Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen ihmisten kummallisia uskomuksia ja outoja tapoja

Vierailija
07.12.2018 |

Minä aloitan anopistani, jonka luona televisiosta voi katsoa vain ykköskanavaa siitä syystä, että jos kanavia menee vaihtelemaan niin televisio voi mennä sekaisin.

Kommentit (501)

Vierailija
61/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuan vanha tutatva ei ota pankkikorttia, kun pelkää, että se varastetaan ja hänen rahansa viedään.  Sen sijaan hän käy nostamassa pankin tiskiltä isoja summia käteiseksi.  Helpommin ne varastetaan tai häviävät, kun pankkikortin voi kuitenkin kuolettaa, eikä sitä voi käyttääkään, jos ei tiedä tunnuslukua.  

Tajuan logiikan tässä. Joillakuilla on tilillä suuria summia rahaa, eivätkä he tiedä, että kotille voi asettaa päivittäisen nostorajan (verkkopankkia eivät käytä). Kortin katoamista ei myöskään aina huomaa heti, jolloin mahd vahinko voi olla jo iso.

Isoa käteissummaa ei kuljeteta mukana, vaan seteli pari kerrallaan, loput kotona.

Noin siis jotkut vanhemmat uuteen pankkiaikaan tottumattomat. Ihan ok toimintaa mielestäni.

Vierailija
62/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fewefw kirjoitti:

Jos tulee paljon pihlajanmarjoja tulee myös paljon lunta. Ja jos taas vähän marjoja niin vähän lunta. 

Mä muistan tän niinpäin että pihlaja ei jaksa kantaa kahta kuormaa. Eli jos tulee paljon marjoja ei saada lunta ja toisinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ehkä ohis, mutta Intiassa oli kai ennen vanhaan tapana, että synnyttäessä lapsen isä istuu sellasella jännällä korokkeella vaimonsa yllä. Hänen sukuelintensä ympärille sidottiin naru. Aina kun vaimoa sattui, hän kiskaisi narusta että miehensä saa tuntea myös :D

Vaikea uskoa, että miehet olisivat suostuneet...

Vierailija
64/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito on anopin mukaan täysin välttämätön ravintoaine kaikille maailman ihmisille, mutta aivan erityisesti lapsille koska se on hänen mukaansa täynnä ravintoaineita, joita ei mistään muusta ravinnosta saa. Esimerkiksi kalsiumia ei hänen mukaansa saa mistään muusta ruoasta tai juomasta ja siksi kaikki maailman ihmiset ovat koko ihmiskunnan historian ajan juoneet runsaasti lehmänmaitoa. Hän uskoo myös, että lihasta saatavaa proteiinia ei voi korvata muilla proteiininlähteillä.

Kyllähän proteiinia löytyy muustakin kuin eläinperäisestä ruuasta. Ihmisen elimistön on vain vaikea niitä hyödyntää. Joten anoppisi on aivan oikeassa.

Vierailija
65/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Teevesi ei saa kiehua. " Ymmärrän, ettei 100-asteista vettä pidä kaataa kaikkien teelaatujen päälle, mutta sitä en ymmärrä miksei kiehunut ja vähän jäähtynyt vesi kelpaa. Jos joku tietää selityksen, olen kiitollinen. Vanhemmat ei enää muista miksi.

Joissain teepakkauksissa on ohjeena keittää vesi n. 80-90 asteiseksi. Luulen, että kyse on optimaamisesta makunautinnosta. Vanhan kansan uskomuksen taustaa en tiedä, mutta ehkä kokemusperäistä tietoa.

Vierailija
66/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fewefw kirjoitti:

Jos tulee paljon pihlajanmarjoja tulee myös paljon lunta. Ja jos taas vähän marjoja niin vähän lunta. 

Päinvastoin, paljon pihjalamarjoja niin vähän lunta. Juontaa uskomuksesta, että puu ei jaksa kantaa kahta isoa kuormaa vuodessa.

Niin, ruotsiksi sanonta menee juuri päinvastoin. 

Ruotsissa nyt on kaikki ihan nurinkurista.

