Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?
Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Mitkään muut menothan ei nouse 2% vuodessa. Jos vuokra on 700€, vastike on todennäköisesti 300€.
Samalla laskennalla vastikkeisiin menee yli 300000€ eli enemmän kuin sen asunnon todennäköinen hinta. Mutta 50 vuoden aikana asuntoon osuu vähintään kerran putkiremontti. Se voi hyvinkin syödä säästöstä 100000€ pois.
50 vuodessa asuntoa on muutenkin remontoitava, ettei asumismukavuus putoa nollaan. Lisäksi esim 5 x jääkaappipakastin ja 5 x astianpesukone. Ainakin 2 x liesi.
Kodinkoneisiin menee helposti 10000€.
Ikkunaremontti 10000€. Parvekelasit 5000€.
Muutin ulkomaille ja myin asunnon pois. Olisi ehkä kannattanut pitää sijoituskäytössä, mutta rupesi olemaan siinä iässä että pakko tehdä isoja remontteja piakkoin.
Onnen tyttö 69 kirjoitti:
Myin ison asunnon hyvällä hinnalla Heldingistä ja asuin 6 kk vuokralla, kunnes löysin luksustalomaiseiselta alueelta uuden omakotitalon järven rannalta.
Omakotitaloasuminen on vaan niin paljon edullisempaa kuin vuokralla asuminen.
Vuokrakulut tässä asunnossa olisi ainakin 2500€/kk. Pankkilainaa lyhennän 650€/kk ja yhtiövastike ja vesi 250€/kk ja sähköt 200€/kk.
"luksustalomaiselta" :-)
Just.
Mä haaveilen pääomien irrottamisesta asunnosta. En vielä, mutta ehkä sitten eläkeiässä tai vähän ennen. ASO on vaihtoehto, koska miehellä on ASO-numero 90-luvulta. Haluaisin asuntolainasta eroon ja omistukset vähän sellaiseen asentoon, että ne olisi kiva saada perinnöksi.
Mutta ei vuokralle ole oikein järkeä muuttaa kovin nuorena. Me ollaan vasta viisikymppisiä. Mutta jos minusta tulee vaikka 75-vuotiaana leski, joku pieni vuokrakämppä keskustan tuntumassa voisi olla kiva juttu. Voisi kokeilla asumista jossain, missä ei ole asunut aiemmin. Ja lapselle jäisi silti vielä jotain perintöä, ei ehtisi kaikki rahat mennä vuokraan.
Suurin osa näistä omistusasunnoista muka pois muuttaneista asoasuntoihin kuulostaa kumman samanlaisilta ja muutenkin epäuskottavilta. Kuultaa läpi, ettei oikeasti tiedetä mitään omistusasumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Mitkään muut menothan ei nouse 2% vuodessa. Jos vuokra on 700€, vastike on todennäköisesti 300€.
Samalla laskennalla vastikkeisiin menee yli 300000€ eli enemmän kuin sen asunnon todennäköinen hinta. Mutta 50 vuoden aikana asuntoon osuu vähintään kerran putkiremontti. Se voi hyvinkin syödä säästöstä 100000€ pois.50 vuodessa asuntoa on muutenkin remontoitava, ettei asumismukavuus putoa nollaan. Lisäksi esim 5 x jääkaappipakastin ja 5 x astianpesukone. Ainakin 2 x liesi.
Oman asunnon arvo nousee todella hyvin esim. pääkaupunkiseudulla. On kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla laskennalla vastikkeisiin menee yli 300000€ eli enemmän kuin sen asunnon todennäköinen hinta. Mutta 50 vuoden aikana asuntoon osuu vähintään kerran putkiremontti. Se voi hyvinkin syödä säästöstä 100000€ pois.50 vuodessa asuntoa on muutenkin remontoitava, ettei asumismukavuus putoa nollaan. Lisäksi esim 5 x jääkaappipakastin ja 5 x astianpesukone. Ainakin 2 x liesi.
Matematiikka ei selvästikään ole vahvinta osaamistasi =D
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli iso kaupunkiasunto ja maalla vapaa-ajan käytössä 2012 valmistunut omakotitalo.
Myin kaupunkiasunnon ja sain talon velattomaksi. Rahaa jäi ja ostin asumisoikeusasunnon.
Uusi, todella hyvältä paikalta. Viihdyn erittäin hyvin ja olen tyytyväinen.
Voin ja osaan laskea kuinka paljon maksaisin kuukausittain "itselleni" jos asuisin omistusasunnossa.
Koen kuitekin että elämänlaatuni parani näin. Minulle tämä sopii.
