Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin sairaalaan 9v tytön mahakivusta, hoitaja väitti että tytöllä ovat alkamassa kuukautiset!

Vierailija
07.12.2018 |

Ilmoitin että me tullaan nyt näytille sopii tai, eilisestä asti ollut tyttöparan maha niin kipeä. Kunhan mies nyt tulee töistä, kohta pitäisi tulla, sillä ei viitsi 1-vuotiasta raahata mukaan.

Kommentit (199)

Vierailija
81/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme jos sairaanhoito on ylikuormitettu jos jokainen jolla on mahakipu hakeutuu sairaalaan.

Tiedoksesi, että oikeasti kovat mahakivut ovat kyllä päivystyksen paikka. Useasti juurikin nopean hoidon tarpeessa.

Käsittääkseni umpisuolen tulehdus, mikä on kai yleisin äkillisen kovan mahakivun aiheuttaja, voidaan nykyään hoitaa lääkkeillä jos hoitoon hakeudutaan ajoissa.

Paitsi eivät aina tehoa nuo lääkkeet ja leikkaukseen on mentävä. Kokemusta on.

Vierailija
82/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt halua pelotella ketään, mutta toisinaan näissä umpisuolen tapauksissa on ollut hengenlähtö lähellä. Päivystykseen vaan heti jos oikeasti epäily moisesta. Ja jos on oikeasti kovat kivut, älkää lähtekö pois vaan vaatikaa hoitoa!

- sh opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olette taas sekaisin. Tällänen aihe jo toista päivää. Jos ihmisellä on todelliset kivut niin ei varmasti ala vauva palstalle kirjoittelemaan.

Vierailija
84/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hoitaja väitti päivystyksessä vatsakipujen syyksi sukupuolitautia, nuori nainen kun olin. Parin tunnin päästä tuli vähän anteeksipyydellen hakemaan leikkuriin, kun verikokeiden tulokset olivat valmistuneet. Onneksi oli kunnon lääkäri siellä ja totesi, että umpisuolihan se oli.

Vierailija
85/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt halua pelotella ketään, mutta toisinaan näissä umpisuolen tapauksissa on ollut hengenlähtö lähellä. Päivystykseen vaan heti jos oikeasti epäily moisesta. Ja jos on oikeasti kovat kivut, älkää lähtekö pois vaan vaatikaa hoitoa!

- sh opiskelija

Juu, kivasti vaan päivystyksessä sanottiin 15-vuotiaalle (olin parkkeeraamassa autoa), että mahakivunko takia tulit ja ei oteta sisälle. Puhelimessa oli kyllä kehotettu tulemaan.

Ei muuta kuin "väkisin" sisälle ja umppari leikattiin kiireellisesti.

Vierailija
86/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En eilen enää vastannut, kun on tuo toinenkin lapsi mihin piti keskittyä ! Eli tytöllä oli  virtsatie-tulehdus ilman oireita, lääkäri oli miehelleni selittänyt että joskus  käy näin, ei juoksuta vessassa eikä kirvele  vaan tulehduksen huomaa kun kivut alkaa.  Tulehdus oli  leviämässä kohti munuaisia , päivystyksessä tytölle nousi kuumekin,  miehen mukaan  tyttö  oli "romahtanut " kun sairaalaan pääsivät  !

Sai  ensimmäiset antibiootit jo sairaalassa ja olivat miettineet hetken osastolle ottamista, mutta päästivät lopulta kotiin. 

Aloittaja

Vierailija
87/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toissapäivänä käynyt kakalla? Ei ihme, että vatsaan sattuu, jos kaksi päivää vanhat p*skat muhivat suolessa. Joka päivä kuuluu suolen tyhjentyä!

On varmaan käynyt sen jälkeenkin, mutta ap ei ollut mukana  ! Äly hoi älä jätä...

Vierailija
88/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on myös lapsena laitettu terveyskeskuksesta kotiin vatsakivuissa ja sanottu, että kuukautiset alkamassa. Olin koko päivän maannut kivuissa lattialla. Illalla jo huusin kivusta ja sitten vietiin sairaalaan. Umpisuolen tulehdus se oli!

Vierailija
89/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan vatsakipu - tulkaa heti, tytön vatsakipu - kuukautiset ne vaan on.

Vierailija
90/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että hoitajan mielestä ei kannata lähteä ensiapuun! Iäkäs ja monisairas tuttava on  joskus soittanut öiseen aikaan ambulanssia itselleen. Häke oli ilmoittanut, ettei ambulanssia tule vaan hänen pitäisi mennä huomisin lääkäriin. Monelta eri-ikäiseltä löytyy kokemus siitä, että hoitaja sanoo, ettei kannata lähteä sairaalaan.