Sanoi niin tai näin, aina löytyy joukosta teikäläisiä. Ihan miten vaan. Itse olen havainnut juuri tuon kun pihlaja tuottaa paljon marjoja tulee usein myös enemmän lunta. 

Vierailija
67/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kissojen ja koirien pitää saada tehdä yksi pentue ennen kuin ne steriloidaan/kastroidaan

Tällaisten ihmisten vuoksi Suomessa on nyt pahin kissakriisi vuosikymmeniin. Löytöeläintalot ovat täynnä nälkiintyneitä ja huonokuntoisia kissoja, kun ihmiset eivät tajua leikkauttaa vapaina kulkevia kissoja.

Vierailija
68/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät syövät vain kasviksia, kuten myös vegaanit.

Liha on paras proteiinin lähde.

Suomen ei tarvitse tehdä ilmastonmuutokselle mitään, koska Kiina, USA ja Intia.

Vierailija
69/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti ihmettelee, miksei avomieheni osaa jo suomea, koska eihän suomi ole vaikea kieli.

Vierailija
70/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israelilainen kristinusko on yksi kummallisimmista uskomuksista.

Vierailija
71/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fewefw kirjoitti:

Minä olen kuullut tuon toisessa muodossa "Pihlaja ei kanna kahta taakkaa", eli jos paljon marjoja, vähän lunta. Mutta amerikkalaisessa eräsarjassa se oli nimenomaan tuossa muodossa, että paljon marjoja ja paljon lunta. Että eläimille on syötävää. Ihmettelin eroa.

Vierailija
72/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

fewefw kirjoitti:

Meidän mummo oli täysin vastakkaisella kannalla. "Pihlaja ei jaksa kantaa kahta taakkaa", hän sanoi.

Tarkottaako tulevaa vai mennyttä talvea? Niinpä...

Vierailija
73/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks otti aina lankapuhelimen mukaan, että jos joku varas tulee, niin ei pääse soittelemaan. Mutta olihan se varas voinut tuoda oman puhelimen mukanaan. 😁

🤣🤣🤣

Vierailija
74/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitätini 70v ei suostu ostamaan netistä luotettavistakaan nettikaupoista tai varaamaan esim. matkatoimiston matkaa netistä jos pitäisi maksaa samalla joku ennakkomaksu. Perusteet ihan järjettömiä "joudun antamaan luottokorttinumeroni ja sitten tili voidaan tyhjentää kun se kuitenkin netissä päätyy vääriin käsiin" tai "joudun antamaan sähköpostiosoitteeni ja sitten ne lähettelevät koko ajan sähköpostia". Ymmärrän toki, että joissain nettikaupoissa saakin olla varovainen, mutta aika vaikeaksi menee elämä jos on uskomus, että kaikki nettikaupat johtavat taloudelliseen kus*tukseen. Esim. viime hulluilta päiviltä hän olisi halunnut yhtä sun toista ja harmitteli sitä kun joutui ruuhkassa jonottamaan Stokkalla. Ehdotin, että tilaisi hullujen päivien nettikaupasta, mutta perustelu oli "en halua antaa sähköpostiani koska sitten hukun Stockmannin mainospostiin". Selitin, että mainospostin saa estettyä ja peruttua, mutta ei auttanut.

Ja ei, kyse ei ole muistivaikeudesta tai kyvyttömyydestä käyttää koneita. Kummitätini on kuitenkin akateemisesti koulutettu ja tämä sama uskomus oli hänellä jo 15 vuotta sitten 55-vuotiaana. En todellakaan tiedä mistä se kumpuaa.

Vierailija
75/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä pian eläkkeelle jäävä hoitaja on minulle sanonut, että pidän liikaa lapsia sylissä. Itse en voi tätä käsittää, miten pientä lasta (joka on erossa vanhemmistaan) voi pitää LIIKAA sylissä.

Vierailija
76/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelön tai ylipäätään jonkun todella kylmän syöminen saa aikaan flunssaa ja tekee kipeäksi. Jäätelön on annettava sulaa melkeinpä kermaksi ennen kuin sitä saa syödä.