Asumisoikeusasunto on vielä idioottimaisempaa kuin vuokralla asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin kysyä pankilta lainaa. Olisin halunnut asunnon myyntihinnan verran eli noin 100k ku olisin yksiön ostanut helsingistä. No en tietenkään saanut kun tulot alle 4000e kuussa ja asunnon velaton hinta oli 250k. Silloin jäin miettimään että kannattaa ottaa lainaa jos saa..
Jokin ei nyt tarinassasi täsmää... noilla tuloilla aivan varmasti saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.
Kai muistit ilmoittaa vuokratulot asumistukihakemuksessa
Olen muuttanut omastani vuokralle, koska sain poikkeuksellisen halvan vuora-asunnon ja omastani saa niin hyvän vuokran, että se todella tuntuu kuukausibudjetissani. En halua enää elää ilman noita tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin kysyä pankilta lainaa. Olisin halunnut asunnon myyntihinnan verran eli noin 100k ku olisin yksiön ostanut helsingistä. No en tietenkään saanut kun tulot alle 4000e kuussa ja asunnon velaton hinta oli 250k. Silloin jäin miettimään että kannattaa ottaa lainaa jos saa..
Jokin ei nyt tarinassasi täsmää... noilla tuloilla aivan varmasti saa lainaa.
Olisiko tämä niitä uudiskohteita, joissa suurin osa hinnasta on yhtiölainaa? Ehkä pankki on katsonut, ettei noilla tuloilla pysty luotettavasti maksamaan sekä yhtiölainaa että omaa lainaa, varsinkaan korkojen noustessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunaremontti 10000€. Parvekelasit 5000€.Oman asunnon arvo nousee todella hyvin esim. pääkaupunkiseudulla. On kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.
Mutta ne rahat on kiinni siinä asunnossa. Jos kotiutat voitot, muutut kodittomaksi.
Olen tehnyt tuon tempun 10v sitten. Tilanne oli sellainen, että tarvitsin 98 000€ rahaa sijoittaakseni sen kaverini perustamaan start-up:iin. Pankki (mikään pankki) ei kuitenkaan antanut tuota lainaa ja omia vapaita rahoja ei ollut riittävästi. Asunnosta oli tuolloin maksettuna yli satku, eli ainoa keino oli myydä asunto ja ottaa rahat, sekä muuttaa vuokralle.
Kannattiko? Kyllä :) ja nyt asun taas omassa.
Vierailija kirjoitti:
Alueella missä asutaan ei ole isoja asuntoja vuokralle, perheasunto aso- asuntonakin maksaa n 1500e /kk (vähimmillään), vuokrat 2000e /kk. Nyt omistusasunnon kulut on 500e/kk, eli joka kuukausia plussaa 1000e, tuota eroa ei pysty kirimään sijoittamalla eikä noin kalliitta remonttejakaan ole tulossa. Lisäksi käytössä on lyhennysvapaat, joita ei olla vielä koskaan käytetty vaikka on pari lastakin tehty. Kriisin tullessa sain kulut välittämästi 500e/kk tasolle, vuokra-asunnossa tämä ei käy.
Iso asunto on myös vanhuuden turva, tästä kaksioon niin jää 200 000 tilille käytettäväksi eläkkeellä.
Muuten kuulostaa fiksulta, mutta on aivan paikkakuntakohtaista, saako ison asunnon myytyä haluamallaan hinnalla, tai lainkaan, siis kerrostalosta, varsinkaan jos talossa ei ole hissiä. Toivottavasti teille käy hyvin!
