Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?
Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?
Kommentit (400)
Juu, omassa rivarissa asun, enkä myy enkä muuta vuokralle. Kivampihan se on omaa maksaa kun vuokranantajalle. Hyvä on alue ja hyvät koulut, luonto jne liki.
Vierailija kirjoitti:
Juu, omassa rivarissa asun, enkä myy enkä muuta vuokralle. Kivampihan se on omaa maksaa kun vuokranantajalle. Hyvä on alue ja hyvät koulut, luonto jne liki.
Luetun ymmärtämisessä ongelmia?
Onko tämä taas ilta-sanomien juttujen alustamiseksi tehty aloitus? Itselläni on 432000 euroa lainaa kolmesta asunnosta, eikä ahdista yhtään niin kauan kun korot ovat negatiivisia. Mutta muuttakaa vaan vuokralle, tarvitsen vuokralaisia sijoitusasuntoihini.
Muutettiin. Lasten kasvettua tuli suurempi tilantarve (omat huoneet) , mutta sehän on tilapäistä. Asunnon myyntitulot on sijoitettu ja kasvavat korkoa. Kun lapset muuttavat pois, ostetaan taas pienempi omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
Asumistuella ei tule maksamaan noin paljon. Toisekseen tuo vain rahaa jota hautaan ei viedä, kuten omistusasuntoakaan.
Jos vuokralla asuminen helpottaa stressiä ja keventää taloudellista taakkaa, niin mitä järkeä hampaat irvessä omaakaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei olisi varaa eläkeläisenä asua vuokralla. Yhtiövastikkeeni on nyt 300 eur/kk, samanlaisesta asunnosta samassa taloyhtiössä yksi vuokralainen maksaa 1.000 eur/kk.
Olisi kyllä vuokralla asuessa elämä yhtä sentin venytystä, koska asumistukea en saisi.
Siksi tämä asumismuoto minulle paras.
Niin, mietittekö te vuokralla asumisen puolesta puhujat koskaan sitä, miten sitten kun olette eläkkeellä? Vai ajatteletteko te vain, että on on sitten sen ajan murhe?
T. Toinen omassaan asuva eläkeläinen
Typerä boomeri. Kaikille mistusasunto ei sovi. Minä joudun työn takia muuttamaan kahden vuoden välein. Vuositulot on 100ke joten rahasta ei ole kiinni. Siitä on kiinni että ei viitsi joka kolmas vuosi myydä tappiolla taloa. Vain boomerit luulee että jokainen asuu koko elämänsä samassa kaupungissa eikä koskaan muuta suvusta sataa metriä kauemmas.
Me typerät boomerit maksamme kuitenkin asumisemme ihan itse, tukia nostamatta.
Ja pois en muuta. Suku asunutkirkonkirjojen mukaan samalla paikkakunnalla vähän yli 200 vuotta. Ja se paikkakunta on Stadi.
Meillä oli iso kaupunkiasunto ja maalla vapaa-ajan käytössä 2012 valmistunut omakotitalo.
Myin kaupunkiasunnon ja sain talon velattomaksi. Rahaa jäi ja ostin asumisoikeusasunnon.
Uusi, todella hyvältä paikalta. Viihdyn erittäin hyvin ja olen tyytyväinen.
Voin ja osaan laskea kuinka paljon maksaisin kuukausittain "itselleni" jos asuisin omistusasunnossa.
Koen kuitekin että elämänlaatuni parani näin. Minulle tämä sopii.
Olen muuttanut omistusasunnosta asumisoikeusasuntoon mutta tämä tapahtui v. 1997. Taustalla vaikutti sellaiset asiat kuten että asumisoikeusasunnot olivat siihen aikaan todella edullisia, uudesta rivitalokolmiosta Vantaalla kk-vastike vain 3000 mk. Myös se että muutin yhteen asumaan seurustelukumppanini kanssa, hänellä ei ollut mitään kunnon tuloja eikä rahaakaan osallistua omistusasunnon hankintaan. Minun omistusasuntoni oli pelkkä yksiö Helsingissä, ja minulla olisi ollut varaa vaihtaa kaksioon, mutta ei isompaan.Avovaimo halusi nimenomaan kolmion.
Vierailija kirjoitti:
Muakin stressaavat utaloyhtiön tulevat remontit ja kaikenmaailman yllättävät korjausmenot pitkän ja ison asuntolainan lisäksi. Samoin se, että tätä asuntoakin pitäisi remontoida omalla kustannuksella, koska jotkut pinnat alkavat olla aika kulahtaneita.
Lisäksi haluaisin elää tässä ja nyt enkä käyttää kaikkea rahaa, aikaa ja energiaa asuntoon.
Mutta. koska "vuokralla asuminen on tyhmää", päätös muuttaa vuokralle ei ole helppo. Tämä on ensiasuntoni, joten lainan saaminen on ollut helpompaa kuin mitä se sitten myöhemmin mahdollisesti olisi, jos joskus vielä haluaisinkin ostaa asunnon.
ap
Entä jos vaihdat toiseen omistusasuntoon. Sulle on ehtinyt kertyä tuosta omaisuutta, joten löytyisikö asunto joka olisi joko edullisempi, tai isoja remontteja ei olisi näköpiirissä? Eli joko sun laina olisi pienempi tai tulevat remontit olisi pienemmät. Myyt nyt tämän ennen remontteja, ja jos et heti löydä sopivaa, asut hetken vuokralla ja katselet. Laitat rahat siksi aikaa rahastosäästöön. Älä missään nimessä kuluta niitä yhtään, silloin kaikki tuo ponnistus ja stressi olisi ollut ihan turhaa.
mikä estää asumasta sitten vaikka vähän aikaakin vuokralla tai asumisoikeusasunnossa, kunnes löytyy hyvä tai on tarve muuttaa työn perässä.
Minulla on eri tilanne kun olen yh, ja oli vain purtava hammasta että pystyn pitämään lapselle kodin. Minäkin pelkäsin miten taloudellisesti käy. Niin vaan aina löytyi keino joka kerta, ja lapsi on kohta aikuinen ja lähtee omilleen. Tuloni ovat kasvaneet kun olen löytänyt paremmin palkatun työn, ja menoni pienenevät kun kohta elätän vain yhtä aikuista kahden sijasta.
On ollut pakko todeta että elämä kantaa ja liian kauas on turha stressata.
Asun kyllä omskotitaloa, joten voin tehdä remontit oman harkinnan mukaan, ja valita kuinka hienoon laatutasoon minulla on varaa. Samalla tietysti hyväksyn sen että talokin on kulutustavaraa, ja kun se vain pidetään kunnossa eikä parannella, saan siitä aikanaan vähemmän kuin itse maksoin.
Mutta olen laskenut arvon aleneman asumilleni kuukausille, ja todennut että se on tavanomaisen yhtiövastikkeen luokkaa. Asuminen maksaa aina, vuokralla tai omistusasunnossa. Yleensä omistaessa kuitenkin vähemmän, koska vuokranantaja on määritellyt vuokran niin että osa siitä on hänelle vielä tuloa. Omistusasujan kulut ovat vain pelkät kulut, ei mitään ylimääräistä, siksi edullisemmat.
Vuokralla ostat siis myös sen palvelun että joku hoitaa asunnon omistamisen työn ja riskit puolestasi.
Itse ajattelin että minulla ei ole varaa ostaa palveluita jotka voin tehdä itse työpäivän päälle, ikään kuin palkan päälle.
Samaan kastiin menee itse halkojen tekeminen ja lämmitys, itse siivous ja itse kotona ruuan laitto ja eväät, itse remontointi, puutarhan hoito ja vaatteiden korjaus, itse juhlien järjestäminen ja leipominen. Kun et maksa vieraalle se palkka tulee tavallaan sinulle. On yksi tapa tehdä lisätöitä päivätyön lisäksi ja jatkaa elantoaan tai vaurauttaan omalla työllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut omistusasunnosta asumisoikeusasuntoon mutta tämä tapahtui v. 1997. Taustalla vaikutti sellaiset asiat kuten että asumisoikeusasunnot olivat siihen aikaan todella edullisia, uudesta rivitalokolmiosta Vantaalla kk-vastike vain 3000 mk. Myös se että muutin yhteen asumaan seurustelukumppanini kanssa, hänellä ei ollut mitään kunnon tuloja eikä rahaakaan osallistua omistusasunnon hankintaan. Minun omistusasuntoni oli pelkkä yksiö Helsingissä, ja minulla olisi ollut varaa vaihtaa kaksioon, mutta ei isompaan.Avovaimo halusi nimenomaan kolmion.
Saanko kysyä miten tuossa suhteessa kävi? Itselleni tuntuu niin vieraalta vaatia kolmiota ilman että itsellä on euroakaan laittaa pöytään. Mutta ehkä hän oli opiskelija ja myöhemmin tilanteesta tuli tasapainoisempi?
Alueella missä asutaan ei ole isoja asuntoja vuokralle, perheasunto aso- asuntonakin maksaa n 1500e /kk (vähimmillään), vuokrat 2000e /kk. Nyt omistusasunnon kulut on 500e/kk, eli joka kuukausia plussaa 1000e, tuota eroa ei pysty kirimään sijoittamalla eikä noin kalliitta remonttejakaan ole tulossa. Lisäksi käytössä on lyhennysvapaat, joita ei olla vielä koskaan käytetty vaikka on pari lastakin tehty. Kriisin tullessa sain kulut välittämästi 500e/kk tasolle, vuokra-asunnossa tämä ei käy.
Iso asunto on myös vanhuuden turva, tästä kaksioon niin jää 200 000 tilille käytettäväksi eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miten tuossa suhteessa kävi? Itselleni tuntuu niin vieraalta vaatia kolmiota ilman että itsellä on euroakaan laittaa pöytään. Mutta ehkä hän oli opiskelija ja myöhemmin tilanteesta tuli tasapainoisempi?
1990-luvun laman aikaan hän ei sanut kunnollista työtä mistään. Mulla oli vakituinen työ ja varaa maksaa hänen osuutensa. Hän sai sittten aika pian töitä ja menimme naimisiin ja saimme lapsen. Tosin suhteessa on ollut kitkaa koska hän jäi ikuiselle äitiyslomalle lapsen syntymisen jälkeen. Sen jälkeen hänellä on ollut terveyden kanssa ongelmia.
Hänen vanhempansa auttoivat häntä rahallisesti että saimme ostettua omistusasunnon lopulta mutta se ei ole mikään kiva homma olla appivanhemmista riippuvainen. Mulla vaan ei ollut sydäntä potkia häntä pihalle silloin kun piti tehdä päätös muuttaako hänen kanssa yhteen asumaan kun oli tiedossa epävarma taloudellinen tilanne.
Lapset muuttivat maailmalle, laitoin 5h+k vuokralle ja muutin yksikseni kaksioon. En jaksanut siivota turhaan isoa kämppää.
Mä yritin kysyä pankilta lainaa. Olisin halunnut asunnon myyntihinnan verran eli noin 100k ku olisin yksiön ostanut helsingistä. No en tietenkään saanut kun tulot alle 4000e kuussa ja asunnon velaton hinta oli 250k. Silloin jäin miettimään että kannattaa ottaa lainaa jos saa..
Myin ison asunnon hyvällä hinnalla Heldingistä ja asuin 6 kk vuokralla, kunnes löysin luksustalomaiseiselta alueelta uuden omakotitalon järven rannalta.
Omakotitaloasuminen on vaan niin paljon edullisempaa kuin vuokralla asuminen.
Vuokrakulut tässä asunnossa olisi ainakin 2500€/kk. Pankkilainaa lyhennän 650€/kk ja yhtiövastike ja vesi 250€/kk ja sähköt 200€/kk.
Toisille se matematiikka vain on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle. Iso asunto on myynnissä. Muutan lentokentän lähelle pieneen vuokrayksiöön, koska aion matkustella. Jos löydän jonkun kivan paikan, mihin haluan muuttaa, niin muutan ulkomaille.
Se ilmastonmuutos ei sitten kauheasti kiinnosta. Kannattaisi miettiä myös lähellä olevia kohteita.
Omistusasunnosta oli tulossa jättiremontteja mahdollisesti myös talon purkaminen koska putkiremontit sun muut oli jätetty tekemättä, mieluummin vuokralla silloin yleensä pääsee nopeasti muuttamaan pois jos vuokranantaja on ikävä tai asunnossa jotain vikaa.
Tällä hetkellä haluaisin asua joko etelä-Euroopassa ilmastoidussa vuokra-asunnossa jossa olisi (viilentävä) meri uimiseen lähistöllä, tai sitten haluaisin asua Suomea viileämmässä maassa jossa ei ole sisällä +35 tai +40C helteet. Tällä hetkellä siis sisällä on +40C ja ulkona +30C ja meri on kaukana niin en pääse viilentymään edes uimalla, hyvä autoilijoille jotka voivat hetkessä hurauttaa merelle uimaan.. minulle riittäisi myös +25C ilmastointi mutta liikaa vaadittu täällä.
Meille tuli vesivahinko, jonka alta jouduttiin muuttamaan vuokralle. Harkitsen rempatun asunnon myymistä ja vaihtamista aso-kämppään. Ihan vaan siksi ettei ole varaa haluamaani asuntoon (3h + k 2000-luvun talosta tietyltä alueelta Hgistä). Jos olisi varaa, ostaisin heti oman. Olen yh, 1 lapsi.