginaalia osaksi sen takia, että olen yksin ison lainan kanssa riski pankille.

ap

Vierailija
177/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aika harvalla on nykyään niin paljon säästössä ennen ensiasunnon hankintaa, että pärjää kovin pienellä lainasummalla. 60 tuhannella ei saa pääkaupunkiseudulta koirankoppiakaan.

Ja pariskuntana on tietenkin ihan eri asia, kun tarvitsee varautua vain siihen, että toinen jää työttömäksi.

Mä maksan isoa marginaalia osaksi sen takia, että olen yksin ison lainan kanssa riski pankille.

ap

Paljon sulla on se marginaali? Itselläni yh:na otettu muistaakseni 1,6 viitisen vuotta sitten.

Vierailija
178/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olen aikeissa tehdä näin. Nuorin lapseni muuttaa alkuvuodesta pois kotoa ja miehen kanssa veri on jo pidempään vetänyt isomman kaupungin keskustaan. Myymme asunnon ja vuokraamme uuden. Emme halua enää tällä iällä velkavankeuteen ja haluamme pitää lähenevän eläkkeen vuoksi ovet helposti avoinna myös ulkomaille muuttamisen suhteen.

Vierailija
179/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Paljon sulla on se marginaali? Itselläni yh:na otettu muistaakseni 1,6 viitisen vuotta sitten.

Mulla on 1,42 ja laina on otettu reilu kaksi vuotta sitten.

ap

Vierailija
180/400 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ikinä ota mitään lainaa siis lähinnä asuntolainaa. Asuntolainani kun sain maksettua myin asuntoni ja voi la.. mikä fiilis. Nyt olen vuokralla ja se vapauden tunne.