Soitin sairaalaan 9v tytön mahakivusta, hoitaja väitti että tytöllä ovat alkamassa kuukautiset!
Ilmoitin että me tullaan nyt näytille sopii tai, eilisestä asti ollut tyttöparan maha niin kipeä. Kunhan mies nyt tulee töistä, kohta pitäisi tulla, sillä ei viitsi 1-vuotiasta raahata mukaan.
Kommentit (199)
Kova alavatsakipu on umpisuoli, kunnes on toisin todistettu.
Eli tietysti lääkäriin, jos jatkuu tuntikausia. Tietysti muitakin syitä on, mutta niitä mietitään sitten kun lääkäri on tutkinut lapsen.
T yleisl erik lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme jos sairaanhoito on ylikuormitettu jos jokainen jolla on mahakipu hakeutuu sairaalaan.
Vuorokauden jatkunut mahakipu on ehdottomasti tutkittava!
Tolla ohjeella mä saisin asua päivystyksessä.
Jos äkillinen mahakipu, tottakai on tutkittava! Sehän on ihan eri asia jos on joku krooninen sairaus, ajattele nyt vähän.
Mulla tuli äkillinen mahakipu, ja oli umpilisäkkeen tulehdus, heti leikkaukseen. Pahasti oli tulehtunut ja puhkeamaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää yksityiselle.Tai ota selvää lapselta että ei kiusata.
Jos on menkat niin mitä se yksityinen auttaa? Maksaa pirusti. Jos meinasit että yksityinen on automaattisesti parempi niin erehdyt pahasti.
Yksityinen ottaa vastaan ja tutkii.
Olen säästänyt kelpo kasan julkista rahaa kääntyessäni yksityisen puoleen, koska työterveys on joko kieltäytynyt ottamasta vastaan tai sinne on tosi hankalaa päästä. Yksityiselle pääsee heti eikä tule turhaa sairauspäivää saati kamalia kipuja. Ongelmani on ärhäkkä virtsis, joka iskee aika ajoin. Maksaa, mutta toimii.
Lapsen outojen kipujen kanssa en todellakaan jäisi "hoitajalääkärien" puhelindiagnoosien varaan.
Uusiutuvaan "virtsikseen" saa lääkkeet puhelinsoitolla. Turhaan tuhlaat rahaa, ei siinä läääkäriä tarvita, jos olet kerran jo käynyt. Itselläni on sama ongelma. Minkälainen työterveys teillä on? Todella surkea. Ja työterveys ei ole julkista rahaa, sen maksaa työnantaja. Tietenkin silloin, jos olet kunnan tai valtion töissä niin palkkasikin on julkista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla umpparikipu tuli ja meni melkein viikon ennenkuin sit muuttui ihan sietämättömäksi ja mentiin sairaalaan. En kyl tajua tuota nykyistä antibioottisuositusta.... Siis kun se tosiaan on sellaien umpimainen pussi josta ne sonnat eivät omin avuin pääse pois, niin miksi ihmeessä se pussi vielä jätettäisiin siihen jos tulehtuu, kun kuitenkin näitä poistoleikkauksia on tehty jo vuosikymmeniä(/-satoja?)
Sitä on tutkittu viime vuosina ja ongelmattomassa umpparissa antibioottihoito on yhtä hyvä kuin leikkaus. Siihen on tietyt kriteerit, mitkä voidaan hoitaa antibiooteilla ja seurannalla, ja mitkä leikataan. En kylläkään niitä muista, kun en niiden kanssa töitä tee mutta ei niitä hatusta vetäistä. Leikkauskin on kuitenkin aina riski, vaikka umpparileikkaus aika pieni rutiinitoimenpide onkin.
t. yleislääkäri
Vierailija kirjoitti:
Kova alavatsakipu on umpisuoli, kunnes on toisin todistettu.
Eli tietysti lääkäriin, jos jatkuu tuntikausia. Tietysti muitakin syitä on, mutta niitä mietitään sitten kun lääkäri on tutkinut lapsen.
