Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?
Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Eron jälkeen työttömänä en olisi muutenkaan saanut lainaa, ja talon myynnistä tullut raha meni lainojen maksuun.
Sittemmin olen ollut töissä, olen vaihtanut mukavammalle alueelle vuokralle, ja välillä mietin että pitäisikö sitä kysyä lainaa asuntoa tai taloa varten, mutta järki sanoo että ei. Eihän tässä oma omaisuus kasva mutta elämä on ihanan helppoa näin; jos jotain pitää vaihtaa, soitto huoltomiehelle riittää. Lisäksi jos tulevaisuudessa työpaikkakunta vaihtuu, muuttaminen on paljon helpompaa kun ei tarvitse odotella talon myyntiä.
Vuokralta lähteminen on toki helppoa mutta ei noiden vuokra-asuntojenkaan saaminen nyt mitään ihan älyttömän helppoa ole, varsinkaan jos yrittää saada kivan asunnon, ok sijainnilla ja kohtuullisella vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Mulla on vuokra 2000e kuussa. Ei mitään ongelmaa enkä laskeskele mitään ”tappioita”. Mulle se asuinpaikkakunnan vaihdon helppous on priority 1, ei se että omistusasunnolla kerään omaisuutta. Mulle ei ole mitään iloa sellaisesta omaisuudesta mitä ei saa myytyä äkkiä.
T. Se tslon tappiolla myynyt ”kiertolaisjohtaja” joka muuttaa 5v välein
Vierailija kirjoitti:
Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.
ap
Eikö se vastaus tässä jo tullut? Muuta vuokralle, niin muut maksavat asumisesi.
Vierailija kirjoitti:
Rakennettiin 15 vuotta sitten 200 neliön talo. Maksoi vähän yli 200.000€ ja nykyisin asumiskulut on keskimäärin noin 400€/kk. Laina on ollut lyhennysvapaalla ja erää on muuteltu sopivaksi kulloisenkin elämäntilanteen mukaan. Laina lyhenee nyt noin tonnilla kuussa ja asuntolainan loppu häämöttää jo ihan parin vuoden päässä.
Juuri eilen katsoin että naapurostassa olisi vuokralle noin 100 neliön rivari ja vuokra olisi "vain" 1200€/kk ja tuleehan tähänkin vielä vesimaksu ja sähkö päälle, eli suunnilleen rahassa sama määrä kuluja kuin meidän omakotitalossa, jossa suurin osa kulusta on kuitenkin sitä kun vierasta pääomaa muutetaan omaksi pääomaksi.
Ja minkälaisen talon saisi rakennutta tänäpäivänä 200 tonnilla? Ehkä tuollaisen 100 neliön talon, jos edes selaista. Tästä nykyisestä saisi ehkä jotain 370 tonnia jos nyt myisi.
Melkoista itsepetosta uskotella itselleen että kannattaa asua vuokralla.
Mistä sinä tiedät muiden elämästä? Mulle on kaikin puolin kannattavampaa asua vuokralla. Siis ihan kaikin. Ja maksan ilomielin vaikka tuon 1200e, ei tunnu missään vaikka olisi tuplasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Missä pankeissa teillä on lainat? Nordeassa kaikkiin asuntolainoihin saa lyhennysjouston, se varmasti helpottaisi tuota stressiä. En muutenkaan ymmärrä oikein mikä siinä stressaa sen enempää kuin vuokranmaksussakaan? Okt:a en itsekään haluaisi, mutta kerrostaloasunnossa ei ole mitään vastuuta mistään eikä ole pakko tehdä mitään remontteja. Asuntokaupoista on aina jäänyt sen verran voittoa käteen, että se pieni vaiva kannattaa nähdä.
Pankista löytyy joustoa jos heillä on luotto siitä että lainakulut saadaan viimeistään ulosmitattua asunnosta. Mutta sen sijaan vuokrantajilla ei juurikaan ole ymmärrystä siihen että vuokralainen ei pysty tilapäisesti maksamaan vuokraansa. Ja siihen ei muuten paljon tarvita, lomautus kahden viikon varoitusajalla ja hyvälläkin tuurilla menee pari kuukautta että saa kelasta asumistukipäätöksen. Vuokralla asuessa täytyy aina olla muutaman kuukauden puskuri siltä varalta että joutuu vaihtamaan asuntoa, omasta tai vuokraisännän tahdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Eron jälkeen työttömänä en olisi muutenkaan saanut lainaa, ja talon myynnistä tullut raha meni lainojen maksuun.
