Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?

Vierailija
14.12.2018 |

Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?

Kommentit (400)

Vierailija
201/400 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omahan sitä piti ostaa silloin joskus. Joku sitten ostaa homeisen..

Kaikki vanhenevat. Monella on verenpainelääkitys ja jollakulla diabeteskin. Miten siinä vaiheessa korjaa katon ? Remppafirmoja tietty on, mutta sitten tarvitaan rahaa taas. Miten tietää firmojen työn jäljen etukäteen?

Vierailija
202/400 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaana ostin ison rivarikämpän poikaystävän kanssa pienestä kaupungista, jossa oli ihan normaalia että kaikilla sen ikäisillä on omat kämpät, hinnatkin oli tosi huokeat. Kun erottiin, muutin vuokralle "väliaikaisesti" ja se väliaikaisuus on kestänyt nyt 10 vuotta, asun Helsingissä nykyään ja tuolla samalla rahalla ei saisi täältä edes yksiötä. Tykkään asua keskustassa, mutta en voisi saada niin isoa lainaa että voisin oman täältä ostaa. Sijainnistakaan en halua tinkiä, joten aika vähän vaihtoehtoja, mutta olen tyytyväinen tähän ratkaisuun :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/400 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinpäin.

Olemme uusperhe, ja muutimme vuokralle juuri sen takia, ettei ole järkeä ostaa niin älyttömän isoa kämppää kuin tarvitsemme. 5 mh.

Pari vuotta maksoimme 2000 e vuokrakuluja, ja päädyimme ostamaan oman. Nyt asuminen maksaa 1200 e.

Vierailija
204/400 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn perässä muuton vuoksi. Ei ole järkeä väen väkisin ostaa omistusasuntoa heti, vaan koeaika toki piti olla ensin ja sitten lisäksi etsiä se omalta tuntuva. Mieluummin  vertailla ja vähän tunnustella myös asuinalueita. Kaveri osti heti kivan tuntuisen asunnon, mutta alue olikin huono ja lisäksi kun muuttivat pois, eivät saaneet enää kaupaksi sitä asuntoa, kallis asunto ei-suositulla alueella. 

Vierailija
205/400 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Syynä avioero.

Vierailija
206/400 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole, mutta tuttavapiirissä on tapaus, jossa lapseton iäkkäämpi pariskunta oli jo muutenkin miettinyt muuttoa omistusasuntoonsa tulevien isojen remonttien (putkiremontti ym.) takia. Sitten toisen isä kuoli, isän vaimo asuu dementian takia pysyvästi hoitokodissa, eikä isältä jäänyttä asuntoa saada myytyä kun periaatteessa leskellä on oikeus asua siinä.  Sisarukset päättivät että tämä yksi puolisoineen voi asua asunnossa vuokralla kunnes äitikin kuolee, ja sitten katsotaan miten tehdään. Myivät sitten omistusasuntonsa. Eli tuossa erityisessä tilanteessa kätevä järjestely.

Vierailija
207/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin asuntoni vähän alle vuosi sitten. hirveä asuntokuume ja päädyin sitten alueelle johon ei alunperin ollut mitenkään tarkoitus muuttaa kun haluamaltani asuinalueelta ei ollut järkeviä asuntoja ollenkaan myynnissä vaikka kyttäilin melkein vuoden päivät. En viihdy täällä yhtään vaikka asunto on ihan priimaa. koko ajan olen miettinyt muuttoa vuokralle kivemmalle alueelle.

nukun huonosti ja joka päivä ärsyttää enemmän tai vähemmän sijainti, kun täytyy kulkea autolla joka paikkaan. koska lainaa on lyhennettynä niin vähän ja varainsiirtoverokin piti maksaa, niin vatvon muuttoa vaikka sielu sanoo että kallis hinta huonosta olosta odotella vielä lisää jonkun ykköstonnin takia.

Vierailija
208/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduimme muuttamaan työn vuoksi toiselle paikkakunnalle ja myimme omistusasuntomme. Tässä kaupungissa tilanne on se, että asuntokauppa on jumissa. Emme halua ostaa riippakiveksi asuntoa, kun tiedämme, että väliaikaisesta asumisesta on kyse. Olen tyytyväinen tilanteeseen. Huoltopalvelut pelaavat eikä edes nurmikkoa tarvitse leikata itse. Omakotitalossa oli aina jotain kunnossapidettävää tai korjattavaa.

Vierailija
209/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kysymykseen vastaus: ollaan. Syynä esim aikataulu ja asunnonostossa vaadittavan käsirahan puute.

Vierailija
210/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.

Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.

Laskepa paljon menee asuntolainaan jos vaihdat koko ikäsi vain suurempaan ja suurempaan asuntoon. Ensin kaksio, sitten kolmio tai neliö. Sitten ok-talo. Et saa koskaan maksettua lainaa pois. Saman verran ellei enemmän menee.

Vierailija
211/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut useammankin kerran kun olemme rakentaneet. Nytkin asumme vuokralla ja rakennamme.

On aina hämmentävää miten status ja kohtelu muuttuu. Siis tarkoitan että esim joku puolituttu kysyy missä asutte, kerron että vuokralla paikassa x, saan silmien pyörittelyä ja ylemmyydentuntoisia katseita ja mua pidetään köyhänä.

Tätä en kylläkään ole, mutta vuokralla asuminen on hirveä stigma vaikka se olisi väliaikaista.