Näin mummoni 70-80-luvun taitteessa. Hän oli monesti lapsenvahtina kun olin kipeänä kotona. Harmitti, kun kipeään kurkkuun jäätelö olisi nimenomaan tuonut vähän helpostusta ja puudutusta, mutta mummo ei äidin ohjeistuksesta huolimatta suostunut antamaan jäätelöä kun oli varma, että tulen vielä kipeämmäksi.

Vierailija
77/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini uskoi, että kun lintu naputti tai törmäsi ikkunaan, se oli merkki jonkun kuolemasta. Vuosia sitten sain isoäidiltäni soiton, että isoisä on nukkunut pois. Isoäidille paniikissa saapuessani hän leipoi pullaa ja oli hyvin rauhallisen oloinen. Hän rauhoitteli minua ja kertoi, että on käynyt pahimman surutyön läpi jo yöllä, kun sai tietää isoisän nukkuneen pois. Kertoi linnun törmänneen ikkunaan ja samalla hetkellä tajunneen, että isoisä oli vetänyt viimeisen hengenvetonsa. :’)

Vierailija
78/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummitätini 70v ei suostu ostamaan netistä luotettavistakaan nettikaupoista tai varaamaan esim. matkatoimiston matkaa netistä jos pitäisi maksaa samalla joku ennakkomaksu. Perusteet ihan järjettömiä "joudun antamaan luottokorttinumeroni ja sitten tili voidaan tyhjentää kun se kuitenkin netissä päätyy vääriin käsiin" tai "joudun antamaan sähköpostiosoitteeni ja sitten ne lähettelevät koko ajan sähköpostia". Ymmärrän toki, että joissain nettikaupoissa saakin olla varovainen, mutta aika vaikeaksi menee elämä jos on uskomus, että kaikki nettikaupat johtavat taloudelliseen kus*tukseen. Esim. viime hulluilta päiviltä hän olisi halunnut yhtä sun toista ja harmitteli sitä kun joutui ruuhkassa jonottamaan Stokkalla. Ehdotin, että tilaisi hullujen päivien nettikaupasta, mutta perustelu oli "en halua antaa sähköpostiani koska sitten hukun Stockmannin mainospostiin". Selitin, että mainospostin saa estettyä ja peruttua, mutta ei auttanut.

Ja ei, kyse ei ole muistivaikeudesta tai kyvyttömyydestä käyttää koneita. Kummitätini on kuitenkin akateemisesti koulutettu ja tämä sama uskomus oli hänellä jo 15 vuotta sitten 55-vuotiaana. En todellakaan tiedä mistä se kumpuaa.

Sulla on viisas kummitäti. 

Itse olen joutunut tuohon tilanteeseen että mainosten ja uutiskirjeiden spämmääminen ei loppunut vaikka estin.

Vierailija
79/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

fewefw kirjoitti:

Meidän mummo oli täysin vastakkaisella kannalla. "Pihlaja ei jaksa kantaa kahta taakkaa", hän sanoi.

Pihlaja ei kanna kahta taakkaa. Mutta miten minä sen olen ymmärtänyt ja minkä puolesta puhuvat omat havainnot pihani pihlajoista on että kun on paljon lunta talvella niin marjoja ei tule juurikaan seuraavana syksynä. Viime talvena oli runsaasti lunta ja tänä syksynä ei ollut marjoja tehdä viiniä ja hyytelöä. Vanha kansa on käyttänyt pihlajanmarjatkin, joten ihan loogista ennustaa lumitalvesta että ei tule marjoja, ennemmin kuin päinvastoin.

Vierailija
80/501 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fewefw kirjoitti:

Eipäs!

Sanonta menee niin, että pihlaja ei kahtaa kuormaa kanna vuodessa. Eli jos tulee paljon pihlajanmarjoja (ensimmäinen kuorma), ei tule paljon lunta (toinen kuorma).

Jos taas marjat ovat vähissä (ensimmäistä kuormaa ei ole), niin tulee luminen talvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän