Soitin sairaalaan 9v tytön mahakivusta, hoitaja väitti että tytöllä ovat alkamassa kuukautiset!
Ilmoitin että me tullaan nyt näytille sopii tai, eilisestä asti ollut tyttöparan maha niin kipeä. Kunhan mies nyt tulee töistä, kohta pitäisi tulla, sillä ei viitsi 1-vuotiasta raahata mukaan.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja itse toimisin kyllä eri tavalla. Mahakipuisen kohdalla en todellakaan lähtisi puhelimessa arvailemaan vaan ehdottomasti sanoisin, että päivystykseen selvittämään asiaa!
- se sh opiskelija
Huomioi, että olet opiskelija.
Huomioi, että fiksu opiskelija pesee mennen tullen tollon valmistuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa herkkuja, nythän on useissa perheissä karkkipäivä? Vatsatauti? Kuukautiset epätodennäköiset, ellei ole kasvanut kainalokarvoja ja tullut valkovuotoa...
Onko tytöllä ripulia, huono olo, pystyykö kävelemään?
Mistä helv*tistä kukaan vanhempi tietää onko lapsella valkovuoto alkanut?? Kuka kyselee tuollaisia keltään, oikeasti?
Se näkyy yleensä pikkareissa .
Entä miksi vanhempi tutkii lapsensa pikkareita?
Tai parempi kysymys, minkälainen vanhempi
Kuka teillä pesee pyykin?
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkin niin että mies vei tytön, tuolla pienemmällä kun nyt se "äiti ei saa mennä "-ikävaihe ja mies totesi että istuu mielummin työpäivän jälkeen päivystyksessä, kuin kuuntelee kiukuttelua ja äidin kaipuuta! Ajoi auton oven eteen kun tyttö kävelee kilpikonnana.
Tyttö on yrittänyt kakkia muttei kuulemma auta, ummetus tuskin on sillä toissapäivänä kävi kakalla. Tiedän sen, sillä menimme yhdessä kaupan vessaan jossa vain yksi koppi ja kuuntelin jalat ristissä toisen kakkimista .D . Maha ei ollut mitenkään sekaisin, eikä vielä kipeä. Kipu alkoi eilen aamupäivällä kun oli puuhaillut kavereiden kanssa pihalla ja paheni päivän mittaan. Illalla kuulemma helpotti, mutta aamulla alkoi taas ja "sattui se vähän yölläkin ".
Murkkuiän mitään merkkejä ei ole näkynyt tukan rasvoittumista lukuunottamatta, joten pidän epätodennäköisenä että syy olisivat ekat kuukautiset!
Aloittaja
Musta ois aivan järjettömän loukkaavaa ja asiatonta jos mä oisin sun lapses ja sä mun äiti joka kertoilee mun asioita netissä täysin vailla rahtustakaan itsekritiikkiä. Olet käsittämättömän törppö tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkin niin että mies vei tytön, tuolla pienemmällä kun nyt se "äiti ei saa mennä "-ikävaihe ja mies totesi että istuu mielummin työpäivän jälkeen päivystyksessä, kuin kuuntelee kiukuttelua ja äidin kaipuuta! Ajoi auton oven eteen kun tyttö kävelee kilpikonnana.
Tyttö on yrittänyt kakkia muttei kuulemma auta, ummetus tuskin on sillä toissapäivänä kävi kakalla. Tiedän sen, sillä menimme yhdessä kaupan vessaan jossa vain yksi koppi ja kuuntelin jalat ristissä toisen kakkimista .D . Maha ei ollut mitenkään sekaisin, eikä vielä kipeä. Kipu alkoi eilen aamupäivällä kun oli puuhaillut kavereiden kanssa pihalla ja paheni päivän mittaan. Illalla kuulemma helpotti, mutta aamulla alkoi taas ja "sattui se vähän yölläkin ".
Murkkuiän mitään merkkejä ei ole näkynyt tukan rasvoittumista lukuunottamatta, joten pidän epätodennäköisenä että syy olisivat ekat kuukautiset!
Aloittaja
Musta ois aivan järjettömän loukkaavaa ja asiatonta jos mä oisin sun lapses ja sä mun äiti joka kertoilee mun asioita netissä täysin vailla rahtustakaan itsekritiikkiä. Olet käsittämättömän törppö tapaus.
No eihän tuosta nyt tiedä kenestä on kyse. Ihan hyvä kertoa tällaisista asioista, tiedä vaikka tyttö saisi apua jonku toisen kokemuksesta.
Päivystys ja mahakivut ovat hankala asia. Toisaalta sinne hakeutuu niitä, joilla umppari puhjennut ja toisaalta niitä, joita pierettää, eli ilmavaivoja tai vatsalihakset kipeinä (kun plösömpi vähän liikkunut). Eli kaikkea hengenvaarallisesta täysin turhaan.
Itse olisin 17veenä kuollut, jos en olisi mennyt päivystykseen (verikysta puhkesi munasarjassa ja vatsaonteloon vuosi pari litraa verta). Viereisen sängyn ilmavaivainen perheineen teki mahakivusta isomman numeron.
Ei ole muuten helppo homma seuloa puhelimessa, että kenellä oikea hätä.
Mäkin olin 9, kun sain ensimmäisen kuukautiset. Muistan, että oli karmeat kivut jo muutamaa päivää ennen sitä, ja sen aikanakin. Eli voi hyvin olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että hoitajan mielestä ei kannata lähteä ensiapuun! Iäkäs ja monisairas tuttava on joskus soittanut öiseen aikaan ambulanssia itselleen. Häke oli ilmoittanut, ettei ambulanssia tule vaan hänen pitäisi mennä huomisin lääkäriin. Monelta eri-ikäiseltä löytyy kokemus siitä, että hoitaja sanoo, ettei kannata lähteä sairaalaan.
Ja miksi on mahdotonta, että 9v on kuukautiset alkamassa? Näin juuri otsikon, että monissa tuotteissa on kemikaaleja, jotka aikaistavat murrosikää tytöillä. Ja jossain Etelä-Amerikassa 9v sai lapsen aikapäivää sitten. Oliko lie hormonilihaa syönyt? Kai se oli jokin hyväksikäyttötapaus köyhässä suvussa.
Perulainen Lina Medina Vásquez oli 5v7kk kun synnytti lapsen vuonna 1939. Tarkoitit varmaan häntä.
En tarkoittanut tätä perulaista tyttöä vaan mielessäni oli tapaus 80-luvulta.
Muuten kiinnostaisi, miksi postaukseni on saanut 25 alapeukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja itse toimisin kyllä eri tavalla. Mahakipuisen kohdalla en todellakaan lähtisi puhelimessa arvailemaan vaan ehdottomasti sanoisin, että päivystykseen selvittämään asiaa!
- se sh opiskelija
Mitä sitten vaikka hän on opiskelija? Monet opiskelijat toimivat jo sairaanhoitajien sijaisinakin. Fiksun kuuloinen opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin 9, kun sain ensimmäisen kuukautiset. Muistan, että oli karmeat kivut jo muutamaa päivää ennen sitä, ja sen aikanakin. Eli voi hyvin olla mahdollista.
Mutta eihän noin voi väittää puhelimessa! Naisella voi olla vatsa muistakin syistä kipeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- se sh opiskelija
Mun viimeisimmän synnytyksen hoiti käytännössä kokonaan opiskelija. Oli parhain synnytyskokemus ikinä ja se opiskelija oli aivan MAHTAVA! Hän huomioi niin hyvin minut kokoajan ja kuunteli touveitani sekä kertoi kokoajan missä mennään ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Aivan ihana ihminen, hän on loistava tulevaisuuden kätilö
T: 3 lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni puhkesi umpilisäkke 8-vuotiaana, olin sitten yli kaksi viikkoa sairaalassa. Vatsakalvot tulehtuneet täysin ja niin edelleen. Miksi näin kävi? Lääkäri epäili, että on menkat tulossa. Ei mitään ulkoisia murrosiän merkkejä. Kävin lääkärissä kuusi kertaa ja vasta viimeisellä kerralla, kun jalat pettivät alta, kutsuttiin toinen lääkäri. Kyseessä oli pieni kaupunki, jossa ei ollut eikä ole vieläkään yksityistä. Kuumetta reippaasti yli 40 astetta ja tulehdusarvot pilvissä. Nyt vatsassa upea valtava leikkausarpi, helpommalla olisi voitu päästä, jos lääkäri olisi asiaa pohtinut paremmin . Nyt olen 28-vuotias. Ne menkat alkoivat, kun olin 12,5.
Sama täällä. Tosin olin 20v ja mulla epäiltiin raskautta, sukupuolitauteja mitä kaikkea kunnes ehti siinä lääkäreiden tutkiessa puhketa. Isot haavat, pitkä toipuminen, tulehtuikin pahasti viikkojen jälkeen.