Sittemmin olen ollut töissä, olen vaihtanut mukavammalle alueelle vuokralle, ja välillä mietin että pitäisikö sitä kysyä lainaa asuntoa tai taloa varten, mutta järki sanoo että ei. Eihän tässä oma omaisuus kasva mutta elämä on ihanan helppoa näin; jos jotain pitää vaihtaa, soitto huoltomiehelle riittää. Lisäksi jos tulevaisuudessa työpaikkakunta vaihtuu, muuttaminen on paljon helpompaa kun ei tarvitse odotella talon myyntiä.
Vuokralta lähteminen on toki helppoa mutta ei noiden vuokra-asuntojenkaan saaminen nyt mitään ihan älyttömän helppoa ole, varsinkaan jos yrittää saada kivan asunnon, ok sijainnilla ja kohtuullisella vuokralla.
Tää on totta. Ja uusia hyväkuntoisia ok-taloja on aniharvoin vuokrattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennettiin 15 vuotta sitten 200 neliön talo. Maksoi vähän yli 200.000€ ja nykyisin asumiskulut on keskimäärin noin 400€/kk. Laina on ollut lyhennysvapaalla ja erää on muuteltu sopivaksi kulloisenkin elämäntilanteen mukaan. Laina lyhenee nyt noin tonnilla kuussa ja asuntolainan loppu häämöttää jo ihan parin vuoden päässä.
Juuri eilen katsoin että naapurostassa olisi vuokralle noin 100 neliön rivari ja vuokra olisi "vain" 1200€/kk ja tuleehan tähänkin vielä vesimaksu ja sähkö päälle, eli suunnilleen rahassa sama määrä kuluja kuin meidän omakotitalossa, jossa suurin osa kulusta on kuitenkin sitä kun vierasta pääomaa muutetaan omaksi pääomaksi.
Ja minkälaisen talon saisi rakennutta tänäpäivänä 200 tonnilla? Ehkä tuollaisen 100 neliön talon, jos edes selaista. Tästä nykyisestä saisi ehkä jotain 370 tonnia jos nyt myisi.
Mistä sinä tiedät muiden elämästä? Mulle on kaikin puolin kannattavampaa asua vuokralla. Siis ihan kaikin. Ja maksan ilomielin vaikka tuon 1200e, ei tunnu missään vaikka olisi tuplasti enemmän.
Kerroinkin omasta elämästä. Vuokralla asuminen kannattaa vain silloin jos joku muu maksaa vuokran (asumistuki).
En muuttaisi omastani vuokralle. Lyhennys on sovittu itselleni sopivaksi, ja tulee jopa hieman edullisemmaksi kuin mitä maksaisin vuokraa vastaavasta asunnosta. Lyhennysvapaat ovat myös muutaman klikkauksen päässä tarpeen tullessa, vuokranantajilta en vastaavaa joustoa saanut koskaan, joten koen tämän asumismuodon vähemmän stressaavaksi. Hyvä taloyhtiö jossa ylläreitä ei ole tullut, ja pankkina OP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.
Itse asiassa vuokra-asuntoon saisin mun spekseillä (keskituloinen yh, 2 lasta, pk-seutu) satasen verran asumistukea jo nyt työssä ollessa.
ap
Sinulla ei ilmeisesti ole puolisoa, eikä ole tarkoitus myöskään hankkia sellasita.
Itse olisin työttömäksi jäädessäni ollut kusessa, jos olisi ollut vuokra maksettavana, koska puolison tulot ja oma työttömyyskorvaus ylittää kevyesti asumistukirajat. Vuokralla ei olsisi saatu vuorkanmaksuvapaata, mutta pankista sai helposti lyhennysvapaata, jonka turvin käytössä olevat varat pysyivät työttömyysjakson ajan ennallaan.
Joo, kuten kerroin olen yh eli ei ole puolisoa eikä myöskään tarkoitusta hankkia sellaista. Ja teillä ei varmaan ole lapsia ja/tai puolisosi on hyvätuloinen, kun ette kerran saisi vuokra-asuntoon asumistukea, vaikka olit työtön. Mulla on kovin erilainen tilanne.
Minulle sanottiin pankissa lainaa hakiessani, että lyhennysvapaita ei sitten tipu, koska laina-aika on maksimi 25 v. Siitä ei pankki suostu laina-aikaa pidentämään. Varmaan jotenkin tiukan paikan tullen saisi neuvoteltua, mutta ei se kovin pitkäkestoinen ratkaisu ole.
ap
Juuri tuttavaperheen tytär hankki vuokra-asunnon ja siihen meni kuukausia vaikka jotui joustamaan kaikista asettamistaan ehdoista. Vuokralla muuttamisen helppous on urbaanilegenda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pankeissa teillä on lainat? Nordeassa kaikkiin asuntolainoihin saa lyhennysjouston, se varmasti helpottaisi tuota stressiä. En muutenkaan ymmärrä oikein mikä siinä stressaa sen enempää kuin vuokranmaksussakaan? Okt:a en itsekään haluaisi, mutta kerrostaloasunnossa ei ole mitään vastuuta mistään eikä ole pakko tehdä mitään remontteja. Asuntokaupoista on aina jäänyt sen verran voittoa käteen, että se pieni vaiva kannattaa nähdä.