T yleisl erik lääkäri
Juuri näin. Ja puhelinneuvonnassakin pitäis huomioida paitsi "vaarattomat selitykset", myös se, mitä ko. oireilla voi pahimmillaan olla ja mitä voi seurata siitä jos pahinta skenaariota ei huomata ajoissa.
Eli ap:n lapsen oikea paikka oli sairaalassa. Toivottavasti ei mitään vakavampaa.
t. toinen yle el
Missä aloittaja? Mikä tyttöä vaivasi? Kerro nyt neuvojille.
Muaki kiinnostaa miten kävi! Eikö ap kehtaa myöntää että ei ollit mitään huolestuttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Missä aloittaja? Mikä tyttöä vaivasi? Kerro nyt neuvojille.
Provo koko juttu. Ap halusi vaan haukkua terveydenhoitoa. Ei vastaa kun ei oo keksinyt vielä makeeta loppuhuipennusta.
Meillä oli tytöllä myös umppari tulehtunut 13-vuotiaana, kovasti tutkivat menkkoja tuolloin (kävi muun muassa gynekologin vastaanotolla). Ottivat verikokeetkin, mutta tulehdusarvot eivät olleet koholla. Lääkäri onneksi päätti leikata, sillä umpilisäke oli huomattavan kookas ja lääkärikin totesi, että olihan se selkästi tulehtunut (leikkauksen jälkeen).
Meillä meni niin, että normaalisti reipas ja korkean kipukynnyksen omaava tyttö huusi kivusta ja oksensi kotona. Menimme päivystykseen, ottivat verikokeet ja passittivat kotiin illalla. Yöllä vatsakipu alkoi uudestaan, ei muuta kuin takaisin päivystykseen ja aamulla sitten leikattiin.
Toivottavasti teillä selviää, hurjasti tsemppiå!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää yksityiselle.Tai ota selvää lapselta että ei kiusata.
Jos on menkat niin mitä se yksityinen auttaa? Maksaa pirusti. Jos meinasit että yksityinen on automaattisesti parempi niin erehdyt pahasti.
Yksityinen ottaa vastaan ja tutkii.
Olen säästänyt kelpo kasan julkista rahaa kääntyessäni yksityisen puoleen, koska työterveys on joko kieltäytynyt ottamasta vastaan tai sinne on tosi hankalaa päästä. Yksityiselle pääsee heti eikä tule turhaa sairauspäivää saati kamalia kipuja. Ongelmani on ärhäkkä virtsis, joka iskee aika ajoin. Maksaa, mutta toimii.
Lapsen outojen kipujen kanssa en todellakaan jäisi "hoitajalääkärien" puhelindiagnoosien varaan.
Uusiutuvaan "virtsikseen" saa lääkkeet puhelinsoitolla. Turhaan tuhlaat rahaa, ei siinä läääkäriä tarvita, jos olet kerran jo käynyt. Itselläni on sama ongelma. Minkälainen työterveys teillä on? Todella surkea. Ja työterveys ei ole julkista rahaa, sen maksaa työnantaja. Tietenkin silloin, jos olet kunnan tai valtion töissä niin palkkasikin on julkista rahaa.
Virtsikseni ei uusiudu niin usein, että olisi krooninen.
Työterveys oli huono (tätä on valitusten takia tutkittu ja pyritty parantamaan - ja esim. tuossa tapauksessa, jossa kieltäytyi ottamasta vastaan, vastaaottovirkailija todella teki virheen, koska sanoi, ettei hoideta. Menin yksityiselle, hoidettiin heti ja pääsin töihin - jos olisin odotellut työterveyttä seuraavaan päivään, olisi tullut 2-3 sairauspäivää).
Onpa työnantaja kuka hyvänsä, tekemästäni työstä ansaitsemani palkka on omaa rahaani.
Ei virtsatieinfektion tarvitse olla ´krooninen?´, jotta asia hoituisi puhelimessa. Toistuva riittää, niin että potilas itse tunnistaa oireiden perusteella. Monikin nainen soittaa silloin ihan kuntapuolen terveyden-tai sairaanhoitajalle, joka hankkii lääkityksen lääkäriltä.