Eikö sulta heti otettu verikokeita joista nähdään esim. tulehdusarvot tai mitattu edes kuumetta? Kyllä niin tehtiin kun pienen poikani kanssa menin päivystykseen ja epäilivät ensimmäisenä umpisuolta, tai ainakin halusivat sen sulkea pois.
Vierailija kirjoitti:
Päivystys ja mahakivut ovat hankala asia. Toisaalta sinne hakeutuu niitä, joilla umppari puhjennut ja toisaalta niitä, joita pierettää, eli ilmavaivoja tai vatsalihakset kipeinä (kun plösömpi vähän liikkunut). Eli kaikkea hengenvaarallisesta täysin turhaan.
Itse olisin 17veenä kuollut, jos en olisi mennyt päivystykseen (verikysta puhkesi munasarjassa ja vatsaonteloon vuosi pari litraa verta). Viereisen sängyn ilmavaivainen perheineen teki mahakivusta isomman numeron.
Mutta mistä hitosta sitä tietää, onko kyse umpparista, ilmavaivoista vai vatsalihaksista? Minä en ainakaan tiennyt, kun heräsin yhtenä aamuyönä järkyttävään vatsakipuun. Päätin sinnitellä aamuun ja ennen kuin olisin ollut lähdössä päivystykseen, kipu paheni hetkeksi ja sitten tulikin ripuli... Yhdistelmä tulista ruokaa ja vatsalihasliikkeitä sen teki, mutta mistäpä tuota olisi etukäteen pystynyt sanomaan.
Minusta tuo kuukautiskommentti on ylipäätään niin typerä, että toivon tämän olevan provo. Toki monilla kuukautisiin liittyy kipuja, mutta kyllä se on sen verran harvinaista, että kuukautiskivut olisivat sitä luokkaa, että niitä verrattaisiin kipuihin, jotka saavat hakeutumaan ensiapuun, että vaikea on uskoa hoitajan kommenttia. Kuukautiset alkavat joillakin hyvin harvoilla tuossa iässä, ja joillakin hyvin harvoilla kivut ovat erittäin rajut. Nämä todennäköisyydet yhdistämällä saadaan aika pieni joukko niitä, joilla kuukautiset alkavat 9v ja kivut olisivat noin hirveän kovat.
Vierailija kirjoitti:
Hei lääkäri. Minkälainen on ongelmaton umpparitulehdus? Miten se on todettu, jos ei ole ongelmaa?
Sanoin huonosti. Komplisoitumaton umpparitulehdus on sellainen, että on kipu ja koholla olevat tulehdusarvot, mutta potilaalla peruselintoiminnot normaalit ja kuvannettaessa tulehdus rajoittuu umpisuolen alueelle eikä ole kehittynyt esim. paisetta tai vatsakalvontulehdusta.
t. lääkäri
Mun sisko on kans käännytetty sairaalasta kotiin vatsakivuissa kuukautisten takia. Tästä on kyllä yli 30v. Hän oli 16v, ja vatsa tosi kipeä. Kuukautiset oli ollut jo useamman vuoden, ja hän itse oli sitä mieltä, että on muutakin kuin menkat, mut henkilökunta ei uskonut. Kotiin vaan. No, seuraavana päivänä kuume 39 ja vatsakalvontulehdus ja sitten jo hoksattiin että saattaa olla muutakin kuin kuukautiskipuja huomionhakuisella tytöllä.
t. lääkäri
Lääketieteessä kuukautisten norm.alaraja on 10.5v. Ei siis ole normaalia eikä yleistä että tuossa iässä alkaa kuukautiset. Jos alkaisivatkin, asia on lääkärin selvittelyn paikka! Arvioin lapsen norm.kehitystä työkseni. Akuuttivatsaksi kutsutaan tuollaista äkisti alkavaa vatsakipua ja jokainen tuntee lapsensa parhaiten ja tietää milloin on hätä. En haluaisi itse ottaa ainakaan riskiä että umpilisäke puhkeaa, ilman tutkimuksia ei sitä tiedä. Päivystykseen siis jos hätä omasta lapsesta on!
