Hyvin toimeentuleva ex-mies ei halua maksaa elatustukea
Onko kenelläkään vastaan tullut moista haastetta? Meillä on yhteinen omakotitalo (ja velkaa) nyt tuore avioero. Mutta ex ei suostu maksamaan elareita!! Ollaan kavereita enkä haluais tiukkoihin otteisiin alkaa yhteisten lasten vuoksi. Yhteistyötä kuitenkin pitäisi jatkaa lasten takia. En oo ollu yht.lastenvalvojaan kun pidin itsestään selvyytenä että isä huolehtii lasten elintason säilymisestä, ei minulla ole varaa yksin hoitaa asumismenoja ja lasten elättämistä. Asuminen on sovittu, että arkipäivät mulla ja viikonloput isällä.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa sitten toisinpäin niin, että miehesi pitää arkipäivät lapset ja sinä maksat elatusapua.
Viikko-viikko systeemi olisi parempi. Kumpikaan ei maksaisi mitään ja lapsilisät puoliksi.
Viikko-viikko -systeemillä ei ole mitään tekemistä elatusavun maksamisen kanssa.
Totta munassa on. Jos lapset asuvat molempien luona yhtä paljon, ei elatusavulle ole mitään perusteita.
Näin ainakin meillä. Lapset on viikon minulla ja seuraavan äidillään. Elatuksia ei makseta puolin ja toisin. Lapsilisät menee äidille, en viittiny tuosta alkaa lastenvalvojan kanssa tappeleen. Tää lienee nykyään aika yleinen käytäntö.
Näin meilläkin.
Yhdessä neuvottelemme suuremmat hankinnat ja koska isä huomattavasti suurituloisempi, hän huolehtii harrastusvälineistä ja kännyköistä jne.
Ja mielellään niin tekee. Onneksi aikoinaan jossain mielessä tuli valittua kunnon mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
päivä kerrallaan kirjoitti:
Onko kenelläkään vastaan tullut moista haastetta? Meillä on yhteinen omakotitalo (ja velkaa) nyt tuore avioero. Mutta ex ei suostu maksamaan elareita!! Ollaan kavereita enkä haluais tiukkoihin otteisiin alkaa yhteisten lasten vuoksi. Yhteistyötä kuitenkin pitäisi jatkaa lasten takia. En oo ollu yht.lastenvalvojaan kun pidin itsestään selvyytenä että isä huolehtii lasten elintason säilymisestä, ei minulla ole varaa yksin hoitaa asumismenoja ja lasten elättämistä. Asuminen on sovittu, että arkipäivät mulla ja viikonloput isällä.
Niin siis lapsilla ei tule olemaan sama elintaso sinun luonasi kuin heillä on viikonloppuna isän luona. Isän kuuluu maksaa elatusapua lapsille, joka on noin vähän yli satasen lapsi eikä se juurikaan nosta heidän elintasoaan sinun luona. Isä ei maksa enää AP sinun elämääsi vaan lasten.
Höpöhöpö. Elarien suuruus riippuu kummankin vanhemman elatuskyvystä ja voi olla miten suuri tahansa. Se mitä kela maksaisi on se suurinpiirtein satku. Hyvätuloinen ihminen luonollisesti maksaa paljon enemmän. Vai haluaako joku tosiaan, että omat muksut elää köyhyydessä?
Onko köyhyyttä, jos on lämmin koti, ruokaa, vaatteita ja harrastuksia? Minusta ei ihan kata köyhyyden määritelmää.
Oikeasti eläisit ihan onnellisena käyttäen omat rahasi itsesi hemmotteluun kun lapsillasi olisi juuri ja juuri ruokaa ja häthätää vaatteet päällä? Ei hyvä luoja..