Ja miksi on mahdotonta, että 9v on kuukautiset alkamassa? Näin juuri otsikon, että monissa tuotteissa on kemikaaleja, jotka aikaistavat murrosikää tytöillä. Ja jossain Etelä-Amerikassa 9v sai lapsen aikapäivää sitten. Oliko lie hormonilihaa syönyt? Kai se oli jokin hyväksikäyttötapaus köyhässä suvussa.

Perulainen Lina Medina Vásquez oli 5v7kk kun synnytti lapsen vuonna 1939. Tarkoitit varmaan häntä.

Vierailija
91/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää yksityiselle.Tai ota selvää lapselta että ei kiusata.

Jos on menkat niin mitä se yksityinen auttaa? Maksaa pirusti. Jos meinasit että yksityinen on automaattisesti parempi niin erehdyt pahasti.

Yksityinen ottaa vastaan ja tutkii.

Olen säästänyt kelpo kasan julkista rahaa kääntyessäni yksityisen puoleen, koska työterveys on joko kieltäytynyt ottamasta vastaan tai sinne on tosi hankalaa päästä. Yksityiselle pääsee heti eikä tule turhaa sairauspäivää saati kamalia kipuja. Ongelmani on ärhäkkä virtsis, joka iskee aika ajoin. Maksaa, mutta toimii.

Lapsen outojen kipujen kanssa en todellakaan jäisi "hoitajalääkärien" puhelindiagnoosien varaan.

Uusiutuvaan "virtsikseen" saa lääkkeet puhelinsoitolla. Turhaan tuhlaat rahaa, ei siinä läääkäriä tarvita, jos olet kerran jo käynyt. Itselläni on sama ongelma. Minkälainen työterveys teillä on? Todella surkea. Ja työterveys ei ole julkista rahaa, sen maksaa työnantaja. Tietenkin silloin, jos olet kunnan tai valtion töissä niin palkkasikin on julkista rahaa.

Virtsikseni ei uusiudu niin usein, että olisi krooninen.

Työterveys oli huono (tätä on valitusten takia tutkittu ja pyritty parantamaan - ja esim. tuossa tapauksessa, jossa kieltäytyi ottamasta vastaan, vastaaottovirkailija todella teki virheen, koska sanoi, ettei hoideta. Menin yksityiselle, hoidettiin heti ja pääsin töihin - jos olisin odotellut työterveyttä seuraavaan päivään, olisi tullut 2-3 sairauspäivää).

Onpa työnantaja kuka hyvänsä, tekemästäni työstä ansaitsemani palkka on omaa rahaani.

Osui ja uppos. Tarkoitin, että palkkasi maksetaan julkisista varoista. Tietenkin ovat sinun rahojasi ja saat aivan vapaasti käyttää ne yksityislääkäriin, jos se on mielestäsi aiheellista.

Vierailija
92/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää miten empatiakyvytöntä porukkaa täällä on. Vatsakivun taustalla voi olla lähes mitä tahansa. Toipumisia tytölle! Hyvä että piditte hänen puoliaan.

Olin itse menettää 10v serkkupoikani umpisuolen tulehdukselle. Kerkesi puhjeta vatsaan ennen leikkausta, joutui olemaan yli viikon sairaalassa. Että ei niitä poikiakaan aina oteta tosissaan.

Vierailija
93/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jatkuvasti kirjoitetaan umpisuolen tulehduksesta. Luullakseni suurin osa kirjoittajista tarkoittaa umpilisäkkeen tulehdusta. Jos lisäkkeen tulehdus pääsee laajenemaan, se on jo eri juttu. 

Vierailija
94/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hoitaja väitti päivystyksessä vatsakipujen syyksi sukupuolitautia, nuori nainen kun olin. Parin tunnin päästä tuli vähän anteeksipyydellen hakemaan leikkuriin, kun verikokeiden tulokset olivat valmistuneet. Onneksi oli kunnon lääkäri siellä ja totesi, että umpisuolihan se oli.

En ymmärrä tällaista arvailua ollenkaan. Miten edes kehdataan ihan heittämällä ja yhtään tutkimatta arvella vatsakipua esim. sukupuolitaudiksi tai alkaviksi kuukautisiksi? Ihan käsittämätöntä! Itse pelaan aina mieluummin varman päälle ja pyydän tulemaan lääkäriin näytille. Minä en ainakaan halua, että kukaan menettää henkensä sen takia, että minä olen aliarvioinut hoidon tarpeen. Mieluummin pelaan varman päälle, ei näissä terveysasioissa voi koskaan olla liian huolellinen. Kaikenlaista tallaajaa sitä on tuolla päivystyksessäkin, ihan omassakin lähipiirissä löytyy tapauksia kun on käännytetty päivystyksessä pois ja hengenlähtö on ollut lähellä. Ihan kauheaa. Koskaan ikinä me terveydenhuollon ammattilaiset emme saa ALIARVIOIDA potilaan tilaa! Erityisesti kauhistuttaa ne potilaat päivystyksessä ja lääkärissä muutenkin, jotka eivät uskalla ollenkaan vaatia hoitoa.