Itselläni oli kova kuume ja heikko olo. Raahauduin terveyskeskukseen. Ystävällinen terveyshoitaja otti verikokeen vessassa ja totesi että tulehdusarvot ovat todella korkeat. Pyysi lääkäriä käymään, joka piipahti kesken tärkeää kokousta. Kuunteli keuhkot kirjoitti reseptin ja pyysi käymään keuhkoröntgenissä. Totesi että keuhkokuume. Sai ottavansa yhteyttä jos kuvissa näkyy jotain. Terveydenhoitaja arveli että voit mennä huomenna sinne röntgeniin kun olet noin huonossa kunnossa. Sain ohjeet kuume ja kipulääkääkkeen käyttöön. Raahauduin kotiin apteekin kautta. Yllättäen salaisesta numerosta tuli puhelu. Ensin meinannut jaksaa alkaa vääntämään lehtimyyjän kanssa. Se oli se lääkäri sanoi että röntgeniin vasta pari kolme viikkoa kuumeen laskemisen jälkeen. Kuume jatkui vielä kolme viikkoa ja kuurikin kesti vain kymmenen päivää. Lähdin yksityiselle lääkäriasemalle, jossa heti todettiin että saamani antibiotti ei pure tautiini. Sain uudet tabletit. Olo parani parissa päivässä, kuume katosi pian. Kävin röntgenissä. Koska siellä oli digiröntgen, kysyin hoitajalta miltä näyttää. Hoitaja sanoi ettei voi kertoa ja sanoi että lääkäri kertoo. Kerroin koko tarinan ja hänkään ei ollut kuullut että lääkäri ottaa yhteyttä vain tarvittaessa käytännöstä. Jos en olisi mennyt yksityiselle, saattaa olla että en kirjoittaisi tätä.
Terve kirjoitti:
Itselläni oli kova kuume ja heikko olo. Raahauduin terveyskeskukseen. Ystävällinen terveyshoitaja otti verikokeen vessassa ja totesi että tulehdusarvot ovat todella korkeat. Pyysi lääkäriä käymään, joka piipahti kesken tärkeää kokousta. Kuunteli keuhkot kirjoitti reseptin ja pyysi käymään keuhkoröntgenissä. Totesi että keuhkokuume. Sai ottavansa yhteyttä jos kuvissa näkyy jotain. Terveydenhoitaja arveli että voit mennä huomenna sinne röntgeniin kun olet noin huonossa kunnossa. Sain ohjeet kuume ja kipulääkääkkeen käyttöön. Raahauduin kotiin apteekin kautta. Yllättäen salaisesta numerosta tuli puhelu. Ensin meinannut jaksaa alkaa vääntämään lehtimyyjän kanssa. Se oli se lääkäri sanoi että röntgeniin vasta pari kolme viikkoa kuumeen laskemisen jälkeen. Kuume jatkui vielä kolme viikkoa ja kuurikin kesti vain kymmenen päivää. Lähdin yksityiselle lääkäriasemalle, jossa heti todettiin että saamani antibiotti ei pure tautiini. Sain uudet tabletit. Olo parani parissa päivässä, kuume katosi pian. Kävin röntgenissä. Koska siellä oli digiröntgen, kysyin hoitajalta miltä näyttää. Hoitaja sanoi ettei voi kertoa ja sanoi että lääkäri kertoo. Kerroin koko tarinan ja hänkään ei ollut kuullut että lääkäri ottaa yhteyttä vain tarvittaessa käytännöstä. Jos en olisi mennyt yksityiselle, saattaa olla että en kirjoittaisi tätä.
En tajunnut tästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä hitosta sitä tietää, onko kyse umpparista, ilmavaivoista vai vatsalihaksista? Minä en ainakaan tiennyt, kun heräsin yhtenä aamuyönä järkyttävään vatsakipuun. Päätin sinnitellä aamuun ja ennen kuin olisin ollut lähdössä päivystykseen, kipu paheni hetkeksi ja sitten tulikin ripuli... Yhdistelmä tulista ruokaa ja vatsalihasliikkeitä sen teki, mutta mistäpä tuota olisi etukäteen pystynyt sanomaan.
Ei sitä tiedetäkään, ennen kuin on tutkittu. Ja jos ensikontaktilla ei löydy mitään hälyyttävää, jäädään seuraamaan.
Löytyihän syykin vatsakivulle. Ap kertoikin sen olleen muuten oireeton vti-tulehdus.
Ei se kaikilla välttämättä kirvele.
Itselläni on kerran mennyt tulehdus melkein munuaisiin. Olin 4 päivää sairaslomalla koska vatsaa ja selkää särki todella paljon. Kesti sois hetken ennenkuin antibiootit auttoivat.