Tätähän tuossa juuri tarkoitettiinkin. Sillä puolisolla on on oikeus käyttää sitä rahaa itseensä sen jälkeen kun on antanut lapsilleen sen etteivät he "elä köyhyydessä"omalla viikolla. ei sen ex puolison tarvitse niitä toisen puolison viikkoja kustantaa. Jos ex puolisolla ei ole varaa kustantaa lapsia omalla viikolla antaa lapset sitten kokonaan sinulle toiselle. So simple.
Eli juuri näin kun sanoin. Sinulle on aivan yks hailee jos omat lapsesi palelevat ulkona kun äidillä ei ole varaa ostaa heille toppapukuja kunhan jotenkuten ”eivät elä köyhyydessä” sinun viikollasi :,D paljonpa heitä rakastat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä onkin päässyt parempi tuloiseksi tuollaisilla matematiikan taidoilla.
Lapset asuvat puoliksi, sinä tienaat 1000€, äiti 600€+lapsilisän 100€=700€ ostatte lapselle 100€ polkupyörän, sinä maksat 50€ ja äiti 50€, sinun tuloistasi kului 5%, äidin noin 7%, lapsilisistä huolimatta.
Eli joka ainoasta puoliksi ostetusta asiasta pienempi tuloinen maksaa isomman osan tuloistaan.
Lapsen elatus kun tulee olla suhteessa tuloihin, ei 50/50 riippumatta tuloista.Sitten kun joudut (tai pääset, en tiedä kuinka sinulle käy) lastenvalvojalle näitä laskemaan, niin huomaat kyllä että viikko-viikko asumisessa ei isompituloinen maksa pienempituloisen elämää tuolla kaavalla jonka esitit. Painoarvo on lasten kustannusten jakamisesta: missä asuu, kuinka pitkään asuu, kuka maksaa ruuat, kuka maksaa harrastukset, kuka maksaa matkat, kuka maksaa sitä ja tätä. Erossa useimmiten AINA toisen osapuolen elintaso laskee, ja usein näin tapahtuu molemmilla. Tuloeron pitää olla huomattava, sekä pienempituloisen pystyä osoittamaan miten lapset ovat vieneet mahdollisuudet työelämään ettei omia tuloja ja työuraa ole syntynyt. Meidän tapauksessa näin ei ole. Lapsilisät oli riittävä subventio eksälle.
Vain koska eksäsi tyytyi niihin.
Saat kuvitella ihan mitä haluat. Osaltani tämä jankkaaminen päättyy tähän.
Voimia sinulle, ja Hyvää Joulun odotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa sitten toisinpäin niin, että miehesi pitää arkipäivät lapset ja sinä maksat elatusapua.
Viikko-viikko systeemi olisi parempi. Kumpikaan ei maksaisi mitään ja lapsilisät puoliksi.
Viikko-viikko -systeemillä ei ole mitään tekemistä elatusavun maksamisen kanssa.
Totta munassa on. Jos lapset asuvat molempien luona yhtä paljon, ei elatusavulle ole mitään perusteita.
Näin ainakin meillä. Lapset on viikon minulla ja seuraavan äidillään. Elatuksia ei makseta puolin ja toisin. Lapsilisät menee äidille, en viittiny tuosta alkaa lastenvalvojan kanssa tappeleen. Tää lienee nykyään aika yleinen käytäntö.
Näin meilläkin.
Yhdessä neuvottelemme suuremmat hankinnat ja koska isä huomattavasti suurituloisempi, hän huolehtii harrastusvälineistä ja kännyköistä jne.Ja mielellään niin tekee. Onneksi aikoinaan jossain mielessä tuli valittua kunnon mies.
Tässä tilannetta tosiaan paljon tasoittaa se, että suurempituloinen ostaa ne kalliimmat tarvittavat jutut lapsille. Hyvä näin.
Ehkä ne lapset pitäisi antaa erossa miehelle, kun sinulla ei ole varaa niitä kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä eksääsi luovuttaaan osuutensa talosta lapsen elatuksena. Tämä on myös laillinen keino.
Ehkä talo on velkana.
Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon. He auttavat sinua asiassa ja myös osituksessa.