Kätevää ja edullista verrattuna yksyityislääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla umpparikipu tuli ja meni melkein viikon ennenkuin sit muuttui ihan sietämättömäksi ja mentiin sairaalaan. En kyl tajua tuota nykyistä antibioottisuositusta.... Siis kun se tosiaan on sellaien umpimainen pussi josta ne sonnat eivät omin avuin pääse pois, niin miksi ihmeessä se pussi vielä jätettäisiin siihen jos tulehtuu, kun kuitenkin näitä poistoleikkauksia on tehty jo vuosikymmeniä(/-satoja?)
Sitä on tutkittu viime vuosina ja ongelmattomassa umpparissa antibioottihoito on yhtä hyvä kuin leikkaus. Siihen on tietyt kriteerit, mitkä voidaan hoitaa antibiooteilla ja seurannalla, ja mitkä leikataan. En kylläkään niitä muista, kun en niiden kanssa töitä tee mutta ei niitä hatusta vetäistä. Leikkauskin on kuitenkin aina riski, vaikka umpparileikkaus aika pieni rutiinitoimenpide onkin.
t. yleislääkäri
Älä selitä!
Tulehtunut umppari ei ole ongelmaton.
Se on vaan tätä nykyajan säästämistä.
On sekin pointti, että jos olet reppureiasulla kaukana sivistyksestä ja umppari tulehtuu, ku.olet.
Umppari pois vaan.
Vi&tu että mä mua kyrsii tämä potilaiden hengestä piittaamattomuus😤😤😤
Hiljattain oli lehdessä uutinen uudesta tutkimustuloksesta, jonka mukaan umpisuoli ei olekaan turha, vaan sillä oli muistaakseni yhteys ihmisen vastustuskykyyn. Eli siitä lisää syytä, miksi kaikkia tulehtuneita ei kannata leikata.
Hei lääkäri. Minkälainen on ongelmaton umpparitulehdus? Miten se on todettu, jos ei ole ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme jos sairaanhoito on ylikuormitettu jos jokainen jolla on mahakipu hakeutuu sairaalaan.
Olen sairaanhoitajaopiskelija ja yleensä kaikista haastavimpia tapauksia ovat potilaat joilla on mahakipu. Ylivoimaisesti. Siinä voi olla taustalla niin paljon ja asiaa täytyy selvitellä ja tutkia ennenkuin mikään on varmaa.
Jos on jatkuva, kova mahakipu niin tottakai sairaalaan! Päivystykseen vaan suoraan jos todella on kova mahakipu. Voi olla vakavaakin.
Niin ja itse toimisin kyllä eri tavalla. Mahakipuisen kohdalla en todellakaan lähtisi puhelimessa arvailemaan vaan ehdottomasti sanoisin, että päivystykseen selvittämään asiaa!
- se sh opiskelija
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että hoitajan mielestä ei kannata lähteä ensiapuun! Iäkäs ja monisairas tuttava on joskus soittanut öiseen aikaan ambulanssia itselleen. Häke oli ilmoittanut, ettei ambulanssia tule vaan hänen pitäisi mennä huomisin lääkäriin. Monelta eri-ikäiseltä löytyy kokemus siitä, että hoitaja sanoo, ettei kannata lähteä sairaalaan.
Ja miksi on mahdotonta, että 9v on kuukautiset alkamassa? Näin juuri otsikon, että monissa tuotteissa on kemikaaleja, jotka aikaistavat murrosikää tytöillä. Ja jossain Etelä-Amerikassa 9v sai lapsen aikapäivää sitten. Oliko lie hormonilihaa syönyt? Kai se oli jokin hyväksikäyttötapaus köyhässä suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. yleislääkäri
Älä selitä!
Tulehtunut umppari ei ole ongelmaton.
Se on vaan tätä nykyajan säästämistä.
On sekin pointti, että jos olet reppureiasulla kaukana sivistyksestä ja umppari tulehtuu, ku.olet.
Umppari pois vaan.
Vi&tu että mä mua kyrsii tämä potilaiden hengestä piittaamattomuus😤😤😤
Ei elimiä poisteta muutenkaan vain siksi, että ne voivat tulehtua reppureissatessa korvessa.
Joillakin ei t o d e l l a k a a n pitäisi olla lapsia!