Äippäliini1987 kirjoitti:
Joo, Muutin okt talosta kunnan omistamaan uudehkoon paritaloon, Kun ei rahat avioeron jälkeen ei rahat riittänyt vanhan talon ylläpitoon ja iso perhe niin ei ois yhden ihmisen tuloilla saanut lisälainaa että suurempaan muuttaisi, Myin tosiaan tuon rintsikan pois ja nyt asutaan kunna paritalossa jossa 5H-K sauna ja kun ollaan landella niin tässä on takka ja ilmalämpöpumppu ja muutenkin tosi tasokas ettei edes usko että asuu kunnan omistamassa paritalossa; No joo vuokra vähän isohko mutta saan asumistuen ja edellisen asunnon myynnistä sain maksettua velat pois ja loppuosuudella ostin kesämökin ja paremman auton, Sekä jäi säästön yllättäviä menoja varten. Ei kaduta yhtään. Olen asunut tätä ennenkin vuokralla ja omistusasunnoissa, Pahin oli pieni rivitaloyhtiö jossa eläkelläisiä, Kyttäsivät mitä teet ja valittivat lasten pienestä pihaleikkien äänestä, Ja marmatusta kun vieraita kylässä niin ei joku pääse vieraspaikalle, Haloo sitä varten se paikka on, ei ne asumaan jääneet. Sitten Asuin kerrostalossa kun olin työelämän alussa, as oy josta ekan asunnon ostin, Siellä mummo naputti patteria ja valitteli metelistä ja muutenkin ahdasmielistä porukkaa, Vuokralla kun asuu vuokrataloyhtiössä ei niuhoteta niin herkästi kun ihmisillä muuta mietittävää, jos omassa asun niin omakotitalossa jos varallisuus antaisi periksi. Vuokralla asumisessa on helppoa vaihtaa asuntoa elämäntilanteen mukaan ja jos uutta työtä etsii niin voi lähteä toiselle paikkakunnalle, Itse kun olen liikkuvaa sorttia ja useamman ammattin omaava äippä, Autonasentaja, Lähihoitaja sekä Linja-autonkuljettaja, Mieli tekisi alkaa opiskelemaan metsäkoneen rattiin, Lapsetkin sanoo mitä meidän äippä ei osaa korjata tai ajaa sitä ei tarvitse, Ja olen huomannut kun miestä tässä on vähän etsiskelty, Kun sanon että autot ja koneet kiinnostavat, On moni mies lopettanut kiinnostuksensa, pelkäävät visiin että käy miehisyyden päälle, Ei taida dikata kun mimmi remppaa autonsa itse. No nyt lipsahti aiheen ulkopuolelle, sorry.
Mukava, että asumisasiasi on kunnossa ja sopivia ammatteja löytynyt. Toivon, että myös sopiva, sinua arvostava puolisokin löytyy.
Sen kyllä sanoisin, että jos joku valittaa melusta, se kannattaa ottaa tosissaan, aina ei omaa ja perheensä kovaa äänenkäyttöä huomaa, joten välillä kannattaa ihan oikeasti miettiä mikä on kohtuullista kaikkien kannalta, eikä automaattisesti pitää asiasta huomauttamista asiattomana - saatat huomata itsekin lastesi lähdettyä, että rauha ja hiljaisuus on ihan kivaakin ja toivoa, että se naapurin puolikuuro eläkeläinenkin hankkisi jo kuulolaitteen, jotta sinun ei tarvitsisi aina kuunnella samaa radio/tv-ohjelmaa kuin hän. Hyvää jatkoa!
"Vaikeampaa oli muuttaa pois ranskalaisesta vuokra-asunnosta kuin laittaa tuo oma vuokralle Suomesta lähtiessä:'D"
Miksi oli vaikeampaa? Onko irtisanomisaika älyttömän pitkä vai onko sielläkin käytäntönä, että koska vuokrataso on vain kohtalainen tai jopa halpa, joutuu lähtiessään tekemään kunnon remontin? (Ainakin joissain todella pitkien vuokrasuhteiden maissahan näin on, tarkoittaa, että esim. kun joku, kenties iäkäs, henkilö kuolee, hänen vuokra-asuntonsa on remontoitava uutta vastaavaksi kuolinpesän varoilla.)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tuon tempun 10v sitten. Tilanne oli sellainen, että tarvitsin 98 000€ rahaa sijoittaakseni sen kaverini perustamaan start-up:iin. Pankki (mikään pankki) ei kuitenkaan antanut tuota lainaa ja omia vapaita rahoja ei ollut riittävästi. Asunnosta oli tuolloin maksettuna yli satku, eli ainoa keino oli myydä asunto ja ottaa rahat, sekä muuttaa vuokralle.
Kannattiko? Kyllä :) ja nyt asun taas omassa.
Sulla kävi tuuri. Yleensä, kun sijoittaa kaverin bisneksiin, menee rahat ja kaveruus.
Kuka on oikeasti noin tyhmä? Kun laina on maksettu, asumiskulut liki 0. Ja oikeasti, vaikka asunnon arvo laskee niin ajatus siitä että se on oma, lämmittää. Asunto on ihmisen tärkein sijoitus.
Minä olin tyhmä että ostin oman vasta 30-vuotiaana, asunto on maksettu kun täytän 55. Jos olisin ostanut 10 vuotta sitten, olisin rikas ja velaton jo alta viisikymppisenä.
Olen. Muutin ulkomaille töiden perässä enkä halunnut ostaa kohdemaasta omaa asuntoa, koska tiesin oleskelun olevan väliaikaista. Laitoin oman asuntoni vuokralle.