Miksiköhän syntyvyys Suomessa laskee? Katsokaa loiset peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on taas vaihteeksi mitä parhainta ehkäisyneuvontaa. Miehelli tulee yllätyksenä, että joutuvat omien lastensa elatukseen osallistumaan.
Joo. Ei voi ymmärtää, että nainen saa suomessa lähes aina viedä miehen lapset. Sitten mies joutuu vielä maksamaan siitä??? Eikö päinvastoin naisen kuuluisi korvata miehelle jotenkin viemänsä lapset.
Nykysysteemiä voisi verrata vaikka siihen, että kun nainen vie erossa miehen auton, niin mies joutuisi maksamaan naiselle autoverot, bensat, vakuutukset, korjaukset ym.
elintason säilymisestä?
Elintaso putoaa, sehän on selvä, vai kuinka hoidat että lasten elintaso ei putoa, mutta sinun putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis lapsilla ei tule olemaan sama elintaso sinun luonasi kuin heillä on viikonloppuna isän luona. Isän kuuluu maksaa elatusapua lapsille, joka on noin vähän yli satasen lapsi eikä se juurikaan nosta heidän elintasoaan sinun luona. Isä ei maksa enää AP sinun elämääsi vaan lasten.
Höpöhöpö. Elarien suuruus riippuu kummankin vanhemman elatuskyvystä ja voi olla miten suuri tahansa. Se mitä kela maksaisi on se suurinpiirtein satku. Hyvätuloinen ihminen luonollisesti maksaa paljon enemmän. Vai haluaako joku tosiaan, että omat muksut elää köyhyydessä?
Onko köyhyyttä, jos on lämmin koti, ruokaa, vaatteita ja harrastuksia? Minusta ei ihan kata köyhyyden määritelmää.
Oikeasti eläisit ihan onnellisena käyttäen omat rahasi itsesi hemmotteluun kun lapsillasi olisi juuri ja juuri ruokaa ja häthätää vaatteet päällä? Ei hyvä luoja..
Tätähän tuossa juuri tarkoitettiinkin. Sillä puolisolla on on oikeus käyttää sitä rahaa itseensä sen jälkeen kun on antanut lapsilleen sen etteivät he "elä köyhyydessä"omalla viikolla. ei sen ex puolison tarvitse niitä toisen puolison viikkoja kustantaa. Jos ex puolisolla ei ole varaa kustantaa lapsia omalla viikolla antaa lapset sitten kokonaan sinulle toiselle. So simple.
Näinhän se eiene. Pienempituloinen voi kääntyä lastenvalvojan puoleen, joka aloittaa oikeusprosessin lasten puolesta elatuksen saamiseksi isältä. Lapset yleensä varattomina saavat ilmaisen oikeusavun ja sinä parempituloisena maksat omasi. Oikeudelle toimitetaan kummankin taloustiedot ja huomioidaan elätusvelvollisuudet ym ja tadaa isompituloinen maksaa isomman osan lasten elatuksesta. Erovaiheessa moni nainen tyytyy itselleen huonoihin sopimuksiin ihan vaan sen vuoksi, että ero kävisi siististi. Sitten kun tilanne käy taloudellisesti kestämättömäksi tajutaan hakea muutosta.
Sitten sille miehelle tulee uusiperhe ja exän lasten elintaso laskee kun huomioidaan miehen muuttunut elämäntilanne. Mites sitten? Lapset kuolee äiti viikoilla nälkään kun mies ei maksa äidin elämistä kun on jo uusi lapsi jonka elämisestä pitää myös huolehtia.
Yhtälailla äidille voi tulla uusia elätettäviä ja vastuita. Kiemurtele vaan miten paljon tahansa kyllä sunkin kaltaisen lusmun kuuluu se muksusi elättää.
Siitä on sovittu jo. Äiti maksaa menot omalla viikolla ja saa lapsilisät. Minä maksan menot omalla viikolla. Exä tienaa bruttona n.3000€/kk joten älä huoli ei se lapsi saa sitä halvinta makkaraa. Se lapsisö riittää hyvin kahdeksi viikoksi ja sillä plus exän omilla rahoilla joita ei todellakaan ole vähän saa jo ykkösluokan makkarat. Minun kotona 4000€/kk saa ihan perusruokaa, joita avovaimoni tekee yhteisen lapsemme kanssa. Jotta et nyt vedä hernettä nenään nii lapsille on tismalleen samat tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli juuri näin kun sanoin. Sinulle on aivan yks hailee jos omat lapsesi palelevat ulkona kun äidillä ei ole varaa ostaa heille toppapukuja kunhan jotenkuten ”eivät elä köyhyydessä” sinun viikollasi :,D paljonpa heitä rakastat.
Isä voi ostaa heille toppapuvut omalla viikolla ja niitä voi kuljettaa sekä äidillä, että isällä. Vai jääkö ne lasten vaatteet aina isälle. Lapset lähtee alasti äidille?
Meillä vuoroviikkosysteemi. Lapset ovat aina, arjet ja lomat, jokseenkin tasan puolet molemmilla vanhemmilla. Ex on lähivanhempi ja saa lapsilisät automaattisesti. Yritin ehdottaa, että maksetaan lasten menot ja harrastukset puoliksi, joten elatusmaksuja ei olisi. Se ei käynyt exälle vaan hän halusi elatusavun itselleen ja kun näin on, niin hänen pitäisi maksaa ihan kaikki lasten kulut ja hankinnat. Itselläni paljon paremmat tulot, joten joudun maksamaan lasten elatuksesta 80 %, kun taas exän osuus on pienituloisena 20 %.
Minulla on kuitenkin oltava lapsille yhtälailla tilaa ja systeemit, mutta "periaatteessa" lisäkuluihini ei pitäisi kuulua muuta kuin ruoka lasten ollessa luonani. No, näinhän se ei oikeasti mene. Tottakai teemme kaikenlaista ja matkustelemme. Mihinkään kuluihin ei ex osallistu, vaikka hänen pitäisi, kun saa täydet elarit. En saa edes ehdottaa mitään hankintoja lapsille (mielestäni tärkeitä) vaan hän päättää kaikesta. Tilanne ei ole oikeudenmukainen tällä tavalla. Tottakai haluan pitää lapset luonani ja maksan myös elatusta muuten mukisematta, mutta sitä en ymmärrä, ettei minulla ole oikeutta sanoa mitään lasten hankintoihin, enkä sitä, että ex saa itsevaltaisesti päättää osallistuuko mihinkään kuluun, jonka minä esitän. Esimerkkinä tästä on passit. Ei kuulemma aio niitä maksaa vaikka ne on tarpeelliset matkojemme vuoksi. Olen ymmärtänyt, että lähivanhempi maksaa kaikki hankinnat elatusavullaan ja lapsilisillään, mutta näin se ei todellakaan mene. Mitään ylimääräistä en ole pyytänyt hankkimaan vaan ostanut lapsille kaikenlaista. Mitään päätösvaltaa minulla ei mihinkään ole, vaikka maksan 80 % lasten elatuksesta exäni luona. Tällaiseen lakiin on tultava muutos ja äkkiä sittenkin, ei ole reilua ollenkaan.
Summer4Ever kirjoitti:
Kiitos avustanne. Kyse ei ole minun vähävaraisuudesta, koska olen vakituisessa työssä ja pystyn maksamaan vuokrani ja lapseni saa lämpimän ruoan ja suihkun mun luona. En halua mitään exältäni. (paitsi tietty tulevaisuudessa oman osani talostamme/tontista) Kaipasin vaan kokemuksen ääntä teiltä, jos on ollu vastaavaa tilannetta että ex ilmoittaa että ei ala makselee kuukausittain elareita. Että saat sitten talosta mitä sulle kuuluu.
Kysymyksesi on ihan aiheellinen. Täällä on vain paljon sellaisia ihmisiä, joilla ei riitä ymmärryskyky tai joiden mielestä nainen on heti riistäjä jos hän haluaa, että mies maksaa lapsiensa kuluista jotain.
Tilanteessasi on vaihtoehtona se, että pyydät elatustuen kelalta, joka perii sen mieheltä tai menette yhdessä lastenvalvojalle jossa neuvottelette elatustuen määrän. Jos sopua ei synny niin joudut hakemaan sen oikeuden kautta. Kurjaa, mutta kyse on lasten hyvinvoinnista.
Ja noottia niille, jonka mielestä äidin pitäisi koittaa pärjätä vain lapsilisien kanssa. Se lisä on aivan onneton pieni pipana suhteessa siihen mitä lapsiin oikeasti menee rahaa. Lapsien kanssa tarvitsee väkiselläkin suuremman kodin, he syövät ja tarvitsevat vaatteita, harrastavatkin jopa jotain. Lapsi tarvitsee molempien vanhempien rahallisen vastuun. Jos mies koittaa siitä luistaa niin valtio pitää huolen, että hän ei siinä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuoroviikkosysteemi. Lapset ovat aina, arjet ja lomat, jokseenkin tasan puolet molemmilla vanhemmilla. Ex on lähivanhempi ja saa lapsilisät automaattisesti. Yritin ehdottaa, että maksetaan lasten menot ja harrastukset puoliksi, joten elatusmaksuja ei olisi. Se ei käynyt exälle vaan hän halusi elatusavun itselleen ja kun näin on, niin hänen pitäisi maksaa ihan kaikki lasten kulut ja hankinnat. Itselläni paljon paremmat tulot, joten joudun maksamaan lasten elatuksesta 80 %, kun taas exän osuus on pienituloisena 20 %.
Minulla on kuitenkin oltava lapsille yhtälailla tilaa ja systeemit, mutta "periaatteessa" lisäkuluihini ei pitäisi kuulua muuta kuin ruoka lasten ollessa luonani. No, näinhän se ei oikeasti mene. Tottakai teemme kaikenlaista ja matkustelemme. Mihinkään kuluihin ei ex osallistu, vaikka hänen pitäisi, kun saa täydet elarit. En saa edes ehdottaa mitään hankintoja lapsille (mielestäni tärkeitä) vaan hän päättää kaikesta. Tilanne ei ole oikeudenmukainen tällä tavalla. Tottakai haluan pitää lapset luonani ja maksan myös elatusta muuten mukisematta, mutta sitä en ymmärrä, ettei minulla ole oikeutta sanoa mitään lasten hankintoihin, enkä sitä, että ex saa itsevaltaisesti päättää osallistuuko mihinkään kuluun, jonka minä esitän. Esimerkkinä tästä on passit. Ei kuulemma aio niitä maksaa vaikka ne on tarpeelliset matkojemme vuoksi. Olen ymmärtänyt, että lähivanhempi maksaa kaikki hankinnat elatusavullaan ja lapsilisillään, mutta näin se ei todellakaan mene. Mitään ylimääräistä en ole pyytänyt hankkimaan vaan ostanut lapsille kaikenlaista. Mitään päätösvaltaa minulla ei mihinkään ole, vaikka maksan 80 % lasten elatuksesta exäni luona. Tällaiseen lakiin on tultava muutos ja äkkiä sittenkin, ei ole reilua ollenkaan.
Teillä täytyy olla ihan järjetön tuloero. Sun ex-vaimosi työttömyyspäivärahalla ja asumistuella? koska olette 80/20 maksusuhteeseen päätyneet... Tiedän että lapset ovat tärkeimpiä kaikista, mutta oletko miettinyt tuon epäkohdan tarkistamista lakimiehellä? Ei raastupa mikään mörkö ole, nekin osaa tehdä nykyään ihan fiksuja tuomioita, ja isäkin otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä voi ostaa heille toppapuvut omalla viikolla ja niitä voi kuljettaa sekä äidillä, että isällä. Vai jääkö ne lasten vaatteet aina isälle. Lapset lähtee alasti äidille?
Ja näin normaali ihminen toimisikin vaikka se toppapuku olisi ”ylimääräistä” lapsiin panostamista ja sen lisäksi maksaisi vielä elarit. Tämä kommentoija kenelle vastasin ei sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on taas vaihteeksi mitä parhainta ehkäisyneuvontaa. Miehelli tulee yllätyksenä, että joutuvat omien lastensa elatukseen osallistumaan.
Joo. Ei voi ymmärtää, että nainen saa suomessa lähes aina viedä miehen lapset. Sitten mies joutuu vielä maksamaan siitä??? Eikö päinvastoin naisen kuuluisi korvata miehelle jotenkin viemänsä lapset.
Nykysysteemiä voisi verrata vaikka siihen, että kun nainen vie erossa miehen auton, niin mies joutuisi maksamaan naiselle autoverot, bensat, vakuutukset, korjaukset ym.
Nainen saa viedä miehen lapset? Mihin se ne vie? Hyvin pitkälle se menee niin, että mies jättää lapset ihan vapaaehtoisesti äidille ja alkaa elämään taas villiä sinkkuelämää ja kitisee siitä, että "pitää" maksaa lapsista kuluja.....En ole eläessäni kuullut tapauksesta, että mies olisi halunnut olla lähivanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Elatusapulaskelmassa otetaan myös etävanhemman asumiskulut huomioon. On sinun päätös millaisessa kodissa haluat asua lastesi kanssa. Toki olet nyt huomannut sen minkä kaikki lähivanhemmat, että lapsia varten pitää olla isompi ja kalliimpi koti kuin mitä yksineöävänä tarvitsisit. Lasten elättäminen on kallista.
Kirjatkaa seuraavaan elatussopimukseen mitä lasten menoja lähivanhempi kustantaa elatusavusta. Jos sovitte että elatusvelvollinen hankkii esim passit niin tämä kustannus voidaan varmasti ottaa laskelmassa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti oletat että pienituloinen eksä osallistuu maksamaan lapsille passeja joita te tarvitsette matkoille, itse hänelle ei ikinä olisi varaa lähteä reissuun lasten kanssa? Minäkin aloitan lapsen kanssa formula harrastuksen ja penään siihen pienituloiselta eksältä tonneja.. justjoo.
Hämmentävää, että joistakin kommenteista saa käsityksen että kommentoijan mielestä miehen vastuu lapsista jotenkin automaattisesti ja luonnollisesti vähenee, jos tulee ero. Että jos äiti "saa" lähivanhemmuuden, lasten elintaso ei kuulu enää miehelle. Saman katon alla eläessä perheestä pidetään huolta, mutta jos perhe hajoaa, lapsista tuleekin ikään kuin vähemmän omia lapsia, osa-aikalapsia... Kyllä ne on ihan koko ajan molempien vanhempien lapsia eikä vastuuta pääse pakoon. Mahdollinen kauna lasten toista vanhempaa kohtaan yms. pitäisi osata pitää erillään lasten asioista. Ei se lasten elintason pitäminen mahdollisimman hyvänä (kohtuuden rajoissa) ole mitään jaloa hyväntekeväisyyttä, johon ei ryhdytä jos kiukuttaa eikä huvita ja exällä on jo uusi puolisokin ja omaan elämään olisi kiva olla enemmän massia, vaan se on lasten lakisääteinen oikeus.
Sama pätee tietysti sukupuolista huolimatta, mutta selvästi käytännössä lasten ajatellaan olevan enemmän äidin kuin isän lapsia, sekä huoltajuusasioissa että vastuun suhteen. Mikä on syytä ja mikä seurausta, en osaa sanoa.