Kyllä tuolla sellaistakin näkee, että kotiutetaan potilaita aivan liian varhaisessa vaiheessa. Siis oikeasti kotiin vaan vaikka näkee ettei todellakaan ole kotikuntoinen ihminen. Sitten he on kohta siellä hoidossa taas. Pitäisi hoitaa kerralla kunnolla, niin olisi vähän parempi lopputulos.

- sh opiskelija

Vierailija
95/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni puhkesi umpilisäkke 8-vuotiaana, olin sitten yli kaksi viikkoa sairaalassa. Vatsakalvot tulehtuneet täysin ja niin edelleen. Miksi näin kävi? Lääkäri epäili, että on menkat tulossa. Ei mitään ulkoisia murrosiän merkkejä. Kävin lääkärissä kuusi kertaa ja vasta viimeisellä kerralla, kun jalat pettivät alta, kutsuttiin toinen lääkäri. Kyseessä oli pieni kaupunki, jossa ei ollut eikä ole vieläkään yksityistä. Kuumetta reippaasti yli 40 astetta ja tulehdusarvot pilvissä. Nyt vatsassa upea valtava leikkausarpi, helpommalla olisi voitu päästä, jos lääkäri olisi asiaa pohtinut paremmin . Nyt olen 28-vuotias. Ne menkat alkoivat, kun olin 12,5.

Vierailija
96/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni puhkesi umpilisäkke 8-vuotiaana, olin sitten yli kaksi viikkoa sairaalassa. Vatsakalvot tulehtuneet täysin ja niin edelleen. Miksi näin kävi? Lääkäri epäili, että on menkat tulossa. Ei mitään ulkoisia murrosiän merkkejä. Kävin lääkärissä kuusi kertaa ja vasta viimeisellä kerralla, kun jalat pettivät alta, kutsuttiin toinen lääkäri. Kyseessä oli pieni kaupunki, jossa ei ollut eikä ole vieläkään yksityistä. Kuumetta reippaasti yli 40 astetta ja tulehdusarvot pilvissä. Nyt vatsassa upea valtava leikkausarpi, helpommalla olisi voitu päästä, jos lääkäri olisi asiaa pohtinut paremmin . Nyt olen 28-vuotias. Ne menkat alkoivat, kun olin 12,5.

Sama täällä. Tosin olin 20v ja mulla epäiltiin raskautta, sukupuolitauteja mitä kaikkea kunnes ehti siinä lääkäreiden tutkiessa puhketa. Isot haavat, pitkä toipuminen, tulehtuikin pahasti viikkojen jälkeen.

Vierailija
97/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhjeta*

Vierailija
98/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kova alavatsakipu on umpisuoli, kunnes on toisin todistettu.

Eli tietysti lääkäriin, jos jatkuu tuntikausia. Tietysti muitakin syitä on, mutta niitä mietitään sitten kun lääkäri on tutkinut lapsen.

T yleisl erik lääkäri

Mä kun jouduin Meilahteen kovien vatsakipujen takia multa leikattiin tulehtunut umpilisäke. Kukaan ei puhunut umpisuolesta, kuten yleisl erik lääkäri.

Vierailija
99/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa herkkuja, nythän on useissa perheissä karkkipäivä? Vatsatauti? Kuukautiset epätodennäköiset, ellei ole kasvanut kainalokarvoja ja tullut valkovuotoa...

Onko tytöllä ripulia, huono olo, pystyykö kävelemään?  

Mistä helv*tistä kukaan vanhempi tietää onko lapsella valkovuoto alkanut?? Kuka kyselee tuollaisia keltään, oikeasti?

Se näkyy yleensä pikkareissa .

Entä miksi vanhempi tutkii lapsensa pikkareita?

Tai parempi kysymys, minkälainen vanhempi

Vierailija
100/199 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että menitte. Itse olen juuri sellainen etten halua turhaan "ruuhkauttaa" päivystystä ettei tule jumalan ja AV:n vihat (suurin piirtein yhtä suuret) niskoille. Pari vuotta taaksepäin oli oireeton VTI, kunnes se levisi munuaisiin. Viisi päivää kärvistelin 40-asteen kuumeessa kunnes pää painuksissa menin ruuhkauttamaan päivystyksen. Jouduin heti osastolle antibioottitippaan, missä menikin lähes viikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän