Kenelle nuo Hopen, Joulupuun, pelastusarmeijan joulupaketit oikeasti menee?
Kommentit (107)
Älkää ostako mitään. Näitä paketteja tulee ihan liikaa ja veikkaan, että joka kaupungissa näihin lahjoihin hukutaan. Ainakin meidän kunnassa näin on. Sellaisia perheitä, joissa lapset ei saa yhtään lahjaa, muuten kuin joulupuukeräyksen kautta, on ihan marginaalinen määrä. Jos vanhemmilla ei ole rahaa, niin monilla on kuitenkin sukulaisia, jotka ostaa jotain. Minulla on asiakkaana yksi perhe, jolle oikeasti voisin ajatella, että lahjat tulee tarpeeseen. Muillekin niitä pitää jakaa, koska paketteja on paljon, mutta luulen, että lahjan antaja ei ihan sellaiseen perheeseen sitä ole tarkoittanut. T. Perhetyöntekijä.
Käsittämätöntä saivartelua tämäkin ketju. Hyväntekeväisyys ei ole viranomaisten tuottamaa sosiaaliturvaa. Näin ollen sen kriteerit ovat aivan toiset kuin vaikkapa toimeentulotuen. Suurin osa hyväntekeväisyytensä jaetuista lahjoista kohdentuu vähävaraisille lapsiperheille. Tällöin ei ole merkitystä saako joku pentu nyt kummilta jotain lisäksi vai onko kokonaan lahjaton. Asiaan ei myöskään vaikuta onko perhe sosiaalitoimen tuttu lastensuojelun kautta tai aikuissosiaalityön kautta. Ei se, onko perheen ongelma äidin mielenterveys vai isän päihdeongelma. Jos joku haluaa sairvarrella kuka näitä leluja enemmän tarvitsee, niin koko systeemi rakentuu niin kuormittavaksi, että se viranomaisten oman työn ohella tehtynä olevana työnä poistuu kokonaan. Tällöin yksikään ei saa näitä lahjoja. Tyytyväisiä?
Olen ymmärtänyt, että näistä lahjakeräyksistä tulee ihan liikaa lahjoja ja päätyvät niillekin, jotka niitä eivät oikeasti tarvitse. Juuri siksi olen päättänyt avustaa muita kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Tulen nyt tähänkin sanomaan, että ei välttämättä niille köyhille perheille, jotka yrittävät hoitaa asiansa mahdollisimman hyvin, vaan niille joilla on ongelmia kasvattaa omia mukuloitaan, mutta sitäin enemmän röyhkeyttä olla vinkumassa avustuksia. Eli meillä päin nämä menevät ihan töissäkäyville, joiden lapset kiusaavat koulussa muita. Itse pitkäaikaissairaana yksinhuoltajaksi leskeytyneenä en saanut koskaan mitään apua mistään. Olisi pitänyt varmaan hakata lasta tai olla juovuksissa/huumeissa, niin olisi saanut sitten.
Kalskahtaa kateus. En ymmärrä miksi kirjoittaja ei saisi noita lahjoja. Itse olen ollut lahjojen saaja ja jakaja. Nähnyt siis molemmat puolet. Väärinkäytöksiä ei voi koskaan täysin poistaa. Väitän kyllä, että lahjat menee tarpeeseen. Joku huijari voi eksyä sekaan.
Olisiko syytä miettiä miten saada nuo jotka nyt jää ulkopuolelle avun piiriin. Ne joita kukaan ei huomaa
Onko joku teistä tai tutuista anonut apua mutta ei saanut? Vai saako kaikki
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä tai tutuista anonut apua mutta ei saanut? Vai saako kaikki
Niitä jää yleensä jopa jakamatta, koska sosiaalitoimistoihin niitä kertyy niin paljon ja työntekijöillä on kädet täynnä töitä muutenkin.
Entä Hope josta saa itse anoa? Vai voiko noita joulupuu lahjoja anoa köyhät?
T:äiti ja lapset jotka mies heitti pihalle
Kyllä nyt kannattaa olla kateellinen kun ostin jollekin poitsulle toiveen mukaista suihkusaippuaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt kannattaa olla kateellinen kun ostin jollekin poitsulle toiveen mukaista suihkusaippuaa
Juuri tälläisistä lahjoista on pulaa, kun se vähävaraisenkin lapsi kokee iloa ja mielihyvää, saadakseen peseytyä hyvätuoksuisella suihkusaippualla, kun perheellä ei ole vara ostaa, eikä niitä saa kirpparilta, toisin kuin vaatteita, leluja jne.
