Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?

Vierailija
14.12.2018 |

Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?

Kommentit (400)

Vierailija
321/400 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oma asunto, jos sen asunnon arvo säilyy tai nousee. Näin ei ole kaikissa paikoissa eikä kaikkina aikoina.

Vierailija
322/400 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oma asunto, jos sen asunnon arvo säilyy tai nousee. Näin ei ole kaikissa paikoissa eikä kaikkina aikoina.

Kuten lopussa kirjoititkin, ei siitä arvon noususta eikä edes säilymisestä ole mitään takeita. Asunnon ostaminen on aina riski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/400 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eroamassa miehestäni. Myymme asunnon pois ja minä muutan lasten kanssa vuokralle. Minulla on niin pieni palkka että tulen saamaan paljon asumistukea. Jos maksaisin lainaa en saisi yhtään asumistukea eikä rahat riittäiso milöään normaaliin elämiseen, joutuisin venyttämään penniä liikaa. Koska kela auttaa vuokrassa vuokraasuminen on parempi vaihtoehto.

Vierailija
324/400 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen ei tosiaan aina kannata! Meillä isohko kerrostalokolmio jossa hoitovastike ja neljän hengen vesimaksut on lähes 500e, meillä tästä velkaa vielä 160 000e (ollaan jo maksettu n. 50Ke ) ja nyt on alettu puhumaan putkiremontista. Samanlainen asunto naapurirapussa vuokra 950e /kk. Veikkaan että meillä on putkiremontin jälkeen saman suuruinen vastike ja lainanhoitokulut päälle :(

Vierailija
325/400 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen eroamassa miehestäni. Myymme asunnon pois ja minä muutan lasten kanssa vuokralle. Minulla on niin pieni palkka että tulen saamaan paljon asumistukea. Jos maksaisin lainaa en saisi yhtään asumistukea eikä rahat riittäiso milöään normaaliin elämiseen, joutuisin venyttämään penniä liikaa. Koska kela auttaa vuokrassa vuokraasuminen on parempi vaihtoehto.

https://www.kela.fi/omistusasunto

Vierailija
326/400 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten lopussa kirjoititkin, ei siitä arvon noususta eikä edes säilymisestä ole mitään takeita. Asunnon ostaminen on aina riski.

Kuten moni muukin asia elämässä. Ilman riskinottokykyä ei pysty ikinä vaurastumaan.

Vierailija
327/400 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen ei tosiaan aina kannata! Meillä isohko kerrostalokolmio jossa hoitovastike ja neljän hengen vesimaksut on lähes 500e, meillä tästä velkaa vielä 160 000e (ollaan jo maksettu n. 50Ke ) ja nyt on alettu puhumaan putkiremontista. Samanlainen asunto naapurirapussa vuokra 950e /kk. Veikkaan että meillä on putkiremontin jälkeen saman suuruinen vastike ja lainanhoitokulut päälle :(

Kerrankin näinkin päin. Av:lla vastaavissa ketjuissa kuulee yleensä vain asunnoista, joissa maksetaan max. 650 e/kk lainasta, 150 e/kk vastikkeesta ja se vastaavan asunnon vuokra on juuri vähintään tuo 950 e/kk.

Vierailija
328/400 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Talostamme löytyi kauppojen jälkeen hometta ja talo asuinkelvoton. Ei muuta kuin takas vuokralle vaan.

Vierailija
329/400 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitten perässä; toisella paikkakunnalla vuokra-asunto, omistuasunto jäi ns. kakkosasunnoksi. En halunnut myydä sitä, siltä varalta, että palaan takaisin. talo sen verran hyvä ettei  tarvinnut edes miettiä miten toimin.

Vierailija
330/400 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja minulla on pieni uudehko talo maalla ja kaupunkiasuntona kaksio, olen miettinyt vakavasti että hankin vuokra-asunnon ja laitan omani myyntiin.

Huolta, stressiä ja puuhaa on koko ajan ja kun sitä riittää töissäkin, vuokra-asunnossa asuminen olisi helpompaa ja rahat voisi sijoittaa.

Vierailija
331/400 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä, sillä nyt myymällä asunnon voisin elää niillä saamillani rahoilla 59 vuotiaaksi vuokralla, olettaen että vuokrataso pysyy samana tai että sijoitusvarallisuuden kautta voi kompensoida nousevia kuluja.

Vierailija
332/400 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Omistan 250 000 euron asunnon täysin ja yhtiövastike pieni. 

Paljon halvempaa kuin kallis vuokra

Vierailija
333/400 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, muutin vuokralle koska muutettiin miehen kanssa yhteen. En kuitenkaan myynyt kämppää, vaan vuokrasin sen, ja nyt lainakulut ja yhtiövastike hoituu lähes kokonaan vuokratuloilla. Asunnon arvo on yhä nousussa.

Vierailija
334/400 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska kahdeksan vuotta sitten ostettu 250 000 euron asunto hieman syrjemmältä ei ole enää kuin 180 000 euron arvoinen, pakko myydä pois vielä kun jotain käteen jää. Näin käy pikkuhiljaa kaikille yli 60km helsingistä oleville pikkukylille, josta ennen pendelöitiin autolla töihin, nykyisin palvelut näivettyvät ja asuntojen hinnat romahtaneet.

Vierailija
335/400 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ihan hyvä asua. Ostettiin 13 vuotta sitten rivitalokolmio (100000€). Nyt maksettu viimeinen erä ja asumiskustannukset vain vastike 270€/kk. Rahaa jää todella paljon muuhun. Toki tulossa on vuosien varrella varmaan putkiremppaa ja kylpyhuoneremonttia.

Vierailija
336/400 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tilanteessa kun omistusasunto myyty mutta seuraavaa ei ole vielä ostettu, on ollut pakko mennä vuokralle väliaikaisesti. Emme ole olleet niin onnekkaita että uusi olisi löytynyt ja muuttovapaa samaan saumaan kun vanhasta jo pitää muuttaa. Lisäksi vanha myytävä ensin että saa rahat uuteen. Kahden asunnon loukkuun en itseäni laita, mielummin maksan muutaman kuukauden vuokraa ja etsin sopivaa uutta asuntoa rauhassa.

Vierailija
337/400 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin omassa (pienessä) kuin vuokralla toisen asunnossa. Asumisturva ennen kaikkea ja toki myös pieni yhtiövastike.

Vierailija
338/400 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat aikeet täällä, paitsi että me eroamme vain paperilla. Veronmaksuhalut tähän hölmölään täysin nollassa, siirrymme maksajien puolelta siipeilijöiden puolelle. Tuethan ovat tulosidonnaisia, eli niitä saa vaikka jotain omistaisikin kunhan ei tienaa mitään. Miehellä tuli juuri viime kuussa 20 vuotta täyteen työpaikassaan, kesäloman jälkeen hän irtisanoo itsensä. Minä lopetin työnteon jo aiemmin, nyt on meidän vuoro levätä ja antaa muiden raataa puolestamme.

Kun aikanaan palaamme työelämään, se tapahtuu jossain toisessa maassa. Kummallakin arvostettu koulutus ja haluttua osaamista sekä monipuolinen kielitaito.

Vierailija
339/400 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen kannattaa aina.

Vierailija
340/400 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Laitoin omistusasunnon vuokralle 1200 e/kk ja vuokrasin asunnon 700 e/kk. Hyvin hankkii ja hyvin pyyhkii!

Tästä kommentista jää sellainen käsitys, että 500 euroa tulee puhtaana tassuun joka kuukausi. Ei se nyt ihan niin mene. Vuokrasaatavasta on maksetava vastike ja vesi. Lisäksi vuokrasaatava on veronalaista tuloa. Kuten moni kommentoinutkin, niin ne kaikki yksittäiset kodinkoneiden hajoamiset ja suuremmat taloyhtiöremontit ovat myös vuokranantajan vastuulla.

Näistä sijoitusasunnoista nettoaa yleensä parhaiten vasta myynnin yhteydessä, jos silloinkaan. Mahdollisesta voitosta pitää myyntivoittovero tilittää verottajalle (toki kannattaa tehdä remonteista koituneista kustannuksista vähennykset myynnin).

Haluan vain korjata tämän liiankin yleisen käsityksen, että sijoitusasunnot on ”helppoo rahaa”. Asuntosijoittaminenkin on lajinsa ja jos sen tekee lainarahalla, niin asiansa todellakin pitää osata, jotta homma pyörii kannattavana.