Pankista löytyy joustoa jos heillä on luotto siitä että lainakulut saadaan viimeistään ulosmitattua asunnosta. Mutta sen sijaan vuokrantajilla ei juurikaan ole ymmärrystä siihen että vuokralainen ei pysty tilapäisesti maksamaan vuokraansa. Ja siihen ei muuten paljon tarvita, lomautus kahden viikon varoitusajalla ja hyvälläkin tuurilla menee pari kuukautta että saa kelasta asumistukipäätöksen. Vuokralla asuessa täytyy aina olla muutaman kuukauden puskuri siltä varalta että joutuu vaihtamaan asuntoa, omasta tai vuokraisännän tahdosta.
No kyllä asuntovelallisella pitää puskuria olla paljon enemmän, koska sitä asumistukea saa odotella loppuelämänsä, jos joutuu lomautetuksi tai työttömäksi. Ei niitä lyhennysvapaita loppuiäksi saa.
Laitettiin iso omakotitalo vuokralle ja vuokrattiin pienempi kerrostaloasunto tilalle kun kaksi lapsista muutti pois kotoa. Nyt saamme talosta vuokraa 2250€/kk ja maksamme omasta 970€/kk. Lainanlyhennykset omakotitalosta vielä 2 vuotta 920€/kk. Jäämme siis kivasti plussalle, vaikka verojahan tuosta joutuu maksamaan.
Olen tehnyt ja asunut nyt kohta 10 vuotta vuokralla. En missään nimessä kaipaa omistusasuntoa. Koetimme aikanaan etsiä sopivaa asuntoa kaupunkimme keskustasta, mutta ainoat, joita olisi voinut edes ajatella, olivat niitä, joihin oli tulossa julkisivu- tai putkiremontti. Mitään sopivalla keskustasijainnilla olevaa sopivan kokoista asuntoa ei vain löytynyt. Muutimme vuokralle kivaan taloon aivan keskustaan ja ei kyllä ole mitään halua muuttaa systeemiä. Moni sanoo, että onhan se oma kiva ja siinä on turvaa vanhuuden varoille. No, kuinka moni sen sitten oikeasti myy ja nauttii niistä rahoista eläkkeellä? Useimmilla se armas ja kallis asunto jää lähinnä perikunnan kiisteltäväksi. Joten ainakin me laitamme mieluummin rahat vuokraan, niin säilyy paremmin sopu jälkeläistenkin kesken. :)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuttavaperheen tytär hankki vuokra-asunnon ja siihen meni kuukausia vaikka jotui joustamaan kaikista asettamistaan ehdoista. Vuokralla muuttamisen helppous on urbaanilegenda.
Tuttavaperheen tytär etsi varmaan hyväkuntoista edullista yksiötä Kalliosta. Perheasunnot eivät ole ihan yhtä kiven alla.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Myin omakotitalon kun jäin leskeksi. Muutettiin väliaikaisesti vuokralle, mutta väliaikaisuus muuttui pysväksi kun ostin pari sijoitusasuntoa talosta saaduilla rahoilla.
Mitä järkeä on asua samalla vuokralla kun pitää itse vuokralaisia?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.
Ainoa asia mikä tässä yhtälössä on outoa on se että jos kerran saat vuokratuloa niin miten siitä huolimatta tulosi ovat niin pienet että saat asumistukea?
Omistusasumisen vankkumattomat kannattajat ovatkin tässä kertoneet niitä syitä, joiden takia edelleen mietin, mitä kannattaisi tehdä ja uskallanko myydä ja muuttaa vuokralle. Entä jos teenkin suuren virheen?
ap
Väsyin okt: kuluihin ja työmäärään. Nyt vuokralla kunnes lapset lentää pesästä. Katson sitten mitä teen, jäänkö edes Suomeen.
Myytiin omistusasunto ja maksettiin kaikki velat pois pari vuotta sitten, kun piti työn vuoksi vaihtaa paikkakuntaa. Täältä ei osteta asuntoa ja piste, koska täällä asutaan max 5 vuotta. Sitten onkin kohta omistuksessa peräti kaksi homeläävää muuttotappiokunnissa, elleivät vanhemmat sitten elä yli 100 -vuotiaiksi tai testamenttaa mansioneitaan. Viimeksi mainittu vaihtoehto olisi itseni kannalta toiseksi paras. Parasta olisi, jos tönöt palaisivat poroksi.