Suomessa ei ole pulaa, ei edes vähävaraisilla perheillä tavarasta, kun kaapit pursuavat tavarasta, vaan rahasta, jolla ostaa ruokaa, maksaa sähkölasku tai ostaa kulutustuotteita esim. juuri suihkusaippuaa tai shampoota, alusvaatteita, sukkia jne. jotka ovat keski-ja hyvätuloisille itsestään selvyyksiä, eikä aiheuta juuri mielihyvää tai iloa.
Tämä keskustelu ei voi olla totta. Siis joidenkin kommentit.
Aikuiset (oletan) ihmiset ovat kateellisia ja jopa ilkeitä, lasten saamista joululahjoista, jotka tulevat vielä hyväntekeväisyydestä.
Onko se tosiaan teiltä jotenkin pois?
Huhhuh...kaikkea sitä saakin lukea, kun vanhaksi elää.
Tuo Hope on kyllä erikoinen systeemi vai miten sen nyt sanoisi.Tuttuni on saanut sieltä parin vuoden ajan vaikka mitä lapsilleen ja varsinkin näin joulun aikaan.No säästyy rahat ja ne voi sitten pistää omasta kurkusta alas.Toisaalta hyvä,että muksut saa jotain. On heittänyt mulle että tule sinäkin.Sitten oli joku
toinen paikka mistä sai lahjakortin ruokapaikkaan joka ei ollut mikään pikkusumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat oikeasti löytää vähävaraisen perheen, mene päivystämään vaikka Prismaan. Jos ihmisellä/perheellä on hiukan huonommat/kuluneemmat vaatteet, seuraile mitä tuotteita he valitsevat. Jos valitsevat halvempia merkkejä, esim. Rainbow, X-tra, Kotimaista jne. todennäköisesti rahat ovat tiukassa. Voisit tällaiselle henkilölle/perheelle ostaa vaikka lahjakortin kauppaan. Ne vähävaraisimmat eivät pidä itsestään meteliä tai hae avustuksia. Toki jotkut hakevat, mutta heitä on vain muutamia näiden röyhkeiden vaatijoiden seassa.
Hehheh...esim. miljonääri, kansanedustaja Eero Lahti, joka juuri viikonlopun lehdessä kertoo hankkivansa vaatteet kirppikseltä ja ostaa vain alennustuoteita ja erityisesti maanantaisin elintarvikkeita, kun on niin paljon punaisia lappuja niissä.
Ja kuuluu Suomen rikkaimpiin.
Eero Lehti on rikkauden ruumiillistuma ja myös pihiyden.
Tyypillinen rikas, joka rohmuaa halvalla lisää jotta saa yhä enemmän säästöön. Minunkin tuottavissa on muutama iäkäs, ei niin rikas kuin Lehti on, mutta yhteistä ikuinen sairaus ja suurin onni tulee siitä, kun löytää halvalla ruokaa ja kirpparilta vaatteet ja tavarat. Silti on omaisuutta takana vaikka kuinka paljon, talo ja osake vuokralla ja eläke yli kaks tonnia pitkälti. Sairaus se on kun ei tajua kuluttaa.
Vähävaraisille lapsiperheille, joihin jo on kontakti valmiina.
T.hopea avustava
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu ei voi olla totta. Siis joidenkin kommentit.
Aikuiset (oletan) ihmiset ovat kateellisia ja jopa ilkeitä, lasten saamista joululahjoista, jotka tulevat vielä hyväntekeväisyydestä.
Onko se tosiaan teiltä jotenkin pois?
Huhhuh...kaikkea sitä saakin lukea, kun vanhaksi elää.
Samaa ihmettelen.
Minä sain tämmöisestä instanssista lapsena lahjoja jouluna. Voi sitä riemua, mikä mulle lahjasta tuli. Olin lastenkodissa huostaanotettuna tuolloin ja perheeni oli köyhä moniongelmainen alkoholistiperhe. Nyt olen aikuinen ja hyvissä varoissa hyvässä työssä. Lahjoitan mm.joulupuulle. Kyllä ne oikeisiin osoitteisiin menee, uskokaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijät vievät perheisiin, joissa käyvät. Yleensä lastensuojelun asiakkaita. Onhan siellä köyhyyttä ja moniongelmaisuutta näissä perheissä, mutta itse mielummin antaisin lahjan köyhään perheeseen, joka ei välttämättä roiku lastensuojelun asiakkaana vanhempien elämänhallinnan puutteen vuoksi. Näitä perheitä lahjat ei tavoita. Toinen, miksi en tuonne lahjaa osta, on se, että paketteja tulee joka joulu yli tarpeen. Sitten niitä mietitään, että mihin ne tunkisi ja niitä jaetaan kaikille asiakkaille, vaikka perheessä lahjoja olisi omastakin takaa paljon.
Tämä on totta. Kyllä elämänhallinnan huonosti hoitavat perheet tarvitsevat apua, varsinkin lapset. Mutta tosiaan köyhät hyvin asiansa hoitavat jäävät avun ulkopuolelle. Toisaalta heidän lapset eivät ole syrjäytymisvaarassa, vaikka köyhiä ovatkin. Heillä lahja ilahduttaisi kovasti. Heillä 70 € ruokalahjakortti menisi ulkopuolisen näkökulmasta oikeisiin tuotteisiin.
Mutta enemmän nuo eneinmsinitut tarvitsevat apua, vaikka ongelmat johtuu vanhempien elämäntavasta. Noilla toisilla köyhillä on vanhempien tuki ja vakaat elinolot.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tämmöisestä instanssista lapsena lahjoja jouluna. Voi sitä riemua, mikä mulle lahjasta tuli. Olin lastenkodissa huostaanotettuna tuolloin ja perheeni oli köyhä moniongelmainen alkoholistiperhe. Nyt olen aikuinen ja hyvissä varoissa hyvässä työssä. Lahjoitan mm.joulupuulle. Kyllä ne oikeisiin osoitteisiin menee, uskokaa pois.
Piti vielä kirjoittaa, nuo oli ainoat lahjat. Sukulaisilta ei lahjoja tullut. Ajattelin, että ei tänäkään vuonna joululahjoja, mutta kun sainkin paketin..en voi sitä tunnetta sanoinkuvailla. Ei tarvinnut mennä kouluun häpeissään muiden kertoillessa lahjoistaan, minäkin sain jotain.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko syytä miettiä miten saada nuo jotka nyt jää ulkopuolelle avun piiriin. Ne joita kukaan ei huomaa
Ehkä sellaisella, että ilmoita tuttusi tähän.
Olen itse ollut aikoinaan (tilapäisesti) köyhä, muiden armoilla toimeentuloni suhteen - ja vastaavasti välillä olen avustanut muita.
Mielestäni ihan nimetön ja kasvoton apu on siinä mielessä hyvä, että siinä ei lahjan saaja niin nolostu, ja tunne jäävänsä kiitollisuuden velkaa tietylle yksittäiselle henkilölle. Moni niukkuudessa elävä on myös vähän nihkeä ottamaan vastaan lahjoitusta tuntemattomalta, miettii että onko tässä nyt jokin koira haudattuna, olenko näin surkean rääsyläisen näköinen muka, ja toisaalta että miksi juuri minä kun monella muulla on asiat vielä huonommin kuin minulla.
Köyhälläkin on omanarvontunto, ei ehkä halua leimautua köyhäksi, ainakaan yleisön edessä - ja usein tosiaan tiedostavat että on muita jotka ovat vieläkin kurjemmassa jamassa kuin hän. Näin siis ihan kunnollisten ja tavallisten ihmisten kojdalla, jotka joutuvat elämään niukkuudessa. Eivät valittele ympäriinsä omaa kohtaloaan, eivät kehtaa ruinata ja kerjätä, vaan sisukkaasti sinnittelevät päivästä toiseen. Ovat usein erilaisia väliinputoajia yhteiskunnan ja yhteisönsä tukiverkostossa.
Kauppakärry voi kertoa aika paljon työntäjästään, etenkin kassaa lähestyttäessä. Jos siellä on vain ns. järkeviä perus-välttämättömyyksiä edullisemmasta hintaluokasta - voi ajatella että elämänhallinta on kunnossa ja raha tiukilla, TAI sitten kyseessä on vain varsin nuuka ja suunnitelmallisesti elelevä ihminen. ;)