Myös tuttu kovapalkkainen lakimies kertoi samaa, on ns saneerausjohtaja eli vaihtaa usein kaupunkia, on aina puoli vuotta tjsp yhdessä firmassa, laittaa asiat kuntoon ja asuu sen ajan vuokralla. Vuokralainen, pohjasakkaa! :)

Vierailija
212/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle pitkän työuran jälkeen. Omistusasunnon myin pois, koska en halunnut jäädä eläkepäiviksi sille pienelle paikkakunnalle. Muutin kauas pääkaupunkiseudulle, omistusasuntoa en täältä edes ajatellut, vaan asun vuokralla suht kohtuuhintaisessa kaksiossa. Mitään asumistukea en saa, tulorajat estävät sen. Ihmisillä on yleinen käsitys, että eläkeläisistä suuri osa saa asumistukea. Bruttona n. 1850€ kuukausieläke estää sen. Mutta eihän tilanne omalla kohdalla ole ongelma, säästin palkkatuloista ja tietysti asunnonmyynnistä tuli sievoinen summa. Ja onhan tämä asumismuoto huoleton, vuokra-asuntotarjontaa on todella paljon, jos kiinnostaa vaihtaa maisemaa.

Vierailija
213/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut elämästäni 3 vuotta vuokralla, se riitti. Asunnon/talon omistaminen on loistava tapa säästää tekemättä mitään. Totta kai muuttaminen on aina vähän mutkikkaampi projekti, mutta jos asui lähellä palveluja ja pitää asunnon kunnossa, niin kyllä se lopulta menee kaupaksi.

Minusta vuokran maksaminen on yksi idíōōttimaisimpia tapoja törsätä rahojaan.

Vierailija
214/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut elämästäni 3 vuotta vuokralla, se riitti. Asunnon/talon omistaminen on loistava tapa säästää tekemättä mitään. Totta kai muuttaminen on aina vähän mutkikkaampi projekti, mutta jos asui lähellä palveluja ja pitää asunnon kunnossa, niin kyllä se lopulta menee kaupaksi.

Minusta vuokran maksaminen on yksi idíōōttimaisimpia tapoja törsätä rahojaan.

Asuu*

Hiton auto correct.

Vierailija
215/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra vs. omistus-kuviossa on argumenttinsa puolesta ja vastaan. Mikä toimii toiselle, voi olla toiselle paljon huonompi ratkaisu. Kuukausittaisen maksun osalta vuokra vs. lainanlyhennys+vastike menee suht samaan tasoon. Toisessa mallissa maksut joskus pienenevät merkittävästi, mutta samalla on riski asunnon arvonmuutoksesta. Toisaalta saman rahan vuokralla on hukannut varmasti. 

Harkitsemisen arvoinen idea, että aikanaan myisikin omistusasunnon ja siirtyisi vuokrtalle käyttäen rahat sijoitusasuntoihin, minkä vuokratuloissa kustantaisia omaa vuokraa. 

Vierailija
216/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla. Tilillä suurin osa seuraavasta omistusasunnosta. Seuraan miten maailmantalous kehittyy seuraavan vuoden parin aikana koronan johdosta.

Henkisesti helpompaa on asua vuokralla ja tilillä olevat rahat tuovat turvallisuuden tunnetta, kun tietää, että sattuu sitten mitä tahansa minkä voi rahalla korjata, niin rahat löytyvät heti.

Välillä mietin, että ostanko sittenkään omaa asuntoa enää koskaan.

Vierailija
217/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tulee ostajan markkinat asuntojen hinnat tippuvat rajusti.japakkokin on kuplan puhjeta. kyllä siinä sijoittaja hykertelee rasvaisia käsiään ja kirjoittelee tänne kuinka auvoista on vukralla asua minä ainakin maksan mieluummin omaa kuin vuokraa. monesti vuokrat ovat korkeammat kuin oman lyhennykset ja vastikkeet

Vierailija
218/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani muuttivat omistusasunnosta vuokralle minun ja veljeni lähdettyä kotoa. Halusivat lähemmäs kaupunkia ja lapsuudenkotiini tuli kallis putkiremontti jonka tulos epäonnistui. Eivät kadu ja kokevat olevansa nyt vapaita elämään ilman huolta asuntolainasta ja mahdollisista uusista remonteista.

Vierailija
219/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei olisi varaa eläkeläisenä asua vuokralla. Yhtiövastikkeeni on nyt 300 eur/kk, samanlaisesta asunnosta samassa taloyhtiössä yksi vuokralainen maksaa 1.000 eur/kk.

Olisi kyllä vuokralla asuessa elämä yhtä sentin venytystä, koska asumistukea en saisi.

Siksi tämä asumismuoto minulle paras.

Vierailija
220/400 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei olisi varaa eläkeläisenä asua vuokralla. Yhtiövastikkeeni on nyt 300 eur/kk, samanlaisesta asunnosta samassa taloyhtiössä yksi vuokralainen maksaa 1.000 eur/kk.

Olisi kyllä vuokralla asuessa elämä yhtä sentin venytystä, koska asumistukea en saisi.

Siksi tämä asumismuoto minulle paras.

Niin, mietittekö te vuokralla asumisen puolesta puhujat koskaan sitä, miten sitten kun olette eläkkeellä? Vai ajatteletteko te vain, että on on sitten sen ajan murhe?

T. Toinen omassaan asuva eläkeläinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi